Имотен пъзел...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Имотен пъзел...

Имотен пъзел...

...или поредният епизод от сагата по създаване на електронен кадастър на имотите в София

Яна Бодурова
6729 прочитания

© shutterstock


Ирина е собственик на два апартамента в столичния квартал "Дружба". Преди няколко седмици една от съседките й казва, че й остават броени дни до изтичане на крайния срок, в който трябва да представи копия от нотариалния акт на имотите и личната си карта в сградата на районната общинска администрация.

"От думите й така и не разбрах за какво точно става въпрос. Говореше за някакви нови картотеки и регистри. Каза обаче, че имало глоби и трябва да побързам", спомня си Ирина.

В първия момент тя решава, че съседката й не е разбрала нещо и не обръща особено внимание на думите й. Няколко часа след разговора обаче вижда бележка, залепена на входа на блока, в който живее, с която се приканват всички собственици на жилища да направят точно това, за което й е говорено. По думите й в текста на съобщението не се уточнява защо трябва да представи исканите документи. На следващата сутрин решава да провери на място за какво точно става въпрос.

С изненада Ирина открива, че в 8 и 30 сутринта пред общинската сграда в район "Искър" вече чакат над 300 души. От тях научава на какво точно се дължи кампанийното събиране на документи - а именно част от процеса по изготвяне на електронна кадастрална карта на София. Подобна акция и опашки е имало и през миналата година, когато са правени картите на кварталите "Младост" и "Люлин".

"Хората си бяха направили импровизирани списъци с имена. В 8 и 30 се записах под номер 340, а точно в този момент на ред беше 12-и. Минах отново по обед, когато бяха стигнали до номер 154", разказва Ирина и допълва, че все още не може да разбере защо е нужно да подава копие от нотариалния си акт, при условие че щом получава писмо за данък сгради на администрацията, трябва да е повече от ясно на чие име се води имотът...

И наистина: Според чл. 38 от Закона за кадастъра и имотния регистър собственикът е длъжен да предостави нотариален акт на служител на службата по картография само при поискване, а не да го носи в районното кметство след оставено общо съобщение във входа. Юристи твърдят, че този текст означава, че копия от документите за собственост се изискват само ако това изрично се налага - за отстраняване на несъответствие в данните, фигуриращи в различните държавни и общински служби.

Ситуацията става още по-абсурдна, като се вземе под внимание фактът, че целта на кампанията е да се създаде единен електронен имотен регистър и кадастър, където в частта на регистъра вече могат по електронен път да бъдат получени всички данни за собствеността на всеки имот.

Глоба или не

В различни вариации подобна на историята на Ирина могат да разкажат и собствениците на имоти в други столични квартали, където в момента тече процесът по създаване на кадастрални карти (виж карето). Любопитен детайл е, че на опашките пред всички общини можеха да бъдат чути различни по размер глоби, които бяха и основният стимул за част от чакащите да освободят деня си от други занимания. От агенцията по кадастър обаче уверяват, че глоби всъщност няма, а и в допълнение крайният срок, посочен на бележките, не е точно краен.

Ако не предоставите исканите документи, имотът ви ще бъде отразен автоматично по данни от службите по вписванията, данъчните и т.н. При справка в агенцията по кадастър вежлива служителка заяви, че предоставянето на копие от нотариалния акт е само препоръчително, за да се избегнат неточности. Предвидено е обаче след одобряването на кадастралната картасобствениците пак да могат да проверят имотите си, но този път, ако има грешка, те ще заплащат такса за поправката. От фирмата "Пулсар С", която изготвя картата за район "Искър", казаха, че въпреки изтеклия срок документи за района ще се приемат до края на годината, но в офиса на компанията.

"Все пак препоръчваме да се отнасяте към собствеността си с грижата на добър стопанин и да представите копия от документите. Имайте предвид, че по закон, до доказване на противното, данните, съдържащи се в кадастъра, представляват доказателство", обяснява служител на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Той уверява, че собствениците на имоти не трябва да се притесняват и, че с документите, които предоставят, не могат да се правят измами. За да са напълно спокойни гражданите при подаване на документите върху копията, които дава, служител на фирмата, наета да изгради кадастъра, пише на ръка, че документът важи само за нуждите на кадастъра.

"Кадастралната карта не поражда, а регистрира собствеността. Това, че даден имот не фигурира в цифровия модел, не означава, че трето лице може да го присвои или продаде", обяснява председателят на Нотариалната камара Димитър Танев. По думите му съвсем друг е въпросът дали частна компания трябва да разполага с тази информация и до каква степен дейността им не противоречи с друг законов текст - този за защита на личните данни. От камарата на нотариусите предлагат и друго решение - вместо копие на самия документ за собственост да се представя нотариално заверено удостоверение, че лицето Х притежава имот У.

По пощата

Да се върнем обаче на Ирина и желанието да положи "грижата на добър стопанин". При второто й посещение на сградата на община "Искър" разбира, че може да изпрати сканирани копия на документите и по електронната поща. Учудването й обаче е огромно, когато вижда, че посоченият адрес е с домейн abv.bg. Управителят на "Пулсар С" Никола Димитров потвърди, че това е един от имейлите, на които може да се изпращат документи до компанията. Има и друг, които не е в abv.bg.

"Не е сериозно да очакват от гражданите да изпращат документи, съдържащи чувствителна информация, по електронната поща или факс. Още по-малко, ако имейлът е на безплатен пощенски сървър", притеснява се Ирина. На първо място, в началото на ХХІ век липсата на собствен мейл адрес е индикатор за това доколко една фирма може да бъде приемана на сериозно. Още повече, когато трябва да приема на него поверителна информация, която касае собствеността на гражданите. От друга страна, използването на безплатен сървър създава съвсем реален риск паролата на въпросния пощенски адрес да бъде "пробита" в пъти по-лесно, както и недобросъвестни служители на фирмата за мейл хостинг да получат достъп до огромен масив с информация за нотариалните актове на гражданите.

"Всеки гражданин, който е изпратил документи по електронен път, получава обратно входящ номер, с който може да проследи какво се случва с тях", обяснява Никола Димитров и допълва, че фирмата е регистрирана по закона за защита на личните данни, а поръчката е минала изцяло по правилата на Закона за обществените поръчки.

Какво и кога

Къде тече процедурата в момента и кога приключва:

- "Надежда" - 1 януари 2010 г.

- "Сердика" - 20 януари 2010 г.

- "Младост" - 1 февруари 2010 г.

- "Връбница" - 1 февруари 2010 г.

- "Средец" - 15 февруари 2010 г.

- "Оборище" - 15 февруари 2010 г.

- "Красна поляна" - 18 май 2010 г.

- "Банкя" - 19 май 2010 г.

- "Нови Искър" - 19 септември 2010 г.

- "Студентска" - 6 декември 2010 г.

- "Подуяне", "Възраждане", "Илинден", "Красно село", "Триадица", "Изгрев", "Лозенец" и "Слатина"- не е открито производство по създаване на кадастрална карта.

- В районите "Люлин", "Овча купел", "Витоша", "Панчарево" и "Кремиковци" процесът по изработването вече е завършил.

Ирина е собственик на два апартамента в столичния квартал "Дружба". Преди няколко седмици една от съседките й казва, че й остават броени дни до изтичане на крайния срок, в който трябва да представи копия от нотариалния акт на имотите и личната си карта в сградата на районната общинска администрация.

"От думите й така и не разбрах за какво точно става въпрос. Говореше за някакви нови картотеки и регистри. Каза обаче, че имало глоби и трябва да побързам", спомня си Ирина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    въртим,сучем и пак си говорим за имоти !

    а истината е , че идват новите,ПО-ВИСОКИ цени на имотите ,
    колкото и да се надяват мечтателите-няма безплатна софра
    предният брой на "КАПИТАЛ" ни убеждаваше,че терените били скъпи !
    не са скъпи-няма терени а цената е според ПРЕДЛАГАНЕТО !!!
    колкото е по-малко Предлагането-толкова е по-висока цената !
    --------
    предварително обяснявам: броят на офертите НЕ Е РАВЕН на броя на имотите - на един имот има по 20 брокера с надеждата,че някой ще се "закачи" !
    истината е,че хората си търсят вече имоти директно,без посредници !

  • 2
    Avatar :-|
    К.

    Героинята Ирина нещо се е объркала, ако си мисли че кой какво притежава е информация защитена от закона за личните данни. Тайна е къде живее Ирина, а не колко апартамента, нивя или гори притежава.
    Както го доказа Яниту не е проблем да се извядят нивата и парцелчетата на оная бургашка шефка от данъчното, дето и тя като нашта Ирина си мислила, че било тайна сорде си връткала далаверките са парцелита по морето.
    Цяла България отдавна е в цифровизирана и собствеността е публична само София още се опъваше доскоро ама и на това му се вижда края и догодина по това време имотната далавера тип бат Стефко Софиянски пресъхва.

  • 3
    Avatar :-|
    ..

    Е как наистина ще обявят имейл в abv.bg за пращане на такива документи? Абсолютно несериозно. Интересно ми е дали чрез ползването на abg.bg фирмата е в неизпълнение на ангажиментите поети при регистрацията по Закона за Защита на Личните Данни. Доста аматьорско, наистина.

    Иначе за тоталния юруш при събирането на документи (които могат да вземат отдругаде), администрацията показва че не са мръднали много напред - "Прати им призовката, да вземат отпуска ако щат, да се редят от сутрин до вечер в августовската жега на 30Ц, да чакаааат, не виждат ли каква лудница е" :). Хайде най-после да се раздвижат малко в тази община и да се научат да пестят време на нас, работещите, а не само на себе си.

  • 4
    a_tanas avatar :-|
    a.tanas

    Ама че аматьорско?!?!?
    1. Как така ще искат копие от нотариален акт? Ако аз имам нужда да си "разпъна" или присвоя имот - остава да си поиграя малко с някой графичен редактор - и готово!
    2. Същото важи и за изпратени от мен по електронна поща сканирани документи (само моята съвест е гарант за истинността им).
    3. abv.bg WTF??!!?? Доста хора могат да се възползват от натрупаната информация: тези които поддържат сървъра, Интернет доставчика на фирмата която е регистрирала акаунт в abv.bg, всеки проходил "хакер" около тях. Съвсем отделно - веднъж попаднал на автентични документи "хакер" лесно може да ги подмени. Изпращането на е-мейл от чуждо име повече от елементарно и бизнес на всеки "спамър". Безкрайно много информация може да извади от тях, включително база данни за адреси/е-мейл адреси/имущество на много хора.

    Някои стъпки от организацията са:
    1. Да се оповести в медии че тази е фирмата избрана и оторизирана да събере информацията.
    2. Фирмата да регистрира сертификат с чийто публичен ключ информацията може да се криптира преди изпращане. (Само притежателят на частния ключ може да декриптира информацията)
    3. Да се изисква изпращаната информация да е подписана цифрово от изпращача (минимум) и подписана цифрово от нотариус (ако такава услуга предлагат нотариусите).
    4. При това положение може да се обяви и abv.bg адрес - с единствен риск проникване на хакери да доведе до загуба на информация, но не и до прочитане/подмяната и.

    Изобщо: тъжно е че цифровизацията в институциите се организира от компютърно грамотни, но незапознати с основите на цифровата сигурност хора.

  • 5
    Avatar :-|
    Берг

    Той уверява, че собствениците на имоти не трябва да се притесняват и, че с документите, които предоставят, не могат да се правят измами. За да са напълно спокойни гражданите при подаване на документите върху копията, които дава, служител на фирмата, наета да изгради кадастъра, пише на ръка, че документът важи само за нуждите на кадастъра.

    ДАЙТЕ КОПИЕ ОТ ДОКУМЕНТИТЕ СИ ЗА СОБСТВАНОСТ НА ЧАСТНА ФИРМА,
    УВАЖАЕМИ ГРАЖДАНИ! ПОСЛЕ ЩЕ ВИ ГЛЕДАМЕ ПО "ЧАСТЕН СЛУЧАЙ"...

  • 6
    Avatar :-|
    haskovo

    През 2004-2006г. беше създаден новият кадастър на гр. Хасково. На всички етапи съм предоставила и разполагам със съответните документи данните до СГКК и фирмата-разработчик съгласно ЗКИР. Впоследствие-през 2007г. от СГКК в нарушение на закона за да обслужат "свой човек" са изменили конфигурацията и площта на имота ми без дори да ме уведомят.Същевременно от СГКК,АГКК и МРРБ ми отговарят по начин, че се чудя тези хора познават ли закона по който трябва да работят. Оттогава и досега водя съдебни дела със СГКК като съда решава в моя полза, но от СГКК правят поредното измение нарушавайки ЗКИР. По този начин от 2007г. от СГКК ме лишават от възможността да оградя имота си и да го ползвам пълноценно, а вместо това ме притуждават да водя съдебни дела като в същото време плащам съответните данъци и такси. И така в случая най-голямата кражба се осъществява от СГКК.

  • 7
    dean_ivanov avatar :-|
    Калоянчо

    "Административните органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, не могат да изискват от гражданите и организациите представянето или доказването на вече събрани или създадени данни, а са длъжни да ги съберат служебно от първичния администратор на данните."

    Закон за електронното управление, чл. 2., ал. 1

  • edin

    Аман! Непрофесионално отвсякъде! Какви документи, какви глоби, каква идиотщина! Ако някъде има съмнения и несъответствия, това е проблем на общината и фирмата , не на собствениак. Единственото задължение на собственика е да си плаща данъка. Дори при придобиване на имот НОТАРУСА трябва да го обявява в общината. Стига сте прехвърляли от болната на здравата глава!!!

  • 9
    Avatar :-|
    $$$$

    Осем месеца чакам за скица на парцел в община Троян за да го продам. Какви ли мисли не ми идват вече....

  • 10
    daks avatar :-|
    ДАКС

    само да ви светна, че обикновено копие от нотариален акт може да извади всеки от службата по вписванията срещу таксата от 3лв за първата и по 2 лева за всяка следваща страница. Срещу едно ЕГН веднага може да видите какви сдели има за това ЕГН след което да си извадите и копията от актовете. А в самите актове - лични и не чак толкова лични данни колкото щете! Така че, ако смятате, че някой може да ви задигне имота, то добре е да знаете, че да се снабди с копие от нотариалния ви акт ще е най-малкия му проблем.

    Аре със здраве!

    И МИСЛЕТЕ С МОЗЪКА В ТЕЯ ГЛАВИ! НЕДЕЙТЕ САМО ДА СЛУШАТЕ СЪС ЗАКАЧЕНИТЕ ЗА ТЯХ УШИ И ДА ПОВТАРЯТЕ КАТО ПАПАГАЛИ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова логистика в източна София

Нова логистика в източна София

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK