С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 11 апр 2012, 19:10, 7297 прочитания

Къде са моловете

Доклад на Cushman & Wakefield показва застой в новооткритите търговски центрове в Европа през 2011 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Топ 3 завършени обекти в Европа през 2012 г.
Westfield Stratford City в Лондон, Великобритания – 176.5 хил. кв.м.
Marmara Forum в Истанбул, Турция – 156 хил. кв.м.
Marineda City в Ла Коруня, Испания – 146 хил. кв.м.
Топ 3 обекти, които ще бъдат открити през 2012-2013 г.
OZ Mall в Краснодар, Русия – 169 хил. кв.м. (отложен от 2011 г.)
Mall of Istanbul в Истанбул, Турция – 135 хил. кв.м.
Puerto Venecia в Сарагоса, Испания – 123.5 хил. кв.м.
Очакваното оживление в пазара на нови търговски центрове в Европа през 2011 г. не се е случило, показва доклад на компанията за недвижими имоти Cushman & Wakefield. Според обзора на анализаторите площта на новооткритите през миналата година обекти на практика не надхвърля резултатите от 2010 г., която е била годината с най-голям спад от 1983 г. Забавянето на някои пазари – главно в Русия, Турция и Италия, е основната причина новооткритите търговски площи през миналата година да са по-малко от прогнозираното, посочват от компанията.

Под прогнозите


Плановете за 2011 г. предвиждаха откриване на близо 6.8 млн. кв.м нови търговски площи в Европа, което би представлявало ръст с 15% спрямо 2010 г. Заради забавяне на темповете на някои пазари обаче общият брой беше по-малък – 5.9 млн. кв.м, което е почти идентично с 2010 г., отчитат от компанията. В 19 от разгледаните 34 пазара е било наблюдавано свиване в броя на завършените търговски центрове в сравнение с 2010 г. Особено осезаемо намаляване е отчетено в Чехия, Австрия, Словакия, Хърватия и България, където през изминалата година не са били откривани нови площи. В Германия пък резултатите за 2011 г. са най-слабите от 1989 г., отбелязват от Cushman & Wakefield.

През изминалата година в Европа са открити 197 нови търговски центъра, като 117 от тях са били отворени през второто полугодие. Близо две трети (65%) от новите площи са в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Най-активно, подобно на други години, е било развитието на пазарите в Русия и Турция, където са концентрирани общо 42% от новооткритите през 2011 г. площи. След забавянето през 2010 г. съживяване на активността е отчетено и на пазарите в Полша, Франция и Финландия. Така към 1 януари 2012 г. общата брутна отдаваема площ в Европа е в размер на 139.9 млн. кв.м. Средната търговска площ на всеки 1000 жители на ЕС е 246.6 кв.м, се посочва в доклада на Cushman & Wakefield.

Поглед напред


Заложените очаквания за периода 2012-2013 г. са за откриване на 10.9 млн. кв.м нови търговски площи, от които прогнозата е 6.4 млн. кв.м да бъдат завършени през 2012 г. Възможни са нови отлагания обаче, посочват от компанията. ЦИЕ отново е регионът, в който е съсредоточена основната част от очакваните новооткрити площи – 61%. Над половината от тях (или 32% от общо прогнозираните за Европа) ще са в Русия и Турция. Сред западноевропейските страни най-много са предвидените нови площи във Франция и Италия.



"Прогнозата за следващата година може да се опише най-добре като смесена", посочва Кристина Горковская, анализатор от звеното за европейски изследвания в Cushman & Wakefield. По думите й очакванията са за раздвижване на пазара заради по-голямото предстоящо предлагане. "Липсата на достъпно финансиране и слабото търсене от страна на наемателите обаче вероятно ще повлияят на инвеститорския апетит за риск в някои пазари", отбелязва тя.

Общата картина

Обемът на инвестициите в търговски центрове възлиза на близо 40 млрд. евро през 2011 г., което е с 3.5% повече от 2010 г. Делът им спрямо общия обем на бизнес площите (в които се включват още офис и логистични площи) е 32% в сравнение с 33% година по-рано. Като цяло над половината от общия за Европа обем търговски площи (57%) е във Великобритания и Германия, като британският пазар остава начело въпреки отчетения спад с 15% спрямо 2010 г. Обемът на транзакциите с търговски активи в страната през 2011 г. е в размер на близо 12 млрд. евро, отчитат Cushman & Wakefield.

"Основните европейски търговски площи на по-силните пазари продължават да привличат по-агресивните инвеститори в световен мащаб", коментира Майк Рода, ръководител на звеното за трансгранични инвестиции в ритейл обекти в Cushman & Wakefield. "През 2011 г. наблюдавахме редица транзакции за големи площи, извършени от глобални инвеститори, като например частичното придобиване на германския CentrO Oberhausen от канадския CPPIB (Canada Pension Plan Investment Board)", посочва той. По думите му сред най-атрактивните пазари са Русия, Германия, скандинавските страни и държавите от ЦИЕ, тъй като инвеститорите търсят сигурността на активи, доказали доброто си качество.

Междувременно в България

След отчетения застой на пазара на търговски площи в България за миналата година през периода 2012-2013 г. се очаква нова вълна откривания на молове. Само в София ще отворят врати нови четири обекта – "Мега мол Люлин", "Парадайз център", "България мол" и "София ринг мол". Още пет са търговските центрове, които може да бъдат открити в останалата част на страната – "Галерия Бургас" и "Странд" в Бургас, "Галерия Варна", "Гранд плаза Русе" и "Мол Плевен", чието отваряне беше отложено от пролетта на 2011 г.

По данни на Colliers International общата отдаваема площ на новите търговски центрове от т.нар. трета вълна ще е 328 хил. кв.м. За сравнение - общата отдаваема площ на обектите, отворени при първата (преди кризата) и втората (през 2010 г.) вълна, е 560 хил. кв.м.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Ново време за "Славянска беседа" 2 Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

11 окт 2019, 6079 прочитания

Велинградският хотел "Велина" има нов собственик Велинградският хотел "Велина" има нов собственик

Строителят и хотелиер Христо Томов е придобил 94% от дружеството през борсата срещу 12 млн. лева

10 окт 2019, 6213 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Да засееш растеж

Поредна силна година за продажбите на земеделска земя. Промяната в цените обаче ще зависи от реколтата

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов