За София трябва да се мисли в бъдеще време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За София трябва да се мисли в бъдеще време

За София трябва да се мисли в бъдеще време

Архитектът Храбър Попов за бъдещето на столицата

9992 прочитания

© Капитал


Визитка

Архитект Харбър Попов е роден през 1972 г. в София и е завършил средното си образование в столичната френска гимназия. След това продължава образованието си във висшето архитектурно училище в Монпелие, Франция. Междувременно работи и за няколко архитектурни бюра по различни проекти. След дипломирането си продължа да работи по специалността си, като освен във Франция е проектирал сгради и в САЩ и на Карибските острови. Работил е и по няколко градоустройствени проекта, като в момента специализира в тази посока.

"Сердика е моят Рим." Това са думи на император Константин Велики (274 - 337) за неговия любим град - днешна София. Трудно е за вярване, но дори и сега, след няколко десетилетия на безразборно застрояване и механично разрастване, градът има всички предпоставки да бъде прекрасното място за живеене. Все пак само Сараево има подобна планина, само Будапеща има толкова минерална вода и само Рим и Атина имат повече антична археология.

Според архитект Храбър Попов все още не е късно София да стане прекрасно място за живеене, каквото в момента не е. И пътят към тази метаморфоза не е нито толкова трънлив, нито пък струва скъпо. Неговата лична малка първа стъпка е изготвянето на план за възможното бъдещо развитие на града.  На пръв прочит част от идеите, заложени в него, като например преместване на софийското летище на мястото на изоставеното военно в Доброславци наистина звучат екстравагантно, та дори леко налудничаво. За всяко от предложенията си обаче той има солидна доза аргументи "защо", но в същото време не твърди, че са най-добрите възможни решения, но със сигурност са по-добри от никакви.

Град без идея

@@file:[email protected]@

Визитка

Архитект Харбър Попов е роден през 1972 г. в София и е завършил средното си образование в столичната френска гимназия. След това продължава образованието си във висшето архитектурно училище в Монпелие, Франция. Междувременно работи и за няколко архитектурни бюра по различни проекти. След дипломирането си продължа да работи по специалността си, като освен във Франция е проектирал сгради и в САЩ и на Карибските острови. Работил е и по няколко градоустройствени проекта, като в момента специализира в тази посока.

"Сердика е моят Рим." Това са думи на император Константин Велики (274 - 337) за неговия любим град - днешна София. Трудно е за вярване, но дори и сега, след няколко десетилетия на безразборно застрояване и механично разрастване, градът има всички предпоставки да бъде прекрасното място за живеене. Все пак само Сараево има подобна планина, само Будапеща има толкова минерална вода и само Рим и Атина имат повече антична археология.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    gilermos avatar :-|
    gilermos

    Симпатични идеи, на мен ми допадат. И с наблюденията се съгласявам. Сега в София няма въздух, няма и пространство; шумно, мръсно и пренаселено е. Ако направят всички улици еднопосочни това наистина ще помогне много за намаляване на движението, а оттук за една идея по-свеж въздух. Най-мъчително е при завръщане от чужбина - мирише убийствено на изгорели газове. На следващия ден - пак си свиквам с обичайния въздух. Така че - храброст за Храбър, дано бъде изслушан от хора, от които зависи решаването на проблемите!

  • 2
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    Невъзможно! И няма да се случи. Всичко е неконторлируема смес от интереси и свързаната с това корупция. София ще се разраства като некрасиво, шумно и неудобно недоразумение.

  • 3
    arch_ avatar :-(
    arch_

    Да, да и да! Откакто видях за първи път ОУП, се чудех дали архитектите в България са глухи и слепи, та не протестират срещу пълната му малоумност и неефективност. Проекта за така нареченото Сити (Сити, Лувър - кой ли текстопишковец им ги измисля тия имена) противоречи на абсолютно всички градоустройствени практики и принципи, поне така както съм ги учила аз. Да натовариш една издишала инфраструктура и една толкова гъста субстанция с подобни показатели си е чисто престъпление. Много ми е интересно как решението на натоварения трафик в центъра би могло да бъде още по-голямото натоварване на трафика в центъра. Или как се съчетава това Сити с предимно жилищните зони, които в момента са там. Или с паянтовите и занемарени паметници на културата, които така ще се сринат след първия 10 метров изкоп в съседство. Или с археологическите находки, които излизат буквално с всяка копка. Или дори с уличната система на малък провинциален град. Изобщо, какво именно налага присъствието на това Сити точно там?

  • 4
    dakl avatar :-|
    dakl

    Не съм оптимист! Много често гости от чужбина са ми задавали неудобния въпрос, защо София е един от най-мръсните и неуютни градове на България.Вероятно защото през последните 20 години не сме си избрали нито ЕДИН наистина милеещ и способен кмет, с изключение ,разбира се , на Б.Б., който всичко може и всичко знае!

  • 5
    the_core avatar :-?
    The Core

    Прочитайки първия абзац от статията веднага ми дойде на ума за „поредната шопска грандомания” за Искаро и Витоша!
    Четейки по-надолу не мога да не се съглася донякъде с архитекта. Същевременно веднага бих му опонирал – София НЯМА БЪДЕЩЕ..! Поне в този вид и начин на функциониране на държавата.
    Защото, както беше казал един в близкото минало –„ София е България”...Но не е!
    В момента град София се разраства заради безумното неглижиране проблемите на цялата държава – в сферата на инфраструктура, бизнес, администрация и т.н.
    Нещата са що-годе в нормални европейски рамки в София и още 4-5 града, съответно населението с малко по-високи амбиции се насочва натам. Обяснението: Останалата част от географското пространство България е „Тъмна Индия”... Там е зоната на безвремието, отчаянието и погубените надежди за бъдеще!
    Отидете в някое село в Северозападна или Североизточна или Югоизточна или която и да е друга България, и се опитайте да намерите обществено място, от което да изпратите един Е-мейл...
    Ще ви изгледат като че ли търсите жив динозавър!
    Най-доброто развитие за София е да бъде „уволнена” като столица! От раз! За сметка на развитие на цялата останала част от държавата!
    Архитекта наистина споменава за доста инфраструктурни и административни безумия, но най-голямата грешка е да им „помагаш и да ги развиваш”!
    От инфраструктурна гледна точка е върховно безумие милионен град да се набута в една котловина, само с 3 възможни изхода по магистрали и едно летище, калибър „селскостопанско”!
    Всички големи и хубави световни столици се намират на невероятно „комуникативни” места – било на море или голяма река! В София – Перловската река наистина става само за пешеходна зона, но ако се направи пречиствателна станция на онези, в полите на Витоша, защото сега там смърди!
    На София не е нужно „развитие”, на София и е нужно освобождение (от населението)!
    Споменатият проблем е ИЗКЛЮЧИТЕЛНО важен и съдбоносен за развитието на ЦЯЛАТА държава, най-малко за София, и е крайно време да бъде поставен на дневен ред на обществото, защото в сегашното си „развитие” просто няма бъдеще – справка: тоталната деградация, до степен на катастрофа, на цялостната инфраструктура в държавата за последните 20 години

  • 6
    h2so4 avatar :-|
    h2so4

    Ми да - що да не са еднопосочни. В Ню Йорк да не би да е по-леко с трафика - по Първо авеню се пътува на север, по Второ - на юг и така. По 42-ра улица се пътува изток-запад, по 43-та - запад-изток.....

    Измислили са го хората. Чудя се защо нашите управляващи на правят това в което са най-добри - да крадат. Готови модели има - само чакат да бъдат откраднати и реализирани.....

  • 7
    h2so4 avatar :-|
    h2so4

    И понеже Софиянци са тъпи, не използват потенциала на канала, дето тече насред града. Да се разходят до Хасково, да видят как са го затворили отгоре, че и в Плевен. В Хасково има магазини и заведения отгоре. В Плевен - паркинг. Остава само шопите да решат кое им е нужно повече. Я си помислета ако канала по продължение на цялата Сливница се затвори - що място за паркинги ще се отвори..... Ами от Орлов мост до НДК - между тези всичките дървета - що спортни площадки и тенис-кортове могат да се разположат ?

  • 8
    arch_ avatar :-|
    arch_

    До коментар [#7] от "h2so4":

    Мислено е, даже май имаше и проект. Лошото е че каналът е единственият коридор за проветряване на града. Ако зазидат и него, ще трябва да се раздават противогази.

  • 9
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Интересно в каква посока работи арх. Диков, след като арх. Попов акцентира на решаването на урбанистични проблеми чрез устройствения план и набляга на пропуските в закона. Т.е. излиза, че не е да няма начин столицата да придобие по-европейски вид и ритъм, но я няма волята. Какви са причините, г-жо Фандъкова и г-н Диков? Уж се взаимства опит от Виена и Истанбул...

    Кога, например, ще изчезнат уличните кучета? Което е стъпка към по-цивилизован и европейски вид на града.

  • 10
    heineken avatar :-(
    heineken

    Г-дата Чърчил и Роозевелт бяха напът да разрешат проблемите радикално...

    Архитектът Храбър също е напред с идеите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бягство извън града

Бягство извън града

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK