Преброяване на дивите гаражи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преброяване на дивите гаражи

Идва ли краят на тази типична за жилищните квартали гледка?

Преброяване на дивите гаражи

Години след като Столичната община видя колко са незаконните бетонните клетки, тя започна да търси и решение на проблема

15286 прочитания

Идва ли краят на тази типична за жилищните квартали гледка?

© Цветелина Белутова


Проблем голям колкото НДК

Само в София броят на разхвърляните като детски кубчета из града незаконни гаражни клетки надхвърля 7000. Всяка е с размер около 17 кв.м. Събрани всички заедно, тяхната площ доближава 120 хил. кв.м, колкото е и тази на Националния дворец на културата. Ако Столичната община не намери вариант, при който част от тях да могат да останат и да бъдат използвани, тогава ще се изправи пред друг проблем – да намери подходящ, голям терен, върху който да ги "паркира".

В България класическото понятие от имотните обяви "апартамент с гараж" често си има собствено значение. И то може да се обясни лесно - 330/545/220. Не, това не е телефон за връзка с продавача, а стандартните мерки за т.нар. гаражна клетка – ширина/дължина/височина. Практичното съоръжение не е скъпо – цените варират между 1000 и 3000 лв., а поставянето му отнема не повече от 30 минути... Въпросът обаче е на какво основание и къде са се нароили тези бетонни или ламаринени кутийки. Отговорът в масовия случай е незаконно и върху общинска земя, най-често в "панелните" квартали, където жилищните сгради с гаражи са рядкост. Проблемът в никакъв случай не е нов, но години наред към него имаше негласна търпимост. А причината за това е, че както хората са поставяли гаражните клетки където намерят за добре, така и администрацията не е възразявала срещу това, защото не е работила по решаването на проблема с нарастващия брой автомобили и осигуряването на нужните места за паркиране.

Няколко пъти през последните повече от десет години Столичната община предприемаше плахи опити да се заеме с проблема с гаражните клетки, но до конкретни решения така и не се стигаше. Сега обаче неугледните конструкции отново излязоха на дневен ред и този път, изглежда, администрацията е твърдо решена да доведе нещата докрай. Това, че разпръснатите произволно из града гаражни клетки са грозни, е едната част от проблема. В много случаи те не са обезопасени, а освен за паркиране се използват за неща, различни от паркирането. "Има куриозни случаи, когато един човек е поставил три или четири гаражни клетки, които без никаква санкция отдава под наем и в тях се развиват всякакви несвойствени дейности", казва арх. Влади Калинов, ръководител на дирекция "Контрол по строителството" в Столичната община.

Първа стъпка: регистър

Един от предишните опити на София да анализира проблема и да даде решение приключи с механичното преброяване на гаражните клетки. Тогава стана ясно, че те са около 7000 и че най-голямата концентрация на бетонните съоръжения е в районите "Красна поляна", "Овча купел", "Младост" и "Люлин". С това тогавашната кампания приключи. Днес обаче общината реши да направи и втора крачка – да идентифицира собствениците на гаражните клетки.

В началото на месеца на районните кметства е възложено да направят преглед на прилежащите си територии, да номерират всички гаражни клетки и да поставят на видно място съобщения, с които да приканят собствениците да се идентифицират. "Това, което сме предприели, е свързано с желанието ни да видим цялостната картина на проблема. Досега сме правили само преброяване на гаражните клетки, но не сме стигали дотам да търсим хората, които са ги поставили", казва арх. Калинов.

Така, като изтекат сроковете (за различните райони те са различни, тъй като се определят от самите кметства по места), получените данни ще бъдат събрани и обобщени в единен регистър. А всеки район ще трябва да анализира проблема и да предложи решение, което да е приложимо за него и което отговаря на устройствените планове. Според арх. Калинов този процес трябва да приключи до началото на май. Тогава ще стане ясно дали и колко от незаконно монтираните гаражни клетки ще могат да останат, къде ще бъдат разположени и на какви условия ще трябва да отговарят. "На този етап не можем да кажем какво ще е решението на проблема. Сегашното положение обаче не може да продължава. Трябва да има ред", категоричен е арх. Калинов.

№ 575. Собственик - неизвестен

Засега Столичната община има еднозначен отговор само за съдбата на непотърсените гаражни клетки – те ще бъдат премахнати незабавно. "Така както са били монтирани, ние ще ги демонтираме, но при спазване на всички изисквания и процедури по Закона за устройство на територията", казва арх. Калинов. "Безстопанствените" съоръжения ще бъдат премахнати за сметка на общината, като тези средства тя впоследствие не би могла да си възстанови, тъй като няма към кого да адресира претенциите си. Ако се стигне до премахване на гаражни клетки, чиито собственици са се идентифицирали, то ще е за тяхна сметка. За момента точна цена колко струва демонтажът на едно такова съоръжение няма. Предполагаемата цена варира между 350 и 600 лв. за гараж.

Самите гаражни клетки няма да бъдат унищожавани. Те ще бъдат складирани върху терен, който общината ще определи за целта. "Ще ги съберем на едно място, а после ще мислим какво може да се прави с тях", казва арх. Калинов.

Ред в хаоса

Сред причините за появата на гаражните клетки са и забавените реакции и на държавата и на общините, тъй като проблемът не е само софийски. Ако администрациите навременно бяха реагирали на нарастването на броя на автомобилите, днес можеше да имаме съвсем различна картина. Необходимо е било само да се направят нужните предвиждания, а те да прераснат в устройствени и архитектурни планове, които да показват не само местата, където могат да се поставят гаражните клетки, но и техния вид, размер и дори цвят. И най-важното - да не се допускат отклонения от това. Ако това беше станало днес, може би разговорът щеше да е  какви приходи е получила общината от наем за земята си, а не какви разходи ще направи, за да реши проблема.

Проблем голям колкото НДК

Само в София броят на разхвърляните като детски кубчета из града незаконни гаражни клетки надхвърля 7000. Всяка е с размер около 17 кв.м. Събрани всички заедно, тяхната площ доближава 120 хил. кв.м, колкото е и тази на Националния дворец на културата. Ако Столичната община не намери вариант, при който част от тях да могат да останат и да бъдат използвани, тогава ще се изправи пред друг проблем – да намери подходящ, голям терен, върху който да ги "паркира".

В България класическото понятие от имотните обяви "апартамент с гараж" често си има собствено значение. И то може да се обясни лесно - 330/545/220. Не, това не е телефон за връзка с продавача, а стандартните мерки за т.нар. гаражна клетка – ширина/дължина/височина. Практичното съоръжение не е скъпо – цените варират между 1000 и 3000 лв., а поставянето му отнема не повече от 30 минути... Въпросът обаче е на какво основание и къде са се нароили тези бетонни или ламаринени кутийки. Отговорът в масовия случай е незаконно и върху общинска земя, най-често в "панелните" квартали, където жилищните сгради с гаражи са рядкост. Проблемът в никакъв случай не е нов, но години наред към него имаше негласна търпимост. А причината за това е, че както хората са поставяли гаражните клетки където намерят за добре, така и администрацията не е възразявала срещу това, защото не е работила по решаването на проблема с нарастващия брой автомобили и осигуряването на нужните места за паркиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    lordvee avatar :-P
    Др. Портокалов

    рано или късно трябваше да се случи.

  • 2
    milkoyanakiev avatar :-|
    maxx

    Една гаражна клетка заема място, колкото 1,5 автомобил. Т.е. ако се демонтират всички, ще се увеличат парко-местата с 50%. Отделен въпрос е, че далеч не във всички клетки се паркира. Често се използват като допълнително "Мазе", а колата на собственика е на паркинга редом с другите.

  • 3
    paulus avatar :-|
    paulus

    Крайно време е да се махнат.Всички новостроящи се жилищни кооперации да са с подземен гараж.

  • 4
    berbenkov avatar :-P
    berbenkov

    За мен и Б. Б. не важи!

  • 5
    rodos avatar :-|
    Tod

    Няма монолитно изграден гараж на стойност 1000 - 3000 лв.Незаконните коптори от снимката???

  • 6
    xmm avatar :-|
    xmm

    Бих искала да споделя и друго - в "междублоковото пространство",както е модрно да се нарича,което преди 3 години беше проста зелена поляна,изникна паркинг,с разрешение на общината.Не с наше,защото си протестирахме,но....
    Та в единият ъгъл,сигурно за по-специални клиенти,е построено нещо подобно,ламаринено,като на снимката.
    Всичко е оградено с телена мрежа,кабинка за пазача,тоалетна няма,кучета има....
    Та да питам - ще го бутат ли?

  • 7
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#6] от "xmm":

    Много добър въпрос! Тези платени (но неохраняеми) паркинги почнаха да никнат като гъби през мутренските времена, когато коли се крадяха под път и над път. В "Изток" вече ги няма - така трябва да стане и в цяла София (а и в станата)!

  • 8
    myselfcom avatar :-|
    Чеша си езика

    До коментар [#2] от "maxx":

    Доста от собствениците на гаражи даже нямат и автомобили.

  • 9
    e_lady avatar :-|
    Poi Nhy

    "Ако се стигне до премахване на гаражни клетки, чиито собственици са се идентифицирали, то ще е за тяхна сметка." - е и кой ще иде да се идентифицира при това положение?!

  • 10
    comandante avatar :-|

    [quote#6:"xmm"]Та в единият ъгъл,сигурно за по-специални клиенти,е построено нещо подобно,ламаринено,като на снимката.
    Всичко е оградено с телена мрежа,кабинка за пазача,тоалетна няма,кучета има....
    Та да питам - ще го бутат ли?[/quote]
    Да ще бутат !
    Веднага щом получат виза за строеж бутат ...знам поне 5-6 такива случая с оградени паркинги !
    Ето тук от снимката се вижда как от един паркинг нещата се видоизменят с градоустройствения план не само им дават разрешение да строят но и нов булевард им правят специално за новия имот така щото да са на първа линия до южния парк и така цената на сградата става двойна !
    Всякакви съмнения за корупция са случайни !
    http://media.snimka.bg/s1/0001/026246684-big.jpg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK