Прогнози 2014: Строителството в капана на спада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Прогнози 2014: Строителството в капана на спада

Прогнози 2014: Строителството в капана на спада

Надеждите за леко раздвижване на пазара са свързани с търговете за пътна поддръжка и интегрираните планове на големите градове

Радостина Маркова
12706 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Спадът на строителството за поредна година не е новина. Както и очакването той да продължи през новата 2014 г. Причините са повече от ясни - почти пълната липса на частни инвестиции и на капиталови разходи от държавата и общините направи бранша силно зависим от обществените поръчки, финансирани от европейските фондове. А тъй като годината се очертава преходна между два програмни периода, има голяма вероятност да се окаже и нулева за нови проекти по тази линия.

По тази причина прогнозите на големите компании в сектора за 2014 г. са много различни – за някои тя е по-скоро време за приключване на започнато строителство и подготвителна за новия програмен период (2014 - 2020), докато други разчитат отделни поръчки от него да бъдат обявени още в рамките на следващите 12 месеца.

Като цяло надеждите за леко раздвижване на строителния пазар са свързани основно с търговете за пътна поддръжка, интегрираните планове за развитие на големите градове, санирането на жилищни сгради и евентуални публично-частни партньорства за изграждане на социална инфраструктура.

Пазарът през 2013 година

За строителния сектор изминалата година приключи с изпълнени обекти на обща стойност около 10 млрд. лв. и продължаващ спад и в двете направления - сградно и инженерно строителство. Последните обявени данни на НСИ към октомври показват 7.8% по-малко реализирано строителство в сравнение със същия месец на 2012 г. Изоставането при инфраструктурата (10.8%) е двойно спрямо това при сградите (5.4%), където лекото оживление на жилищния и ваканционния пазар, както и строящите се търговски площи поддържаха макар и слаба активност.

Като цяло данните показват, че все още липсва достатъчен обем от значими частни инвестиции, а обществените поръчки във водния и пътния сектор не са достатъчни, за да върнат строителството към растеж. Включително и заради недотам ефективното усвояване на европейски средства по някои програми.

Според Камарата на строителите в България (КСБ) като обем на произведената продукция 2013 г. се доближава до 2006 г. За разлика от тогава обаче сега преобладават нагласите за спад, основно заради трайно високата задлъжнялост на общините към бизнеса (160 млн. лв., от които 80% - към строителни фирми) и неефективното усвояване на европейските фондове. Като причина за последното изпълнителният директор на КСБ Иван Бойков посочва слабите проекти, които се нуждаят от значителни корекции при изпълнението им. А на следващ етап – и непрозрачните процедури за избор на изпълнител, които предизвикват вълна от жалби и понякога фатално забавят обществените поръчки.

"Резултатът е трудна реализация на европейските програми, като най-тежко е положението във водния сектор", отчете Бойков. По думите му в повечето случаи става въпрос за системни дефекти, което може да означава проблеми с еврофондовете и занапред.

На слаби обороти

Въпреки ръста на сделките с имоти и стабилизирането на цените на жилищния пазар през последната година сградното строителство също остава слабо. Показва го статистиката на НСИ, според която в сравнение с най-силните години на имотния пазар (до 2008 г.) броят на започнатите сгради през последните години е в пъти по-малък.

Същото отчитат и строителни предприемачи като управителя на варненския "Планекс холдинг" Пламен Андреев. По негови наблюдения в сравнение с бума на имотния пазар спадът на продажбите и започваните от неговата компания жилищни проекти е почти двоен (макар и с уговорката, че времето до 2008 г. не беше нормално състояние). Освен това реализация на построените жилища на пазара също е по-бавна.

"Ако преди се продаваше на зелено, в момента залагаме срок за продажба от 1-2 години след завършването на сградата. През това време текат допълнителни разходи по непродадената продукция като лихви по кредити и данъци, които оскъпяват строителството. В бизнес плановете за новите проекти вече залагаме и тях", обобщи предприемачът. По думите му добрата страна на кризата е, че сметките вече са много по-прецизни, докато преди е имало разходи, които бяха неглижирани.

Неговите очаквания са през 2014 г. обемът на строителството в най-добрия случай да се запази около достигнатите нива. "Публичните инвестиции са малко, а крупните проекти в частния сектор се броят на пръсти", коментира Андреев.

На същото мнение е и изпълнителният директор на "Главболгарстрой холдинг" Андрей Цеков. Според него без силни частни инвестиции няма да се върне ръстът в сектора. За момента обаче те няма откъде да дойдат заради слабите имотни пазари както в регионален, така и в европейски план.

Потенциал за поръчки

Има голяма вероятност 2014 г. да е нулева за нови строителни поръчки, смята Андрей Цеков. Изпълнението на оперативните програми от първия програмен период вече приключва и няма време за нови поръчки, които да бъдат завършени до края на 2014 г. В същото време ще са нужни месеци за отварянето на мерки по новите оперативни програми и кандидатстването на бенефициенти по тях.

"Опасявам се, че за около година ще има сериозна дупка при обществените поръчки в строителството. Единственото хубаво е, че от стария програмен период останаха проекти в напреднала подготовка, които не можаха да бъдат реализирани. Те може относително бързо да бъдат задвижени", смята той.

Иван Бойков от КСБ също очаква 2014 г. да е критична за строителния бизнес. "Приключва първият програмен период, вторият няма как да започне веднага. Не виждам много търгове за проектиране, а нямаме и кадастър, който е от критична важност за подготовката на качествени проекти", изброява той. Според него, ако държавата иска да е готова за новия програмен период, 2014 трябва да е година на ударно проектиране.

Като един от малкото източници на нови поръчки през годината Андрей Цеков посочва търговете за поддръжка на републиканските пътища и магистралите за нов 4-годишен период. В интегрираните планове за градско развитие също има големи и относително готови проекти, смята той. Другата възможност пред бизнеса са публично-частните партньорства за изграждане на социална инфраструктура като болници, затвори и др. За целта първоначално е необходимо компаниите да имат достъп до сериозен финансов ресурс.

При подобна перспектива очакванията са през новата година да запазят позиции основно строителните компании, които са обезпечени с договори, сключени по-рано. "Останалите ще трябва да съкращават хора, а някои няма да оцелеят", опасява се Андрей Цеков.

По-оптимистична е прогнозата на изпълнителния директор на "Трейс груп холд" Мирослав Манолов. Той се позовава на заложения от правителството ръст на икономиката от 1.8% и очаква той да даде положително отражение и в строителството. "Надеждите ни са свързани с новия програмен период. Надяваме се 2014 г. да не е нулева откъм големи обществени поръчки", допълни той.

Според Манолов за момента сигналите от правителството също са в тази посока и затова прогнозата му за годината е умерено оптимистична. По думите му сигналите за момента са за плавно преминаване между двата програмни периода, без сътресения и спиране на обществените поръчки.

 

Бизнес очаквания

Андрей Цеков, "Главболгарстрой холдинг"

Има възможност да подобрим приходите си

Със сигурност ще задържим нивото на приходи от 2013 г. Дори има вероятност за ръст с до 15%, но нека да тръгне годината. Ние сме се диверсифицирали продуктово, изпълняваме проект за "Булгартрансгаз", водни проекти, също магистрална отсечка (лот 2 на "Струма") и градска инфраструктура. Приключваме работата по правителствения комплекс в Косово, но за момента се въздържаме от нови проекти зад граница. Не смятам, че за момента са най-доброто решение за строителите, защото рискът е много голям. Такива проекти предполагат стабилни междуправителствени отношения със съответната и силно държавно представителство, за да има към кого да се обърнеш при проблеми. В Катар и Ирак, където проучвахме пазарите, България е слабо представена.

Пламен Андреев, "Планекс холдинг"

Не очаквам големи проекти


Очакванията ни не са по-различни от предната година. Няма как да се подобри инвестиционната среда не само в България, но и в Европа. Миналата година завършихме реконструкцията на хотел "Интернационал" в Златни пясъци, на "Сана хотел" в Св. св. Константин и Елена, изпълнявахме жилищни проекти на други инвеститори във София и Варна, изградихме обекти на Lidl в страната, завършихме складова база на "Софарма". Сега продължаваме с жилищни проекти във Варна, в София също подготвяме строителство, което ще започнем през лятото. Големи проекти обаче не очаквам тази година.

Мирослав Манолов, "Трейс груп холд"

Ще продължим да работим по големи проекти


За нас изминалата година беше добра. Подобрихме финансовия си резултат и към септември достигнахме 8.1 млн. лв. печалба при 180 млн. лв. приходи. Основната причина е доброто планиране и инвестициите в хора през годините. Продължаваме работа по големи проекти, започнати миналата година, като западната дъга на софийското околовръстно шосе, обходните пътища на Враца и Монтана, рехабилитацията на участък от жп линията Пловдив - Бургас. Продължаваме и работата по проекти извън страната. Започнахме изпълнението на участъка от коридор Х в Сърбия с "НПО Мостовик", а в момента сме в предквалификационна процедура за проект в Албания. Също така участваме в търгове за пътни и водни проекти в Чехия. Продължаваме и партньорството си с Redco International за проекти в Катар. Очаквам благодарение на тази активност да подобрим резултатите си през годината.

3 коментара
  • 1
    blaster avatar :-|
    Blaster _

    Ами съвсем естествено е, при положение, че черноморието вече е презастроено, моловете са повече от необходимото, жилищния фонд е предостатъчен (поради демографската криза и не само)...за заводи и произвоство пари няма...
    Пък и няма много грешни пари за "припиране". И да има се използват много по-лесни начини чрез "офшорки".
    Та какво да се строи?

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Потенциалът за строителство е най-вече в благоустрояването. За целта е нужен някакъв елементарен финансов механизъм, например благоустроява се един квартал, възстановяват се тротоарите и се изгонват колите от тях, обособяват се паркоместа, правят се детски площадки и зеленина, след което се вдигат местните данъци с няколко лева, адекватно на новия статут на квартала. Или пък от оформените нови паркоместа се правят платени паркинги и сини зони. Иначе като цяло потенциалът е налице, спокойно може да се каже, че от 100 квартала 99 приличат на Африка и ако средностатистическият гражданин се убеди, че видът на целия квартал се променя, няма да има нещо против да плаща с 20 лева по-висок местен данък за жилището и за колата. За какво ти е да даваш 2000 лева за нова холна гарнитура, плазма и пр., когато като си подадеш носа навънка, попадаш в един безбрежен океан от свинщина, кал, прахуляк, потрошени тротоари, дупки по улиците и напаркирани навсякъде трошки (доста от тях отдавна бракувани) всичкото това докъдето ти поглед стигне....Има пълно разминаване между разходи за комфорта на живот вътре в жилището и навън от него, за което са виновни градските управи.

  • 3
    chuden_chudenov avatar :-|
    chuden_chudenov

    има реално раздвижване на пазара на инвестиционното проектиране, казвам ви го от моя опит и от разговори с други архитекти и строители в бранша - малки и средни фирми. 2013 беше по-добра от предишните и след 2008 година най-добра. Идващата 2014 също се очертава с повече поръчки. Предполагам, че това е раздвижване, което до голяма стерен не попада в статистиката, защото не е тайна, че само в обществените поръчки всичко е на светло. А обществените поръчки са за магистрали и ЖП . Щом предприемачите харчат пари за проекти, то и ще има строителство, разбира се качествено, а не като през 2005-2007 - така наречения бум.Разбира се чак към средата на 2014 ще се усети по-осезаемо, защото в януари не се строи по обясними причини- метериолозите знаят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Завръщане на село

Завръщане на село

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK