С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 4 май 2014, 13:30, 18808 прочитания

Булевард на мода

Столичната "Витошка" си връща имиджа на най-оборотна централна улица, но малките площи на магазините спират големите търговци да стъпят на нея

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малко и малки

В най-силните си години бул. "Витоша" беше модна дестинация – място на бутици, високи цени и още по-високи наеми (виж карето). След това зоната до бул. "Патриарх Евтимий" стана пешеходна и много скъпи марки се изнесоха към ул. "Съборна". Частта от булеварда, отворена за автомобили, също запази наемателите в по-високия ценови клас.

Пешеходната зона обаче претърпя интересно развитие. Кризата сви оборотите на търговците, наемите станаха непосилни и много от тях предпочетоха моловете. За това допринесе и строителството на метрото, заради което "Витошка" месеци наред бе разкопана. Междувременно там се нанесоха ресторанти, кафенета, сладоледени къщи и след края на прахта и ремонтите с тях се върнаха и посетителите.


Отбелязвайки това развитие, Боряна Пенева от Colliers International смята, че булевардът отново става интересен за търговците.

"Допреди година и половина имаше отлив на наематели към моловете и към "Съборна", но това се промени. Всички големи имена в модата, обувките и спортните стоки сега търсят магазини на него", посочва тя.

Резултатът е, че миналата година свободните площи на "Витошка" намаляха наполовина – от 20% на 10%, а към момента от Colliers отбелязват едва 4-5 свободни магазина - основно малки помещения.



Проблем с малките площи отчита и Росен Генев от Forton, който също регистрира интерес към пешеходната зона от активно разрастващите се търговци. "Повечето обаче няма какво да наемат, защото се освобождават малки магазини. Освен това почти всички сгради на "Витошка" са паметници на културата, така че преправянето на площи е трудно или недопустимо. А и за собствениците е безсмислено да обединят три магазина в един, който ще им носи по-нисък наем на кв.м", посочва Росен Генев.

Като проблем консултантите посочват и високите наеми, искани от собствениците на част от обектите на търговската улица. Според тях някои още живеят в годините, когато централният софийски булевард беше без алтернатива за търговците. Тогава наемите често надхвърляха 80-100 евро/кв.м, докато в кризата паднаха в пъти и сега средната им стойност е 40 евро/кв.м.

"Вече не се търсят локации на всяка цена, защото моловете поеха голяма част от нуждите на ритейлърите. Много от тях смятат, че присъствието им там е достатъчно. Други търсят и магазин на "Витошка", но без компромиси", коментира Боряна Пенева. При това големите търговци не са склонни да заменят "Витошка" с някоя от пресечките или с друга централна улица като "Граф Игнатиев". Ако не намерят обект на "Витошка", просто се отказват да отварят на централна улица. Причините са различни. За някои - имиджови, за други - липса на големи свободни помещения и алтернативните локации.

Според Снежина Райчева от агенция "Галардо" обаче по-малките наематели са склонни на компромис. Някои от тях влизат с обекти в пресечките на метри от бул. "Витоша", където и наемите са наполовина. Нейните наблюдения също са за дефицит на свободни помещения на търговския булевард, като по-атрактивните обекти дори не излизат на пазара. Освободят ли се, веднага се появява наемател, най-често за заведение, коментира тя.

Кафене или магазин

Пъстрата собственост на магазините на "Витошка" не позволява там да се оформи регулиран микс от наематели, както в моловете. Затова от царство на бутици през последните години търговската улица залитна към заведенията. Причината броят им да се увеличава е превръщането на част от булеварда в пешеходна зона, което привлича поток от хора и позволява да се разположат маси на открито. Допринесе и фактът, че заведенията правят по-големи обороти от магазините и могат да плащат по-високи наеми. Това в комбинация с активността им като наематели създаде усещането, че бул. "Витоша" вече е много повече зона за хранене, кафе и развлечения, отколкото за обиколки по магазини.

От Forton, които отдават освободения обект на Mango на "Витошка", също отчитат основно запитвания от заведения за него. Според Росен Генев освен търговци от модния сегмент сред кандидатите за имота има и ресторанти, кафенета, вериги за бързо хранене, развлекателни обекти... Собственикът обаче още не е решил с кого да подпише договор, посочи той. Въпреки обрисуваната картина от консултантската компания продължават да смятат бул. "Витоша" по-скоро за търговска зона.

На същото мнение е и Боряна Пенева от Colliers. Тя цитира проучване на компанията от миналата година, което показва, че 44% от площите на "Витошка" продължават да са заети от магазини и едва 12% - от кафенета и ресторанти.

За разлика от преди обаче сега на бул. "Витоша" са представени основно модни марки от средния ценови клас и т.нар. бързооборотна мода. Редом с тях в пешеходната зона отвориха и много бижутерски магазини, магазини за бельо, обувки, голяма книжарница, а от миналата година и дрогерия на веригата Lilly.

С две думи, миксът от обекти на "Витошка" става все по-пъстър и отчетливо ориентиран към по-масовия потребител. Навлизането там на големи модни оператори, каквито има в централните търговски зони на повечето европейски столици, обаче ще се случи бавно. Макар интерес да не липсва.
 
Отново ръст
След спада от последните години бул. "Витоша" в София отново е сред първенците по ръст на наемните нива в Европа, показва проучване на Colliers от началото на годината. То обаче свидетелства по-скоро за възстановяване на цените, като средният наем на търговска площ на централната улица е 37 евро/кв. м. На второстепенните локации наемите остават без промяна – около 30 евро/кв. м. Докладът причислява софийския булевард към общата тенденция за ръст на наемите на магазини в европейските столици. Според него централните улици в над половината от тях са регистрирали поскъпване заради нарасналото търсене на площи от международни ритейлъри.
Най-скъпата улица в Европа остава лондонската Old Bond Street със среден наем от 908 евро/кв.м месечно и търсене, надвишаващо предлагането. В София според проучване на Colliers наемите на бул. "Витоша" са достигнали най-ниските си нива през 2012 г. и началото на 2013 г. Тогава цените паднаха до 30 евро/кв. м и се изравниха с тези в моловете. Сега Боряна Пенева от Colliers не изключва допълнително покачване на наемите заради възродения интерес. Според Росен Генев от Forton обаче това е малко вероятно и нивата ще останат по-скоро стабилни.

Въпреки пробива на H&M, който договори подоходен наем в размер на 11% от оборота за магазина си на бул. "Витоша", тази практика засега остава изключение за района. Според брокерите дори някои модни оператори да работят така с моловете, на централния булевард подписват договори за твърда сума на кв. метър месечно.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Собственикът на "Еконт" купи историческа къща в София за 8.2 млн. лева 1 Собственикът на "Еконт" купи историческа къща в София за 8.2 млн. лева

Сградата ще бъде център за развитие, Андре Токев търси ново място за ресторант ANDRè

25 авг 2019, 10781 прочитания

Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia 2 Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia

Той е собственост на Веселин Данев и смяната на бранда ще стане от следващия летен сезон

18 авг 2019, 8073 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Офис проектът на годината

Кулата към мола на бул. "България" ще е най-голямата и почти единствената сграда висок клас, завършена през 2014 г.

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица