България трябва по-активно да се промотира като място за бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България трябва по-активно да се промотира като място за бизнес

България трябва по-активно да се промотира като място за бизнес

Константин Николов
6476 прочитания

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Визитка:

Питър Виктор е старши управляващ директор в Cushman&Wakefield за Европа, Близкия изток и Африка и ръководител на звеното за международни корпоративни клиенти. Има 27-годишен опит в недвижимите имоти, основно на пазара на офиси. Преди присъединяването си към Cushman&Wakefield през 2003 г. е бил вицепрезидент на Boston Properties в Сан Франциско, където е отговарял за отдаването под наем и маркетинга на портфолио от имоти с обща площ 1.2 млн. кв. м. Михаела Лашова е изпълнителен директор на Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield в България и Македония. Българската компания е част от групата AG Capital.  

Как изглежда България в очите на чуждите имотни инвеститори?

Питър Виктор: В момента капиталовите потоци в глобален план са фокусирани върху Европа. Мнението ми е, че в краткосрочен план интересът към България ще нарасне, тъй като възможностите пред инвеститорите на пренаселените пазари в Европа са все по-малко. И инвеститорите по естествен начин увеличават апетита си за риск. В България заради локацията и малкия пазар рисковете са по-големи от Западна Европа, но интересът ще нарасне.   

Михаела Лашова: Бих добавила, че виждаме инвеститори да търсят първокласни продукти извън първокласните пазари в Европа. Става въпрос за качествени сгради, построени през последните години, които сега са пълни с наематели, наемите леко се покачват и това открива възможност за добри инвестиции.

Според вас за кои групи е по-интересна и има потенциал България - за наемателите или за купувачите?

П.В.: Отговорът ми е: и за двете групи. Но става въпрос за два различни типа публика. Ако бях на мястото на Българската агенция за инвестиции, щях да се обърна към тези потенциални клиенти. Според мен страната ви може да направи доста повече в промотирането на възможностите пред инвеститорите. И сега е идеалният момент, защото, както споменах, активите стават все по-скъпи на много пазари - наемите са по-високи, трудът е по-скъп и т.н. Компаниите вече търсят нови възможности да намалят разходите си. Така че са "в настроение" да чуят оферти и вашата страна може да направи повече в тази посока. Освен това някои пазари, които преди предлагаха по-ниски разходи, също вече прегряват след няколко вълни на инвестиции. Това се отнася повече до наемателите, тоест бизнеса. Инвеститорите пък повече се интересуват от добрите истории - добри сгради, добра заетост, добра доходност... плюс възможност за растеж.

М.Л.: Що се отнася до наемателите - България е на трето място в Европа по привлекателност за аутсорсинг компаниите след Румъния и Чешката република. Така че това е добра история, която трябва да се популяризира, за да могат тези компании да разберат, че съществуваме.  

С коя страна от региона или Европа бихте ни сравнили като доходност и възможности?

П.В. Когато се оглеждат за възможности, инвеститорите започват от обичайните държави в Западна Европа и после се движат на изток. Следват централноевропейските страни - например Полша има голяма, стабилна икономика, голям производител и   затова е много привлекателна. Чешката република, Унгария и Словакия вече са се наложили с многобройните компании, които са инвестирали там. В България няма такава активност и затова бих я сравнил и със Сърбия, Хърватия и др.

М.Л.: Инвеститорите, които са активни тук, следят и Унгария, и Сърбия, където пазарът има потенциал за растеж. Румъния много навакса през последната година и реализира много сделки, нови проекти. Там вече навлизат институционални инвеститори. Причината за колебанието в някои инвеститори по отношение на България е нестабилната политическа ситуация през последната година и по тази причина страната изостана от Румъния.

По отношение на споменатите аутсорсинг компании смятате ли, че интересът към страната е устойчив?

М.Л.: През последните години работещите в сектора нарастваха стабилно с 10% на година и все повече компании навлизат на пазара, особено в тъй наречения near-shoring.

П.В.: Да, компаниите, които преди изпращаха бизнес процеси и услуги в по-далечни държави, вече нямат такъв успех с тези операции, а разходите им растат. Така че сега те се оглеждат за държави, които са по-близко до основните им операции и така България може да поеме част от този бизнес. Например по отношение на технологиите страната се е наложила и така може "да се продава".

Смятате ли, че пазарът е достатъчно голям, за да поеме навлизането на нови и нови аутсорсинг компании?

М.Л.: В момента петнадесетте най-големи офис сгради в София, които покриват изискванията на този тип наематели, са заети почти изцяло. Виждаме тенденция компаниите да се насочват към градове като Пловдив, Варна, Бургас. Причината е, че тези градове имат качествени сгради и качествена работна ръка заради наличието на добри университети и училища. Но пазарът още не е пренаселен и през следващите години се задават нови проекти - например бизнес центърът "Капитал Форт" на бул. "Цариградско шосе", който ще е готов следващата година. Има и проекти, които се очакват през 2016 г.

Такава ли е тенденцията и в други страни - разпростиране на проектите от столицата към други градове?

П.В.: Да, става въпрос за търсене и предлагане. Ако една компания може да намери добри офиси и служители в даден град, разбира се, че ще отиде там.

Смятате ли, че тенденцията за навлизане на компании в България може да се прехвърли от аутсорсинг сектора към производствената индустрия?

П.В.: Смятам, че няма друг начин.

М.Л.: Това вече се случва - например в сектора за автомобилни компоненти, както и в текстилната индустрия. Също така фирми от Гърция и Турция имат интерес да преместят тук свои производства. И причините са няколко - по-ниските данъци, по-ниските производствени разходи и особено що се отнася за турските компании - фактът, че ще произвеждат в страна от ЕС. Например гръцка компания дойде тук да произвежда соларни панели, друга - оборудване за сигурност. Има и фирма, която произвежда за Zara.

Ако имахте магическа топка, какви щяха да са очакванията ви за следващите години в сектора?

П.В.: Оптимист съм. Мога да кажа, че притесненията за втори потенциален финансов срив са преувеличени. Така че се надявам за стабилна среда в Западна Европа, което ще доведе и до повишен интерес към Централна и Източна Европа. И България е в добра позиция да се възползва.     

Визитка:

Питър Виктор е старши управляващ директор в Cushman&Wakefield за Европа, Близкия изток и Африка и ръководител на звеното за международни корпоративни клиенти. Има 27-годишен опит в недвижимите имоти, основно на пазара на офиси. Преди присъединяването си към Cushman&Wakefield през 2003 г. е бил вицепрезидент на Boston Properties в Сан Франциско, където е отговарял за отдаването под наем и маркетинга на портфолио от имоти с обща площ 1.2 млн. кв. м. Михаела Лашова е изпълнителен директор на Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield в България и Македония. Българската компания е част от групата AG Capital.  

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Под "място за бизнес" явно дамата и г-на разбират единствено лъскав билдинг с подобаващо оборудване.

    Иначе под "място за бизнес" има логика да се разбира съвкупността от икономическата среда, нивото на корупция, адекватността на държавната администрация, ограничаването или не на монополите, степента на данъчно-осигурителната тежест, нивото на образование и квалификация на работната сила и т.н.

    Блясъкът на фасадата впечатлява само провинциалистите...

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Прав сте за комплексния характер на бизнес средата, а същи и за това че и двете изказвания са по-скоро на реалтори отколкото на хора занимаващи се с инвестиционни процеси. Явно хората са си платили за рекламна статия в един от по- сериозните (за България ) икономически вестници, оттам и доста общите приказки на Петър Виктор и мадам Лашова.

  • 3
    foxa5 avatar :-|
    foxa5

    Общи приказки. Скука.

  • 4
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Всичко може да стане и то доста лесно. Просто средата трябва да позволява чиста конкуренция и пазара трябва да може да задържа качествените си кадри.
    http://iconomicabg.blogspot.com

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Промотирайте, със снимки на Цветан Цветанов и Цветан Василев.

  • 6
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    До коментар [#1] от "D-r D": Много вярно! По принцип мисълта им е бих казал очевидна и, според мен, незаслужаваща вниманието (нашето и на Капитал).

    Такива лозунги (трябва да сме по-конкурентоспособни, трябва по-активно да се рекламираме, трябва да подобрим образователаната система и много други "трябват") много, но предложения за кой, какво конкретно, с какъв бюджет и какъв очакван, количествен и качествен резултат няма. А така, на маса да седнем "какво трябва" всички сме добри...

  • 7
    mammita avatar :-|
    mammita

    Това, което трябва да се направи според ме е да се вложат усилия за развитие на регионалната икономика. Общините да не са толкова централизирани в действията си и зависещи от правителството. Трябва да се проследят младите хора, които са излезли от градовете, къде са отишли, каква професионалн квалификация имат. От тук да се прецени какъв е потенциалът от квалифицирана работна ръка, която може да се върне в градовете ако им се създадат условия. Така кемтът хваща под мишница една презентация с потенциала, който предлага и започва да си прави срещи с бизнеси в страната и извън нея, за да се привличат инвестиции.
    В момента имаме следния казус: Бизнесът казва - аз хубаво ще инвестирам и ще разкрия работни места в община Х, но на мен ми трябват квалифицирани служители (инжинери, юристи, счетоводители и т.н.), а там няма такива и за това няма смисъл от моята инвестиция. Квалифицирания пресонал от друга страна казва- Аз защо да се връщам в родния ми град, като там нямам работа и не мога да се реализирам.
    Така сме се вкарали в спиралата на разрухата на регионалната икономика.

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Един куп общи приказки. Всички ни знаят ниските данъци, всички ни знаят че сме дестинация за аутсорсинг, всички ни знаят корумпирания съд и бавната администрация. Решенията не се вземат в резултат на реклама, особено в този бизнес...

  • 9
    inmoinvestments avatar :-|
    InmoInvestments

    Като работещ с истински инвеститори, единственото което мога да кажа е , че българия Въобще не е интересна на никого с нищо.... Просто няма с какво да заинтересува един човек с пари. Нито природа, нито туризъм, нито социален живот, нито борсова търговия...нищо !

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#9] от "InmoInvestments":

    Ние имаме всички тези неща, но не сме специални с нищо добро. А в пазарната икономика трябва да се отличаваш. Ние с години сме печелили на база покритие на стандартите. Трудно е да се отучим.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пазар в точка на замръзване

Пазар в точка на замръзване

MBL: Офис пазарът в София замръзва

MBL: Офис пазарът в София замръзва

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK