Всяка марка да си знае мола
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всяка марка да си знае мола

Bulgaria Mall единствен в София ще отвори врати тази година

Всяка марка да си знае мола

Debenhams, New Look и LC Waikiki ще дебютират с новата вълна търговски центрове в София, но повечето брандове не са ентусиазирани да растат

Радостина Маркова
22943 прочитания

Bulgaria Mall единствен в София ще отвори врати тази година

© Надежда Чипева


Дълга, дълга опашка от наематели. Това беше картината преди няколко години, когато модата на съвременните търговски центрове прохождаше в България.

Всеки мол отваряше със списък от търговци, готови да попълнят редиците на освободените площи при удобен случай. Пазарът бе слабо наситен и интересен за нови марки, присъстващите бързаха да растат, купувачи имаше за всички.

Шест години по-късно, в навечерието на новата сериозна порция молове, картината на софийския пазар е различна. След по-малко от година площта на търговските центрове в града буквално ще се удвои и конкуренцията е с обратен знак. Битката е за наематели. И по-точно - за открояващи се брандове, които привличат посетители.

При предните две вълни на нови молове винаги имаше и дълъг списък от нови имена, които за пръв път стъпваха в България. И сега има премиери, но групата е скромна. Най-интересно ново име е британската марка Debenhams, чиито пръв и засега единствен обект ще е в Bulgaria Mall. Другите са New Look и първият софийски обект на LC Waikiki. Познатата вече верига Marks&Spencer пък готви нова концепция.

За пръв път сега обаче марките, които вече са на пазара, предпочитат да изчакат и все още трудно решават накъде и как ще растат. Факт, който също е лесно обясним, предвид свитото потребление и морето от площи, в което всеки зле подбран обект буквално може да потопи бизнеса им.

Нови витрини

В края на ноември в южната част на София ще отвори Bulgaria Mall, а с него и първият обект на британската верига Debenhams. Марката влиза чрез договор за франчайз. Представлява я мениджърът на "Национални дистрибутори" Рой Кембъл, но още не се знае през кое търговско дружество е сключен договорът.

Debenhams развива мрежа от т.нар. department stores - търговски обекти от типа на универсалните магазини, в които се продават широк кръг стоки на различни марки, обособени по раздели. В България най-известната верига от подобен тип е германската Peek&Cloppenburg, която има два магазина в София - в The Mall и Serdika Center. Разликата с Debenhams обаче е, че в P&C има само облекла, докато британската компанията комбинира и стоки за дома, козметика и аксесоари.

За момента Debenhams се ограничава с един обект в страната, като идеята е чрез него да тества пазара. Той ще е на три етажа, като ще започва от партера, а търговската му площ ще е близо 2800 кв. м. Debenhams се очертава като един от ключовите наематели за мода в Bulgaria Mall. Според източници от пазара ще има и обект на H&M на две нива в непосредствена близост до британския бранд. Водят се и разговори с Marks&Spencer. Засега обекти на конкурентната Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti...) не се планират.

И другите два големи проекта - Paradise Сenter (на бул. "Сребърна") и Sofia Ring Mall (до магазина на IKEA на Oколовръстното), търсят наемател от типа department store, който да се конкурира с Debenhams. Засега обаче този формат ще се ограничи на софийския пазар, тъй като началната инвестиция е голяма, разходите са високи и продажбите извън столицата трудно ще ги оправдаят.

Друга нова модна марка в софийските молове е New Look, която също влиза чрез франчайз на гръцката Fourlis Group. Тя е инвеститор в Sofia Ring Mall и дебютът на марката на българския пазар ще е там. От Colliers, които отдават площите, допълниха, че текат преговори и с представители на испанска модна марка, която ще отвори обекти едновременно в осем страни от региона. Ценово е ориентирана към средния и над средния клас облекла.

Общото между повечето нови марки е, че влизат на българския пазар основно с договори за франчайз. При някои, като Debenhams, това е стандартна практика (извън Англия, Ирландия и Дания), докато при други е по-скоро оценка за малкия обем на българския пазар.

Според Димитър Киферов от Forton International стратегията на повечето търговци в модния сектор е да търсят местни партньори за пазарите в региона, като основният интерес е от страна на по-нискобюджетни брандове. Стандартната практика е първоначално правата върху марката да се дават на местен партньор и ако резултатите са добри, компанията майка да влезе директно.

Тази тенденция е обратен завой в развитието на модната търговия в България. Влизането чрез представител е свидетелство за незрялост. Допреди 2-3 години повечето мода в страната беше именно на франчайзинг. С отварянето на втората вълна търговски центрове през 2010 г. тенденцията се промени и в страната дойдоха марките, които работят директно: ZARA, австрийско-германското трио Humanic, Deichmann, New Yorker и други. Това беше символ на доверие към бъдещата среда.

Сега ритейлърите отново са предпазливи. Новите не влизат директно. Формата на присъствие на H&M е рядкост, а някои от техните конкуренти, като германската C&A и австрийската Takko, предпочетоха директно да замразят плановете си за България. Според ЕСЕ Projektmanagement, която управлява Serdika Center и отдава площите в Megamall Lulin, много от големите търговци в модния сектор още само наблюдават пазара и конкурентите си. "Надяваме се, че тази година ще е успешна и някои от тях ще преосмислят плановете си", коментира мениджърът на ECE за България Пламен Илчев. И според него обаче за момента франчайзът се приема като най-слабо рисков модел за навлизане на нашия пазар.

В различни посоки

Въпреки преобладаващите сиви краски на пазара повечето софийски молове могат да се похвалят с добър старт. Почти навсякъде ключовите наематели са осигурени и са договорени над 50 - 60% от площите (в Bulgaria Mall дори 85%). Ясно е например, че Carrefour влизат в Paradise Center (там ще е първата концепция Carrefour Planet за България), също в Bulgaria Mall и вероятно в Megamall Lulin. Сред кината площите също са разпределени - Cinema City влиза в Paradise Center, а в Sofia Ring Mall киното ще е на индийската верига Cinegrand. Инвеститорите в Bulgaria Mall смениха концепцията и също добавиха кино, като договорът е с веригата "Арена". Сред ключовите наематели и в четирите нови мола в София е "Техномаркет", като в някои влиза и с веригата си за стоки за дома @Home.

При микса от наематели в модния сегмент обаче въпросителните са повече. Като ключов бранд при повечето нови молове се очертава шведската H&M, която влезе в България тази пролет. Според запознати освен в Bulgaria Mall тя ще отвори магазини и в другите два търговски центъра в южната част на София - Paradise Center и Sofia Ring Mall. И макар от централата на H&M още да няма официално потвърждение, подобна експанзия се вписва в стратегията на марката за масирано пазарно присъствие. Към мола на бул. "Сребърна" е насочена експанзията и на полските брандове Reserved, Cropp town, Mohito, които към момента имат обекти само в Serdika Center.

От испанската верига Inditex, чиято най-силна марка е Zara, не коментират плановете си. Говори се, че най-вероятно също ще влезе в Paradise Center с пълната гама брандове на голяма площ, а гледа и към Sofia Ring Mall. Подобно на H&M испанските брандове още не са наситили българския пазар, но растат значително по-селективно.

Сред марките, към които всички гледат с интерес, е турската LC Waikiki, сочена като една от най-успешните на българския пазар. Интересното при нея е, че започна експанзията си от големите градове, като най-силните й обекти са във Варна и Бургас. Към София поглежда едва сега, но много внимателно и бавно подбира позициите си.

Все още не е ясно и в каква посока ще се развива и Marks&Spencer. Има вероятност собствениците от британска страна да влязат директно на българския пазар, където досега оперираха в партньорство с гръцката група Marinopoulos (собственик на франчайза на Carrefour). Партньорството обаче очевидно не е дало очакваните резултати - българското дружество, което държи правата върху марката, приключи 2011 г. с десеторен ръст на загубата си до 2.4 млн. лв. и над 20% спад на приходите. Слабото представяне доведе и до преместване в двойно по-малък обект в мол Burgas Plaza, където магазинът на Marks&Spencer вече е на 350 кв. м. Според запознати вече е в ход подготовката на нова стратегия, която предвижда обекти на по-големи площи и по-прецизно позициониране на марката. Засега обаче не са известни подробности.

Ще изчакаме да видим

Мениджърите, които отдават площи в софийските молове, обаче за момента нямат яснота за стратегията на много от вече присъстващите на пазара марки, като например триото New Yorker, Humanic, Deichmann, както и на популярни брандове като Mango, Benetton, Next. Причината е, че повечето търговци изчакват, следят развитието на всички проекти, миксовете от наематели, които се оформят, и на тази база по-късно ще решават.

"В момента не гледаме към нито един от новите софийски молове. Ще изчакаме да отворят и ще решим къде да влезем", коментира представителят на Humanic Венцислав Огнянов. След дебюта си на софийския пазар през 2010 г. магазините за обувки растат извън столицата - във Варна, Бургас, а наесен - и в Стара Загора.

Марин Кожухаров от "Тренд студио", собственик на Capasca, обясни, че следи какво се случва на пазара, но решение в кои нови молове ще влезе ще има наесен. "Навремето търговците бързаха да подпишат договори, защото се бореха за места в моловете. Сега място има, защото ние няма как да удвоим обектите си, а площите ще се удвоят. Колкото повече изчакваш, толкова по-добри условия ще договориш", разсъждава той.

Подобна констатация звучи в изгода за търговците, но има и друга страна. Потреблението е свито, пазарът стагнира, а перспективата доходите да растат е някъде в бъдеще. Следователно, дори да отварят нови обекти, те ще го правят много премерено, премислено и с идеята да задържат пазарните си позиции. За търговските центрове обаче всичко това означава, че средата ще става все по-конкурентна, а рискът от празни площи - все по-осезаем.

Малък пазар - много площи

Свито потребление, високи наеми, липса на капитал за разрастване и все по-конкурентна среда. Това са основните проблеми, посочени от търговци на дребно в изследване на Colliers International за нагласите в сектора.

Консултантската компания го провежда за втора поредна година и сега резултатите изглеждат с един тон по-оптимистични. В сравнение с пролетта на 2011 г. например по-малко са търговците, които очакват по-лоша година от предходната (47% при 52% през 2011 г.). С 2% повече са тези, които планират нови обекти в следващите месеци (41%). Сходното с миналата година е, че повечето търговци (71%) се интересуват основно от площи в софийските молове.

Така на пръв поглед изглежда, че новото разрастване на пазара на търговски площи в София е подсигурено с наематели. Реалността обаче е друга. В близките две години се очаква търговските площи в моловете да се удвоят - до края на 2012 г. ще отвори Bulgaria Mall с 35 000 кв.м наемна площ, а през 2013 г. се очакват още три проекта - Sofia Ring Mall (69 000 кв.м), Megamall Lulin (24 000 кв.м) и Paradise Center (83 000 кв.м). Всъщност новината около последния проект е отлагането му за пролетта на 2013 г. (първоначално Paradise трябваше да отвори врати в края на тази година). И това за момента изглежда разумно решение предвид колебливия пазар.

Струпването на подобни квадратури в кратък период от време обаче е причина някои консултанти и повечето търговци да очакват 2013 г. да донесе на софийските молове повече празни магазини спрямо досега. Потреблението е слабо (под 1/3 от средното за Европа) и търговците нямат капацитет да растат с темповете, с които се увеличават наемните площи.

Така от Colliers не изключват някои търговски центрове в София да отворят с повече незаети площи на фона на средните към момента 5%. Другият вариант е да привлекат търговци от вече съществуващи проекти и така да оголят тях откъм наематели.

Според Иглика Йорданова от Colliers и двата варианта са вероятни, а пренареждане на пазара на търговски площи със сигурност ще има. Според нея обаче, ако един мол е добър като концепция и микс от наематели, дори в тази ситуация има шанс да навакса. Тя припомни случая с Grand Mall Varna, който отвори с малко над 30% заетост, а в момента отдадените площи са над 90%.

Според Димитър Киферов от Forton случаят със софийските търговски центрове няма да е толкова драстичен. "Допускам, че някои ще отворят с празни магазини, но делът им надали ще е повече от 10 - 15% и с течение на времето тези площи ще бъдат запълнени", коментира той. Според него сметките, че търговската площ в София ще се удвои, не са докрай коректни, тъй като голяма част от квадратурите в новите молове са развлекателни площи - кина, атракциони, заведения за хранене...

В Paradise Center, който се отдава от Forton, например търговската част е не повече от 40 000 кв.м, посочи консултантът. Отделно от това самите молове отварят през относително дълги времеви интервали, за да избегнат струпването на площи в даден момент на пазара. Според него не е изключено в София да има отложени проекти и за 2014 г.

Дълга, дълга опашка от наематели. Това беше картината преди няколко години, когато модата на съвременните търговски центрове прохождаше в България.

Всеки мол отваряше със списък от търговци, готови да попълнят редиците на освободените площи при удобен случай. Пазарът бе слабо наситен и интересен за нови марки, присъстващите бързаха да растат, купувачи имаше за всички.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    petranica avatar :-|
    petranica

    На Карфур обслужващият персонал в мола на Цариградско е под всякаква критика. Държат се все едно са на битака преди 20 години.
    Откъде са ги събрали и няма ли контрол?
    Егати "бранда"

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    От цялата мешавица от брандове, франчайзи, концепции, стратегии, миксове и бенчмаркове лъха само на едно: изостанало стопанство, без пазарни ниши, без поне 1-2 световноизвестни продукта, без капацитет на фирмите за развой на нови продукти и технологии. На такъв фон всеки българин е дистрибуторчИ на нещо вносно, а откриването на магазин за парцалки от 125 кв.м. е голяма новина за икономическите рубрики. Въпреки че само изписаното мастило за оповестяване на новината ще като разход 10 пъти "инвестицията" в обекта.

  • 3
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    До коментар [#2] от "cinik":
    ++++++++++-по-добре не може да се каже!!!

  • 4
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    [quote#1:"petranica"]Откъде са ги събрали и няма ли контрол?[/quote]
    от кол и въже.Моловете и търговските вериги са световен проблем.
    В по-напредналите държави вредата от тях е по-опозната.В САЩ е направено изследване за ефекта им в/у локолната икономика/под локална може да се разбира цялата територия на САЩ/.Резултатът е впечатляващ:От 100 долара,похарчени в Мол само 14 имат ефект в/у местната икономика,а от 100 похарчени в локален магазин 40 носят положителен ефект/принадена стойност/.Напрвете си извода статията по-горе добри или лоши новини оповестява?

  • 5
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#2] от "cinik":

    безмислен коментар. какво точно искаш де кажеш не ми я ясно. някъкъв тип плюене по България. Еми естествено , че е новина откриването на 3 мола на стойност 200-300 млн евро. Ти какви новини очакваш за инвестиции от 2-3 млрд евро? а къкво значи стопанство без пазарни ниши? например тази седмица имаше новина, че произвеждаме най много лавандулово масло в света. Ти каква ниша смяташ за достойна ?

  • 6
    patchev avatar :-|
    HXP

    [quote#5:"toshiro"]Ти каква ниша смяташ за достойна ?[/quote]


    Тежка Индустрия, металургия, оптични кабели, машиностроене, все сектори с добавена стойност, примерно, а???

  • 7
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    Видим ефект е смяна на профила на безработните.Примерно 1000 сравнително предприемчиви българи ще фалират и ще отидат на борсата,а ще бъдат заменени от 1000 не толкова предприемчиви продавачи и продавачки в молове.Нали никой не си въобразява,че паричната маса в населението може да се променя?Не.Тя си е същата,абсолютен аргумент във всеки модел,обозначен като доходи на населението.Отделно от това остава проблема с нрава на МОЛ-овете,за който се е писало много.

  • 8
    cestlavie avatar :-|
    C est la vie

    Въобще не ми пука за никакви брандове. Търся стоки и услуги с добро качество на ниска цена. Не купувам дрехи с надписи на брандове. Да си купя от тях пък и да им правя реклама безплатно. Може, но да ми подарят съответния продукт.

  • 9
    thermobee avatar :-P
    Thermobee

    Мол до мола мила моя майно льо!

  • 10
    m_g85 avatar :-|
    Wini

    И само ли дрехи ще има в тези търговски центрове по дяволите?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

Как Grand Kanyon се забави и смали

Как Grand Kanyon се забави и смали

Ново лято, нов герой на Алепу

Ново лято, нов герой на Алепу

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.