С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 17 яну 2014, 17:42, 11805 прочитания

Новите офис наематели

Над половината от площите се запълват от аутсорсинг компании, но те избират само висок клас сгради

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако брокерите на имоти даваха награда за любим клиент, за миналата година тя със сигурност щеше да отиде при аутсорсинг индустрията. Секторът расте с впечатляващите 20-25% годишно и компаниите от него вече се очертаха като едни от най-активните наематели на софийския офисен пазар. Бизнесът им, свързан с инвестиции в центрове за изнесени услуги и развойна дейност, често се нуждае от значителна площ. При това със заявка за последващо разрастване.

При подобна картина не учудват данните на консултантски компании, че през 2013 г. фирми от този сектор са участвали в над половината сделки за наем на офиси. Новината е повече от добра за пазара, чиито обем вече надхвърля 1.6 млн. кв.м, а делът на празните площи все още е близо 30%. Но и не за всички на него – аутсорсинг компаниите са взискателни клиенти и за момента малка част от наличните административни сгради в София покриват критериите им.


Това оформя две различни перспективи пред офис пазара: докато за много сгради проблемът с празните площи остава, за малка част – предимно първокласни проекти по линията на метрото и големите булеварди, изгледите са за стабилни наеми и висока заетост. Факт, който в близките години може да направи и инвестициите в нови площи не толкова обречено начинание.

Една нелоша година

За инвеститорите в офис сгради силните пазарни времена преди кризата едва ли скоро ще се върнат. Тогава годишното търсене надхвърляше 160 000 кв.м, а новите проекти се запълваха с наематели месеци преди завършването им.



След подобен възход пазарът прие тежко годините, когато сделките се свиха наполовина и редица проекти бяха замразени. От две години насам обаче има леко оживление. Първоначално покрай търсенето от IT сектора, фармацията и финансови компании, а впоследствие и благодарение на все по-видимо развиващия се бизнес с центровете за изнесени услуги.

Статистиката на Colliers International показва, че през 2013 г. са били сключени сделки за наем на 116 хил. кв.м офиси, като близо 70% от първокласните площи са наети от аутсорсинг индустрията.
Сходна картина очертават от Forton (партньор на Cushman&Wakefield), макар и компанията да отчита по-малък пазар – 101 хил. кв.м (виж таблицата). Разликата в данните идва основно от договорите за преместване на държавни институции като Софийския районен съд и Комисията за финансов надзор, които фигурират в статистиката на Colliers.

И от Forton обаче отчитат силен пазар и значителен дял на IT и аутсорсинг индустрията сред наемателите – около 40%.

"Всяка седмица палим свещ на аутсорсинг бизнеса, защото той движи пазара", шегува се Красимир Димитров от Source Real Estate Advisors. Компанията, специализирана в офис площите, отчита по-скромен обем на подписаните наемни договори за миналата година – около 90 000 кв.м. Въпреки това и по нейни данни основен двигател остават IT секторът и аутсорсингът.

Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" във Forton, обръща внимание и на друг показател. През миналата година компанията е регистрирала и ръст на нетните наети площи (разликата между наети и освободени офиси), като те са достигнали 55 000 кв.м.

"Това говори, че фирмите не просто преместват офисите си в по-добри сгради, но и се разрастват, на пазара влизат нови компании... Очакваме тенденцията да се задържи и тази година", коментира тя.
В основата на тази прогноза до голяма степен стои перспективата аутсорсинг индустрията да продължи да се развива и да търси офиси. Според председателя на Българската аутсорсинг асоциация Стефан Бумов това очакване е реалистично, като се има предвид, че през последните години секторът бележи ръст от над 20% годишно.

Наблюденията са, че към България се изнасят основно центрове за обслужване на клиенти и техническа поддръжка или т.нар. BPO сектор (Business Process Outsourcing). Напоследък към страната се прехвърлят и финансово-счетоводни услуги, а в IT индустрията е популярно базирането на центрове за разработка на софтуер.

По думите на Стефан Бумов повечето от тези бизнеси имат специфични изисквания към сградния фонд и липсата на подходящи офиси може да е бариера за навлизането им на даден пазар. Дава пример със София, където допреди 5-6 години почти нямаше площи. В момента същият проблем стои пред някои градове в страната с потенциал за развитие на центрове за услуги.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Ново време за "Славянска беседа" 2 Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

11 окт 2019, 5215 прочитания

Велинградският хотел "Велина" има нов собственик Велинградският хотел "Велина" има нов собственик

Строителят и хотелиер Христо Томов е придобил 94% от дружеството през борсата срещу 12 млн. лева

10 окт 2019, 5923 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Цените на жилищата в страната паднаха с още 1%

Данните на Eurostat показват среден ръст от 0.7% в ЕС за третото тримесечие

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов