Джон Кустас: Най-големият ми имотен проект е в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джон Кустас: Най-големият ми имотен проект е в България

Започваме мола, защото строителните разходи са ниски

Джон Кустас: Най-големият ми имотен проект е в България

Президентът на Danaos Corporation пред в. "Капитал"

Радостина Маркова
10932 прочитания

Започваме мола, защото строителните разходи са ниски

© Цветелина Белутова


Профил

Гръцкият предприемач Джон Кустас е мажоритарен собственик и главен изпълнителен директор на Danaos Corporation, която притежава товарни кораби и контейнери. Дружеството е базирано в Атина и листвано на Нюйоркската фондова борса с пазарна капитализация от близо 350 млн. долара. През 2008 г. Джон Кустас бе и в класацията на милиардерите на списание Forbеs, което тогава оцени състоянието му на 1.2 млрд. долара. Danaos Corporation е на българския пазар от 2004 г., когато започна да окрупнява парцел от над 280 дка до Околовръстното шосе в южната част на София за най-големия комплекс с търговски и жилищни площи, първата фаза от който трябваше да е строителството на Sofia Ring Mall. За този проект в началото на 2007 г. "Данаос девелопмънт" (дъщерно на Danaos Corporation) получи сертификат за инвеститор първи клас. През 2008 г. в проекта се включи гръцката Fourlis Group, която купи 66 дка от Danaos за изграждане на първия магазин на IKEA в България. Впоследствие Fourlis влезе и в проекта за Sofia Ring Mall, чието строителство започна преди по-малко от месец.

Магазинът на IKEA в София е първата фаза от по-мащабен проект. Какви ще са следващите етапи?

Започнах да изкупувам земи в южната част на София през 2004 г. с намерение да изградя най-големия многофункционален комплекс. Идеята бе той да включва търговска и жилищна част с много високо качество на изпълнение и естетическо оформление. Строителството на Sofia Ring Mall вече започна и плановете ни са той да отвори през октомври 2013 г. Този търговски център ще има отдаваема площ близо 80 000 кв.м и заедно с магазина на IKEA (30 000 кв.м търговска площ) ще оформят най-голямата търговска зона в България.

Планирахте и жилищна част, кога ще започне нейното строителство?

Да, третата част от проекта ще е предимно жилищна, вероятно също с малък процент търговски площи. Веднага след като имаме повече яснота за темповете, с които се отдават площите в мола, ще можем да кажем точно как ще развиваме третата фаза от проекта. Очаквам да имаме по-ясна визия до края на 2012 г.

Това първият проект на Danaos в недвижимите имоти ли е?

За България – да. В Гърция инвестирахме в малки жилищни проекти, основно в островната част, но в кризата трудно продаваме.

Защо избрахте България?

Най-вече заради факта, че повечето процедури и разрешителни за строителство тук са по-бързи, отколкото в Гърция. Другата причина е, че по времето, когато планирахме нашия проект, земята в Гърция вече бе надценена. Доволни сме и от подкрепата, която получихме от българските власти. Каквито и спънки да сме имали, винаги сме получавали достъп и до господин Бойко Борисов, и до господин Росен Плевнелиев. Но най-важната подкрепа за нас бе разширението на околовръстния път, което е от изключително значение за лесния достъп до нашите обекти – IKEA и мола (за откриването на IKEA бяха ускорени работите по разширението на южната дъга на околовръстния път между "Бистришко шосе" и жк "Младост 4" - бел. ред.). Той бе изпълнен без ни най-малко забавяне. Ето защо смятам, че и нашият проект ще е успешен и ще бъде изпълнен в заложените срокове.

Колко ще струва строителството на мола?

Над 100 млн. евро.

Как ще го финансирате?

Имаме предварителни договори с големи международни банки, но за момента финансирането е с наши собствени средства – на Danaos и на Fourlis. Всъщност всичките инвестиции на нашата група в България до момента, имам предвид основно покупката на земя, са със собствени средства. Планираме да запазим здравословно съотношение между собствения и привлечения ресурс в проекта, което за нас означава поне 40% собствени средства.

Започвате мол в момент, когато пазарът на търговски площи в София е пренаситен. Не е ли това прекалено рисково?

Когато започваш мащабна инвестиция като мол, трябва да са налице две неща. Първото са ниски строителни разходи, а в този момент можем да реализираме строителството на възможно най-ниската цена. След две години, когато този проект ще бъде завършен, кризата ще е отстъпила място на възстановяването. Второто важно нещо за един мол е да предложи на посетителите си критична маса от търговски площи. А както споменах, Sofia Ring Mall заедно с IKEA ще оформи най-голямата търговска зона в България. И да не забравяме местоположението – на околовръстното шосе, което позволява достъп от всички части на София. Това е важно конкурентно предимство пред останалите молове, които са ориентирани към центъра или към определени райони на София и това може да направи проблемен достъпа до тях. Доколкото знам, в обозримо бъдеще има планове за разширяване и обновяване на цялото околовръстно шосе. Когато това се случи, ние ще имаме мола с най-добър достъп в София.

Все пак само в южната част на София се строят още два конкурентни проекта. С какво вие ще привлечете хората от тези райони например?

Нашият проект е в близост до скъпите и добри за живеене райони и това е причината концепцията ни да е насочена към по-високото качество както на магазините, така и на средата. Планираме да изградим нещо като fashion mall. Например в него няма да има хипермаркет, а висок клас супермаркет. Също така ще има голяма развлекателна зона и кинокомплекс. Но това, което рязко ни отличава от останалите, е близостта до красива природа. Ще заложим на големи открити площи и ще превърнем този комплекс в зона за отмора в природна среда. Всъщност повечето разпродажби в моловете са през почивните дни, но това също така е времето, когато хората искат да излязат и да разпуснат. Ние ще им предложим възможности за всичко това – да са с децата си, на въздух, близо до природата и едновременно да пазаруват, да се забавляват, да похапнат.

Защо избрахте Fourlis за ваш партньор?

Досега не сме работили заедно, но когато започнахме да развиваме този проект, решихме да привлечем партньор с опит в търговията на дребно, защото ние нямаме такъв. Водихме разговори с различни компании и се спряхме на Fourlis заради опита им в търговията в комбинация с присъствието на IKEA.

Бизнесът ви от години е извън пределите на Гърция, но все пак какво доведе до дълговата криза там?

Причината е проста. Дълги години там управляваха политици, които не бяха способни да водят държавата в правилната посока и не се постараха да направят администрацията по-ефективна. Държавният апарат е ужасно раздут - 750 000 души при по-малко от 5 млн. души работещо население. Управляващите дълги години не предприемаха реформи поради факта, че тези хора гласуват за тях. И сега са на път да разрушат цялата страна. В същото време гръцките предприемачи са много находчиви и успешни, може би отчасти заради трудните ситуации, с които са се сблъсквали в Гърция — растящи данъци, липса на банково финансиране... Ако наистина бъдат оставени да работят от държавата, Гърция ще стане рай.

Има ли отлив на капитали от Гърция и накъде се насочват те?

Отлив на капитали има и ако ситуацията в Гърция не се промени, той ще продължи. Надявам се политиците да разберат, че единственото спасение е икономически растеж, а той минава през създаването на работни места. Те трябва да създадат условия за инвестиции, а това не става с популистки мерки като по-високи данъци за богатите хора. Надявам се да разберат това.

Фотограф: Цветелина Белутова

Профил

Гръцкият предприемач Джон Кустас е мажоритарен собственик и главен изпълнителен директор на Danaos Corporation, която притежава товарни кораби и контейнери. Дружеството е базирано в Атина и листвано на Нюйоркската фондова борса с пазарна капитализация от близо 350 млн. долара. През 2008 г. Джон Кустас бе и в класацията на милиардерите на списание Forbеs, което тогава оцени състоянието му на 1.2 млрд. долара. Danaos Corporation е на българския пазар от 2004 г., когато започна да окрупнява парцел от над 280 дка до Околовръстното шосе в южната част на София за най-големия комплекс с търговски и жилищни площи, първата фаза от който трябваше да е строителството на Sofia Ring Mall. За този проект в началото на 2007 г. "Данаос девелопмънт" (дъщерно на Danaos Corporation) получи сертификат за инвеститор първи клас. През 2008 г. в проекта се включи гръцката Fourlis Group, която купи 66 дка от Danaos за изграждане на първия магазин на IKEA в България. Впоследствие Fourlis влезе и в проекта за Sofia Ring Mall, чието строителство започна преди по-малко от месец.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • The 8

    Абе, брат'чед какво ми говориш: "...ози търговски център ще има отдаваема площ близо 80 000 кв.м и заедно с магазина на IKEA (30 000 кв.м търговска площ) ще оформят най-голямата търговска зона в България"

    Аз ли все трябва да внасям яснота - ми провери пак от юг, на "Сребърна/Черни връх какво се случва, та после говори! Чети:

    "..Според проекта разгънатата застроена площ на Paradise Center ще бъде близо 175 хил. кв.м"

    А сега да видим можеш ли да смяташ?!

    Друг е въпроса "кой по дяволите и какво ще прави толкова много молове - това е София бе, не е Сан Франциско, с население повече от цяла България! Стига прахте пари!

  • 2
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    Този младеж дали се е разхождал скоро по МОЛ-овете в България? Трябва да фалират няколко, за да се спре с тази масова истерия. Интерес оптимизъм има г-на при положение, че МОЛ-овете са все по-празни, а марките лека по-лека излизат от страната.
    Не че няма да му се реализира инвестицията, но няма как да се случи без преди това да се вдигне платежоспособното търсене, а за него е необходимо да имаме производство с виска добавена стойност.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Държавният апарат е ужасно раздут - 750 000 души при по-малко от 5 млн. души работещо население. Управляващите дълги години не предприемаха реформи поради факта, че тези хора гласуват за тях. И сега са на път да разрушат цялата страна. "

    >>> Пак късмет, че при вас само държавният апарат. При нас са раздути ред други извращения - броят кухи инвалиди, броят на неплащащите сметките си за парно, вода и ток, броят на неплащащи общинските данъци сгради, смет и МПС. Броят застраховани с гражданска отговорност, които са платили 1-ва вноска по полицата и после са зачезнали. 700 хиляди автомобила се губят между базата данни на КАТ и данъчните регистри на общините, като само за София бройката е 400 хиляди. За апартаментите няма така точна статистика, но наскоро се оказа, че от нашия блок "липсват" целият 5-ти етаж и различни части от останалите етажи. Така ме убеждаваха в общината, когато тръгнах да вадя данъчна оценка за стаичката на портиера и търсехме комшиите за идеалните части. Не по-различно е положението с колосалния брой паркиращи по тротоарите и детските катерушки - ама нали те са 90% от всички, смееш ли да ги разгневиш.....Да се замислим и за диваците, които не дават предимство на пешеходците на зебрата....И там - как да им кажеш лоша дума, като това го прави 80% от матряла....Нали не искаш да загубиш изборите, мдамм, не искаш.....Глас българоцигански - глас Божий!

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Пропуснах в редицата, че вече всяка 4-та кола по улиците на София е някаква бракма извън движение, със спуснати гуми, ръждясала каросерия и изкъртени огледала. Най-често се ползва за съхранение на евтин багаж, т.е. като улично мазе. И тук сметката е проста - 100-200 хиляди бройки са това, а всеки собственик има край себе си още 2-3 човек домочадие...Много потенциални гласове станаха...Смееш ли да ги настъпиш, и то точно преди избори...

  • 5
    durvodeleza avatar :-|
    Vladimir Valtchev

    Не молове а фабрики трябват с работни места, производство и стабилна средна класа. Ама гърците разбират само от алъш вериш. Да сте чули за гръцко производство? Айде на моловете че не останаха....

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "durvodeleza":

    Ми, чували сме определено...И не само сме чували, но и всеки ден купуваме тяхната продукция. Кока-кола, Стомана-Перник, София Мед, Стъкларски заводи Дружба, Стинд, Стилмет, Завод за Хартия-Белово, Минерална вода "Банкя". Бягай от клишетата, защото са прости за употреба, но пречат да мислиш.

  • 7
    tailored avatar :-|
    Николай Николов

    До коментар [#1] от "The 8":

    Бъркаш два термина, "отдаваема площ" и "разгъната застроена площ". Разгъната застроена площ се дели на отдаваема площ и общи части.

    Търговският център Paradise, който се строи на ъгъла на бул. Черни Връх и ул. Сребърна, е с разгъната застроена площ от 175 хил. кв. м., но само 75 хил. кв. м. са отдаваема площ, а останалите 100 000 кв. м. са общи части, които не се отдават под наем - това са стълбища, ескалаторни и асансьорни пространства, коридори, атриуми, сервизни помещения, обособени части за отдих и общи места за хранене.

  • 8
    opinionated avatar :-|
    opinionated

    мисля, че като локация този мол има най-добри перспективи. друг е въпроса къде е покупателната способност на населението извън съседните му квартали, откъде ще дойдат наемателите като повечето са с 10 годишни договори в други молове с къде по-слаб трафик.
    а кризата няма да отмине след 2 години, а когато почнем да произвеждаме на конкурентни цени за световните пазари... а статии за инвестиционни планове в производствени мощности се съм срещал в капитал...

  • 9
    durvodeleza avatar :-P
    Vladimir Valtchev

    До коментар [#6] от "cinik":

    Кока кола, Стомана - Перник, София Мед, Стъкларски заводи Дружба, Завод за хартия Белово, Минерална вода Банкя....... едни типично гръцки производства....ха ама то дори няма и помен от гръцка дума в имената.
    Явно бъркаш инвеститорите със производителите.

  • 10
    the8 avatar :-|
    The 8

    До коментар [#7] от "Николай Николов":

    Колега, много добре знам тези понятия, както знам, че ако тръгнат да се доказват "общи части" и т.н. - нямаме необходимото нормативно основание за калкулация - просто приемаме как да смятаме чат-пат и юруш. (те затва и стр.-инест. фирми си купуваха помежду другото всякакви луксозни возила - само заради "натоварение" с по 4-5 квадрата продажни квадратури на всяко жилище). Но аз, за разлика от теб, допускам, че ги знаеш тия неща и няма да ти развивам теории...

    Да кажем, че идеята ми беше по-точно твърдението "ще оформят най-голямата търговска зона в България" - е как да е вярно, след като на другия мол РЗП-то му само ще е 175 хил.кв.м?!! Всичко върху около 36 дка, ако не се лъжа. Разбира се, не съм изчислявал лично квадратурата, за да съм 100% сигурен, нито съм мерил площта на парцела. Отделно цитираната "отдаваема площ" зависи от инвестиционните намерения - представи си, че не всички площи са предназначени да се ОТДАВАТ...

    Но да спра дотук, тъй като нито разполагам с проектите, нито па някой ми плаща, за да се запознавам толкова детайлно с тях. По-скоро се дразня, от перачите на пари, особено с тези МОЛ-ове, които скоро ще станат по 1 МОЛ на 10 000 човека, в държава дето се топи...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова логистика в източна София

Нова логистика в източна София

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK