Слънце "Тракия" огрява

Прозрачните търгове направиха довършването на магистралата евтино

Според китайския календар 2012 ще е годината на дракона. Ще гледаме европейското първенство по футбол в Полша и Украйна и летните олимпийски игри в Лондон. Вероятно ще отскачаме и по-често до морето, защото тогава вече с кола от София до Бургас ще се стига за 3 часа, което е над час по-малко от сега. Или поне такива са обещанията на строителното министерство и Агенция "Пътна инфраструктура" за пуска на новите отсечки от магистрала "Тракия".

Довършването на вече легендарния път ще струва 427 млн. лв. Това всъщност е цената на 115-километровата отсечка между Стара Загора и Ямбол, която ще щe строи през идните две години. Крайната стойност стана ясна, след като на 29 юни бяха отворени ценовите оферти за строителството на последния 48-километров участък от Ямбол до Карнобат. Сумата настина е скромна. Особено ако се вземе предвид, че само шест месеца по-рано от Агенция "Пътна инфраструктура" изчисляваха, че довършването на магистралата ще струва близо 685 млн. лв. Тоест с над 200 милиона повече. Което означава, че строежът на пътя до морето ще излезе на българските и европейските данъкоплатци с една трета по-евтино от планираното.

Причината за голямата разлика е в правилата на търга. Самото състезание беше подготвено добре, условията към кандидатите бяха ясни, процедурата беше прозрачна. Печелеше този, който предложи най-ниска цена. Тя пък няма да може да се увеличава в бъдеще, като всеки допълнителен разход над тази сума ще е за сметка на изпълнителя. Времето за изграждането също е фиксирано и при просрочие се дължат солидни неустойки.

Очаквано и неочаквано

Очаквано търгът за отсечката между Ямбол и Карнобат привлече общо 13 строителни компании, най-много от процедурите досега. За сравнение, в търга за Стара Загора - Нова Загора участниците бяха 8, а за Нова Загора - Ямбол - 11. Причината вероятно е, че участъкът е най-дълъг от трите. Този път до отваряне на цените бяха допуснати шест  кандидата (виж карето). Печелившото предложение беше направено от Сдружение "Тракия ІV". В него влизат девет български фирми - пет от структурата на Васил Божков "Холдинг Пътища". Останалите са хасковската АБ, благоевградската "Галчев" и търговищката "Пътинженерингстрой Т". Предлаганата от тях сума е 174.7 млн. лв. без ДДС.

Победителите в предните два търга - българската "Трейс" и гръцката Aktor, се представиха доста различно. Изненадващо на фона на перфектните документи, с които спечели първата отсечка, офертата на "Трейс" не беше разгледана заради административни нередности. Aktor, която беше предпочетена в предния лот и по този начин остави поне една от трите големи български компании в сектора ("Трейс", "Холдинг Пътища" и "Главболгарстрой") без поръчка, този път даде доста по-висока цена.

Най-скъп или най-евтин

На пръв поглед последният участък ще струва (като цена на километър) най-много на държавата. От бранша обаче коментираха, че това е най-изгодната цена, която възложителят е получавал до момента. Причината е, че в този участък има най-много на брой сложни и скъпо струващи технически съоръжения и пътни връзки, които трябва да бъдат изградени. Като пример специалисти дават високия мост над река Тунджа и сложния железопътен прелез, чрез който бъдещата магистрала ще пресича жп линията София - Бургас. За разлика от отсечката между Нова Загора и Ямбол в проекта има и изискване да се направи 20-сантиметров насип върху трасето, преди да започне изграждането на пътя. По груби оценки на пътностроителни компании, за да се изпълни това условие, ще са нужни близо 6 млн. кубически метра инертни материали. Така дължината на отсечката се превръща до известна степен в недостатък. Причината са сериозните транспортни разходи заради голямото разстояние, на което материалите трябва да се превозват.

Сроковете, с които се ангажира Сдружение "Тракия ІV", също са доста амбициозни в сравнение с тези на останалите изпълнители. След подписването на договора сдружението ще трябва да завърши строителството в срок от 28 месеца. Тоест ще трябва месечно да изгражда по 1.7 км. Ето и сравнение - за значително по-простата от към технически съоръжения пътна връзка между Стара и Нова Загора "Трейс груп холд" обещават по 1.2 км за тридесет дни.

Предизвестен финал

"Холдинг Пътища" явно има всички предпоставки и мотиви да предложат точно тази цена. През последната година компаниите от групата страдаха от "липса на късмет" при участието си на инфраструктури търгове, а от там и на нови поръчки. Започването на подобен обект точно сега означава, че дружеството че може да задържи квалифицираните си служители. И по-важно - че в бизнеса им ще се влеят свежи пари, а и ще натрупат опит в строителството на магистрали, който ще им даде шанс да участват в бъдещи търгове с по-високи изисквания за вече изградени километри.

Любопитен детайл от цялата картина е, че месеци преди старта на първия търг за до изграждане на магистрала "Тракия" "Холдинг Пътища" беше спряган като най-вероятния победител в процедурата именно за участъка между Ямбол и Карнобат. Аргументите бяха, че компанията има всички възможни предпоставки да даде най-ниската цена за изграждането му, защото е собственик на най-добре разположените около бъдещото трасе кариери и асфалтови бази. По думите на експерти в пътното строителство основният компонент от стойността на тази отсечка е цената, на която ще се купуват инертните материали и от какво разстояние ще се превозват.

Високите цени, които холдингът предложи в процедурите за избор на изпълнител на предишните две отсечки от магистралата, обаче разколебаха очакванията. Нещо повече, в търга за участъка между Стара и Нова Загора офертата на "Холдинг Пътища" в консорциум с австрийската Alpine надвишаваше близо три пъти най-ниската цена, предложена от "Трейс". Едно от обясненията на действията им тогава беше, че компанията е участвала само за да тества процедурата и нагласите на останалите фирми в бранша. Затова и се е съгласила на партньорство с Alpine, която пък е имала стриктни изисквания в офертата да се калкулират всички рискове от възможно оскъпяване по време на изпълнението.

В крайна сметка след много спекулации, засилен интерес и с няколко приятни изненади - например че и в България може да има читаво направен търг, който да доведе до по-ниска от очакваното цена, сме само на две години от първата изцяло завършена магистрала в България. За да сме абсолютно спокойни, че ще можем да тръгнем от София след работа и да гледаме финалното бягане на Юсеин Болт на олимпиадата в Лондон на плажа в Бургас, остава и сроковете да бъдат спазени. А за добрата настилка трябва и строителният надзор да е на мястото си.

Кой ще плаща

Строителството на магистрала "Тракия" ще бъде финансирано по оперативна програма "Транспорт", като така ще се покрие 75% от цената. Останалите 25% ще са националното съфинасиране. Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев увери, че магистралата вече се строи с европейски средства, макар и все още да не е одобрена апликационната форма за проекта. По думите му тя вече е изпратена в Брюксел, и то след съгласуване с експерти по програмата "Джаспърс". Това е почти сигурна гаранция, че до 6 месеца ще има положителен отговор от Европейската комисия, тъй като инициативата "Джаспърс" е на самата комисия, като има за цел подпомагане работата по големи инфраструктурни проекти. Дотогава магистралата ще се финансира с част от аванса от 20% от стойността на програма "Транспорт". Министърът припомни, че освен от европейското финансиране строителството на магистралата е гарантирано и от държавата с приетото неотдавна правителствено постановление.
Офертите*

за третата отсечка

Сдружение "Tракия IV" (174 705 600) 

Сдружение "Балканстрой - Гранит" (198 380 000)

Обединението е между "Балканстрой" и "Гранит" - от Македония. 

Консорциум "Български магистрали-Кабиле" (204 105 000)

Включва "Автомагистрали Черно море", "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и "Иса 2000"

Aktor, Гърция (238 516 344.03) 

Alpine, Австрия  (252 295 649.69) 

Strabag, Австрия (283 833 156)

*Предлаганите цени са в левове без ДДС
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


12 коментара
  • 1
    cinik avatar :-?
    cinik

    Надявам се да докажем като общество, че можем да прави причинно-следствени връзки (т.е. че не сме невменяеми). Ще бъде ли пренесен този положителен опит върху приватизацията на Догантабак, на НЕК, на БЕХ, на ТЕРЕМ, на конкурсите за концесия на автобусни линии в София, на винетната система за паркиране в София (абсолютно неизбежна, при съотношение коли:паркоместа 10:1 с тенденция 20:1) и т.н., или след 20 години простотии в това отношение ще правим нови и нови конкурси по "точкова система", "обещание за инвестиции", "социална програма", "обещание за запазване на работните места", "ангажимент за изкупуване на суровина от местни производители", гаранции, че и "бедните жители на София" ще могат да си паркират по 3 коли на семейство на улицата и други "ясни критерии" като например за автобусните линии в София, където имаше условие "Кандидатът да е извършвал подобна дейност в поне един български град с население над 1 милион души". Вижте колко са скромни - само един единствен :-).

  • 2
    don_spiridon avatar :-|
    don_spiridon

    поправете ме ако греша, все пак не съм пътен специалист, но ме учудват изреченията:
    "За разлика от отсечката между Нова Загора и Ямбол в проекта има и изискване да се направи 20-сантиметров насип върху трасето, преди да започне изграждането на пътя. По груби оценки на пътностроителни компании, за да се изпълни това условие, ще са нужни близо 6 млн. кубически метра инертни материали. "
    Та да посмятаме - дължина 48 километра = 48000 метра, височина на насипа - 20 см = 0.2 м и нека приемем, че ширината на магистралата е 625 метра (ДА ТОЧНО ТАКА - 625м)
    и така обемът на необходимите инертни материали е: ДхВхШ = 48000х0,2х625= 6 милиона куб. метра (точно колкото смятат специалистите)
    Т. нар. 'пътностроителни компании' са с доста груби оценки, или пък аз съм проспал в 4ти клас часовете по математика. И още нещо - дали е случайно, че компаниите с техните 'груби сметки' при изготвяне на офертата калкулират 6 милиона, а реално влагат 3-400 хил.?

  • 3
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#2] от "don_spiridon":

    Мисля,че изобщо не си проспивал нищо,просто някой някъде се надява цялото ни общество да е заспало...

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Много е важно конкурсният принцип да залегне и при изграждането на ВЕИ. Трябва да се включват в мрежата приоритетно тези, които са предложили най-ниска цена на изкупуване

  • 5
    stanislaw avatar :-|
    stanislaw

    "Вероятно ще отскачаме и по-често до морето, защото тогава вече с кола от София до Бургас ще се стига за 3 часа, което е над час по-малко от сега."

    Дължината на магистрала "Тракия" е 443км. Ограничението на скоростта по магистралите е 130км/ч. Прибавете и другите ограничения (например за преминаване през тунел) и ми обяснете как, като спазвате правилника за движение по пътищата, ще стигаме от София до Бургас за 3 часа. :)

  • 6
    vnikolov79 avatar :-|
    vnikolov79

    Нека тожа да ни е проблема!

  • 7
    k_ avatar :-|
    k_

    Предполагам, договорите сключени с изпълнителите са публични и не би трябвало да има проблем да се публикуват.
    Цената е ясна, но по интересно е как са решение клаузите относно риска от промени в цената на енергията и валутни курсове в периода на изпълнението им.
    Едва с публикуването на подписаните договори със всички анекси и "малки буквички" можем да говорим за публичност при управелнието на обществени средства.

  • 8
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫

    аз чакам да построят "струма" и да отскачам за 3 часа до морето (егейското)

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#8] от "512":ще има да чакаш до следващата олимпиада в Атина.... къде 2104 година казват.... :-))

  • 10
    aussie avatar :-|
    aussie

    А иначе като се сети човек че замалко гадния цар да я подари на португалските си приятели. Тогава наистина щеше да бъде на промоция :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал