Расте, но накъде ...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Расте, но накъде ...

СГ/ИИ

Расте, но накъде ...

...или как ще се развива градът в следващите 20 години

Яна Бодурова
12481 прочитания

СГ/ИИ

© СГ/ИИ


Малки къщи, групирани в 17 махали с общо население от 18 хиляди души. Така е изглеждала София преди 130 години, когато на 22 март 1879 г. е обявена за столица. Днес границите на някогашното ориенталско селище почти напълно съвпадат с широкия й център, а броят на официално регистрираните души, живеещи в нея, през миналата година е бил 1.25 млн.

Оттогава досега обаче има и неща, които не са се променили. Като за първия градски архитект на София Антон Колар така и за всички негови наследници приоритетната задача е изграждането на нови улици и булеварди. Някога - за да могат по тях да се движат първите файтони. Днес - за да се пести от времето, прекарано в задръствания.

Надеждата София да стане по-приятно място за живеене е в променения устройствен план на града, който залага развитието му в идните 20 години. Той предстои да бъде гласуван в близките седмици от Общинския съвет. Освен чисто нови скоростни градски магистрали и булеварди той обещава и други положителни промени. Предвидени са повече зелени пространства в кварталите, детски градини, нови трамвайни и тролейбусни линии и спортни зали (виж графиката). Най-важното, което ще направи обаче, е да сложи край на хаотичното застрояване през последните десет години.

Последни щрихи

Сега действащият устройствен план на София влезе в сила през януари 2007 година. Дългият период между изработването и приемането му - почти четири години, обаче направи неактуални някои от градоустройствените решения, които са залегнали в него. Затова може да се каже, че поправките в документа, които предстои да бъдат гласувани в близките седмици от столичния общински съвет де факто дават окончателните и по-добри решения за развитието на града. До думите на главния архитект на София Петър Диков той е внесъл в Общинския съвет предишния вариант на плана с ясното съзнание, че не е идеален. Само, че това бил единственият вариант да се спре порочната практика разрешителни за строеж да се дават на парче без да има генерална идея за цялостната визия на града.

"Сега мога да кажа, че той е идеален и дава възможно най-рационалните решения на проблемите с трафика и максимално добра посока за развитието на града", обяснява Диков.

Байпас за пътните артерии

Един от основните проблеми за трафика в София според Диков е, че през 50-те, 60-те и 70-те години е, че към територията на града механично са прибавяни панелни квартали, като връзката между тях в повечето случаи задължително минава през центъра на града. Улиците в централните райони са проектирани преди столетие и рядко има възможност за разширяването им. За това и, що се отнася до развитието на пътната инфраструктура, планът залага основно на изграждане на връзки между кварталите, без те да минават през центъра му. Най-същественото решение в това направление е изграждането на две скоростни градски магистрали, каквито до момента в столицата няма.

Така наречената северна тангента ще спести 8 километра на пътуващите от Люлин към автомагистралите "Хемус" и "Тракия". По проект трасето й започва от Ломско шосе при околовръстното и на изток минава северно от кварталите Илиянци, Бенковски и Враждебна до Ботевградско шосе преди околовръстното, в което ще се влива при участъка към летището. Идеята е изграждането на пътния участък да бъде финансирано по оперативна програма "Регионално развитие", а по думите на главния архитект може да е готово до четири години.

Другата ключова градска магистрала е на запад. Тя трябва да свързва Люлин с Нови Искър и да поеме товарния трафик от Перник към столицата.

Предвижда се и изграждането на няколко пробива, които да изиграят ролята на байпас между най-запушените пътни артерии на града.

Най-важният пробив, който чувствително ще облекчи трафика в южната част според Петър Диков, е между бул. "Тодор Каблешков" и бул. "Ген. Данаил Николаев".

Развитие като по релси

Планът предвижда най-използваното средство за придвижване в града да е релсовият транспорт. Основният трафик ще поеме метрото, а на крайните метростанции да се изградят големи буферни паркинги. Проектът предвижда довеждащият до него градски транспорт да е основно трамваен и тролейбусен (виж графиката).

С разширяването на метрото се предвижда постепенно отпадане на дублиращите го автобусни линии, а развитието му е основно в насока обслужване на общоградския район и заменянето на повечето линии с тролейбусни.

Курс северозапад

Промените в устройствения план почти не добавят нови територии в границата на града. Така десетки хектари от досегашните земеделски земи влизат в регулация и на тях ще може да се строи, а основното направление, в което се предвижда да расте градът, е т.нар. Северен град, разположен по южните склонове на Стара планина. Според плана новите терени ще са на запад от Нови Искър, около селата Кътина, Доброславци и Мрамор.

Планът максимално ограничава строителството в подножието на Витоша, като по думите на Диков там ще може да се строят единствено еднофамилни къщи.

Има положителни новини и за жителите на някои централни райони, като например квартал "Възраждане". По думите на Диков в близката година Женският пазар в сегашния си вид ще бъде премахнат, а на негово място ще се появи търговска зона за стари книги и антики.

Планът обаче не е съвършен. Сменя се предназначението на част от територията на големите градски паркове, като например част от Западния парк. От плана става ясно и че теренът в Борисовата градина, върху който сега се намира вече неработещият увеселителен парк "София ленд", е отреден за високо строителство. Апетитите за строеж там не са отскоро и оставят лош вкус за поправка в плана по поръчка. Затова най-доброто за София ще е след приемането на промените те да се задържат за по-дълго и да не се заобикалят конюнктурно в зависимост от желанията на един или друг инвеститор.

Малки къщи, групирани в 17 махали с общо население от 18 хиляди души. Така е изглеждала София преди 130 години, когато на 22 март 1879 г. е обявена за столица. Днес границите на някогашното ориенталско селище почти напълно съвпадат с широкия й център, а броят на официално регистрираните души, живеещи в нея, през миналата година е бил 1.25 млн.

Оттогава досега обаче има и неща, които не са се променили. Като за първия градски архитект на София Антон Колар така и за всички негови наследници приоритетната задача е изграждането на нови улици и булеварди. Някога - за да могат по тях да се движат първите файтони. Днес - за да се пести от времето, прекарано в задръствания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

60 коментара
  • 1
    andreyrusev avatar :-P
    Андрей Русев

    идете на запад, не ви щем на изток!

  • 2
    Avatar :-|
    ъхъ

    Това "План година 2200" ли е ?
    Наслушахме се, нагледахме се...

  • 3
    Avatar :-|
    дада

    Ще махат Женския пазар? От къде на къде, това е ключово място в града. Да го направят чист - да, да го направят подреден - да, ама да го махат ... Какъв град ще е това без голям пазар? Нима милионните градове в Западна Европа нямат големи пазарни тържища? И не ми говорете за "мол"-ове, моля ви, няма нищо общо.

  • 4
    Avatar :-|
    махайте го!

    Да го махат, все съм пътувал но на запад баш такива тържища не съм виждал!

  • 5
    Avatar :-|
    АБ

    До коментар [#4] от "махайте го!":

    А, защо смяташ, че трябва навсякъде да бъде еднакво? А и сигурно твоят Запад е някъде между Видин и Лом.

  • 6
    nboykov avatar :-|
    nboykov

    http://www.sofia2020.bg/

    София има нужда от свежи идеи за развитието си, отвъд проблемите, които обикновено са полезрението – боклук, трафик, метро и т.н. Крайно време е да помислим за София като истински град, който е по-зелен, по-модерен, по-културен, а за нас – като хора, които с гордост споделят, че живеят в него.


  • 7
    nboykov avatar :-|
    nboykov



    СОФИЯ СЛЕД ДЕСЕТ ГОДИНИ
    Източник: vimeo.com
    София след десет години? Хм...Какво мислят младите и старите? Има ли надежда?
    http://vimeo.com/7161990

    http://www.facebook.com/pages/GODINATA-E-2020-MYaSTOTO-SOFIYa/203912980760?ref=mf

  • 8
    Avatar :-|
    абв

    В европейските градове има квартали с не много скъпи еднофамилни къщи за средната класа, пък били те и редови.
    Теренът влиза в себестойността с около 10%.
    Не беше лошо да се регулират подходящи земеделски земи, да им се направи инфраструктура и при кинт 1 цената да им е 35 евро на кв. м.
    Ама май средната класа(ако се появи) ще сънува просо.

  • 9
    Avatar :-|
    neutralen

    "От плана става ясно и че теренът в Борисовата градина, върху който сега се намира вече неработещият увеселителен парк "София ленд", е отреден за високо строителство. Апетитите за строеж там не са отскоро и оставят лош вкус за поправка в плана по поръчка." - ТОВА НЕ Е "ЛОш ВКУС" - ТОВА , АКО СТАНЕ, Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ НА ДИКОВ И КО.

  • 10
    cons avatar :-|
    conservoir

    рАсте ! браво бе !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зелени и на покрива

Зелени и на покрива

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK