Новият брой: Да си посееш бъдеще

Новите дрехи на булеварда

Новите дрехи на булеварда

Как столичната "Витошка" от символ на лукса се превърна в зона за заведения и достъпен шопинг

Сирма Пенкова, Радостина Маркова
16735 прочитания

© Надежда Чипева


42 до 46% от търговските площи на бул. "Витоша" са заети от търговци на дрехи и обувки. На заведенията се падат 13-15%
38 лв. на квадратен метър е средният наем на централния столичен булевард.

Най-старото обединение в Париж е това на търговците от "Шан-з-Елизе". Наемателите на емблематичната улица се сдружават през далечната 1860 г. и дълго време влияят върху всички аспекти от нейното битие – облик, събития, работно време на магазините и др. Ако търговците на софийския бул. "Витоша" имаха думата, днес той би бил съвсем различен. Вероятно значително по-консервативен за промени, по-придирчив към наематели и защо не – все още отворен за автомобили.

Това обаче не е така, а през последните години най-популярната софийска търговска улица преживя редица промени – превръщането й в пешеходна зона, прокопаването на метрото, ремонтите, оттеглянето на скъпите брандове, спадът на наемите, завземането на все повече площи от кафенета и ресторанти... Обобщаваме ги в няколко тенденции, които макар и пред очите ни, но бавно и затова почти незабележимо преобразяваха търговския булевард през последните години.

Завръщането на минувачите

Кризата и свитите доходи на купувачите, строителството на метрото и последвалият дълъг "прашен" период, мол-вълната в София... За "Витоша" това се оказа лоша комбинация. Заради строежа на подземната железница месеци наред булевардът беше негостоприемно място с тесни пасажи за преминаване. И потокът от минувачи секна.

Междувременно моловете се наложиха като места за пазаруване и търговската улица опустя. Данните на консултантската компания Colliers показват, че най-критична е била 2010 г., когато делът на свободните магазини се е повишил до 17% при едва 2% от площите на булеварда през предходната година. Самите търговци също си спомнят този период. "Огражденията около строежа на метрото пречеха на клиентите да стигнат до магазина и това съчетано с ниската покупателна способност даде отражение върху продажбите ни", обобщава представител на модна марка, която присъства на булеварда от години. Когато периодът на ремонтите приключи и обновяването на две-трети от бул. "Витоша" бе факт обаче картината се промени.

По-приветливият облик и превръщането на търговската улица в пешеходна зона доведе до отваряне на нови заведения, те привлякоха посетители и в резултат търговците се връщат. Метрото също допринесе за това. Представителят на цитираната по-горе модна марка сега отбелязва: "Спирката в близост до магазина улеснява придвижването на клиентите, а отскоро работим и с удължено работно време."

Улицата на заведенията

Тенденцията "Витоша" все повече да се превръща в зона за заведения се усети преди близо две години. Дотогава кафенетата на бул. "Витоша" се брояха на пръсти, а по време на ремонтите оредяха съвсем. След края на строителните дейности и спирането на автомобилното движение обаче там се настаниха известни марки като сладоледените салони Afreddo, Raffy, фреш-барове, кафенета, вериги за хранене като Wok to Walk, популярни заведения – отскоро на улицата е първият за столицата ресторант от веригата "Щастливеца". В топлите дни потокът от хора не секва и това се отчита и от наемателите. "През лятото клиентите са значително повече в салона ни на бул. "Витоша", а през зимата – в обекта ни в The Mall", казва управителят на Afreddo.

Очевидно и бизнесът на конкурентната Raffy на булеварда върви, след като собствениците поетапно разшириха приземния етаж и наеха втори за тераса бар. "Разширението не беше планирано, дължи се изцяло на увеличаването на клиентите", обясниха от заведението. Макар и разходката по бул. "Витоша" да оставя впечатление, че заведенията вече са основни наематели, статистиката сочи обратното. Според Colliers все още преобладават търговците на дрехи и обувки, които заемат 42-46% от общата площ. Тази на заведенията е едва 13-15%, макар и с външните маси да изглежда, че са превзели булеварда. Останалото са обекти за различни услуги – аптеки, дрогерии, оптики, книжарница, банки, мобилни оператори и др.

Топ търговците

Първият знак, че бул. "Витоша" отново е интересен за модните търговци, бе отварянето на магазин на Zara в частта срещу Съдебната палата. Три години по-късно H&M отвори в бившия салон на Уникредит Булбанк на търговската улица. Появата на Zara и H&M бе знакова, тъй като за първи път световни модни марки директно стъпиха на бул. "Витоша". Към обекти на централната улица гледат и други големи оператори, но няма подходящи помещения. "Ако се предлага магазин над 500-600 кв.м, той най-често е на няколко нива и това ограничава ритейлърите да развият концепциите си. Те искат да отварят т.нар. представителни магазини (flagship) на булеварда, каквато е практиката по света", коментира Боряна Пенева от Colliers.

Възможен изход намери представителят на Benetton – MDL, който откри няколко обекта на булеварда, включително специализиран с детски колекции. Според Росен Генев от консултантската компания Forton причина големите световни марки първо да стъпват в моловете е, че там могат да постигнат по-добри наемни условия. Впоследствие обаче повечето поглеждат и към търговската улица.

Средната ръка

Влизането на световни марки, насочени към масовия потребител, е ефект на още едно явление на бул. "Витоша" - оттеглянето на луксозните магазини за сметка на по-достъпната мода. Бутиците за дрехи и обувки започнаха да напускат булеварда още след затварянето му за коли преди години. Сега повечето са позиционирани в частта след бул. "Патриарх Евтимий", където клиентите им могат да паркират, както и в карето на улиците "Леге" и "Съборна".

Самият бул. "Витоша" постепенно се превърна в пъстра смесица от заведения и магазини в различни ценови категории – редом с популярните брандове от средния клас на улицата навлязоха и редица търговци, които разчитат основно на ниските цени. По изключение позиции на булеварда запазиха по-стари наематели като DIKA, която е там от средата на 90-те, докато други като Capasca освободиха площите (сега на мястото е Sport Depot).

Ценови промени

Във времето преди моловете "Витошка" беше без конкуренция в София като наеми. За магазин на булеварда се чакаше на опашка, а нива над 100 евро/кв.м бяха нормално явление. Трансформацията на района обаче каза думата си и в това отношение - за последните пет-шест години спадът на наемите е в пъти. Пазарът се стабилизира едва през последната година с връщането на живота по булеварда.

Така средно месечно за квадрат търговска площ на "Витошка" сега вече се плащат 38 евро/кв.м (виж графиката), а свободните магазини намаляха до осем (три от тях от дълго време са без наемател). Макар и малко, не липсват и атрактивни оферти като за мястото на бившия магазин на Mango. За момента е ясно, че с директното си стъпване на българския пазар испанската марка няма да наеме обратно обекта. От посредника по сделката Forton обаче коментираха, че най-вероятно новият наемател отново ще е моден ритейлър.

42 до 46% от търговските площи на бул. "Витоша" са заети от търговци на дрехи и обувки. На заведенията се падат 13-15%

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


22 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    А Фандъкова забрави да довърши ремонта...

  • 2
    gradu6kata.bie avatar :-|
    Мале, малеее....

    Малее, малеее, каква статия.
    Почти да повярваме:
    1. Витошка е точен израз на БГ икономика, която се крепи на кръчмарската гилдия. Но ако пиеш едно кафе, ще разбереш за какво иде реч...
    2. Витошка е гъчкана от велосипедисти, които както знаем се грижат за пешеходците, да не би да могат да ходят спокойно...
    3. За чистотата да не говорим: минава "брат.чедките", събират едрите буклуци и толкоз...А повръщаното, разлятото от пияниците се оставя на гълъбите...
    4. Най-хубавото е, че несполучливия бивш фонтан стана хубаво място за пързаляне на най-малките 1-2 годишни дечица
    5. Поне да бяха довършили довършителните работи, а те го зарязаха до Солунска, и към центъра си е селско лустро на макадам...

  • 3
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj

    София имаше нужда от една такава дълга и добре изглеждаща пешеходна улица. Дано да остане така за дълго!

  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell

    "Витошка" трябва да е пешеходна чак до "Южен парк" и... засега липсват малки площадчета.

  • 5
    daaam avatar :-|
    daam

    На мен ми харесва Витошка

  • 6
    badmf avatar :-|
    badmf

    Като чета коментарите разбирам, че София тотално е превзета от селото.
    Нужда от "чаршия" изпитват само люде, населявали провинцията, където въпросния обект се е ползвал за да се покаже местния еснаф, разхождайки вечер новите си тоалети, за да предизвика завистта на простолюдието.
    Витошка вече не е нито риба, нито рак. Не може да се каже, че е пешеходна, защото на места широкия иначе булевард се стеснява до 3-4 метра, заради масите и столовете на заведенията. За архитектурата и материалите на ремонтираната му част изобщо няма да отварям дума, защото тя може да се харесва само на хора с твърде нисък критерий за красота.
    Липсата на велоалеи пък предизвиква омраза от въпросния еснаф. За него е неизвестно, че столицата е строена от римляни, а центърът й е кръстопът и Витошка се явява важна транспортна артерия.
    Както и да е. След като емигрантите от село станаха повече от софиянци, включително и в управлението на града, нормалните софийски дришльовци, като мен, ще трябва да търпим.

  • 7
    wyg53365051 avatar :-|
    Българофилъ

    Обновената част на бул. Витоша от "Аптека" към Съдебната е точно копие на всяка една провинциална търговска улица. А оная цица, на която се пързаляли децата е мозъчният онанизъм на някой бавноразвиващ се братовчед на Петър Диков. А от статията разбирам, че пешеходната част на Витошка била затворена след ремонта. "След края на строителните дейности и спирането на автомобилното движение обаче там се настаниха известни марки като сладоледените салони...". Може ли да попитам автора дали паметта му го лъже или просто не е стъпвал в центъра преди да я разкопаят тази улица? Автомобилното движение и преди си беше забранено, като изключим колите със специален режим, но те и сега могат да си минат. Единствено трамваят не може да мине, защото по тия хлъзгави павета му е трудно.

  • 9
    demokoko18 avatar :-|
    demokoko18

    Нали всички си давате сметка, че няма абсолютно никакво значение дали си роден в София или не ? По-важното е отношението... Ако сме доказали едно нещо , то е че никой няма едноличен монопол върху простотията :)

    За мен лично Витошка е в пъти по-добре отколкото преди 15 години , да кажем. Фонтанът е грозен, но пък има вело-алеи ( поне в не-ремонтираната част ). Друг е въпросът, че 80% от тях са окупирани от кафета и свободно блуждаещи пешеходци.

  • 10
    goschko avatar :-(
    goschko

    Голям брой барове и кафенета са превзели бившата търговска улица улицата (което е хубаво), но Raffy е превзело и велоалеята, и почти целите релси на трамвая - доста отвъд тротоарното си право и за сметка на всички не-клиенти на заведението (което определено не е нито хубаво, нито цивилизовано, нито говори за кой знае какво уважение към гражданите на София и техните гости).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал