На кафе с малко пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На кафе с малко пазар

На кафе с малко пазар

H&M отваря магазин на Витошка, но булевардът трудно си връща блясъка на търговска зона

Радостина Маркова
16738 прочитания

© Надежда Чипева


Ако кризата засегна бизнеса на моловете, то емблематичният софийски булевард "Витоша" бе буквално ударен. Само за няколко години той се прости със славата си на топ място за пазаруване. Факт, за който немалък принос имаха конкурентният натиск на отварящите търговски центрове и стрежът на метрото, който затрудни пешеходния достъп. Напоследък картината се променя. От строителна площадка частта от Витошка между Съдебната палата и бул. "Патриарх Евтимий" постепено придобива облик на оживена пешеходна зона. Наемите паднаха и вече конкурират тези в моловете. Краят на ремонтите също се вижда – обновяването на отсечката до ул. "Солунска" вече е на финала, а на тази до ул. "Алабин" се очаква най-късно догодина.

Булевард "Витоша" обаче вече е различен – на мястото на някогашните бутици на партерите наотвориха кафенета, барове, сладоледени къщи, бирарии... И макар връщането на пооттеглилите се модни марки да е бавно и трудно, първите признаци вече са налице. След испанската Zara преди три години тази есен магазин на Витошка отваря и шведският бранд H&M.

Логичният наемател

Още когато това помещение излезе на пазара, беше ясно, че ще е за H&M. Така източник от имотния сектор коментира новината, че шведският гигант наема магазина на бул. "Витоша" 6.

Със своите 2100 кв.м площ на три нива бившият клон на "Уникредит Булбанк" действително бе почти единствена възможност за стъпване на H&M на бул. "Витоша". Най-вече заради стриктните стандарти за площ и разпределение на магазините, които веригата следва.

В действителност търговската улица беше в плановете на H&M от самото влизане на веригата в България миналата пролет. А според източници на "Капитал" нейни представители още тогава са оглеждали имота успоредно с площи в моловете.

Наемането му вече е уредено. Според информация от имотния регистър в средата на юни дъщерната компания на H&M в България "Ейч енд Ем Хеннес енд Мауриц" е подписала договор със собственика на помещението – дружеството с гръцки собственици "Пансо". Бившият банков клон вече е подготвен за мащабното преустройство и превръщането му в магазин. Очаква се само разрешение за строеж.

По план новият обект на H&M трябва да заработи тази есен.

Един до друг

Очакванията са стъпването на шведската верига на "Витошка" да попълни не особено плътната редица от големи модни марки по столичния булевард, който през последните месеци бе буквално превзет от кафенета и заведения за хранене.

В самото му начало обаче вече се оформя търговска зона, където освен H&M присъства и основният му конкурент – Zara. Испанската верига още преди три години зае една от емблематичните локации на "Витошка" – магазин на две нива, непосредствено срещу Съдебната палата. Така приложи познатата стратегия на големите модни брандове успоредно с моловете да отварят и представителни магазини на централни улици. Сега подобна крачка прави и H&M.

Доколко и други търговци обаче ще го последват засега не е ясно. Според анализатори на имотния пазар интересът на наемателите от модната сфера към търговските улици има особено след намаляването на наемите (виж карето), обновяването на "Витошка" и нарастващия пешеходен трафик по нея.

"За момента по булеварда продължават да се отварят основно заведения. Почти всички големи имена в областта на модата и обувките обаче вече също се оглеждат за магазини", коментира Боряна Пенева, мениджър "Търговски площи" в консултантската компания Colliers International. От тази позиция тя е категорична, че централната улица няма да остане само зона за хранене и развлечения, а ще върне и облика си на търговска локация.

На подобно мнение е Данислав Тенинчев от "Адрес недвижими имоти". "Много търговци първо влязоха в моловете, но вече оглеждат и търговските улици. По-предвидливите вече дори заеха позиции", смята той.

Новите наематели от този тип обаче засега са малко заради основния недостатък на централните улици в София – малките площи. Търсените от търговците помещения над 100-200 кв.м се броят на пръсти, а нерядко излизат и на неприемливо високи наеми.

Според Данислав Тенинчев над 60% от магазините по бул. "Витоша" са под 70 кв.м, което е крайно недостатъчна площ за разполагане на голяма модна марка. В кризата, когато много търговци оптимизираха разходите си, част от помещенията бяха и допълнително преграждани.

В резултат дори сега търсенето от страна на търговците да расте, липсва адекватно предлагане и това до голяма степен спира желанието на много от тях да присъстват в центъра на София.

С ново лице

Въпреки очертаната от брокерите тенденция, много от самите търговци гледат на "Витошка" по различен начин. Част от тях, предимно представители на марки над средния ценови клас, вече не припознават булеварда като място, където клиентите им биха отишли да пазаруват. По-скоро като пешеходна зона за разходки, кафе и случайни покупки.

Доколкото влизат нови марки за облекла и обувки, те са основно в бюджетния клас.

"През последните години от бул. "Витоша" се изтеглиха средният и високият клас марки. Първите отидоха в моловете, а вторите се обособиха в карето между улиците "Съборна" и "Леге". С тях се преместиха и купувачите им", обобщи изпълнителният директор на Geox за България Бойко Димитров.

Марката обувки е сред тези, които запазиха позиции на централния софийски булевард. По думите на нейния мениджър обаче той определено вече не е търговска улица. "Ако тръгнете по него, ще видите поне 30 заведения", дава пример той.

Собственикът на магазините Fan Point Васил Поцков, който до миналата година имаше обект на "Витошка", също не вижда близко търговско бъдеще за улицата.

"За брандове като нас имаше смисъл да са там, когато можеше да се паркира и още ги нямаше моловете", коментира той. Сега според него, клиентите му трудно ще отидат да пазаруват на бул. "Витоша".

Ако се съди по наблюденията на посредническите компании обаче все пак не са малко и търговците, които виждат смисъл в присъствието си на централната софийска улица. Било с основен обект, било с допълващ към бизнеса им в моловете.

А това, заедно с продължаващия интерес на кафенета и заведения за хранене, е заявка, че след годините на празни витрини, високи наеми и прашно строителство, емблематичният софийски булевард постепено се връща към живот. Като място за срещи и малко шопинг по средата.  

Равнис по моловете

Собствениците на магазини в центъра на София вероятно помнят с носталгия годините преди навлизането на моловете. Тогава опашките от търговци бяха големи, потреблението растеше, а средните наеми по бул. "Витоша" надхвърляха 100 евро/кв. м. Кризата и конкуренцията на пазара на търговски площи обаче промениха картината и през последните пет години наемите на емблематичната търговска улица паднаха наполовина – до 40-50 евро/кв. м. Анализ на Colliers отчита и допълнително намаление. Според него през първата половина на 2013 г. наемът за помещение от 100 кв. м на централна локация в София за първи път се е изравнил с този в моловете – около 30 евро/кв. м. Успоредно с това от компанията очакват след ремонта обновеният бул. "Витоша" да увеличи атрактивността си за търговците.

Също покрай строителството на метрото и обновяването на бул. "Витоша" от "Адрес" очертават друга тенденция: нарастваща конкуренция на близката ул. "Граф Игнатиев" като предпочитана търговска зона. По данни на компанията частта от улицата с най-голям пешеходен трафик – пл. "Славейков", вече надминава Витошка като наеми, а магазините с големи витрини и добра видимост там нерядко надхвърлят 60-70 евро/кв. м. Текучество на наематели в тази зона обаче също не липсва – отскоро ъгловото помещение на Germanos вече е свободно, а веригата се премести надолу по ул. "Г.С. Раковски". Помещението в съседство също бе освободено, а веригата за продукти на Apple – iStyle се премести на бул. "Витоша". На самия площад магазина си освободи и модната къща Andrews. Според консултанти интерес към помещенията не липсва, но доколко бързо ще намерят нови наематели, ще зависи от исканите за тях цени.

Фотограф: Надежда Чипева

Ако кризата засегна бизнеса на моловете, то емблематичният софийски булевард "Витоша" бе буквално ударен. Само за няколко години той се прости със славата си на топ място за пазаруване. Факт, за който немалък принос имаха конкурентният натиск на отварящите търговски центрове и стрежът на метрото, който затрудни пешеходния достъп. Напоследък картината се променя. От строителна площадка частта от Витошка между Съдебната палата и бул. "Патриарх Евтимий" постепено придобива облик на оживена пешеходна зона. Наемите паднаха и вече конкурират тези в моловете. Краят на ремонтите също се вижда – обновяването на отсечката до ул. "Солунска" вече е на финала, а на тази до ул. "Алабин" се очаква най-късно догодина.

Булевард "Витоша" обаче вече е различен – на мястото на някогашните бутици на партерите наотвориха кафенета, барове, сладоледени къщи, бирарии... И макар връщането на пооттеглилите се модни марки да е бавно и трудно, първите признаци вече са налице. След испанската Zara преди три години тази есен магазин на Витошка отваря и шведският бранд H&M.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Малко факти, доста оптимизъм и надежди :-)

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Улицата никога не е изглеждала толкова добре, както сега в ремонтираната си част. Оттам насетне ще се случи същото, каквото с всички централни пешеходни зони в европейските градове: ще се изпълни с живот.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Моята зелена декоративна градина

Моята зелена декоративна градина

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK