"Витошка" остава 59-а в света по наеми на търговски площи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Витошка" остава 59-а в света по наеми на търговски площи

"Витошка" остава 59-а в света по наеми на търговски площи

Средната цена на магазините по софийския булевард за втора година се задържа около 40 евро/кв.м месечно

Радостина Маркова
13436 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Софийският централен булевард "Витоша" запазва 59-ата си позиция в традиционната класация за най-скъпите търговски улици на консултантската компания за имоти Cushman&Wakefield. Проучването се базира на данни от средата на 2013 г. Информацията за България и Македония е от партньора на Cushman&Wakefield за двете страни Forton International.

Класацията показва задържане на средните наемни нива на бул. "Витоша" за втора поредна година около 40 евро/кв.м месечно (480 евро/кв.м годишно). За сравнение, при първата поява в класацията през 2006 г. бул. "Витоша" беше на 26-а позиция със среден месечен наем 120 евро/кв.м.

В световен мащаб

Проучването на международната консултантска компания се прави за 25-ата година и обхваща 334 търговски улици и молове в 64 страни по света. Тази година за първи път в него фигурира и македонската столица Скопие, която си поделя 59-а позиция по наеми със София.

Зад двете балкански столици са само тези на Бахрейн, Естония, Филипините и Йордания. Талин е единствената европейска столица с по-евтини наеми от София и Скопие – 30 евро/кв.м. Най-ниски цени държат търговските площи в йорданската столица Аман – малко под 26 евро/кв.м на месец.

Най-скъпата локация в класацията за втора поред година е районът Коузуей Бей в Хонконг с месечен наем 2082 евро/кв.м. На второ място е Пето авеню в Ню Йорк, чието 11-годишно лидерство беше прекъснато едва в миналогодишното издание на проучването.

Обобщените данни от класацията показват, че за последната година наемите по основните търговски улици в света са нараснали с 3.2%. В 85% от локациите те са останали непроменени или са се покачили. Според Мартин Махмути, старши анализатор за Европа в Cushman&Wakefield, през 2014 г. икономическите рискове се запазват, но условията се очаква постепенно да се подобряват на повечето пазари.

"Натискът на търговците към най-добрите и най-търсени местоположения ще продължи. Но ограниченото предлагане и по-високите разходи за наем ще създадат препятствия за някои марки, което ще накара част от тях да се обърнат към алтернативни локации в близост до основните търговски артерии", смята той.

След спада "Позицията на София в класацията отразява тенденцията за спад на наемите, която наблюдавахме до 2012 г. Тя беше естествен отговор на нарасналото предлагане на площи в моловете и засиления интерес на потребителите към тях", коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton.

Според него след отлива на търговски марки и посетители от центъра на София през последните 12 месеца тенденцията се променя. Бул. "Витоша" се възстановява и наемите се стабилизират. "Новината може да се окаже положителна, защото за международните вериги се появява възможност да имат магазин на софийската главна търговска улица при едни от най-изгодните наеми в Европа", коментира той.

Благоприятен фактор е реконструкцията на булеварда, както и освобождаването на подходящи като размер помещения. Това предполага и повече сделки с международни марки, след като през последните години централният софийски булевард стана царство на кафенета и ресторанти.

От Forton дадоха пример с предстоящото отваряне на магазин на H&M на 14 ноември в помещение, заемано преди от Уникредит Булбанк. Освободеният от доскорошния представител на Mango обект на централния булевард също отново ще бъде зает от модна марка.

Според Росен Генев завръщането на големите търговци на бул. "Витоша" е част от трансформация, която тече през последните години. По думите му увеличеният брой на ресторантите и кафенетата е възстановил потока от посетители на търговската улица. В същото време част от банките и телекомите, както и някои местни търговци, които заемаха големите квадратури, се оттеглиха и отвориха възможност за навлизане на модни марки.

"Виждаме, че интересът към техните площи е силен. Откриването на H&M е категорично потвърждение за него", казва Росен Генев.

Улиците на лукса

От своя страна, макар и с малък дял от пазара, районът около улиците "Съборна" и "Леге" в центъра на София се оформи като мястото за предлагане на мода и бижутерия от висок клас, отчитат от Forton. Вследствие на това там наемите са до 40% по-високи от средните на бул. "Витоша", обясни Росен Генев.

Софийският централен булевард "Витоша" запазва 59-ата си позиция в традиционната класация за най-скъпите търговски улици на консултантската компания за имоти Cushman&Wakefield. Проучването се базира на данни от средата на 2013 г. Информацията за България и Македония е от партньора на Cushman&Wakefield за двете страни Forton International.

Класацията показва задържане на средните наемни нива на бул. "Витоша" за втора поредна година около 40 евро/кв.м месечно (480 евро/кв.м годишно). За сравнение, при първата поява в класацията през 2006 г. бул. "Витоша" беше на 26-а позиция със среден месечен наем 120 евро/кв.м.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Българи на Бяло море

Българи на Бяло море

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK