Молове на всеки километър

Пренасищането на пазара за недвижими имоти във Варна принуди собственици на търговски площи да търсят нестандартни пътища за реализацията им

Откриването на Varna Towers беше отлагано няколко пъти заради трудни преговори с банки за финансирането на довършителните работи. Накрая инвеститорите прибегнаха до нестандартен търговски трик, като купиха франчайз на няколко модни марки и така станаха наематели в собствения си търговски център
Откриването на Varna Towers беше отлагано няколко пъти заради трудни преговори с банки за финансирането на довършителните работи. Накрая инвеститорите прибегнаха до нестандартен търговски трик, като купиха франчайз на няколко модни марки и така станаха наематели в собствения си търговски център    ©  Варна тауърс
Откриването на Varna Towers беше отлагано няколко пъти заради трудни преговори с банки за финансирането на довършителните работи. Накрая инвеститорите прибегнаха до нестандартен търговски трик, като купиха франчайз на няколко модни марки и така станаха наематели в собствения си търговски център
Откриването на Varna Towers беше отлагано няколко пъти заради трудни преговори с банки за финансирането на довършителните работи. Накрая инвеститорите прибегнаха до нестандартен търговски трик, като купиха франчайз на няколко модни марки и така станаха наематели в собствения си търговски център    ©  Варна тауърс

Замразени инвестиционни проекти във Варна

"Феста тауър" - инвеститор "Феста холдинг". Застроена площ - 34 хил. кв.м в сутеренно ниво и две кули на 18 и 20 етажа.

Жилищен комплекс "Orchid Gardens". Инвеститор: Orchid Developments Group Limited. Комплексът включва 16-етажна сграда със 107 апартамента, 88 офиса и 48 търговски обекта.

"Варна скай" - най-високата сграда в страната, висока 120 м. Инвеститор: "Интерсервиз Узунови". По проект кулите на билдинга ще се извисяват на 120 м. Проектът е замразен до 2017 г.

Данните на големите компании за търговия с недвижими имоти у нас още преди година отчетоха странен рекорд. Той постави Варна на първо място в страната по обем на търговските площи на глава от населението. Статистиката показа, че на 1000 души се падат около 350 кв.м магазини. Така по този показател Варна се нареди преди Русе с 300 кв.м и Стара Загора – 270 кв.м. За сравнение - в момента в София на 1000 души се падат само 137 кв.м, а след завършването на строящите се в момента обекти показателят ще се изравни с този във Варна.

Преди началото на активния туристически сезон по-голямата част от собствениците на помещения, подходящи за магазини или заведения за хранене, се въздържат да продават поради отрицателния тренд на цените от последната година. Според офертите, публикувани от големите агенции за недвижими имоти, цената на квадратен метър търговска площ се движи в рамките на около 1090–1350 евро. Тези цени се отнасят по-скоро за продажбата на магазини. Поради спецификата на Варна като туристически център помещения за кафенета или ресторанти на пазара почти няма.

Съвсем по друг начин обаче стоят нещата с площите за отдаване под наем. При тях пазарът се диктува основно от моловете, с които Варна стана известна през последните 3-4 години.

Мол или кметство

На централния булевард "Владислав Варненчик" в града като за парад са подредени три мола - "Варна тауърс", Mall Varna и Grand Mall. Вече няколко години полуготов, удобен момент за откриването си чака Galeria Varna, а откритият най-рано, още през 2007 г., "Пфое мол" е на път да смени предназначението си, като по-голямата част от него се превърне в сграда на местното районно кметство. Преди това той преживя предизвестената си криза публично и бе ребрандиран като "Аутлет шопинг център".

Заради големия брой молове Варна е безспорен лидер в предлагането на свободни търговски площи в шопинг центрове. Пак по същата причина собствениците на търговски и развлекателни центрове непрекъснато трябва да се справят с кризите, предизвикани от критични отношения с наемателите им.

В края на ноември 2010 г. Комисията за защита на конкуренцията разреши сделка за Mall Varna, с която едноличен собственик на търговския комплекс стана австрийската банка Raiffeisen Zentralbank.

Вече втора поредна година Grand Mall, собственост на Orchid Develоpments Group, посрещна и изпрати Коледа с не повече от 50% заетост на търговските си площи. В проекта бяха вложени над 130 млн. евро, но като се има предвид, че наемите на повечето търговци в него са обвързани с оборота, възвращаемостта на инвестицията най-вероятно се отлага за далечно бъдеще.

Откриването на Varna Towers (на Марин Згурев и Антонио Бухтияров) също беше отлагано на няколко пъти заради трудни преговори с банки за финансирането на довършителните работи. Инвеститорите прибегнаха дори до нестандартен търговски трик, като купиха франчайз на няколко модни марки и така станаха наематели в собствения си търговски център.

Още преди три години, когато "Интерсервиз Узунови" сключи сделка с компанията "Милър дивелъпмънтс" за продажба на "Мол Варна", изпълнителният й директор Фил Милър прогнозира, че не всички проекти за молове във Варна ще бъдат реализирани. "А дори и да бъдат построени, едва ли ще заработят", каза още той. Тогава думите му звучаха неразбираемо за буквално експлодиращия бизнес с недвижими имоти в града. Потвърждението на думите му дойде само няколко месеца по-късно. В края на 2008 г. немската компания ECE Projectmanagement, инвеститор в Serdica Center в столицата, обяви, че се отказва от проекта си за строеж на шести мол във Варна.

"В тази сфера винаги повече се говори, отколкото се работи, каза още при сключването на сделката за "Мол Варна" Фил Милър. Обикновено разумът на инвеститорите надделява и проектираните молове така и не се построяват. А вече изградените или трябва да измислят уникален начин да оцелеят, или сградите да търсят абсолютно различна функция."

И в този случай Милър се оказа пророк. Префасонирането на моловете в България започна точно от Варна. Миналия септември общинският съвет във Варна взе решение за покупката на част от бившия вече "Пфое мол", където да бъде разположена администрацията на втория по големина район "Младост".

Според Добромир Ганев, управител на на агенцията за недвижими имоти "Форос", в сегашната ситуация собствениците на все повече търговски центрове ще прибягват до нестандартни решения за отдаването на площите си. "На развитите пазари в моловете се настаняват библиотеки, администрации, дори щабове на политически партии. Там това отдавна работи", каза той.

Въпреки всичко

На този фон една новина от края на миналата година сепна пазара на търговски площи във Варна. Инвестиционнaта компания Пи Ел Ейч, част от "Планекс холдинг" представи най-новия си проект - лайфстайл център за майки и деца Mam’s & me center VIVA.

"Идеята ни е резултат от продължителни пазарни проучвания за това какъв тип проект би запълнил липсващата пазарна ниша и би задоволил взискателните потребители", заявиха от компанията при представянето на проекта. Mam’s & me center VIVA е част от жилищния комплекс "Вива", който се намира в един от най-гъсто населените и предпочитани квартали на Варна - "Васил Левски". Центърът разполага с малко повече от 5 хил. кв.м разгъната площ, на които по план са предвидени 35 магазина и 3 заведения за хранене на три етажа. Изграден е и подземен паркинг.

Според ексклузивния консултант по отдаването на търговските площи в центъра GVA Sollers Solutions негово предимство и шанс е новата за българския пазар идея на едно място да бъдат предложени удобен микс от продукти и услуги, ориентирани основно към сегмента на неработещите майки с деца, на които се дава възможност да комбинират възможността за приятно разтоварване с осигуряването на занимания за малчуганите.

Инвестицията и мениджмънта на Mam’s & me center VIVA са поети от управляващото дружество "Пи Ел Ейч инвест" ООД, строител е "Планекс холдинг". Официалното откриване на обекта е планирано за пролетта на 2012.

Отдаваема площ във варненските молове

"Гранд мол Варна – Orchid Developments Group – 52 хил. кв.м нетна отдаваема площ.

"Галерия Варна" – GTC Galeria Varna – 38 хил. кв.м нетна отдаваема площ (предстоящо откриване)

"Варна тауърс" – Varna Towers – 23.4 хил. кв.м нетна отдаваема площ

"Мол Варна" – 32 хил. кв.м нетна отдаваема площ

"Пфое мол" – 12 хил. кв.м нетна отдаваема площ

Още от Капитал