Планове в склада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Планове в склада

Логистичната база на Univeg в Мусачево - една от малкото нови

Планове в склада

Оборотите в логистиката се върнаха към предкризисните нива, но компаниите още са предпазливи в намеренията за разрастване

Радостина Маркова
8724 прочитания

Логистичната база на Univeg в Мусачево - една от малкото нови

© Цветелина Белутова


Огромни, купени преди години, но неизползвани терени, символично ново строителство и слаб интерес към наем на площи. Така изглеждаше пазарът на складови и индустриални имоти миналата година – третата поред на криза, свито потребление и малки инвестиции.

Картината продължава да е актуална, макар в някои сектори нагласите постепенно да се променят в положителна посока. Примерът е от сферата на логистиката, където очакванията на браншовата организация са оборотите през 2011 г. да се върнат на предкризисните нива.

Добрата новина би трябвало да събуди апетита за инвестиции в бранша, но на практика това не е съвсем така. Компаниите, които през 2012 г. ще изтупат праха от плановете за разширение на базите си, засега са единици. При това – с поглед по-скоро към следващата година.

Сходна е ситуацията и на пазара на индустриални имоти, където лекото раздвижване в производството и износа също не може да донесе очаквания ръст.

За момента всички – брокери, инвеститори и ползватели на пазара на индустриални имоти, чакат отговора на основния въпрос: каква ще е 2012 г.? Ако е поредната на застой, плановете за разрастване ще останат в склада. И обратното – всеки сигнал за икономическо възстановяване може бързо да ги върне към живот. За момента шансовете са поравно.

Оптимисти и не съвсем

"През последните години бяха замразени редица инвестиции в складови площи, но вече има раздвижване по някои проекти и през 2013 г. ще има доста нови бази", смята зам.-председателят на Българската асоциация по спедиция, транспорт и логистика Иван Петров.

Прогнозата му се базира на проучване сред над 80 спедиторски и логистични компании, членове на асоциацията. Според него миналата година 15% от тях са направили значителни инвестиции в бизнеса си, а други 15% планират такива през следващите 12-18 месеца. Фалити в бранша през това време не е имало, а всяка втора фирма планира да наеме нови служители.

В допълнение 78% от членовете на асоциацията отчитат, че през 2011 г. бизнесът им е ускорил обороти, а обемът на транспортирани стоки е сравним с този отпреди кризата. Сред секторите, които допринасят за ръста, са фармацията, металургията, енергетиката, нараснал е и обемът на транспортираните суровини и строителни материали.

В същото време проучването показва, че близо половината от логистичните компании още са предпазливи в очакванията си за тази година. Повечето бяха принудени да свалят цените, за да останат на пазара, и печалбите им се възстановяват със значително по-бавен темп от оборотите. Достъпът до банково финансиране също остава труден. Като се прибави липсата на яснота в каква посока ще поеме икономиката, предпазливостта за разрастване е разбираема.

Председателят на асоциацията за спедиция и логистика Георги Минчев отбелязва като добър знак изравняването на нивата на вноса и износа, което позволява на фирмите да организират по-добре товарите си и да намалят празните курсове. В същото време определя ръста на износа към момента по-скоро като конюнктурен, т.е. временен. Според него ключът към траен растеж в сектора е да се засили износът към Русия и азиатските пазари. Като сериозен риск оценява поскъпването на горивата, ефектът от което се усеща първо върху транспортните и логистичните услуги. На това обаче бизнесът няма механизми за противодействие.

С нови бази

Инвестициите в логистичния сектор за момента са слаби. Сред малкото примери миналата година бяха разширението на базата на bERS в Казичане, откриването на складова база на Univeg в Мусачево, както и завършването на логистичен център от 13 000 кв.м в северозападната част на София. Собствена база в индустриалната зона на Лозен, южно от София, преди няколко месеца откри и групата GEFCO.

Сред големите очаквани проекти е този на австрийския концерн Gerbruder Weiss. Българското поделение още от 2008 г. има планове за нов обект в софийското село Мусачево, където притежава терен от над 50 дка. Управителят на компания Мариета Григорова поясни, че в момента се работи по строителните планове, но по технически причини самото строителство ще започне най-рано следващата година. Тя обаче е убедена, че моментът е подходящ. "Дори да приемем, че има стагнация, ако чакаме икономиката да тръгне, за да инвестираме, вече ще е късно", коментира Григорова.

На сходно мнение е директорът на bERS Георги Динев, чиято компания обслужва предимно търговията с бързооборотни стоки – храни, електроника, фармация, битова химия. Наскоро дружеството приключи строителството на нов терминал в базата си, за да отговори на растящото търсене.

