С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 12 сеп 2014, 18:10, 14916 прочитания

Новите дрехи на булеварда

Как столичната "Витошка" от символ на лукса се превърна в зона за заведения и достъпен шопинг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
42 до 46% от търговските площи на бул. "Витоша" са заети от търговци на дрехи и обувки. На заведенията се падат 13-15%

38 лв. на квадратен метър е средният наем на централния столичен булевард.
Най-старото обединение в Париж е това на търговците от "Шан-з-Елизе". Наемателите на емблематичната улица се сдружават през далечната 1860 г. и дълго време влияят върху всички аспекти от нейното битие – облик, събития, работно време на магазините и др. Ако търговците на софийския бул. "Витоша" имаха думата, днес той би бил съвсем различен. Вероятно значително по-консервативен за промени, по-придирчив към наематели и защо не – все още отворен за автомобили.

Това обаче не е така, а през последните години най-популярната софийска търговска улица преживя редица промени – превръщането й в пешеходна зона, прокопаването на метрото, ремонтите, оттеглянето на скъпите брандове, спадът на наемите, завземането на все повече площи от кафенета и ресторанти... Обобщаваме ги в няколко тенденции, които макар и пред очите ни, но бавно и затова почти незабележимо преобразяваха търговския булевард през последните години.


Завръщането на минувачите

Кризата и свитите доходи на купувачите, строителството на метрото и последвалият дълъг "прашен" период, мол-вълната в София... За "Витоша" това се оказа лоша комбинация. Заради строежа на подземната железница месеци наред булевардът беше негостоприемно място с тесни пасажи за преминаване. И потокът от минувачи секна.

Междувременно моловете се наложиха като места за пазаруване и търговската улица опустя. Данните на консултантската компания Colliers показват, че най-критична е била 2010 г., когато делът на свободните магазини се е повишил до 17% при едва 2% от площите на булеварда през предходната година. Самите търговци също си спомнят този период. "Огражденията около строежа на метрото пречеха на клиентите да стигнат до магазина и това съчетано с ниската покупателна способност даде отражение върху продажбите ни", обобщава представител на модна марка, която присъства на булеварда от години. Когато периодът на ремонтите приключи и обновяването на две-трети от бул. "Витоша" бе факт обаче картината се промени.

По-приветливият облик и превръщането на търговската улица в пешеходна зона доведе до отваряне на нови заведения, те привлякоха посетители и в резултат търговците се връщат. Метрото също допринесе за това. Представителят на цитираната по-горе модна марка сега отбелязва: "Спирката в близост до магазина улеснява придвижването на клиентите, а отскоро работим и с удължено работно време."



Улицата на заведенията

Тенденцията "Витоша" все повече да се превръща в зона за заведения се усети преди близо две години. Дотогава кафенетата на бул. "Витоша" се брояха на пръсти, а по време на ремонтите оредяха съвсем. След края на строителните дейности и спирането на автомобилното движение обаче там се настаниха известни марки като сладоледените салони Afreddo, Raffy, фреш-барове, кафенета, вериги за хранене като Wok to Walk, популярни заведения – отскоро на улицата е първият за столицата ресторант от веригата "Щастливеца". В топлите дни потокът от хора не секва и това се отчита и от наемателите. "През лятото клиентите са значително повече в салона ни на бул. "Витоша", а през зимата – в обекта ни в The Mall", казва управителят на Afreddo.

Очевидно и бизнесът на конкурентната Raffy на булеварда върви, след като собствениците поетапно разшириха приземния етаж и наеха втори за тераса бар. "Разширението не беше планирано, дължи се изцяло на увеличаването на клиентите", обясниха от заведението. Макар и разходката по бул. "Витоша" да оставя впечатление, че заведенията вече са основни наематели, статистиката сочи обратното. Според Colliers все още преобладават търговците на дрехи и обувки, които заемат 42-46% от общата площ. Тази на заведенията е едва 13-15%, макар и с външните маси да изглежда, че са превзели булеварда. Останалото са обекти за различни услуги – аптеки, дрогерии, оптики, книжарница, банки, мобилни оператори и др.

Топ търговците

Първият знак, че бул. "Витоша" отново е интересен за модните търговци, бе отварянето на магазин на Zara в частта срещу Съдебната палата. Три години по-късно H&M отвори в бившия салон на Уникредит Булбанк на търговската улица. Появата на Zara и H&M бе знакова, тъй като за първи път световни модни марки директно стъпиха на бул. "Витоша". Към обекти на централната улица гледат и други големи оператори, но няма подходящи помещения. "Ако се предлага магазин над 500-600 кв.м, той най-често е на няколко нива и това ограничава ритейлърите да развият концепциите си. Те искат да отварят т.нар. представителни магазини (flagship) на булеварда, каквато е практиката по света", коментира Боряна Пенева от Colliers.

Възможен изход намери представителят на Benetton – MDL, който откри няколко обекта на булеварда, включително специализиран с детски колекции. Според Росен Генев от консултантската компания Forton причина големите световни марки първо да стъпват в моловете е, че там могат да постигнат по-добри наемни условия. Впоследствие обаче повечето поглеждат и към търговската улица.

Средната ръка

Влизането на световни марки, насочени към масовия потребител, е ефект на още едно явление на бул. "Витоша" - оттеглянето на луксозните магазини за сметка на по-достъпната мода. Бутиците за дрехи и обувки започнаха да напускат булеварда още след затварянето му за коли преди години. Сега повечето са позиционирани в частта след бул. "Патриарх Евтимий", където клиентите им могат да паркират, както и в карето на улиците "Леге" и "Съборна".

Самият бул. "Витоша" постепенно се превърна в пъстра смесица от заведения и магазини в различни ценови категории – редом с популярните брандове от средния клас на улицата навлязоха и редица търговци, които разчитат основно на ниските цени. По изключение позиции на булеварда запазиха по-стари наематели като DIKA, която е там от средата на 90-те, докато други като Capasca освободиха площите (сега на мястото е Sport Depot).

Ценови промени


Във времето преди моловете "Витошка" беше без конкуренция в София като наеми. За магазин на булеварда се чакаше на опашка, а нива над 100 евро/кв.м бяха нормално явление. Трансформацията на района обаче каза думата си и в това отношение - за последните пет-шест години спадът на наемите е в пъти. Пазарът се стабилизира едва през последната година с връщането на живота по булеварда.

Така средно месечно за квадрат търговска площ на "Витошка" сега вече се плащат 38 евро/кв.м (виж графиката), а свободните магазини намаляха до осем (три от тях от дълго време са без наемател). Макар и малко, не липсват и атрактивни оферти като за мястото на бившия магазин на Mango. За момента е ясно, че с директното си стъпване на българския пазар испанската марка няма да наеме обратно обекта. От посредника по сделката Forton обаче коментираха, че най-вероятно новият наемател отново ще е моден ритейлър.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia 2 Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia

Той е собственост на Веселин Данев и смяната на бранда ще стане от следващия летен сезон

18 авг 2019, 5586 прочитания

Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро

"ММ солушънс" нае новопростроената Kite в София. Проектант и основен собственик е арх. Борислав Богданов

18 авг 2019, 2656 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Пазарът на недвижими имоти се стабилизира

През последните три месеца се отбелязва ръст от 17% в броя сделки с жилища, отчита "ERA България"

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство