Най-страшните думи за всяка хотелска верига са "годишна заетост под 60%". На лаиците тази фраза нищо не говори, но за сектора тя означава едно - загуба. Заради кризата през последните години много хотели по света не успяваха да запълнят стаите дори и в пиков сезон, не на последно място и заради орязаните бизнес пътувания на много компании. За да намалят разходите си, някои вериги се отърваха от по-непечелившите си активи и съкратиха персонал.
Но в секторът вече се забелязва стабилизиране, ако се съди по последните данни. Според авторитетното проучване на Hogg Robinson Group (HRG), което се изготвя на всеки шест месеца, пазарът в Европа и САЩ се съживява, а цените на стаите не се променят или отчитат само леко понижение. Инвеститорите явно са очаквали това - консултантската компания Jones Lang LaSalle Hotels обяви, че инвестиционният пазар в страните от ЕМЕА (Eвропа, Близкия изток и Африка) е отчел силен растеж през първите девет месеца на годината. Казано на прост език: повече хотели са били продадени през периода в сравнение с предишни години. Общата сума на транзакциите е 3.97 млрд. евро, или с 55% повече от 2009 г. Само за третото тримесечие сделките в сектора са за 1.8 млрд. евро, със 70% повече от същия период на предишната година. На първо място за деветте месеца е Великобритания с над 1 млрд. евро инвестиции, следвана от Франция и Испания. Сред най-големите сделки е продажбата на лондонския Le Meridien Piccadilly за 64 млн. лири, който беше купен от компанията Host Hotels & Resorts.
"Продавачите имат по-реална представа каква цена да очакват и така дадоха тласък на пазара след слабия период. В момента има добър баланс между купувачи и продавани хотели, а и бяха извършени редица сделки за хотели в затруднено положение", казва изпълнителният директор на Jones Lang LaSalle Hotels ЕМЕА Марк Уайн Смит. Той прогнозира, че общият обем на сделките в региона ще достигне 5.5 млрд. евро за цялата година. Сред най-активните купувачи през тази година са американските инвеститори, които са участвали в 20% от сделките в ЕМЕА спрямо 6% през 2009 г. Но водещи остават националните купувачи, които са 36% от всички инвеститори в сравнение с 59% през миналата година.
Строежите на нови хотели също набират скорост в Европа. Според консултантската компания STR Global в момента над 120 000 нови стаи са в процес на строеж. На първо място е Лондон с над 9700 стаи, които трябва да бъдат готови до олимпиадата през 2012 г. На второ място е Берлин с 4469 стаи, а на трето - Москва с 3900 нови стаи, които трябва да посрещнат гости през следващите две години. Сред най-големите проекти е лондонският W Hotel, който трябва да отвори врати в района на Leicester Square през февруари 2011 г. и ще има 190 луксозни стаи, както и хотелският комплекс на летище "Внуково" в руската столица. Но всичко бледнее пред открия през пролетта Park Plaza Westminster Bridge, чиито 1021 стаи, ресторанти, барове, СПА центрове и басейни го правят най-големия новооткрит хотел в Европа от години насам.
Въпреки нотките на оптимизъм не всичко е розово. През последните месеци големи вериги като Accor се разделиха с част от европейското си портфолио, за да финансират разширяването на бизнеса си на пазари като Югоизточна Азия и Индия. Тези държави остават най-перспективни за инвеститорите и привличат най-големи инвестиции.
Все пак веригите гледат с надежда към най-сериозния си носител на приходи преди кризата - бизнес пътуванията. А има сигнали, че този сегмент се възстановява. Според групата Whitbread, която оперира над 590 хотела във Великобритания, бизнес продажбите й в подразделението Premier Inn са се покачили с 20% през първите половина на 2010 г. InterContinental Hotels Group също заяви, че бизнес пътуванията са увеличили значително приходите на компанията на стая и като най-популярни дестинации посочи Берлин и Шанхай. Представители на сектора отчитат, че кризата ги е накарала сериозно да преосмислят плановете си. "Разбрахме, че следващият растеж на печалбата няма да стане след ново съкращаване на разходи, а чрез откриването на нови възможности. А това означава срещи с клиенти и проучване на други пазари", казва пред Financial Тimes Фриц ван Паашен, изпълнителен директор на Starwood Hotels & Resorts.
В България съвсем очаквано сделките в сектора не са много. През тази година внимание привлече включването на софийския хотел Greenville, който е собственост на гръцкия инвестиционен фонд Bluehouse Capital, към международната верига Park Inn by Radisson. Собствеността остана непроменена, а веригата осигурява екипа, който управлява комплекса, срещу което получава определени такси и процент от приходите. В края на миналата година беше продаден бившият хотел "Сердика" в центъра на София на компания на Валентин Златев, но сградата все още стои неремонтирана. Според запознати цената на сделката е под 10 млн. евро.
Въпреки трудните години хотелиерският бизнес по света постепенно се съживява. Секторът е наясно, че всички бизнес клиенти едва ли ще се завърнат, но поне най-лошото мина.
Най-страшните думи за всяка хотелска верига са "годишна заетост под 60%". На лаиците тази фраза нищо не говори, но за сектора тя означава едно - загуба. Заради кризата през последните години много хотели по света не успяваха да запълнят стаите дори и в пиков сезон, не на последно място и заради орязаните бизнес пътувания на много компании. За да намалят разходите си, някои вериги се отърваха от по-непечелившите си активи и съкратиха персонал.
Но в секторът вече се забелязва стабилизиране, ако се съди по последните данни. Според авторитетното проучване на Hogg Robinson Group (HRG), което се изготвя на всеки шест месеца, пазарът в Европа и САЩ се съживява, а цените на стаите не се променят или отчитат само леко понижение. Инвеститорите явно са очаквали това - консултантската компания Jones Lang LaSalle Hotels обяви, че инвестиционният пазар в страните от ЕМЕА (Eвропа, Близкия изток и Африка) е отчел силен растеж през първите девет месеца на годината. Казано на прост език: повече хотели са били продадени през периода в сравнение с предишни години. Общата сума на транзакциите е 3.97 млрд. евро, или с 55% повече от 2009 г. Само за третото тримесечие сделките в сектора са за 1.8 млрд. евро, със 70% повече от същия период на предишната година. На първо място за деветте месеца е Великобритания с над 1 млрд. евро инвестиции, следвана от Франция и Испания. Сред най-големите сделки е продажбата на лондонския Le Meridien Piccadilly за 64 млн. лири, който беше купен от компанията Host Hotels & Resorts.
0 коментара