Да преспиш в IKEA

Вече слоганът на IKEA отесня за амбициите й

Да преспиш в IKEA

Шведската мебелна верига разраства бизнеса си с хотели, студентски общежития и цели градове

10493 прочитания

Вече слоганът на IKEA отесня за амбициите й

© Георги Кожухаров


Закуска за 99 евроцента и порция кюфтенца, зелени възглавници по земята, шарени салфетки и шкаф Billy. Сигурно това ще е част от обзавеждането в новите хотели на IKEA. Преди около месец шведският гигант, известен с уникалния си модел за производство и продажба на мебели, обяви, че ще разширява бизнеса си. Компанията ще инвестира в израждането на нова верига хотели, които да залегнат на стратегията "евтини, но шик". Форумите в интернет се напълниха с коментари на специалисти и клиенти по темата в стил: "Дано да има и от онова кафе, което сам се учудвам защо толкова харесвам."

Новината сама по себе си звучи като обикновена бизнес инициатива, която поредната европейска компания е решила да предприеме. Зад нея обаче се крият няколко интересни тенденции, които през следващите години ще променят европейската бизнес среда в няколко посоки. Едната е, че IKEA се отваря за нови проекти, като бизнесът с хотелите е само един от тях. В рамките на няколко седмици компанията обяви започването и на други инвестиции, предимно в сферата на имотите. Другата интересна тенденция е окончателното оформяне на нишата на нискотарифните дизайнерски хотели като потенциална и с очакване за растеж. На този пазар в момента и без друго има мижава конкуренция.

Хотел "Шик"

Шведската компания за мебели планира да започне изграждането на своята верига от бюджетни дизайнерски хотели. Първите ще заработят в Германия още през 2013 г., а след това ще има в Белгия, Холандия, северните страни, Великобритания, Полша. Общият брой трябва да достигне сто и да се разпръсне из цяла Европа, съобщи неотдавна Харалд Мюлер – мениджър бизнес развитие на базираното в Белгия Inter Ikea, дружество от групата на шведския гигант. Още преди 20 години Inter Ikea е започнала да развива своя имотен бизнес, купувайки терени, проекти, хотели.

Подробностите около новата верига все още са оскъдни. Тя ще се базира на модела на мебелната верига – добро качество за оправдана цена, но като визия ще бяга от усещането за IKEA, съобщават от компанията. Всеки момент се очаква да стане ясно и какво ще е името на новата верига, за чието управление IKEA ще работи с партньори.

Това, което със сигурност се знае, е че хотелите на IKEA, ще са евтини на фона на останалото предлагане и същевременно с шик дизайн. Това нишата, която в последните пет години търпи най-сериозно развитие в Европа, коментира наскоро пред "Капитал" мениджърът на консултантска компания от Берлин в сферата на туризма Treugast Щефан Герхард. Засега има една откроена компания, за която може да се каже, че е пионер в бранша. Това е веригата Motel One, която вече има около 40 обекта основно в Германия, но отскоро и в Австрия, Белгия, Шотландия. "Успехът на групата лежи изцяло на концепцията "много дизайн за малко пари" в първокласни градски хотели. Високи стандарти на обслужване, скъпи материали и добър дизайн са ключовите елементи във всеки Motel One", обясни наскоро създателят и директор на веригата Дитер Мюлер. И наистина, хотелите на Motel One предлагат най-базовите услуги, задължителни за едно или две пренощувания в чужд град: удобно легло, чиста баня, солидна закуска. Липсата на телефон в стаята или басейн в подземието позволяват цената да е под средното за Европа ниво – около 70 евро. Същевременно посетителите на хотела имат усещането за лукс благодарение на оригиналния дизайн на всеки от детайлите.

Има и някои други вериги, които или се опитват да стъпят като нов играч на този пазар, или променят концепцията на традиционни хотели. Истината е, че все още няма втора компания, за която да се каже, че е достоен конкурент на Motel One. Именно в това иска да се превърне IKEA и с амбициите и ресурсите, с които разполага, има реалния шанс бързо да изпревари лидера. Влиянието на шведите на този пазар обаче няма да спре дотук. Конкуренцията ще се усети и сред всички останали европейски компании в средния сегмент. По данни на Treugastочевидна е тенденцията, че клиентите като цяло се пренасочват от по-високите към средните и по-ниските нива на пазара, стига да получават достатъчно добро качество в замяна.

Хотел, квартал, град

Навлизането на IKEA хотелския бизнес е само малка крачка към много по-мащабните проекти, с които компанията ще се занимава през следващите години. Един от тях е изграждането на студентски общежития, като отново първите опити ще са в Германия. Пред германския вестник FAZ съобщи Харалд Мюлер, че компанията е създала функционална система от мебели, които са пригодени за малки пространства, каквито са студентските домове. В момента фирмата води преговори и представя проекта си пред университетите в Германия, но още не е ясно къде ще е пилотният комплекс.

Най-мащабен от всички проекти обаче е този, който планира изграждането на цели квартали. Вече има започнати такива в Лондон, а в момента IKEA търси терени и около Хамбург. Фокусът е върху просторни градски части, бивши фабрики или терени около гарите, които все още не са застроени. Ikea City в Хамбург трябва да включва над 1000 жилища, офиси и други обществени сгради. Такъв е и проектът StrandEast в Лондон, който вече се случва.

Логично е IKEA да насочи усилията си в подобни проекти, при положение че може да постигне синергия с основния си бизнес. Заради това, че е бързооборотна верига, макар и за мебели, компанията има достъп до финансов ресурс и не е зависима от затегнатото кредитиране в Европа. Проектите на шведската група биха могли и да се изтълкуват като раздвижване на имотния пазар в Западна Европа или поне на местата, които се смятат за икономически стабилни. Германия със сигурност е такъв пазар и на него се гледа като на възможност, в която хората с ресурс могат да вложат парите си на сигурно.

Закуска за 99 евроцента и порция кюфтенца, зелени възглавници по земята, шарени салфетки и шкаф Billy. Сигурно това ще е част от обзавеждането в новите хотели на IKEA. Преди около месец шведският гигант, известен с уникалния си модел за производство и продажба на мебели, обяви, че ще разширява бизнеса си. Компанията ще инвестира в израждането на нова верига хотели, които да залегнат на стратегията "евтини, но шик". Форумите в интернет се напълниха с коментари на специалисти и клиенти по темата в стил: "Дано да има и от онова кафе, което сам се учудвам защо толкова харесвам."

Новината сама по себе си звучи като обикновена бизнес инициатива, която поредната европейска компания е решила да предприеме. Зад нея обаче се крият няколко интересни тенденции, които през следващите години ще променят европейската бизнес среда в няколко посоки. Едната е, че IKEA се отваря за нови проекти, като бизнесът с хотелите е само един от тях. В рамките на няколко седмици компанията обяви започването и на други инвестиции, предимно в сферата на имотите. Другата интересна тенденция е окончателното оформяне на нишата на нискотарифните дизайнерски хотели като потенциална и с очакване за растеж. На този пазар в момента и без друго има мижава конкуренция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


16 коментара
  • Ariman

    Град Икея, Кола с Уиндоус и Лего като компютърен компонент, хайде стига, едно е да искаш, друго да можеш, а трето и четвърто е да го направиш, ако жилищата и хотелите им са като мебелите след един дъжд ще са в канализацията.

  • 2
    bartoli avatar :-|
    Karla BAN Hanneman XIII

    Интересно предложение. Ще ги посетя със сигурност , всички други се пънат да правят лукс на ниски цени , нещо което е непосилно , защото резултата е боза за 200$ , нито цена , нито лукс. СПА за 30$ е смешно.

  • 3
    gallnare avatar :-?
    Мария

    Имат визия с всичко, независимо дали продават мебели, храна (!), строят цели жилищни квартали или нискотарифен хотел. Не може и да се очаква друго от собственик, който не живее в Швеция, а в Швейцария заради данъците.

  • 4
    the_core avatar :-?
    The Core

    До коментар [#1] от "Ariman":

    Имаше един стар виц, който гласеше: "Ако Майкрософт беше строителна компания, то един кълвач би бил в състояние да разруши човешката цивилизация!"
    Като гледам как навлязоха "Джамовете" навсякъде, защо не и Икеа да се пробват с вафлените си мебели?
    Като има мераклии да купуват...!?

  • 5
    gallnare avatar :-|
    Мария

    До коментар [#2] от "Karla GOP Hanneman":

    Така е, по цял свят има ужасно много надценени хотели и услуги. Това е и най-големият проблем във всичко - да срещнеш услугата с цената, на която клиентът няма да се мръщи. ИКЕА това го може по-добре от Райънеър, например. Затова и аз съм любопитна какво ще е.

  • 6
    bartoli avatar :-P
    Karla BAN Hanneman XIII

    До коментар [#5] от "Мария":

    Никога не съм била в хотел , в който цената да отговаря на качеството. Не се съмнявам , че този на ИКЕА ще е първият , те ги могат тези неща.

    Последният ми опит в СПА за 30$ беше много смешен : 4 басейна със скимери , хора които ходят от един в друг и сядат под струята , персонал - нула , отношение на рецепцията - нула (тоест нямаше никой)...

  • 7
    led_zep.23 avatar :-|
    Lady Zeppelin

    До коментар [#3] от "Мария":
    Да ти призная доставя ми удоволствие просто да разглеждам магазините им. Ходя един път годишно, но с кеф.

  • 8
    gallnare avatar :-?
    Мария

    До коментар [#6] от "Karla GOP Hanneman":
    [quote#6:"Karla GOP Hanneman"]Никога не съм била в хотел , в който цената да отговаря на качеството. [/quote]

    А аз последните десетина години не съм била в нито един, чиято цена да не отговаря на качеството или "качеството". Важното е човек предварително да си остойности очакванията. В подценени хотели (като цена) в Европа съм била само в Швеция (Стокхолм) и в Испания (Майорка), мога да ти дам идеи на л.с.
    А темата за спа-тата във всеки спа-хотел е различна, като еднаквото е, че никъде не са както трябва, т.е. както очаквам. 30 долара - басейн с екстри, сауна, турска баня. Рецепция? На тази цена? Не очаквам.



  • 9
    gallnare avatar :-?
    Мария

    До коментар [#7] от "led_zep.23":

    Шведската функционалност ме е спечелила до живот. Дреболиите от ИКЕА ме кефят страшно като идеи, у нас е пълно с такива, но голяма мебел не бих си купила оттам.:)

  • 10
    bartoli avatar :-|
    Karla BAN Hanneman XIII

    До коментар [#7] от "led_zep.23":

    Опитай кюфтенцата , задължително. И тортите. И сиренето.

    До коментар [#8] от "Мария":

    Ами в хотел Аудиториум в Мадрид беше , много реклама - нищо работа. А великият им ресторант "Геридон" е една скъпа мие*да :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал