Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 20 юли 2012, 15:52, 21996 прочитания

Всяка марка да си знае мола

Debenhams, New Look и LC Waikiki ще дебютират с новата вълна търговски центрове в София, но повечето брандове не са ентусиазирани да растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Дълга, дълга опашка от наематели. Това беше картината преди няколко години, когато модата на съвременните търговски центрове прохождаше в България.

Всеки мол отваряше със списък от търговци, готови да попълнят редиците на освободените площи при удобен случай. Пазарът бе слабо наситен и интересен за нови марки, присъстващите бързаха да растат, купувачи имаше за всички.


Шест години по-късно, в навечерието на новата сериозна порция молове, картината на софийския пазар е различна. След по-малко от година площта на търговските центрове в града буквално ще се удвои и конкуренцията е с обратен знак. Битката е за наематели. И по-точно - за открояващи се брандове, които привличат посетители.

При предните две вълни на нови молове винаги имаше и дълъг списък от нови имена, които за пръв път стъпваха в България. И сега има премиери, но групата е скромна. Най-интересно ново име е британската марка Debenhams, чиито пръв и засега единствен обект ще е в Bulgaria Mall. Другите са New Look и първият софийски обект на LC Waikiki. Познатата вече верига Marks&Spencer пък готви нова концепция.

За пръв път сега обаче марките, които вече са на пазара, предпочитат да изчакат и все още трудно решават накъде и как ще растат. Факт, който също е лесно обясним, предвид свитото потребление и морето от площи, в което всеки зле подбран обект буквално може да потопи бизнеса им.



Нови витрини

В края на ноември в южната част на София ще отвори Bulgaria Mall, а с него и първият обект на британската верига Debenhams. Марката влиза чрез договор за франчайз. Представлява я мениджърът на "Национални дистрибутори" Рой Кембъл, но още не се знае през кое търговско дружество е сключен договорът.

Debenhams развива мрежа от т.нар. department stores - търговски обекти от типа на универсалните магазини, в които се продават широк кръг стоки на различни марки, обособени по раздели. В България най-известната верига от подобен тип е германската Peek&Cloppenburg, която има два магазина в София - в The Mall и Serdika Center. Разликата с Debenhams обаче е, че в P&C има само облекла, докато британската компанията комбинира и стоки за дома, козметика и аксесоари.

За момента Debenhams се ограничава с един обект в страната, като идеята е чрез него да тества пазара. Той ще е на три етажа, като ще започва от партера, а търговската му площ ще е близо 2800 кв. м. Debenhams се очертава като един от ключовите наематели за мода в Bulgaria Mall. Според източници от пазара ще има и обект на H&M на две нива в непосредствена близост до британския бранд. Водят се и разговори с Marks&Spencer. Засега обекти на конкурентната Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti...) не се планират.

И другите два големи проекта - Paradise Сenter (на бул. "Сребърна") и Sofia Ring Mall (до магазина на IKEA на Oколовръстното), търсят наемател от типа department store, който да се конкурира с Debenhams. Засега обаче този формат ще се ограничи на софийския пазар, тъй като началната инвестиция е голяма, разходите са високи и продажбите извън столицата трудно ще ги оправдаят.
Друга нова модна марка в софийските молове е New Look, която също влиза чрез франчайз на гръцката Fourlis Group. Тя е инвеститор в Sofia Ring Mall и дебютът на марката на българския пазар ще е там. От Colliers, които отдават площите, допълниха, че текат преговори и с представители на испанска модна марка, която ще отвори обекти едновременно в осем страни от региона. Ценово е ориентирана към средния и над средния клас облекла.

Общото между повечето нови марки е, че влизат на българския пазар основно с договори за франчайз. При някои, като Debenhams, това е стандартна практика (извън Англия, Ирландия и Дания), докато при други е по-скоро оценка за малкия обем на българския пазар.

Според Димитър Киферов от Forton International стратегията на повечето търговци в модния сектор е да търсят местни партньори за пазарите в региона, като основният интерес е от страна на по-нискобюджетни брандове. Стандартната практика е първоначално правата върху марката да се дават на местен партньор и ако резултатите са добри, компанията майка да влезе директно.

Тази тенденция е обратен завой в развитието на модната търговия в България. Влизането чрез представител е свидетелство за незрялост. Допреди 2-3 години повечето мода в страната беше именно на франчайзинг. С отварянето на втората вълна търговски центрове през 2010 г. тенденцията се промени и в страната дойдоха марките, които работят директно: ZARA, австрийско-германското трио Humanic, Deichmann, New Yorker и други. Това беше символ на доверие към бъдещата среда.

Сега ритейлърите отново са предпазливи. Новите не влизат директно. Формата на присъствие на H&M е рядкост, а някои от техните конкуренти, като германската C&A и австрийската Takko, предпочетоха директно да замразят плановете си за България. Според ЕСЕ Projektmanagement, която управлява Serdika Center и отдава площите в Megamall Lulin, много от големите търговци в модния сектор още само наблюдават пазара и конкурентите си. "Надяваме се, че тази година ще е успешна и някои от тях ще преосмислят плановете си", коментира мениджърът на ECE за България Пламен Илчев. И според него обаче за момента франчайзът се приема като най-слабо рисков модел за навлизане на нашия пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собствениците на бизнес сгради искат мораториум върху главниците по заеми и данъчни ваканции 1 Собствениците на бизнес сгради искат мораториум върху главниците по заеми и данъчни ваканции

Тежестта трябва да се поеме балансирано, за да има бързо възстановяване, каза председателят на асоциацията им Таня Косева-Бошова

30 мар 2020, 1014 прочитания

"БГсклад": Пазарът на индустриални имоти се сви с 90% след извънредното положение "БГсклад": Пазарът на индустриални имоти се сви с 90% след извънредното положение

Търсене има само при логистичните площи и складовете за електронна търговия

30 мар 2020, 896 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Ирландският посредник

Предприемач от Дъблин намери своята ниша да продава на руски купувачи имотите на свои сънародници по Черноморието

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10