Предпоследна среща
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предпоследна среща

Отваряне на офртите за последният лот на магистрала Тракия от Ямбол до Карнобат

Предпоследна среща

Нови български и чужди фирми подадоха документи за последната отсечка от "Тракия"

Яна Бодурова
4153 прочитания

Отваряне на офртите за последният лот на магистрала Тракия от Ямбол до Карнобат

© Георги Кожухаров


Очаквано търгът за избор на строител на последния, недовършен участък от магистрала "Тракия" между Ямбол и Карнобат, привлече най-много строителни компании. Общо 13. За сравнение в търга за отсечката от Стара Загора до Нова Загора участниците бяха 8, а от Нова Загора до Ямбол - 11. Последната отсечка е с дължина 49 километра и прогнозната стойност на строителството е 247 млн. евро. Общото мнение обаче е, че офертите, както и в двата предходни търга, ще са значително по-ниски.

След като разгледа документите, тръжната комисия публично ще отвори офертите само на одобрените кандидати. Това трябва да стане след не повече от 45 дни. Плановете са строителството да започне през септември.

За първи път участват няколко чужди и български фирми. Това са италианската BALDASSINI - TOGNOZZI - PONTELLO. Словенската "Приморие" участва заедно с унгарската "Евроасфалт". За първи път се включва и азербайджанската "Азвирт".

За разлика от предишния търг, в този не подадоха документи турската Dogus Insaat, азербайджанската "Азеркорпу", както и обединението между българската ХСС ЕООД и двете немски компании KEMNA BAU Andreae и Verkehrs Wegbau. Според неофициална информация причината да не участват са прекалено ниските нива, постигнати на предишните търгове.

"Участието в един подобен търг струва пари, при това не малко. Обслужваш банкови гаранции, плащаш на проектанти и адвокати, правиш проучвания на място. Когато виждаш на какви нива оферира конкуренцията и знаеш, че не можеш да дадеш подобно ценово предложение, няма логика да кандидатстваш", обясни представител на испанската Rubau.

Участниците

Сдружение "БТП-Агромакс" - Обединението включва една от големите италиански строителни компании BALDASSINI - TOGNOZZI - PONTELLO и българската "Агромакс". За италианската компания това е първото участие на търг в България, а партньорът й има опит основно в рехабилитация на пътища. 

Консорциум "Приморие - Евроасфалт" - Един от дебютантите в тъга е обединението между словенската "Приморие" и  унгарската "Евроасфалт".

"Азвир"- Изненада е участието на втора азербайджанска фирма в търга - "Азвирт". Компанията е специализирана в строителството и реконструкцията на пътища, магистрали и самолетни писти. Участвала е в строителството на три летища в Азербайджан, както и в изграждането на участък от магистралата "пътя на коприната".

"АМ Трейс"- Този път консорциумът между "Трейс груп холд" и "СК 13" не изпусна сроковете, за да подаде офертата си. Обединението спечели търга за отсечката между Стара и Нова Загора, предлагайки цена от 2.2 млн. евро на километър. То обаче не подаде документи за участие в процедурата за участъка от Стара до Нова Загора, като след това от компаниите обясниха, че заради автомобилно произшествие колата, с която е превозвана офертата, е изпуснала крайния срок.

Сдружение "Балканстрой - Гранит"- Обединението включва "Балканстрой" и "Гранит" - от Македония.

Strabag - Австрийската компания има реализирани няколко проекта у нас, като премиерата й в България беше ремонтът на софийското летище и беше съпроводена от серия  скандали. Последният й проект е изграждането на един от най-големите офисни центрове в София - "Мега парк" на друга австрийската компания - "Соравия". Според неофициална информация компанията е пред подписване на договор за строителството на дълго отлагания търговски център Bulgaria Mall на столичния булевард "България".

Консорциум "Български магистрали -Кабиле" – С ново име на обединението, но в същия състав, и този път участват българските компании "Автомагистрали Черно море", "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и "Иса 2000". В предишната процедура те предложиха третата най-ниска цена от 131 437 550 лв. без ДДС.

Terna-Сиенит – Както в търга за предходната отсечка, гръцката "Терна" не участва сама, а в партньорство с българската "Сиенит", специализирана основно в сградното строителство. В предишната процедура ценовата им оферта обаче не беше отворена, като от комисията се аргументираха с пропуски в представената документация. 

Гръцката компания има дълга история в България. В момента тя строи жп линията Крумово – Първомай и завърши изграждането на мола на "Карфур" на бул. "Цариградско шосе" в София. Чрез дружество от групата инвестира в офис сграда с хотел срещу Министерството на земеделието и е главен изпълнител на проекта. Инвестирала е и в друга офисна сграда на булевард "България" в столицата, както и във ваканционни имоти в Боровец.

