Малките не могат да скачат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Малките не могат да скачат

Паравани и надписи "киното не работи" вместо премиерни заглавия посрещат в единственото кино на "Синеплекс"

Малките не могат да скачат

Киното в мола до "Хемус" може да отпадне от пазара, докато индийска верига гледа към България

Радостина Маркова, Десислава Николова
10611 прочитания

Паравани и надписи "киното не работи" вместо премиерни заглавия посрещат в единственото кино на "Синеплекс"

© Цветелина Белутова


"Киното не работи" - този надпис посрещнал Веси, която отишла да гледа новата българска продукция "Кецове" в столичния City Center Sofia.

Че мултиплексът е затворен, било видно не само от табелата, но и от течащия ремонт на залите и фоайетата. Решението за "пълната промяна" обаче се оказало изненада за зрителите, които седмици преди това били подгрявани с реклама на филма – разхвърляни из мола кецове. Поглед във финансовите отчети обаче  показва, че операторът на киното - "Синеплекс",  явно е в дилема дали и как да продължи.

Противно на слуховете за проблемите около този мултиплекс, посещенията в киносалоните бележат ръст, въпреки че през 2011 г. не беше открит нито един нов мол с кино в него.

Един и различен

Обяснение за неочакваното затваряне на киното в столичния мол е спешната нужда от модернизация на залите, тъй като филморазпространението вече минава на дигитални носители. Тази версия поддържат и от управата на City Center Sofia, и от "Синеплекс". Само че ремонт се прави през най-слабия отпускарски месец - август, а не през активния за големия екран сезон. "На практика само две от залите – тези за 3D прожекции, са оборудвани с дигитална техника. Останалите четири все още работят в аналогов формат, с кинолента", обясни мениджърът на мола Христо Иванов. По думите му в момент, когато цялото разпространение минава на цифрови носители, разходите за аналогово излъчване стават прекалено високи и това налага преоборудването на салоните. Кога киното отново ще работи обаче Христо Иванов не можа да отговори, тъй като все още се чака доставката на част от техниката. Версията за дигитализацията на залите звучи логично, още повече че и други оператори предприеха подобна стъпка. В края на пролетта например конкурентната "Синема сити България" обяви, че става първата изцяло дигитална киноверига в страната.
Според информация, потвърдена от няколко независими един от друг източника на "Капитал", всъщност "Синеплекс" продава бизнеса си в търговския център. Като се има предвид, че залите там са единствените за компанията, това ще е равнозначно на оттеглянето й от този пазар. И е възможно ремонтът да е част от ангажимент към бъдещия купувач или ако не се стигне до сделка - демонтаж на оборудване. "На този етап собствениците отказват да дадат изявление", коментира пред "Капитал" Елеонора Стайкова, директор на "Синеплекс", която не отрече, че се водят преговори, но не уточни с кого и за какво. От управата на мола твърдо стоят зад версията за модернизация на залите.  Финансовите резултати на компанията обаче също са в посока на развитие надолу. За "Синеплекс" 2010 г. е поредната, приключила на загуба (699 хил. лв.), а с натрупването от предходни години непокритите загуби са надхвърлили 4.3 млн. лв. По тази причина още година по-рано в одиторския доклад към финансовия отчет на дружеството е отбелязано, че то е силно декапитализирано. През годините "Синеплекс" трайно е работило на загуба от оперативната си дейност, т.е. приходите от киносалоните му не покриват дори разходите по тях и по филмовите права, като това не включва плащанията към кредиторите.
Отчетът за 2010 г. например показва, че компанията е натрупала 988 хил. лв. задължения само към собственика на City Center Sofia - "Аурига", плюс 37 хил. лв. към филмовия разпространител "Форум филм България". От ръководството на търговския център потвърдиха вземането си, но допълниха, че текат активни преговори за начина на погасяването му. Ниската ефективност на "Синеплекс" вероятно има връзка и с факта, че през годините компанията така и не откри други мултиплекси освен този в City Center Sofia. А така загуби основно предимство в кинобизнеса, който е силно зависим от мащаба - ограниченото покритие и брой прожекции не позволяват да се договарят по-сериозни отстъпки с разпространителите.

След трупаните с години дългове съдбата на киното в City Center Sofia сега зависи от това как ще приключат преговорите между "Синеплекс" и ръководството на търговския център. При негативно развитие се спряга възможността да се привлече нов кинооператор - навлизащата на българския пазар индийска компания My Cinema или кино "Арена".

Големите надежди

Противно на случая със "Синеплекс", кинопазарът в България, изглежда, се развива повече от добре. Според Емилия Георгиева, маркетинг мениджър на "Синема сити България", през 2010 г. е отчетен осезаем ръст и в двете направления – посещаемостта в киносалоните е нараснала с 34%, а приходите на разпространителите на филми – с 40%. В числа това означава почти 4 милиона зрители, които са купили билети за 12.2 млн. лв. Този ръст е рекорден от 2006 г. насам, и то не само заради нарасналия брой кина. "Откриването на четири нови мултиплекса през 2010 г. естествено имаше принос. Но ръст на посещенията показаха и съществуващите салони", отбеляза Емилия Георгиева. Според нея, противно на прогнозите, че големият екран ще замре в ерата на торентите и домашното кино, се случва точно обратното. Причината е, че прожекциите в мола са част от градската култура и задоволяват естествената нужда на хората от социализация и развлечения извън дома. В този дух прогнозата за 2011 г. също е за ръст на кинопазара. Донна Цветкова, директор на разпространителската компания "Форум филм България", отбелязва, че до октомври ръстът на продажбите е 11%, а до края на годината има възможност да нарасне, тъй като предстоят премиерите на няколко хитови заглавия.
През 2011 г. нови киносалони не са откривани, което означава, че ръстът идва изцяло от вече работещите.

Прогнозите са за ръст и през 2012 г., когато се очаква поредната вълна от нови киносалони. "Синема сити България" например приключва проекти в София, Варна и Бургас (виж графиката). В същото време се очаква да отворят и първите салони на индийската My Cinema – в Плевен и Бургас. За плановете на "Александра групхолдинг" няма яснота, тъй като от дружеството не успяха през тази седмица да отговорят на въпросите на "Капитал".

<#text>

Новите на пазара Всъщност големите очаквания за следващата година са свързани с My Cinema, макар и за момента да има сравнително малко информация за плановете на индийския оператор. За него се знае, че приоритетно оглежда софийския пазар, но търси локации и във всички по-големи градове. Залага на сравнително голям формат мултиплекси с поне 8-10 екрана. Концепцията му е за достъпно за масовия посетител кино с широк спектър от заглавия – от хитови холивудски и боливудски продукции, през панорами на стари филми и детско кино в сутрешните часове, до права върху спортни турнири и концерти, излъчвани на голям екран. Подобно на Cinema City плановете за експанзия на My Cinema също са свързани с моловете, а не с инвестиции в самостоятелни кина. Подобно нещо опитаха само от "Александра групхолдинг" с кината "Арена" в София. За момента – с променлив успех.
По мнение на преобладаващата част от консултантите и инвеститорите на пазара на търговски площи концепцията "на кино в мола" създава синергия, която работи и в двете посоки. Това обяснява защо повечето големи киновериги обвързват експанзията си с тази на моловете, а самите търговски центрове причисляват кината към ключовите си наематели и им отделят по 3-4 хил. кв.м въпреки неколкократно по-ниския наем, който получават от тях (средният наем на кината в софийските молове е 5-6 евро/кв.м, а на малките търговци – около 30 евро/кв.м). "Киното привлича посетители, но само по себе си не може да бъде социален център. Отивайки на кино, хората често искат и да похапнат, да изберат подарък, да разгледат магазините... В това отношение молът създава много повече възможности, включително и като заведения за хранене, отколкото един самостоятелен кинокомплекс", коментира Мариела Остенд, мениджър в ZBS – инвеститор в бургаския мол Strand.

Управителят на консултантската компания в сферата на недвижимите имоти GVA Sollers Solutions Добромир Ганев изтъква и обратната зависимост – кината допринасят за трафика в моловете. Той цитира проучвания за развитите пазари, според които поне 50% от посетителите на кина в моловете се отбиват и до някой магазин в близост. Извън тези т.нар. моментни покупки обаче присъствието на кина в тях има и друг ефект – създава привързаност на посетителите. Така е много вероятно, след като са били на кино в търговски център, посетителите да се върнат и за покупки в него.

3D, 4D...

По всичко личи, че и през следващата година операторите на кинопазара ще продължат да инвестират не само в нови локациии, но и в технологии. На фокус остава 3D, макар и в световен мащаб нейният пик да отминава. Според данни, цитирани от Economist, 3D салоните в световен мащаб продължават да се увеличават въпреки намаляващия дял на приходите от тези прожекции. В България обаче спад на интереса все още не се усеща. Вероятно защото пазарът има да наваксва. Разпространителите обясняват това с факта, че в някои градове извън столицата цели поколения израснаха без кино и сега искат "върха" на технологиите. По техни наблюдения интересът към 3D се запазва и ако филмът е на два екрана, този формат е по-предпочитан и салонът е по-пълен. От Cinema City планират нови инвестиции в 3D зали, които до момента в мултиплексите на компанията са 26. Ново IMAX кино освен това в Mall of Sofia обаче няма да има, тъй като подобна инвестиция се връща само в места с население над 1 млн. души.
За момента големите оператори на киносалони не планират инвестиции и в 4D технология, при която седалките се движат в синхрон с картината, а зрителите могат да усещат миризми – прекалено скъпа е, а филмите в този формат в световен план все още са твърде малко.

Въпреки прогнозите за продължаващ ръст обаче кинооператорите остават предпазливи в експанзията си. Нови модерни киносалони ще има само в големите областни градове с население над 150 000 жители, които могат да осигурят достатъчно посещаемост и възвращаемост на инвестицията. В този бизнес това става за период до и над 10 години.

Големите разпространители

До момента на българския пазар се очертават два големи киноразпространителя – "Александра групхолдинг" и "Форум филм България" (част от израелската група Cinema City), които почти си поделят пазара.

Двете компании разпространяват най-касовите заглавия на най-големите холивудски студиа. "Александра" са представители на Fox, Sony и Warner Brothers. "Форум филм България" започна с разпространението на филми на независими компании като "Беднякът-милионер". През 2009 г. заради оттеглянето на "Съни филмс" стана разпространител на Walt Disney. През 2010 г. заради кризата се оттегли гръцкият разпространител "Аудио вижуъл" (преди "Прооптики") и "Форум филм България" пое правата за разпространение на Universal и Paramount. Така значителният пазарен дял на компанията се увеличи от 28% на 41.5% за 10-те месеца на тази година. Няколко по-малки разпространителя на независимо кино – "А+" и "Тандем филмс", допълват картата на онези, които внасят филми.

От самото разпространение, изглежда, не се печели много, особено ако разпространителят не продава други платформи – например DVD. Разпределението на приходите с киносалоните е различно според поредността на седмицата на филма на екран.

Приходите от продажба на билети се поделят между киносалоните и разпространителя, който от своя страна плаща на студиата за правата за разпространение и остава с минимален процент печалба.

Резултатите на разпространители показват, че те като цяло работят на загуба.

"Киното не работи" - този надпис посрещнал Веси, която отишла да гледа новата българска продукция "Кецове" в столичния City Center Sofia.

Че мултиплексът е затворен, било видно не само от табелата, но и от течащия ремонт на залите и фоайетата. Решението за "пълната промяна" обаче се оказало изненада за зрителите, които седмици преди това били подгрявани с реклама на филма – разхвърляни из мола кецове. Поглед във финансовите отчети обаче  показва, че операторът на киното - "Синеплекс",  явно е в дилема дали и как да продължи.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    Аз на кино в мол НЯМА ДА ОТИДА!

  • 2
    lafcheto avatar :-|
    lafcheto

    Понеже извън моловете кината се прескачат, едно до друго и избора голям :)

  • 3
    ipirovski avatar :-|
    Ivaylo Pirovski

    Можехте доста повече да се постараете с тази статия... кой ви е акцента тука не ми става ясно?? Данеби ремонтните работи на Синеплекса.... колко ли интерес ще събуди това в хората, които живеят малко по далеч от Сити Център ???

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#3] от "ipirovski":

    Много актуална и за мен полезна статия. Тъкмо планирах да гледам именно в това кино "Кецове", сега ще се преориентирам навреме.

  • 5
    lafcheto avatar :-|
    lafcheto

    Надявам се съвсем скоро да разберем какво ще стане със Синеплекса. Арена нищо не казват, а с MyCinema няма никаква връзка...

  • 6
    ops5 avatar :-|
    Пламен

    Всъщност колко излиза инвестицията за един мултиплекс с 5-6 салона?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK