Молове за три държави
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Молове за три държави

Ритейл парковете, като този в Стара загора, а не моловете, са по-интересни за инвеститорите в България за момента

Молове за три държави

Турция, Русия и Полша са новите звезди на европейския ритейл пазар. Търговците са песимисти за България

Радостина Маркова
6520 прочитания

Ритейл парковете, като този в Стара загора, а не моловете, са по-интересни за инвеститорите в България за момента

© Меркатор-Б


Моловете не са сред жизнено необходимите инвестиции за отслабените от кризата икономики в Европа. Все още много държави се борят с проблеми като висока безработица и свитото потребление. В подобна ситуация не е чудно защо много търговци трудно взимат решения за разрастване, а това поставя под въпрос и нуждата от нови площи.

Има обаче и пазари, за които ситуацията е направо противоположна. Редом с бумтящите икономики в Югоизточна Азия и Латинска Америка, бързо развиващи се европейски страни като Турция, Русия и Полша са новият магнит за инвеститорите, показва проучване на CB Richard Ellis.

Според него от 146 строящи се търговски центъра на континента близо половината са концентрирани именно в тези три държави. Очаква се това да подсигури достатъчно площи за ръст на търговията на дребно в тях за години. Останалото ще свършат многомилионните им пазари, както и прогнозите за стабилен икономически растеж (в Турция опасенията са дори за прегряване).

Малко факти

Според проучването на CB Richard Ellis тази година в Европа ще бъдат завършени нови 2.9 млн. кв. метра търговски площи, с 54% повече спрямо 2010 г. Голяма част от тези проекти са били замразени заради икономическата криза и в подновяването на работата по тях анализаторите виждат добър сигнал за пазара.

Само през март например в Истанбул бяха отворени три нови мола, започнати още през 2006-2007 г., а общо в Турция се изграждат 26 търговски центъра с площ от над 1.3 млн. кв. метра. В допълнение страната единствена в Европа бе включена в индекса на A.T. Kearney за десетте най-предпочитани пазара за разрастване на ритейл сектора през миналата година.

Въпреки строящите се в Полша 21 мола в столицата Варшава определено се усеща недостиг на търговски площи. Причината е, че обектите се множат основно в областните градове. Много търговци обаче са фокусирани върху столицата и някои дори преосмислят плановете си за експанзия заради недостиг на качествени магазини.

На руския пазар ситуацията не е по-различна. От CBRE посочват високото търсене на търговски площи в Москва като причина и за растящите наеми. И макар в страната да са в строеж 19 мола, те надали ще решат проблема. Причината е, че властите в Москва не дават разрешение за строеж на нови площи под претекст, че съществуващите вече създават достатъчни проблеми с трафика.

Така или иначе бързото разрастване на тези пазари е факт и от CBRE дават едно обяснение: интересът на търговците към тях.

"По време на всеобщия икономически спад много инвеститори в недвижима собственост се концентрираха върху развитите страни и това е така и в момента. Търговците обаче все повече се заглеждат към по-рисковите пазари, но с висока добавена стойност", коментира Джон Уелъм от консултантската компания. Според него така може да се окаже, че пазари като турския, руския и полския имат дори по-голям потенциал, отколкото се предполага в момента.

Спрямо тях зрелите пазари на търговски площи в Западна Европа увеличават обема си със значително по-слаб темп. В някои, като Испания, инвеститорите все още изчакват по-добро развитие на икономиката. В други инвестициите са насочени към по-слабо развити райони, като например италианската област Сицилия. Там тази година ще бъдат завършени пет мола от общо изграждащите се 12 в страната.

Далеч от растежа

Не на всички от развиващите се европейски пазари обаче картината е оптимистична. От CBRE например посочват, че в югоизточната част на континента (Сърбия, Хърватия, България, Румъния) се очертава по-скоро обратната тенденция – нарастваща конкуренция между моловете за привличане на наематели. Причината е слабият икономически растеж в региона, който се отразява на потреблението и свитите обороти на търговците. В същото време във всяка от тези страни до година-две се очаква поне 25% ръст на площите в моловете (в София – дори удвояване), като голяма част от проектите в строеж са дълго отлагани заради кризата.

Подобна картина показва и проучване на Forton International за българския пазар. Според него, ако всички строящи се в страната търговски центрове бъдат завършени, предлагането на площи ще се увеличи с 42% в близките две-три години - от сегашните 560 000 кв. м на 800 000 кв. м. В същото време оборотите на търговците тази година са се свили с близо 30% спрямо миналогодишните, а под техния натиск наемите в моловете са паднали средно с 20%.

Като се има предвид всичко това, от компанията виждат реална опасност да се стигне до забавяне или отказ от реализацията дори на вече изграждащи се проекти. Още повече че в редица градове като Варна, Русе и Плевен вече има примери на построени и неотворили заради липса на наематели молове.

Поредната слаба година

Големият риск за инвеститорите на пазара на търговски площи е, че кризата удари най-вече оборотите на модните марки и магазините за спортни стоки. А именно те са най-масовите наематели в моловете и обикновено изнасят основната тежест на наемите.

"Някои от новите молове определено ще имат проблеми със запълването на площите, защото на търговците никак не им е до разрастване", коментира председателят на Българската ритейл асоциация Мариан Колев и собственик във веригата за детски стоки "Хиполенд". Той допълни, че също обмисля влизането си в някои от строящите се в София нови молове, но само при изгодни условия и в никакъв случай – за чисто имиджов ефект.

Според Мариан Колев 2011 г. е поредната, която ще приключи със спад на оборотите на търговците. Следващата година няма да е по-различна, а ако през 2013 г. ритейл секторът в България се върне към растеж, той ще е пренебрежимо малък. Причината е оставащото свито потребление, докато основната част от свободните средства продължават да се насочват основно към банкови депозити.

Позицията на Мариан Колев се потвърждава и от проучване сред търговци на дребно, проведено през юни от Colliers International. Над половината от участниците в него очакват тази година да е по-лоша за ритейл сектора спрямо 2010 г. и посочват като основна причина свитото потребление и високата цена на наемните площи. Все пак около 40% планират разрастване.

Мариан Колев обаче смята, че то ще е по принуда, с единствена цел търговците да заздравят дългосрочно позициите си на пазара.

Подобно решение може и да излезе прекалено скъпо и да разклати краткосрочно финансовите основи на някои ритейл компании и търговски центрове. Индивидуалните трудности обаче няма да разчистят пазара за конкуренцията. И ако потреблението не започне чувствително да расте, България скоро няма да влезе в докладите като пазар с потенциал.

Оптимизъм при сделките в България

Песимистичните очаквания за търговията на дребно тази година не попречиха през последните месеци пазарът на търговски площи да отбележи първите от доста време насам инвестиционни продажби. Купувачите са основно опортюнистични фондове от типа на Europa Capital и Bluehouse Capital, които търсят инвестиции с по-висок риск, но и по-добра възвращаемост.

От Forton все пак уточняват, че инвеститорите все още са предпазливи и се интересуват единствено от първокласни имоти с висока заетост на площите и стабилни доходи от наем.

От компанията посочиха като най-значими инвестиционни сделки в сектора на търговските площи придобиването на Mall of Sofia за 105 млн. евро от Europa Capital, както и покупката на ритейл парк в Стара Загора, който обединява магазини на веригите за мебели "Айко" и Mobbo, както и магазин Roda Megamarket (марка на словенската верига Mercator). Продавач по сделката е "И Ар Джи капитал-3" АДСИЦ, а купувач срещу 11 млн. евро – Bluehouse Capital. По-рано базираната в Кипър компания придоби и пакет от други търговски площи на стойност 36 млн. евро, също от фондове на Българо-американския инвестиционен фонд.

Друга консултантска компания, MBL CB Richard Ellis, записа сред значимите сделки на 2011 г. и тази за придобиването на "Ритейл парк Пловдив" срещу 20 млн. евро, отново от Europa Capital. Сделката бе първата за фонда в България и за нея официално бе съобщено през януари.

Данните на Forton показват, че доходността при сделките с търговски площи на пазара през последната година се задържа около и над 9% - относително високи нива, съответстващи и на все още високия риск на пазара.

 

Моловете не са сред жизнено необходимите инвестиции за отслабените от кризата икономики в Европа. Все още много държави се борят с проблеми като висока безработица и свитото потребление. В подобна ситуация не е чудно защо много търговци трудно взимат решения за разрастване, а това поставя под въпрос и нуждата от нови площи.

Има обаче и пазари, за които ситуацията е направо противоположна. Редом с бумтящите икономики в Югоизточна Азия и Латинска Америка, бързо развиващи се европейски страни като Турция, Русия и Полша са новият магнит за инвеститорите, показва проучване на CB Richard Ellis.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Турция, Русия и Полша са новите звезди"

    >>> Като казвате А, кажете и Б. Турция и Полша раздуха здраво бюджетните дефицити през последните години, а Русия е облагодетелствана от скока на петрола (отново предизивикан от безогледното печатане на инфлационни $ и евро). И в трите случая работата е ден до пладне.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

Как Grand Kanyon се забави и смали

Как Grand Kanyon се забави и смали

Ново лято, нов герой на Алепу

Ново лято, нов герой на Алепу

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.