Alpine - В първата процедура за избор на изпълнител за изграждането на магистрала "Тракия" от Стара до Нова Загора австрийската компания участва в консорциум с "Холдинг Пътища", като след отваряне на ценовите им оферти се оказа, че предлаганата от тях сума от 373 641 762 лв. с ДДС надвишава близо три пъти най-ниската оферта на българската "Трейс". Във втория търг за отсечката между Нова Загора и Ямбол те участваха сами, но отново предложиха най-високата цена от 191 570 661.29 лв. без ДДС.  В България "Алпине" изгражда хидровъзела "Цанков камък". Участвала е в търговете за магистрала "Люлин" и софийското метро, а в момента нейна дъщерна компания е сред кандидатите за завода за боклука на София, заедно с германската "Хохтийф".

Aktor - е в топ три на гръцките строителни компании по приходи и вече официално е избран за изпълнител на 36-километровата отсечка от магистралата от Нова Загора до Ямбол. За изграждането й компанията предложи рекордно ниските 1.9 млн.евро за километър. Или по-точно 111 164 921.69 лв. без ДДС за целия участък.

Компанията е построила около 80% от олимпийските обекти в Атина за игрите през 2004 г., сред които олимпийския стадион и селото, както и международния център за радио и телевизия. Нейно дело е и част от метрото в гръцката столица. Компанията има и богат опит в пътното строителство. Тя е изграждала участъци от магистралата "Виа Игнатия", която свързва Източна със Западна Гърция. По странна ирония в момента компанията изгражда и най-скъпата на километър магистрала в Европа. Тя се намира в Черна гора и за километър от нея ще се платят 28.5 млн. евро.

От тръжната комисия за предишния лот на "Тракия" коментираха, че Aktor е била единствената компания от кандидатите, чиито обороти от пътно строителство са надхвърляли милиард лева.  

Сдружение "Tракия IV" - В него влизат контролираните от Васил Божков "Холдинг Пътища" и "Мостстрой", както и компаниите "Галчев Холдинг", "Пътстройинжинеринг Т" и хасковската "АБ". И този път в пътностроителния бранш това обединение се спряга за един от най-вероятните победители за този участък, тъй като има собствени кариери и асфалтови бази в близост, а това му дава възможност да предложи по-конкурентна цена. Сдружението беше очакваният победил и в търга за отсечката до Карнобат, но цената от 164 980 000.00 лв която предложиха беше сред трите най-високи.

От компаниите в сдружението само "Галчев" няма опит в пътното строителство, но предстои да направи дебюта си в рехабилитацията на отсечката "Ветрендол-Септември" в партньорство с португалската "Лена".

"Rubau - Пътстрой" -И този път испанската Rubau участва в консорциум със старозагорската "Пътстрой". В страната си Rubau е една от водещите пътностроителни компании, а премиерата си в България направи на търга за отсечката от "Тракия" между Нова Загора и Карнобат. За нея сдружението предложи цена от 151 930 833.33 лв. без ДДС.

"АБСКИ - Тракия лот 4"- Зад това име се крие обединението между водещата хърватска строителна компания Konstruktor и софийската "АБС - Асфалт Бетон". В първи търг за довършване на "Тракия" хърватската компания си партнира с контролираното от Васил Божков дружество "Пътни строежи", като ценовото им предложение не беше отворено заради пропуски в документите. Във втория търг участва заедно с "Балканстрoй". Konstruktor упорито участва в търгове в България, но не е печелила. Българският й партньор има опит в пътното строителство, но основно се е занимавал с рехабилитация на пътища.

Очаквано търгът за избор на строител на последния, недовършен участък от магистрала "Тракия" между Ямбол и Карнобат, привлече най-много строителни компании. Общо 13. За сравнение в търга за отсечката от Стара Загора до Нова Загора участниците бяха 8, а от Нова Загора до Ямбол - 11. Последната отсечка е с дължина 49 километра и прогнозната стойност на строителството е 247 млн. евро. Общото мнение обаче е, че офертите, както и в двата предходни търга, ще са значително по-ниски.

След като разгледа документите, тръжната комисия публично ще отвори офертите само на одобрените кандидати. Това трябва да стане след не повече от 45 дни. Плановете са строителството да започне през септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Българските фирми още си мечтаят за цените от 2008ма. Цените паднаха това е ясно, но да видим колко анекса ще се сключат с победителите и дали ще се построи магистралата в срок.

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "mick":бе да я почнем веднъж работата, няма къде да иде ще стане .... тутането много ама кво праим, Ориент....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Търсят се жилища за живеене

Търсят се жилища за живеене

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.