Прогнози 2014: Строителството в капана на спада

Надеждите за леко раздвижване на пазара са свързани с търговете за пътна поддръжка и интегрираните планове на големите градове

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Спадът на строителството за поредна година не е новина. Както и очакването той да продължи през новата 2014 г. Причините са повече от ясни - почти пълната липса на частни инвестиции и на капиталови разходи от държавата и общините направи бранша силно зависим от обществените поръчки, финансирани от европейските фондове. А тъй като годината се очертава преходна между два програмни периода, има голяма вероятност да се окаже и нулева за нови проекти по тази линия.

По тази причина прогнозите на големите компании в сектора за 2014 г. са много различни – за някои тя е по-скоро време за приключване на започнато строителство и подготвителна за новия програмен период (2014 - 2020), докато други разчитат отделни поръчки от него да бъдат обявени още в рамките на следващите 12 месеца.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    blaster avatar :-|
    Blaster _
    • - 5
    • + 2

    Ами съвсем естествено е, при положение, че черноморието вече е презастроено, моловете са повече от необходимото, жилищния фонд е предостатъчен (поради демографската криза и не само)...за заводи и произвоство пари няма...
    Пък и няма много грешни пари за "припиране". И да има се използват много по-лесни начини чрез "офшорки".
    Та какво да се строи?

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 14

    Потенциалът за строителство е най-вече в благоустрояването. За целта е нужен някакъв елементарен финансов механизъм, например благоустроява се един квартал, възстановяват се тротоарите и се изгонват колите от тях, обособяват се паркоместа, правят се детски площадки и зеленина, след което се вдигат местните данъци с няколко лева, адекватно на новия статут на квартала. Или пък от оформените нови паркоместа се правят платени паркинги и сини зони. Иначе като цяло потенциалът е налице, спокойно може да се каже, че от 100 квартала 99 приличат на Африка и ако средностатистическият гражданин се убеди, че видът на целия квартал се променя, няма да има нещо против да плаща с 20 лева по-висок местен данък за жилището и за колата. За какво ти е да даваш 2000 лева за нова холна гарнитура, плазма и пр., когато като си подадеш носа навънка, попадаш в един безбрежен океан от свинщина, кал, прахуляк, потрошени тротоари, дупки по улиците и напаркирани навсякъде трошки (доста от тях отдавна бракувани) всичкото това докъдето ти поглед стигне....Има пълно разминаване между разходи за комфорта на живот вътре в жилището и навън от него, за което са виновни градските управи.

    Нередност?
  • 3
    chuden_chudenov avatar :-|
    chuden_chudenov
    • + 3

    има реално раздвижване на пазара на инвестиционното проектиране, казвам ви го от моя опит и от разговори с други архитекти и строители в бранша - малки и средни фирми. 2013 беше по-добра от предишните и след 2008 година най-добра. Идващата 2014 също се очертава с повече поръчки. Предполагам, че това е раздвижване, което до голяма стерен не попада в статистиката, защото не е тайна, че само в обществените поръчки всичко е на светло. А обществените поръчки са за магистрали и ЖП . Щом предприемачите харчат пари за проекти, то и ще има строителство, разбира се качествено, а не като през 2005-2007 - така наречения бум.Разбира се чак към средата на 2014 ще се усети по-осезаемо, защото в януари не се строи по обясними причини- метериолозите знаят.

    Нередност?
Нов коментар