Продажба пет звезди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажба пет звезди

Park Plaza Westminster Bridge в Лондон е най-големият новооткрит хотел

Продажба пет звезди

Сделките с хотели в Европа растат след дългата почивка на инвеститорите

Константин Николов
5551 прочитания

Park Plaza Westminster Bridge в Лондон е най-големият новооткрит хотел

© Park Plaza Westminster Bridge London


Най-страшните думи за всяка хотелска верига са "годишна заетост под 60%". На лаиците тази фраза нищо не говори, но за сектора тя означава едно - загуба. Заради кризата през последните години много хотели по света не успяваха да запълнят стаите дори и в пиков сезон, не на последно място и заради орязаните бизнес пътувания на много компании. За да намалят разходите си, някои вериги се отърваха от по-непечелившите си активи и съкратиха персонал.

Но в секторът вече се забелязва стабилизиране, ако се съди по последните данни. Според авторитетното проучване на Hogg Robinson Group (HRG), което се изготвя на всеки шест месеца, пазарът в Европа и САЩ се съживява, а цените на стаите не се променят или отчитат само леко понижение. Инвеститорите явно са очаквали това - консултантската компания Jones Lang LaSalle Hotels обяви, че инвестиционният пазар в страните от ЕМЕА (Eвропа, Близкия изток и Африка) е отчел силен растеж през първите девет месеца на годината. Казано на прост език: повече хотели са били продадени през периода в сравнение с предишни години. Общата сума на транзакциите е 3.97 млрд. евро, или с 55% повече от 2009 г. Само за третото тримесечие сделките в сектора са за 1.8 млрд. евро, със 70% повече от същия период на предишната година. На първо място за деветте месеца е Великобритания с над 1 млрд. евро инвестиции, следвана от Франция и Испания. Сред най-големите сделки е продажбата на лондонския Le Meridien Piccadilly за 64 млн. лири, който беше купен от компанията Host Hotels & Resorts.

"Продавачите имат по-реална представа каква цена да очакват и така дадоха тласък на пазара след слабия период. В момента има добър баланс между купувачи и продавани хотели, а и бяха извършени редица сделки за хотели в затруднено положение", казва изпълнителният директор на Jones Lang LaSalle Hotels ЕМЕА Марк Уайн Смит. Той прогнозира, че общият обем на сделките в региона ще достигне 5.5 млрд. евро за цялата година. Сред най-активните купувачи през тази година са американските инвеститори, които са участвали в 20% от сделките в ЕМЕА спрямо 6% през 2009 г. Но водещи остават националните купувачи, които са 36% от всички инвеститори в сравнение с 59% през миналата година.

Строежите на нови хотели също набират скорост в Европа. Според консултантската компания STR Global в момента над 120 000 нови стаи са в процес на строеж. На първо място е Лондон с над 9700 стаи, които трябва да бъдат готови до олимпиадата през 2012 г. На второ място е Берлин с 4469 стаи, а на трето - Москва с 3900 нови стаи, които трябва да посрещнат гости през следващите две години. Сред най-големите проекти е лондонският W Hotel, който трябва да отвори врати в района на Leicester Square през февруари 2011 г. и ще има 190 луксозни стаи, както и хотелският комплекс на летище "Внуково" в руската столица. Но всичко бледнее пред открия през пролетта Park Plaza Westminster Bridge, чиито 1021 стаи, ресторанти, барове, СПА центрове и басейни го правят най-големия новооткрит хотел в Европа от години насам.

Въпреки нотките на оптимизъм не всичко е розово. През последните месеци големи вериги като Accor се разделиха с част от европейското си портфолио, за да финансират разширяването на бизнеса си на пазари като Югоизточна Азия и Индия. Тези държави остават най-перспективни за инвеститорите и привличат най-големи инвестиции.

Все пак веригите гледат с надежда към най-сериозния си носител на приходи преди кризата - бизнес пътуванията. А има сигнали, че този сегмент се възстановява. Според групата Whitbread, която оперира над 590 хотела във Великобритания, бизнес продажбите й в подразделението Premier Inn са се покачили с 20% през първите половина на 2010 г. InterContinental Hotels Group също заяви, че бизнес пътуванията са увеличили значително приходите на компанията на стая и като най-популярни дестинации посочи Берлин и Шанхай. Представители на сектора отчитат, че кризата ги е накарала сериозно да преосмислят плановете си. "Разбрахме, че следващият растеж на печалбата няма да стане след ново съкращаване на разходи, а чрез откриването на нови възможности. А това означава срещи с клиенти и проучване на други пазари", казва пред Financial Тimes Фриц ван Паашен, изпълнителен директор на  Starwood Hotels & Resorts.

В България съвсем очаквано сделките в сектора не са много. През тази година внимание привлече включването на софийския хотел Greenville, който е собственост на гръцкия инвестиционен фонд Bluehouse Capital, към международната верига Park Inn by Radisson. Собствеността остана непроменена, а веригата осигурява екипа, който управлява комплекса, срещу което получава определени такси и процент от приходите. В края на миналата година беше продаден бившият хотел "Сердика" в центъра на София на компания на Валентин Златев, но сградата все още стои неремонтирана. Според запознати цената на сделката е под 10 млн. евро.  

Въпреки трудните години хотелиерският бизнес по света постепенно се съживява. Секторът е наясно, че всички бизнес клиенти едва ли ще се завърнат, но поне най-лошото мина.

Най-страшните думи за всяка хотелска верига са "годишна заетост под 60%". На лаиците тази фраза нищо не говори, но за сектора тя означава едно - загуба. Заради кризата през последните години много хотели по света не успяваха да запълнят стаите дори и в пиков сезон, не на последно място и заради орязаните бизнес пътувания на много компании. За да намалят разходите си, някои вериги се отърваха от по-непечелившите си активи и съкратиха персонал.

Но в секторът вече се забелязва стабилизиране, ако се съди по последните данни. Според авторитетното проучване на Hogg Robinson Group (HRG), което се изготвя на всеки шест месеца, пазарът в Европа и САЩ се съживява, а цените на стаите не се променят или отчитат само леко понижение. Инвеститорите явно са очаквали това - консултантската компания Jones Lang LaSalle Hotels обяви, че инвестиционният пазар в страните от ЕМЕА (Eвропа, Близкия изток и Африка) е отчел силен растеж през първите девет месеца на годината. Казано на прост език: повече хотели са били продадени през периода в сравнение с предишни години. Общата сума на транзакциите е 3.97 млрд. евро, или с 55% повече от 2009 г. Само за третото тримесечие сделките в сектора са за 1.8 млрд. евро, със 70% повече от същия период на предишната година. На първо място за деветте месеца е Великобритания с над 1 млрд. евро инвестиции, следвана от Франция и Испания. Сред най-големите сделки е продажбата на лондонския Le Meridien Piccadilly за 64 млн. лири, който беше купен от компанията Host Hotels & Resorts.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK