С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 7 авг 2012, 19:00, 10614 прочитания

Експанзията на моловете – сезон II

До края на 2013 г. отдаваемата площ в търговските центрове ще нарасне с близо 40%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общият обем на търговските площи в страната в момента гони 600 хил. кв.м. Според анализ на консултанта Forton International точното число е 594.4 хил. кв.м, като в процес на изграждане са още близо 240 хил. кв.м в молове. По-голямата част от новостроящите се търговски центрове се очаква да бъдат завършени до края на 2013 г., като това ще доведе до ръст на количеството отдаваеми търговски площи с 39%.

Поредица от молове


Поредицата от предстоящи откривания ще започне с отварянето на Bulgaria Mall. Разположеният на ъгъла на столичните булеварди "България" и "Тодор Каблешков" търговски център ще добави на пазара нови 33 хил. кв.м. Очаква се обектът да бъде завършен в края на годината, а с неговото отваряне на българския пазар ще стъпи и британската верига Debenhams. За момента тя се очертава като един от ключовите наематели за мода в Bulgaria Mall.

Малко по-късно в надпреварата за клиенти ще се включи и Paradise Center, чиято отдаваема площ е 80 хил. кв.м. В разположения на бул. "Сребърна" в София търговски център ще има 25 хил. кв.м зона за забавления – увеселителен парк, ледена пързалка и 14 киносалона от веригата Cinema City. В първите месеци на тази година договори за площи в Paradise Center сключиха Carrefour и H&M.
Следващите проекти, които се очаква да бъдат завършени, са The Strand в Бургас и софийският South Ring Mall, които ще предложат съответно още 30 хил. кв.м и 72 хил. кв.м. След тях обаче серията от големи проекти поне засега се прекъсва.

А има ли наематели?



"Близо 50% от изграждащите се площи в София вече са договорени, което ни дава основание да вярваме, че новите търговски центрове ще стартират с добра заетост", коментира изпълнителният директор на Forton International Сергей Койнов. От компанията твърдят, че последните месеци преди откриването на един търговски център обикновено са най-активни за отдаването под наем на площите в него. От тази гледна точка техните очаквания са, че през втората половина на тази година ще бъдат сключени значителен брой сделки за търговските обекти в Paradise Center и Bulgaria Mall. "Пазарът приема тези проекти с интерес, както заради ключовите локации, така и защото са с нови за нашия пазар концепции", казва Димитър Киферов от Forton. От консултантската компания казват, че в момента могат да се откроят три типа наематели – такива, които познаваме от съществуващите търговски центрове, новите марки, които ще стъпят за първи път в България и една нова категория - ритейлърите, които до момента не са имали присъствие в търговските центрове.

Мол на квадратен метър

През първото полугодие наемите на площите в моловете са се задържали стабилни. Средните цени на квадратен метър в София са около 27 евро за най-масовите обекти от около 100-150 кв.м, посочват от Forton. И допълват, че извън столицата наемите се движат между 18 и 20 евро на кв.м. Според анализите на консултантската компания причината за задържането на наемите се дължи на очакванията на наемателите за ръст на потреблението към момента на откриване на новите търговски центрове. От Forton обаче не се наемат да прогнозират какъв ще бъде ефектът върху цените, след като моловете заработят, като казват, че това ще зависи от стратегиите на инвеститори и наематели и най-вече от развитието на общата икономическа среда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Британската финтех компания Tide се мести в Mеgapark от споделено пространство Британската финтех компания Tide се мести в Mеgapark от споделено пространство

Екипът от близо 100 служители ще се увеличи с над 80% до края на 2019 г.

12 сеп 2019, 1845 прочитания

PropertyClub: Споделени инвестиции в имоти носят до 7% годишна доходност 4 PropertyClub: Споделени инвестиции в имоти носят до 7% годишна доходност

Първият български стартъп в сектора навлиза и в сегмента на краткосрочните наеми

11 сеп 2019, 7039 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
MАLLka голяма поръчка

"Главболгарстрой" е избрана да довърши мола срещу IKEA, като договорът е за около 100 млн. лв.

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател