"Глориент" строи 90 хил. кв.м складове край Нови хан
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Глориент" строи 90 хил. кв.м складове край Нови хан

Представителите на инвеститора в East Ring Велизар Проданов (вляво) и Тодор Кавръков при презентацията на проекта

"Глориент" строи 90 хил. кв.м складове край Нови хан

Това е първата инвестиция в площи за отдаване под наем след кризата

Радостина Маркова
13285 прочитания

Представителите на инвеститора в East Ring Велизар Проданов (вляво) и Тодор Кавръков при презентацията на проекта

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Компанията "Глориент Инвестмънт БГ", която притежава един от най-големите портфейли с недвижими имоти в страната, инвестира в складова база с площи под наем край софийското село Нови хан. Проектът East Ring е първият от началото на кризата, който се предлага на свободния пазар, а не е строен по поръчка на конкретни инвеститори.

Според консултантската компания Forton, ексклузивен агент по отдаването на East Ring, заради дългото отлагане на подобни проекти на пазара вече има недостиг на модерни складове, а делът на незаетите площи е едва 2.4%. Въпреки това повечето инвеститори изчакват и появата на подобен проект ще е добър пазарен сигнал за тях.

Какво се строи

Базата на "Глориент" ще бъде изградена на терен от 220 хил. кв.м, окрупнен преди повече от пет години. Земята се намира в близост до магистрала "Тракия" в района на стара и добре позната индустриална зона, която съчетава пътен и жп транспорт плюс близост до международно летище.

Под наем се предлагат площите в първия етап от инвестицията на компанията, който включва довеждащата инфраструктура до парцела плюс складова база с 6400 кв.м разгъната площ. Това вероятно ще е и най-скъпата фаза на проекта, тъй като в нея влиза подготовката за изграждането на всички следващи етапи. Строителните работи до момента включват не само складовата база, но също и километър асфалтов път, докарване на електричество, оптичен кабел, паркинг, както и осигуряване на собствен водоизточник. Следващите етапи от строителството включват изграждането на два ТИР-паркинга, също на пречиствателна станция. Без инвестицията в земя до момента в East Park са вложени около 4 млн. евро. Част от проекта е и работещият в района телевизионен студиен комплекс, където се провеждат популярни риалити формати.

От "Глориент" планират да изградят край Нови хан общо 90 хил. кв.м складови площи, разделени на етапи в рамките на близките 6 години. Според мениджъра на проекта Велизар Проданов, след като първоначалната инвестиция в земя и инфраструктура е направена, всяка от следващите сгради може да бъде реализирана за осем до десет месеца.

На инвеститорите се предлага както земя за строителство с изградени комуникации, така и възможност компанията да проектира и изгради база за нуждите им. След завършването на имотите компанията инвеститор предлага да поеме и управлението и поддръжката им.

Пазар в развитие

Очакванията на инвеститора в East Ring са Сграда 1 да бъде отдадена на двама-трима по-големи наематели – логистични компании или дружества с дейност в областта на леките незамърсяващи производства.

Владимир Гюрджиев, ръководител "Индустриални и логистични площи" във Forton, заяви, че вече има запитвания от големи компании за логистично обслужване, които са сключили договори с нови клиенти. По думите му това са едни от най-големите наематели на складови площи, защото сключват договори за 3 до 5 години и не искат да инвестират в строителство.

От "Глориент" изтъкнаха като плюс на вече изградената сграда ниските разходи за поддръжка, тъй като още при проектирането и строителството са заложени мерки за спестяване на енергия и вода, както и за естествена вентилация на площите. Сградата има и сертификат от британската система за устойчиво строителство BREEAM.

При какви наемни нива ще се отдава Сграда 1 не беше посочено, но Владимир Гюрджиев посочи, че в рамките на района те са между 3.5 и 4.5 евро/кв.м месечно. Заради недостига на складове под наем от Forton отчитат леко покачване на наемите за последните шест месеца, като за София те вече са 3.75 евро/кв.м при 3.5 евро/кв.м по-рано.

Дружеството - инвеститор в базата край Нови хан, "Глориент инвестмънт БГ" е собственост на Христо Кусев, Николай Китов и регистрирана в Холандия компания и е един от най-големите собственици на земя, търговски и складови площи в страната. До момента е реализирало 27 проекта в 17 града, а сред наемателите му са Billa, "Техномаркет", Metro, Baumax и др.

Компанията "Глориент Инвестмънт БГ", която притежава един от най-големите портфейли с недвижими имоти в страната, инвестира в складова база с площи под наем край софийското село Нови хан. Проектът East Ring е първият от началото на кризата, който се предлага на свободния пазар, а не е строен по поръчка на конкретни инвеститори.

Според консултантската компания Forton, ексклузивен агент по отдаването на East Ring, заради дългото отлагане на подобни проекти на пазара вече има недостиг на модерни складове, а делът на незаетите площи е едва 2.4%. Въпреки това повечето инвеститори изчакват и появата на подобен проект ще е добър пазарен сигнал за тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Може ли някой да разкаже, защо се изтъкват такива предимства като "съчетава близостта на летище със ЖП линия" или "съчетава летище с пристанище". Познавате ли някаква стока, която да дойде със самолет и да се прехвърли на кораб или пък клиентът да си я кара до карго терминала на летището с ЖП-вагони ?

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Я, колко много минуси, пък да отговори никой не иска. Е добре, за да сложа край по темата, влагайте повече мисъл и по-малко клишета. Не се чувствайте задължени да пишете за всеки склад във Варна, че "предлага интермодален превоз между воден, въздушен, шосеен и ЖП транспорт", защото претенциите за компетентност по темата логистика не се заключават в изреждането на комбинации и пермутации, които в реалността не съществуват. Ицо Хазарта го пее на майтап, вие го вземате на сериозно.

    "Тряя намерите по най-добрия начин да се продадете ве,
    вий книга ли четете е, вий сте мноо зле...."

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "cinik":

    Разбирам ти мисълта, но в името на развитието на българската държава и на инвестициите в нея трябва да има и такава възможност.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Между другото, водил съм разговори на ниско ниво с Фортон във връзка с площи в The Mall и ми направи впечатление, че имат професионален поглед над нещата. Не търсят само да намерят наематели, но взимат под сериозно внимание техните проекти на първо място.

    Не смятам, че инвестиция на частна компания заслужава критични коментари. Нека си развиват бизнеса по какъвто искат начин. Пожелавам им успех и дано спомогнат за привличане на допълнителни инвестиции, колкото и "long shot" да е това.

  • 5
    gost22 avatar :-P
    gost22

    До коментар [#1] от "cinik":

    Има има, само кавичките около стока си изпуснал, че и точно така си пътува с прекачване между всички видове транспорт...

  • 6
    nockout avatar :-|
    nockout

    До коментар [#1] от "cinik":

    Ми към въпросната база се предполага, че ще пътуват стоки от/за различни краища на света, което предполага, че някои ще пристигат/заминават по вода, други по въздух, трети с камиони. А и една такава диверсификация на инфраструктурата не виждам какво може да навреди. А и да си представим сценарии от научната фантастика, че стане подобно събитие на това с онзи вулкан със сложното име и блокира въздушният транспорт, трябва да има 2; 3 вариант. Та това е моето виждане по въпроса. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова логистика в източна София

Нова логистика в източна София

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK