MBL: Пазарът на търговски площи плаща за грешни решения в миналото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

MBL: Пазарът на търговски площи плаща за грешни решения в миналото

MBL: Пазарът на търговски площи плаща за грешни решения в миналото

Високата конкуренция между моловете ще рефлектира негативно върху тези с по-слабо управление

5765 прочитания

© STR


Развитието около част от големите търговски центрове в страната през последните месеци показва, че инвеститори и банки започват да плащат цената на погрешно направени бизнес планове. Това показва анализ на консултантската компания MBL CBRE за полугодието. Сред примерите са отварянето на плевенския Panorama Mall след продажбата му от частен съдебен изпълнител и преструктурирането му, също и сделката за софийския City Center Sofia. В същото време в Русе затвори врати Mega Mall Ruse - инвестиция на "Мегахим" и фонда European Convergence Development Company, а в Стара Загора Park Mall, свързан със собствениците на "Александра груп холдинг", вече се контролира от банка заради непогасен кредит.

Картината на пазара

От MBL CBRE цитират случаи, при които проблемни проекти за молове са купени от нов инвеститор с цел да бъдат преструктурирани и да заработят успешно. Сред проектите, които получиха втори шанс, е плевенският Panorama Mall, който бе придобит на публична продан година по-рано за приблизително 25% от дълга към финансиращата банка – Райфайзенбанк. През април тази година търговският център отвори с над 70% заетост на площите.

Междувременно заради влошеното си финансово състояние Mega Mall Ruse бе затворен, а Park Mall в Стара Загора вече се контролира от Уникредит Булбанк заради непогасен инвестиционен кредит, отчитат от компанията.

По нейна оценка дори на привидно стабилния до момента софийски пазар с по-високо потребление и доходи, сравнени с останалите области в България, конкуренцията между моловете изправи пред трудности не добре представящите се проекти. В резултат на натрупани дългове и влошаваща се заетост с нов собственик е първият столичен мол – City Center Sofia, който преди месец бе придобит от дъщерна компания на базирания в Лондон фонд Revetas Capital. Фондът е специализиран в придобиването и преструктурирането на проблемни имоти и се очаква да инвестира в репозиционирането и ребрандирането на мола.

Увеличение

В момента в строеж в София са Sofia Ring Mall до магазина на IKEA на околовръстния път, Mega Mall и Plaza West в жк "Люлин". С появата на трите търговски центъра на пазара в рамките на тази и следващата година в страната на всеки 1000 души вече ще се падат средно по 350 кв.м търговски площи. Прогнозата на MBL CBRE е, че това ще доведе до значително по-динамичен пазар и висока конкуренция между търговските центрове и ще рефлектира негативно върху тези с по-слаб микс от наематели и по-пасивно управление. За момента свободните площи в столицата отбелязват минимален спад до 10.3%, докато в страната се наблюдава противоположна тенденция – ръст на свободните площи до 14%.

Развитието около част от големите търговски центрове в страната през последните месеци показва, че инвеститори и банки започват да плащат цената на погрешно направени бизнес планове. Това показва анализ на консултантската компания MBL CBRE за полугодието. Сред примерите са отварянето на плевенския Panorama Mall след продажбата му от частен съдебен изпълнител и преструктурирането му, също и сделката за софийския City Center Sofia. В същото време в Русе затвори врати Mega Mall Ruse - инвестиция на "Мегахим" и фонда European Convergence Development Company, а в Стара Загора Park Mall, свързан със собствениците на "Александра груп холдинг", вече се контролира от банка заради непогасен кредит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    m_style avatar :-P
    m_style

    Това, че се строиха молове на Село, а не в Града издава селяндурският произход на инвестиционните знания на псевдобанкери, имитационни предприемачи, назначени бизнесмени-тарикати и рошави чалкаджии, които бяха припознати за модерни граждани. Е те това е!

  • 2
    hmc12310991 avatar :-|
    hmc12310991

    Искаш ли да одим на моло,ма?

  • 3
    ppancho avatar :-|
    ppancho

    Нещо повече,наемателите на тези молове са от селата-псевдо италиански марки на китайски чепици,или бутици на неуспели чалга певици.И посетителите им са от тези краища.Лошото е,че не идват всякога или като дойдат търсят да обядват шкембе и до тоалетната.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

Как Grand Kanyon се забави и смали

Как Grand Kanyon се забави и смали

Ново лято, нов герой на Алепу

Ново лято, нов герой на Алепу

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.