Едри проблеми на склад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едри проблеми на склад

Логистичният оператор "Берс" е сред малкото компании, които разширяват дейността си в кризата

Едри проблеми на склад

Без нови фабрики и добра инфраструктура пазарът на логистични площи ще си остане слаб

Радостина Маркова
9327 прочитания

Логистичният оператор "Берс" е сред малкото компании, които разширяват дейността си в кризата

© Цветелина Белутова


Когато една икономика забуксува, транспортът и логистиката са сред първите потърпевши. Свитото производство и търговия изпразват складовете. И така повличат и пазара на индустриални площи.

Европейската икономика изглеждаше по този начин през 2009 г., но напоследък картината е различна. Показват го данните за развитите пазари в Западна и Северна Европа от консултантските доклади на King Sturge и Colliers. Според тях връщането на тези икономики към растеж е довело още миналата година до повече поръчки в транспорта и логистиката. Тенденция, която се пренася и към Централна Европа. В източна и южна посока обаче картината е различна. Българският пазар не прави изключение - търсенето на логистични услуги и площи за складиране все още е вяло.

Закони на търсенето

Ръст на трафика в големите западноевропейски летища и пристанища, връщане на доверието в експортните сектори, нараснало търсене на складови и производствени площи. Това е картината на изминалата 2010 г. в Европа според проучването за пазара на логистични площи на King Sturge. С уточнението, че не навсякъде бизнесът се възстановява с бързи темпове. Ако във Великобритания търсенето на големи складове през 2010 г. се е удвоило спрямо 2009 г., в Германия ръстът бе 40%, а във Франция – почти символичен. Лидер в Източна Европа е Чехия с двойно по-високо търсене на площи, следвана от Румъния с 86% ръст. Оптимизмът обаче намалява, като се има предвид почти замрялата активност на наемателите през 2009 г., която служи като база за сравнение. А и движението на този пазар често е резултат от приспособяване – предоговаряне на наеми и застраховане с допълнителни площи за бъдещо разширяване на бизнеса, отбелязват от King Sturge.

От Colliers също са умерени оптимисти за пазарите в Западна Европа, макар и да отбелязват ръст на наемите на складове през втората половина на 2010 г. Сред причините е недостатъчното предлагане на площи след спирането на редица големи проекти. От консултантската компания обаче не очакват поскъпването на складовите площи да продължи, тъй като повечето наематели още не смеят да планират разрастване заради несигурното икономическо бъдеще.

Тази констатация важи и за българския пазар на складове, причисляван от King Sturge към тези със слаба активност от наематели. Като причини консултантите посочват слабото присъствие на големи логистични паркове и лошата инфраструктура, която пречи на страната да извлече предимствата от стратегическото си местоположение.

В потвърждение статистиката на Colliers от 2010 г. показва, че от 1.48 млн. кв.м складове в София едва 302 000 кв.м са тези, отдавани под наем. "Предлагането е малко, защото няма търсене. След като индустрията не се разви, няма как да се появят големи логистични проекти", обобщи Антон Славчев, мениджър офисни и логистични площи в компанията.

От своя страна Александър Танев от Forton International отбелязва, че раздвижването на пазара на складови и производствени имоти през последните месеци е измамно. В основата му стои не желанието на компаниите да се разрастват, а да оптимизират площите си и да предоговорят наемите. По данни на Forton през 2010 г. средните наемни цени на нови складове в София са паднали до 4 евро/кв.м, докато преди кризата надминаваха 6 евро/кв.м. Продължава и тенденцията наематели да преотдават свободните след свиването на бизнеса им площи.

На пазара обаче не липсват и примери за обратното. Управителят на логистичната компания "Берс" (bERS) Георги Динев казва, че клиенти, които в кризата са свили бизнеса си, от средата на 2010 г. са започнали да възстановяват предишните обеми на складови наличности. По тази причина компанията инвестира 7 млн. евро в разширение на базата си в Казичене (на снимката), където до края на юни ще бъдат открити нови 7400 кв.м.

Естествено трябва да се отчита и фактът, че bERS обслужва основно фармацевтични компании и търговци на бързооборотни стоки – браншове, които в по-малка степен бяха засегнати от кризата. Георги Динев обаче обяснява ръста на клиентите и с промяната на манталитета на българина, който по думите му обича да държи ключа от катинара. "Напоследък обаче все повече компании в стремежа да оптимизират разходите си възлагат на външна фирма логистичното обслужване на бизнеса си", отбелязва той.

Големи, малки и още по-малки...

Кризата далеч не е единственият виновник за слабия пазар на складови и производствени обекти в България. И в годините на икономически растеж преобладаваха собствените бази, тъй като голяма част от предлаганите под наем обекти бяха стари, зле оборудвани и без офисна част. Търсенето и сега рядко надхвърля 1000-2000 кв.м, докато в Централна Европа и в съседна Румъния отдавна не са изненада единични сделки за 25 000-30 000 кв.м складови площи.

Раздробеният пазар в България пречи и на навлизането на големи инвеститори в индустриални и логистични паркове, макар и напоследък в Colliers да получават единични запитвания от руски компании. Засега консултантите не виждат условия за развитие на мащабни проекти отчасти заради липсата на големи потенциални наематели – докато нашата страна остана извън сметките на редица големи компании, в Централна Европа се изнесоха гиганти от автомобилостроенето, електрониката, битовата техника (не случайно карето между Полша, Чехия, Словакия и Унгария се прочу като "новият Детройт"). А  при автомобилното производство според Антон Славчев, когато голям производител стъпи на даден пазар, редом с него влизат още две-три компании за резервни части и аксесоари. От своя страна големите производители на авточасти (с малки изключения) търсят пазарите в Централна Европа, за да са близко до заводите за автомобили.

Извън този затворен кръг за България остава една опция – да развива инфраструктурата си, за да привлече товарните потоци, които в момента я заобикалят. За пазар от 7 млн. души шанс е единствено разположението му на пътя към Турция и гръцките пристанища. Важно условие обаче е бързото завършване на големите инфраструктурни проекти като втория мост над Дунав и магистралите в южна посока. По тези проекти сега се работи и макар след години, тях ще ги има. Вероятно и трафик няма да липсва. Вътре в страната обаче трябва да се появят още десетки фабрики, за да чакаме пазарът на складове да стане голям и печеливш бизнес.

Когато една икономика забуксува, транспортът и логистиката са сред първите потърпевши. Свитото производство и търговия изпразват складовете. И така повличат и пазара на индустриални площи.

Европейската икономика изглеждаше по този начин през 2009 г., но напоследък картината е различна. Показват го данните за развитите пазари в Западна и Северна Европа от консултантските доклади на King Sturge и Colliers. Според тях връщането на тези икономики към растеж е довело още миналата година до повече поръчки в транспорта и логистиката. Тенденция, която се пренася и към Централна Европа. В източна и южна посока обаче картината е различна. Българският пазар не прави изключение - търсенето на логистични услуги и площи за складиране все още е вяло.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.