В името на удобството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В името на удобството

В очакване на нов наемател - бившият магазин на "Техномаркет" на пл. "Славейков"

В името на удобството

Веригите се ориентират към малки магазини, като окупират дори топ центъра на София

Радостина Маркова
11801 прочитания

В очакване на нов наемател - бившият магазин на "Техномаркет" на пл. "Славейков"

© Цветелина Белутова


Съвсем скоро в района на столичния площад "Славейков" ще се появи нов наемател. И той далеч няма да е продавач на книги. Новината е, че в магазина, където се помещаваше "Техномаркет", ще влезе Carrefour. Помещението вече е опразнено, изтрито е дори логото на веригата за техника от козирката над входа, а за доскорошното й присъствие напомнят само промоционалните плакати по витрините.

Всъщност на пазара на търговски площи от няколко месеца беше ясно, че за бившето кино на площад "Славейков" се търси нов наемател – след трансформацията си в книжарница, последвана от обект на "Техномаркет", става хранителен магазин. Въпросът бе под какъв бранд, тъй като на финалния етап в преговорите участваха трите най-активни вериги в центъра на града – Carrefour, Billa и "Пикадили", а обектът е бил гледан и от търговци на облекла и дрогерии. В крайна сметка влиза френската верига най-вероятно с магазина под бранда Carrefour Express.

Интересът на търговците към локацията на площад "Славейков" е показателен за една тенденция с растящо влияние в търговията с бързооборотни стоки – навлизането на международните вериги в сегмента на малките магазини, разположени в оживените части на кварталите и в центъра на София. Това е логично предвид големия трафик и слабата наситеност на тези райони с търговски обекти за хранителни и бързооборотни стоки. И при всички положения – удобно за клиентите.

Има друго - сега наемите на обектите са значително по-ниски, което прави инвестицията в магазин възможна и печеливша. Дори ако е в топ центъра на столицата.

По веригата до вас

Само допреди няколко години кварталните магазини бяха почти запазена територия на малките независими търговци, докато веригите растяха предимно със супермаркети и хипермаркети с големи паркинги, разположени в периферните райони на градовете. Така през големите формати в България навлезе т.нар. модерна търговия, прокарвана от силни международни брандове.

Постепенно обаче пазарът се насити на големи магазини, а българинът, оказа се, трудно променя навиците си на пазаруване. Наблюденията на мениджърите, дошли от пазарите в Западна Европа, са, че като цяло той продължава да пазарува по-начесто, но в по-малки количества спрямо хората в родните им страни. Това е причината постепенно веригите да се ориентират към по-малките обекти, разположени по-нагъсто и все по-близо до потенциалните купувачи.

"В България навиците на потребителите са различни и ритейлърите трябва да се стремят не да ги променят, а да се адаптират към тях", коментира генералният директор на "Максима България" Вигинтас Шапокас. Дружеството е представител на литовската верига Т Market и вече близо година успоредно със супермаркетите развива в България и марката Т Market Express – обекти с търговска площ от 100 до 250 кв.м в категорията на т.нар. удобни магазини (convеnience stores), предназначени за бързо ежедневно пазаруване в райони със силен трафик от работещи и живеещи наблизо хора. Любопитното в случая е, че форматът на удобните магазини е нетипичен за Maxima Grupe и на първо време се развива само на българския пазар.

"В Литва например обичайно се пазарува веднъж седмично, хората ходят с колите си и са готови да изминат 10-15 километра до близкия хипермаркет", коментира Вигинтас Шапокас. По негови наблюдения в България ситуацията е обратната – хората обичат да излизат и да пазаруват, правят го значително по-често, но единичната покупка е по-малка. Едно от обясненията, които литовският мениджър дава на този феномен, е високата консумация на хляб. "Тук се яде доста хляб, а той разваля качеството си след 2-3 дена и трябва отново да купиш. Вероятно това е причината хората да пазаруват по-често и на практика почти няма разлика между покупките, които правят в хипермаркетите и в малките магазини", смята той.

Според директора на консултантската компания Regent's Стефан Косев на този етап почти всички големи играчи на ритейл пазара у нас преговарят за отваряне на обекти в нишата на удобните магазини. Сред първите в тази посока бяха "Пикадили", под чиито бранд "Пикадили Експрес" вече работят 11 магазина, а се очакват и нови обекти.

Като специфика на удобните магазини Стефан Косев посочва малките квадратури и асортимент, ограничен до стоки за ежедневно потребление (в българския вариант често включват акцент върху пресните продукти и топли витрини). Тъй като голяма част от пазаруващите са работещи хора, работното време е удължено до късно вечер, може и денонощно. Изборът на локация също е специфичен – тези обекти се разполагат на места, където ползват вече съществуващ трафик, вместо да създават такъв.

И отново характерна черта за българския пазар – минималната разлика в цените между удобния магазин и близкия хипермаркет на същата верига. "Обикновено заради удобството за пазаруване малките квартални обекти поддържат с до 30% по-високи цени в сравнение с тези в хипермаркетите. Българският пазар на бързооборотни стоки обаче е фрагментиран и това държи минимални ценовите разлики между двата типа обекти", коментира Стефан Косев.

Големите малки

Като изключим веригите, които по принцип развиват мрежата си в сегмента на кварталните супермаркети и удобните магазини (ProMarket, наследниците на "Фамилия", 345, отчасти "Фантастико"), сега явно в нишата се насочват и търговците от големите формати.

Сред примерите е BILLA, която стъпи в България със супермаркети с широк асортимент и големи паркинги за автомобили, като първоначално се конкурираше по-скоро с хипермаркетите. През последните две години обаче веригата смени концепцията си – намали обемите на вече изградените обекти, като отдаде част от площите в тях под наем. Същевременно навлезе на места с интензивен трафик в центъра на София – на ул. "Г.С. Раковски", в подлеза на софийския университет до спирката на метрото, т.е. ориентира се към малки обекти за удобно пазаруване без паркинги.

Промяната в концепцията се обяснява най-вече с агресивната конкуренция, която внесоха при хипермаркетите бързорастящите дискаунтъри като Lidl и Kaufland. Това принуди BILLA да се ориентира към по-малки обекти, в които е традиционно силна и на основните си пазари.

Словенската верига Mercator, която развива в България марката Roda, първоначално също навлезе с хипермаркети. През последните месеци обаче българското дружество "Меркатор – Б" дава сигнали, че ще развива и по-малки магазини. "В международен план най-силно присъствие във веригата ни имат супермаркетите с търговска площ около 700 кв.м, така че е логично да се насочим към тях", коментира изпълнителният директор на "Меркатор – Б" Марин Тодоров. Според него обаче концепцията на веригата за разнообразен асортимент с акцент върху пресните продукти не позволява да се отварят обекти с под 300 кв.м търговска площ.

В стратегията на Carrefour за България също влиза присъствие в сегмента на супермаркетите под бранда Carrefour Market и на удобните магазини от типа "експрес". Френската верига, чиито най-голям хипермаркет в София е с търговска площ над 14 000 кв.м, тази година откри първия си супермаркет с площ около 1000 кв.м на столичния бул. "Никола Вапцаров". С него към момента работещите магазини на бранда в страната станаха шест.

По-изненадващо навлизане в сегмента на малките магазини направи дискаунт веригата Lidl, която преди няколко месеца отвори магазин в един от най-скъпите затворени комплекси в София – Este Home and Spa. По информация от имотния регистър "Лидл България" са наели там значително по-малко помещение (738 кв.м търговска площ) на партера на търговски център при традиционни за веригата самостоятелни обекти с 1000-1200 кв.м търговска площ.

От "Лидл България" обаче коментираха, че водещи за веригата критерии са удобството на локацията и по-доброто позициониране спрямо директен конкурент. Ако те са изпълнени, тя може да преговаря и за наем на нестандартен като площ магазин. От дружеството не изключиха и влизането си под наем във вече изградени сгради на топ локации в центъра на София.

Локация, локация

Нарастващата популярност на малките магазини в търговията с бързооборотни стоки превръща центъра на София във все по-интересна локация. Според Димитър Киферов, мениджър търговски площи във Forton international, популярни места за такива обекти са и районите около бизнес центрове, както и тези със силен трафик в кварталите, но далеч от хипермаркетите.

Специфичното в тези случаи е, че за разлика от преди, когато по-често строяха самостоятелни обекти, сега веригите влизат на партерните етажи във вече завършени сгради. В тази ситуация кризата, която свали наемите на търговските площи, определено работи в тяхна полза.

"Правилото в търговията с бързооборотни стоки е наемът за един обект да не надвишава 10% от неговия оборот", посочи Димитър Киферов. Следвайки тази логика за центъра на София, консултантите посочват като разумни нива от 12-15 евро/кв.м.

Пазарът обаче нерядко нарушава тези рамки, особено в случаи на силно конкурентни локации. Такъв е случаят с магазините на BILLA в подлеза на Софийския университет и на ул. "Г.С. Раковски", където се говори, че веригата е влязла при нива от близо 20 евро/кв.м.

Постигнатият наем с Carrefour на площад "Славейков" също е в рамките на 18-20 евро/кв.м по неофициална информация от пазара, но от веригата отказаха коментар. Нивото е значително по-високо спрямо плащаното от собствениците на "Техномаркет", които с настъпването на кризата успяха да договорят значително намаление на наема за помещението. Условието обаче е било да го освободят при поява на по-щедър наемател. В случая с площад "Славейков" смяната на типа търговец е логична, тъй като спадът на потреблението удари силно продажбите на техника, сви до минимум маржовете и в много случаи обезсмисли присъствието на този бизнес в скъпи централни локации.

Скоро ще има и друга централна изненада: "Пикадили" влиза със супермаркет на друго ключово място в центъра на София – подлеза на НДК. Запознати със сделката твърдят, че веригата наема част от бившия ресторант "Магнито" при стъпаловидно покачващ се наем, който е от порядъка на 14-15 евро/кв.м. Приблизително толкова тя плаща и за обекта си в ЦУМ, който отваря в края на октомври. И двата нови обекта освен трафика от центъра ще разчитат и на пътниците от метрото. Формула, превърнала обекта на BILLA до университета в най-силния на веригата.

Така постепенно пейзажът по столичните централни улици започва да се променя. Търговците на дрехи и обувки трайно потеглиха към моловете, магазините за техника, телефони и мебели също намаляват гъстотата си, а и като цяло малко бизнеси успяват да избият високите наеми със свитите си продажби. От пейзажа изчезват и някои банкови офиси, които в годините на бума наемаха помещения на нива дори от 60-80 евро за квадрат.

Сред малкото активни платежоспособни наематели са точно веригите - за храни, аптеките, дрогериите и заведения, при това не всички. Тъжно за наемодателите, но приятно за клиентите.

Съвсем скоро в района на столичния площад "Славейков" ще се появи нов наемател. И той далеч няма да е продавач на книги. Новината е, че в магазина, където се помещаваше "Техномаркет", ще влезе Carrefour. Помещението вече е опразнено, изтрито е дори логото на веригата за техника от козирката над входа, а за доскорошното й присъствие напомнят само промоционалните плакати по витрините.

Всъщност на пазара на търговски площи от няколко месеца беше ясно, че за бившето кино на площад "Славейков" се търси нов наемател – след трансформацията си в книжарница, последвана от обект на "Техномаркет", става хранителен магазин. Въпросът бе под какъв бранд, тъй като на финалния етап в преговорите участваха трите най-активни вериги в центъра на града – Carrefour, Billa и "Пикадили", а обектът е бил гледан и от търговци на облекла и дрогерии. В крайна сметка влиза френската верига най-вероятно с магазина под бранда Carrefour Express.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Цитат:

    "В Литва например обичайно се пазарува веднъж седмично, хората ходят с колите си и са готови да изминат 10-15 километра до близкия хипермаркет"

    Коментар:

    За софийски терен 15 км напред и обратно значат 2 пъти пресичане на поне 3-4 култови тапи от типа на Канала, телевизионната кула, Румънското посолство, светофара на "Пушкин", този на "И.Е. Гешов" и "Прага", на "Каблешков" и "Борис III," кръговото на 4-ти км, левия завой на "Овча купел" и т.н. - поне 100-тина са, от които да ти се вдигне кръвното и да изгориш половин туба бензин нахалос. После следва въртене около блока като самолетоносач, докато човек намери празен тротоар, кална площ или детска площадка за паркиране. Ако утре сутринта ще излизаш с колата по спешна работа, по-добре да си стои тази вечер в калта, че ако я подкараш до магазина, после може да не намериш свободна кал наблизо до блока. Като се съобрази човек с тези особености, местната бакалия почва да изглежда привлекателна.

  • 2
    voxy avatar :-|
    voxy

    аре стига глупости какви тапи има събота и неделя, когато се пазарува обикновено за повече дни?!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "voxy":

    Точно от петък след обяд хората (т.е. потенциални клиенти) в големите градове намаляват значително, поради изнасяне към провинцията.

  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Малките магазинчета в центъра просто загиват.
    Но това не е лошо - само допреди година в цялата централна София нямаше един свестен супермаркет , като изключим Централни Хали...

  • 5
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    "Обикновено заради удобството за пазаруване малките квартални обекти поддържат с до 30% по-високи цени в сравнение с тези в хипермаркетите." - много гот, нали?

    Плюсът на кварталното магазинче е близостта, на хипермаркета - асортимента и както е видно, цените.

  • 6
    krez avatar :-|
    Крез

    Великите вериги почнаха да се мушкат и във подлези и мазета.Явно няма да мирясат докато не затвориме всички по-малки независими магазини.
    Явно никой не иска дребен и среден БГ бизнес.Май единственото решение
    си остава емиграцията.

  • 7
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Иди във Виена да видиш дребен бизнес.
    REWE са истински монополист с марките си "БИЛА" и "Пени Маркет"
    Аз не виждам драма при положение , че обектите са модерни , чисти с добър асортимент и добри цени на възлови места.
    В центъра на София е пълно с неугледни , мрачни , нехигиенични малки магазинчета до които слизаш набързо ако ти трябва нещо дребно , хляб или бутилка бира например...
    Оборотите им не са големи и особено колбасите на много места редовно залежават
    Кое ще му е лошото да ги купуваш тия неща от кварталната "БИЛА" например , където гарантирано ще получиш касова бележка и ще имат жълти стотинки за рестото ...

  • 8
    krez avatar :-|
    Крез

    До коментар [#7] от "stenk":
    хе хе Билла и добри цени ! Я провери дали не е една от най скъпите вериги в БГ.Ми аз щом в мойте магазини предлагам по добри цени а нямам техните условия за плащане и отстъпки си прави сметка кой е скъпчия.А лъскав и голям магазин може да направи всеки ако не мисли за възвръщаемост на капитала и за печалба а само за завземане на пазарен
    дял.Ще видиме цените като свърши разпределението на пазара и борбата вежду веригите.Рано или късно от централите ще искат рентабилност
    а не само да наливат пари.А тия халета дето ги нацвъкаха през 200-300
    метра из цяла София искат бая парички за поддръжка,ток ,персонал и тн.

  • 9
    igeorge71 avatar :-|
    igeorge71

    Има нещо сбъркано в милата ми родина. Докато в западна Европа Lidl е един ужасен дискаунт магазин, в който пазаруват хората с най-ниски доходи, в БГ откривм се е настанил "в един от най-скъпите затворени комплекси в София – Este Home and Spa". Самото съчетание на Lidl и Spa ме хвърля в умиление и тотален потрес. Това е като да прочетеш, че в кварталната шкембеджииница предлагат и шампанско Дом Периньон.
    Апропо, обичам и консумирам и от двете, но никога заедно, по едно и също време и на едно и също място:)

  • 10
    krez avatar :-|
    Крез

    До коментар [#9] от "igeorge71":

    Ми нормално ,средната класа в БГ бе унищожена още в зародиш.
    Реално има 5-6 % много богати и останалите всички сме бедни по европейските стандарти.Типична бананова република без банани!
    А бедните къде каза че пазаруват? Ми в дискаунтъри естествено.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Търсят се жилища за живеене

Търсят се жилища за живеене

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.