"В началото клиентите ни реагираха импулсивно на кризата и намалиха складовите си площи. Оказа се, че не могат да отговорят на крайното търсене и губят от нереализирани продажби повече, отколкото икономисват от складове", обобщи той. Според него в момента индустрията е подценена, но в близките години логистичните компании ще бъдат сред основните инвеститори и наематели на складови площи.

Като източник на растеж Динев определя тенденцията все повече компании от различни сфери на икономиката да възлагат логистичните си операции на специализирани фирми. Т.е. секторът ще расте не чрез складиране и дистрибуция, а чрез цялостни решения за организация на доставките.

Мариета Григорова от Gerbruder Weiss също поставя акцент върху предлагането на цялостни логистични решения. За дъщерните дружества на големи концерни обаче източник на растеж често е и генералната посока, в която компаниите майки се развиват. Пример за това е експанзията на Gerbruder Weiss към Кавказ и Централна Азия, като плановете са България да бъде включена в транспортната схема като място за групиране на превозваните товари.

Доза предпазливост

Въпреки ръста на логистичния пазар не са малко и по-предпазливите мениджъри. Управителят на българското поделение на DSV Road Янислав Тотев например изключи възможността скоро да предприеме разширяване на базата, въпреки че през последните години отчита стабилен ръст на оборотите и печалбата.

Складовите площи на датската компания са на терен от 50 дка до летище София, купен с опция за бъдещо разрастване. "В момента DSV Road подава оферти към два големи клиента, но ако спечелим поръчките, най-вероятно ще я изпълняваме с наети площи", уточни Тотев. "Политиката ни е да развиваме услугите си, но без драстично увеличаване на дълготрайните материални активи. DSV Road е листвана на борсата в Копенхаген и индексите в момента показват, че бързоликвидните компании са по-ценени от инвеститорите", посочи той.

Консултантските компании в областта на имотите също не очакват сериозни инвестиции в логистични бази тази година. Според Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални имоти" във Forton, раздвижване се наблюдава главно в индустриалния сектор и смесените проекти с производствена и складова част. Причината е, че към България гледат предимно компании, които изнасят дейност, свързана с ремонт и асемблиране. От Forton дават пример с японска корпорация в областта на електрониката, която планира строителство на голям сервизен център край Пловдив. Има интерес и от производители на компоненти за автомобилната индустрия.

Според компанията близките две години ще минат под знака на строителството по поръчка (build to suit) – площи, изградени за нуждите на конкретни клиенти. Големи инвестиции в складови и производствени халета под наем не се очакват, тъй като икономиката се възстановява бавно и търсенето е слабо. В същото време през последните години се освободиха площи и в част от вече изградените бази.

От "Сид логистик", инвеститор в индустриален парк "Верила", също отбелязват интерес главно от промишления сектор – химическа, хартиена, оръжейна промишленост. Комплексът на изток от София е с площ над 220 000 кв.м, от които свободни са около 30 000 кв.м терени и 12 000 кв.м сгради. От мениджмънта отчитат интерес, но под нивата от силните години преди кризата.

Това, което вдъхва оптимизъм, е, че организацията на всяко производство е свързана и с логистични операции. Така че, ако за момента потенциалът на логистичния пазар в България е трудно измерим, в по-далечен план изглежда сериозен. Стига да има кого да обслужва.

Наемният пазар

Масовото търсене на складове под наем в София в момента е ориентирано основно към малки площи – между 100 и 1000 кв.м, отбеляза управителят на агенция "Ню шанс – 96" Симеон Митев. Най-активни са малките дистрибутори на козметика, минерална вода, както и собственици на цехове за сглобяване на мебели по поръчка. Най-дребните заявки падат и под 100 кв.м, като в много от тези случаи се търсят халета за автосервизи и малки производства. Според Симеон Митев пазарът на складови площи в момента е силно раздробен, особено в ниския ценови клас, където наемите са по 1.5-2 евро/кв.м. За да отговорят на това търсене, собствениците на големи помещения често ги преграждат и ги отдават на няколко наемателя с цел по-добра запълняемост.

При новите, модерни складове се наблюдава основно преместване на наематели към по-качествени площи, с по-добра локация и по-нисък наем. В тези случаи търсените площи нерядко достигат 3-4 хил. кв.м. Наематели са главно търговци на бързооборотни стоки, но също и сервизи, обслужващи вносители на автомобили или центрове за оценка на щети на застрахователните компании.

Огромни, купени преди години, но неизползвани терени, символично ново строителство и слаб интерес към наем на площи. Така изглеждаше пазарът на складови и индустриални имоти миналата година – третата поред на криза, свито потребление и малки инвестиции.

Картината продължава да е актуална, макар в някои сектори нагласите постепенно да се променят в положителна посока. Примерът е от сферата на логистиката, където очакванията на браншовата организация са оборотите през 2011 г. да се върнат на предкризисните нива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Търсят се жилища за живеене

Търсят се жилища за живеене

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.