Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 7 окт 2011, 13:53, 11495 прочитания

В името на удобството

Веригите се ориентират към малки магазини, като окупират дори топ центъра на София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Съвсем скоро в района на столичния площад "Славейков" ще се появи нов наемател. И той далеч няма да е продавач на книги. Новината е, че в магазина, където се помещаваше "Техномаркет", ще влезе Carrefour. Помещението вече е опразнено, изтрито е дори логото на веригата за техника от козирката над входа, а за доскорошното й присъствие напомнят само промоционалните плакати по витрините.

Всъщност на пазара на търговски площи от няколко месеца беше ясно, че за бившето кино на площад "Славейков" се търси нов наемател – след трансформацията си в книжарница, последвана от обект на "Техномаркет", става хранителен магазин. Въпросът бе под какъв бранд, тъй като на финалния етап в преговорите участваха трите най-активни вериги в центъра на града – Carrefour, Billa и "Пикадили", а обектът е бил гледан и от търговци на облекла и дрогерии. В крайна сметка влиза френската верига най-вероятно с магазина под бранда Carrefour Express.


Интересът на търговците към локацията на площад "Славейков" е показателен за една тенденция с растящо влияние в търговията с бързооборотни стоки – навлизането на международните вериги в сегмента на малките магазини, разположени в оживените части на кварталите и в центъра на София. Това е логично предвид големия трафик и слабата наситеност на тези райони с търговски обекти за хранителни и бързооборотни стоки. И при всички положения – удобно за клиентите.

Има друго - сега наемите на обектите са значително по-ниски, което прави инвестицията в магазин възможна и печеливша. Дори ако е в топ центъра на столицата.

По веригата до вас


Само допреди няколко години кварталните магазини бяха почти запазена територия на малките независими търговци, докато веригите растяха предимно със супермаркети и хипермаркети с големи паркинги, разположени в периферните райони на градовете. Така през големите формати в България навлезе т.нар. модерна търговия, прокарвана от силни международни брандове.



Постепенно обаче пазарът се насити на големи магазини, а българинът, оказа се, трудно променя навиците си на пазаруване. Наблюденията на мениджърите, дошли от пазарите в Западна Европа, са, че като цяло той продължава да пазарува по-начесто, но в по-малки количества спрямо хората в родните им страни. Това е причината постепенно веригите да се ориентират към по-малките обекти, разположени по-нагъсто и все по-близо до потенциалните купувачи.

"В България навиците на потребителите са различни и ритейлърите трябва да се стремят не да ги променят, а да се адаптират към тях", коментира генералният директор на "Максима България" Вигинтас Шапокас. Дружеството е представител на литовската верига Т Market и вече близо година успоредно със супермаркетите развива в България и марката Т Market Express – обекти с търговска площ от 100 до 250 кв.м в категорията на т.нар. удобни магазини (convеnience stores), предназначени за бързо ежедневно пазаруване в райони със силен трафик от работещи и живеещи наблизо хора. Любопитното в случая е, че форматът на удобните магазини е нетипичен за Maxima Grupe и на първо време се развива само на българския пазар.

"В Литва например обичайно се пазарува веднъж седмично, хората ходят с колите си и са готови да изминат 10-15 километра до близкия хипермаркет", коментира Вигинтас Шапокас. По негови наблюдения в България ситуацията е обратната – хората обичат да излизат и да пазаруват, правят го значително по-често, но единичната покупка е по-малка. Едно от обясненията, които литовският мениджър дава на този феномен, е високата консумация на хляб. "Тук се яде доста хляб, а той разваля качеството си след 2-3 дена и трябва отново да купиш. Вероятно това е причината хората да пазаруват по-често и на практика почти няма разлика между покупките, които правят в хипермаркетите и в малките магазини", смята той.

Според директора на консултантската компания Regent's Стефан Косев на този етап почти всички големи играчи на ритейл пазара у нас преговарят за отваряне на обекти в нишата на удобните магазини. Сред първите в тази посока бяха "Пикадили", под чиито бранд "Пикадили Експрес" вече работят 11 магазина, а се очакват и нови обекти.

Като специфика на удобните магазини Стефан Косев посочва малките квадратури и асортимент, ограничен до стоки за ежедневно потребление (в българския вариант често включват акцент върху пресните продукти и топли витрини). Тъй като голяма част от пазаруващите са работещи хора, работното време е удължено до късно вечер, може и денонощно. Изборът на локация също е специфичен – тези обекти се разполагат на места, където ползват вече съществуващ трафик, вместо да създават такъв.

И отново характерна черта за българския пазар – минималната разлика в цените между удобния магазин и близкия хипермаркет на същата верига. "Обикновено заради удобството за пазаруване малките квартални обекти поддържат с до 30% по-високи цени в сравнение с тези в хипермаркетите. Българският пазар на бързооборотни стоки обаче е фрагментиран и това държи минимални ценовите разлики между двата типа обекти", коментира Стефан Косев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собствеността на жилища намалява Собствеността на жилища намалява

Това не е голяма причина за притеснение

30 май 2020, 778 прочитания

Наемопад при софийски жилища Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

29 май 2020, 5728 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
В квартала на оцеляването

Слабият пазар на недвижими имоти от лесно начинание се превърна в труден бизнес

Още от Капитал
Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10