"Холдинг пътища" е най-вероятният строител на последната отсечка от магистрала "Тракия"

"Сдружение Тракия IV", в което влизат 9 български компании, предложи най-ниската цена

Отваряне на оферти за магистрала Тракия
Отваряне на оферти за магистрала Тракия    ©  Красимир Юскеселиев
Отваряне на оферти за магистрала Тракия
Отваряне на оферти за магистрала Тракия    ©  Красимир Юскеселиев

"Сдружение Тракия IV", в което влизат 9 български компании, пет от които свързани с "Холдинг  пътища", предложи най-ниската цена от 174 705 600 лв. млн. без ДДС за изграждането на 49-километровата връзка между Ямбол и Карнобат. Това значи, че ако калкулираме и ДДС към офертата, за километър от участъка държавата ще плати 2.19 млн. евро. Това е близо до предложената от цената от 2.2 млн. евро за километър, с която "Трейс груп холд" спечели търга за участъка от магистралата между Стара и Нова Загора. Засега лидер в класацията за предложена ниска цена е гръцката компания "Актор", която ще построи отсечката между Стара Загора и Карнобат за 1.9 млн. евро на километър. 

Макар и по-висока от офертата на гръцката компания за предишния лот, цената на "Холдинг пътища" е близо наполовина по-ниска от индикативната стойност от 277 млн. евро, пресметната от агенция "Пътища".

Тъй като офертата на "Сдружение Тракия IV"  не се отклонява с повече от 30% от предложените от  останалите участници, няма да се наложи да се прави икономическа обосновка на офертата. Тоест компаниите в обединението няма да доказват пред тръжната комисия, че наистина може да построят магистралата на тази цена.  

Както "Капитал" писа, месеци преди отварянето на офертите в пътностроителния бранш сдружението с водеща компания "Холдинг пътища" се спрягаше като един от най-вероятните победители. Причината е, че в този участък са разположени основните кариери и асфалтови бази на компаниите, участващи в него, и от там могат да предложат по-конкурентна цена.

Любопитен детайл е, че сочените за "отличници" в изготвянето на тръжни документи -"Трейс" - в тази процедура са допуснали груби грешки и офертата им не беше отворена.  Припомняме ви, че след като спечели първия търг, компанията "пропусна" сроковете да подаде документи във втората процедура.

От общо 13 компании, подали документи за участие в процедурата, бяха отворени ценовите оферти само на шест.  

Участниците

Сдружение "Балканстрой - Гранит" (198 380 000 лв. без ДДС) - Обединението включва "Балканстрой" и "Гранит" - от Македония.

Strabag (283 833 156 лв. без ДДС)

Австрийската компания има реализирани няколко проекта у нас, като премиерата й в България беше ремонтът на софийското летище и беше съпроводена от серия  скандали. Последният й проект е изграждането на един от най-големите офисни центрове в София - "Мега парк" на друга австрийска компания - "Соравия". Според неофициална информация компанията е пред подписване на договор за строителството на дълго отлагания търговски център Bulgaria Mall на столичния булевард "България".

Консорциум "Български магистрали-Кабиле" (204 105 000 без ДДС)

С ново име на обединението, но в същия състав, като този път участват българските компании "Автомагистрали Черно море", "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и "Иса 2000". В предишната процедура те предложиха третата най-ниска цена от 131 437 550 лв. без ДДС.

Alpine (252 295 649.69 без ДДС)

В първата процедура за избор на изпълнител за изграждането на магистрала "Тракия" от Стара до Нова Загора австрийската компания участва в консорциум с "Холдинг Пътища", като след отваряне на ценовите им оферти се оказа, че предлаганата от тях сума от 373 641 762 лв. с ДДС надвишава близо три пъти най-ниската оферта на българската "Трейс". Във втория търг за отсечката между Нова Загора и Ямбол те участваха сами, но отново предложиха най-високата цена от 191 570 661.29 лв. без ДДС.  В България "Алпине" изгражда хидровъзела "Цанков камък". Участвала е в търговете за магистрала "Люлин" и софийското метро, а в момента нейна дъщерна компания е сред кандидатите за завода за боклука на София, заедно с германската "Хохтийф".

Aktor (238 516 344.03 ДДС)

В топ три е на гръцките строителни компании по приходи и вече официално е избрана за изпълнител на 36-километровата отсечка от магистралата от Нова Загора до Ямбол. За изграждането й компанията предложи рекордно ниските 1.9 млн.евро за километър. Или по-точно 111 164 921.69 лв. без ДДС за целия участък.

Компанията е построила около 80% от олимпийските обекти в Атина за игрите през 2004 г., сред които олимпийския стадион и селото, както и международния център за радио и телевизия. Нейно дело е и част от метрото в гръцката столица. Компанията има и богат опит в пътното строителство. Тя е изграждала участъци от магистралата "Виа Игнатия", която свързва Източна със Западна Гърция. По странна ирония в момента компанията изгражда и най-скъпата на километър магистрала в Европа. Тя се намира в Черна гора и за километър от нея ще се платят 28.5 млн. евро.

От тръжната комисия за предишния лот на "Тракия" коментираха, че Aktor е била единствената компания от кандидатите, чиито обороти от пътно строителство са надхвърляли милиард лева.  

Сдружение "Tракия IV" (174 705 600 лв. млн. без ДДС)

В него влизат контролираните от Васил Божков "Холдинг Пътища" и "Мостстрой", както и компаниите "Галчев Холдинг", "Пътстройинжинеринг Т" и хасковската "АБ". Сдружението беше очакваният победил и в търга за отсечката до Карнобат, но цената от 164 980 000.00 лв която предложиха беше сред трите най-високи.

От компаниите в сдружението само "Галчев" няма опит в пътното строителство, но предстои да направи дебюта си в рехабилитацията на отсечката "Ветрендол-Септември" в партньорство с португалската "Лена".

Отстранените

  "Rubau - Пътстрой"

Гръцката компания има дълга история в България. В момента тя строи жп линията Крумово – Първомай и завърши изграждането на мола на "Карфур" на бул. "Цариградско шосе" в София. Чрез дружество от групата инвестира в офис сграда с хотел срещу Министерството на земеделието и е главен изпълнител на проекта. Инвестирала е и в друга офисна сграда на булевард "България" в столицата, както и във ваканционни имоти в Боровец.

Още от Капитал