Онлайн складче
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн складче

Онлайн складче

С ръста на интернет търговията повече компании поглеждат към наем на собствено пространство

Юлиян Арнаудов, Радостина Маркова
7678 прочитания

© MICHAELA REHLE


Споменете ли "онлайн търговец" и "склад", първата асоциация на запознатите с този бизнес обикновено е Amazon. Най-големият сайт за пазаруване се обслужва от над 20 дистрибуционни центъра в САЩ, Канада, Европа и Азия – места, където се разпределят продаваните през него стоки, преди да потеглят към купувачите. В ход е строителството на още три подобни центъра в Полша, всеки с размерите на 13 футболни игрища (95 000 кв. м). Примерът с Amazon показва до какви мащаби достига интернет търговията в реалния свят. Но все още далеч от България.

В нашата страна за този пазар не се говори масово. А за съпътстваща го нужда от площи за складиране, доскоро дори не ставаше дума. Въпреки ръста на онлайн поръчките, засега само най-големите търговци в сегмента поддържат наличности от продаваните от тях стоки. В масовия случай стотиците електронни магазини разчитат на добре развита система за доставки от складовете на вносители и производители.

И все пак електронната търговия има бъдеще като клиент на пазара на складови площи. Брокерите на имоти в София вече регистрират наченки на търсене, макар и все още слабо на фона на традиционни клиенти, като търговците и фармацевтичните компании. Но с перспектива.

Един на сто

За търсенето на складови площи от компании, които продават в интернет, пръв и единствен до момента заговори управителят на брокерската агенция "Шанс-96" Симеон Митев. По думите му миналата година запитванията от е-търговци, търсещи площи за съхранение на стоки под наем, са нараснали с около 10%, макар и от ниска база.

Според Симеон Митев става въпрос за бизнес с малък марж на печалба, движен основно от български компании. Затова предлаганата наемна цена е в рамките на 2-3 евро/кв. м. Докато първокласна площ в София струва средно 4 евро/кв. м.

Обемите още са скромни, въпреки че електронната търговия расте и миналата година над 683 хил. души са поръчвали онлайн (по данни на НСИ това е 30% ръст в сравнение с 2012 г.). Пазарът обаче е фрагментиран, движен от малки играчи, които най-често разполагат със силно ограничени наличности от предлаганите стоки.

"От 5 хил. онлайн търговци, като тук се включват всички със собствен сайт, само 10 - 12% имат подръка артикулите, които продават", коментира Петър Ванчев, управител и собственик на най-големия електронен магазин store.bg. Дори те обаче често съхраняват стоката в апартаменти, адаптирани офиси и др. Едва под 1% инвестират в класически складове, заяви Ванчев.

Той допълни, че е-търговците със складова площ над 50 кв. м са единични случаи и store.bg е един от тях. Интернет ритейлърът разполага със склад от 600 кв. м, а ако се включи пространството за обработка на пакетите, квадратурата стига 800 кв. м. "Заради ръста на поръчките заемаме временно още 300 кв. м, докато бъде завършен новият ни склад от 1000 кв. м," допълни Ванчев.

В бранша посочват като наемател с подобен мащаб и сайта koketna.bg, но от дружеството собственик "Маркет медия" не дадоха коментар.

От офиса на друг интернет търговец – румънският гигант Emag, обясниха, че за момента доставят директно от северната ни съседка. Плановете обаче са на по-късен етап да се инвестира и в складови площи тук. "Поради растящия ни бизнес ще настъпи момент да подсигурим складова база и на територията на България", коментираха от ръководството на дружеството.

Подобен модел, но с обратен знак прилага компанията за спортни стоки "Спорт депо", която изпълнява и онлайн поръчки на българския, румънския и сръбския пазар. Изпълнителният директор Мариана Анастасова обясни, че електронната търговия вече формира над 20% от общия оборот на дружеството и това налага да се държат по-големи наличности. Затова извън складовата база при централния си офис от "Спорт депо" са наели още 300 кв. м в логистичния център Stad, които обслужват само онлайн заявките. До Румъния и Сърбия заявките за момента се изпълняват с куриер, без наличности на място.

Според Мариана Анастасова повечето интернет търговци още са малки и нямат капитал и обороти, за да поддържат складова площ. Затова основните наематели на този пазар засега по-често са компании, чийто модел включва магазинна мрежа и онлайн доставки като допълващ бизнес.

Достави бързо

Гаражи, малки апартаменти, преустроени офиси... Така най-често изглеждат работните помещения на малките онлайн търговци. Повечето заделят в тях и площи, където складират поръчаната стока.

Вторият вариант изобщо изключва съхранение от търговеца – след заявката стоката или не преминава през офиса му, или се задържа там едва няколко часа до денонощие. В този случай се разчита на логистичната база на вносителя или дистрибутора, а самият търговец е просто организатор на доставките. Това е предпочитаният вариант от повечето малки и средни онлайн продавачи.

Според Георги Миладинов от сайта laptop.bg, организацията във фирмата е такава, че доставките се задържат при търговците само за няколко часа и след това отиват при клиентите. По тази причина не са нужни големи складови площи.

Някои сайтове, като ozone.bg, използват комбинирани методи. Според управителят Любомир Бамбуров компанията разполага със собствен склад за бързооборотна стока. Наема и допълнителна площ, когато очаква и приема доставки с големи обеми. В останалите случаи обаче се използват площите на дистрибутори и вносители.

Бамбуров казва, че разрастването на компанията налага използването на допълнителни площи за съхранение, но те не се вписват в стандартното разбиране за складове.

"Не ни трябва склад за определен брой палета стока, с мотокари и прочее. Предпочитаме дори складовото ни помещение да е с по-нисък таван, с по-малки стелажи, подходящи за множество типове продукти, които не са задължително голям брой", обобщи той.

Все пак ако се съди по нагласите сред компаниите, които търгуват в интернет и развитието на сектора, той се очертава като перспективен клиент на пазара на складови площи. Но в малко по-далечно бъдеще.

Споменете ли "онлайн търговец" и "склад", първата асоциация на запознатите с този бизнес обикновено е Amazon. Най-големият сайт за пазаруване се обслужва от над 20 дистрибуционни центъра в САЩ, Канада, Европа и Азия – места, където се разпределят продаваните през него стоки, преди да потеглят към купувачите. В ход е строителството на още три подобни центъра в Полша, всеки с размерите на 13 футболни игрища (95 000 кв. м). Примерът с Amazon показва до какви мащаби достига интернет търговията в реалния свят. Но все още далеч от България.

В нашата страна за този пазар не се говори масово. А за съпътстваща го нужда от площи за складиране, доскоро дори не ставаше дума. Въпреки ръста на онлайн поръчките, засега само най-големите търговци в сегмента поддържат наличности от продаваните от тях стоки. В масовия случай стотиците електронни магазини разчитат на добре развита система за доставки от складовете на вносители и производители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    abcde avatar :-|
    abcde

    Този текст е непълен. Може ли да прочетем и останалата част?

  • 2
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer

    Всъщност, има си и положителна страна да нямаш склад а лично според мен е и ненужен. Спедиторските фирми станаха много, качеството им значително се подобри. За какво ти е да имаш склад, който носи риск и от застояването на стоката и оскъпяването към крайният клиент. Всичко си има цена - в случаят клиентът се налага да изчака няколко дни, което в повечето случаи не е критично за бизнесът му или нуждите. Като си поръчвам от Ebay - чакам 2 седмици - но си струва. Вчера си поръчах оригинална батерия за Samsung Galaxy s3, която ми излезе 7 лева + 3 лева доставка до БГ. Струва си чакането като тегля чертата. Никакъв проблем няма и с гаранционното обслужване (поне лично до сега съм нямал проблеми).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зелени и на покрива

Зелени и на покрива

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK