С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
10 25 окт 2014, 19:26, 6152 прочитания

Питър Виктор от Cushman&Wakefield и Михаела Лашова от Forton: България трябва по-активно да се промотира като място за бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка:
Питър Виктор е старши управляващ директор в Cushman&Wakefield за Европа, Близкия изток и Африка и ръководител на звеното за международни корпоративни клиенти. Има 27-годишен опит в недвижимите имоти, основно на пазара на офиси. Преди присъединяването си към Cushman&Wakefield през 2003 г. е бил вицепрезидент на Boston Properties в Сан Франциско, където е отговарял за отдаването под наем и маркетинга на портфолио от имоти с обща площ 1.2 млн. кв. м. Михаела Лашова е изпълнителен директор на Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield в България и Македония. Българската компания е част от групата AG Capital.  


Как изглежда България в очите на чуждите имотни инвеститори?

Питър Виктор: В момента капиталовите потоци в глобален план са фокусирани върху Европа. Мнението ми е, че в краткосрочен план интересът към България ще нарасне, тъй като възможностите пред инвеститорите на пренаселените пазари в Европа са все по-малко. И инвеститорите по естествен начин увеличават апетита си за риск. В България заради локацията и малкия пазар рисковете са по-големи от Западна Европа, но интересът ще нарасне.   
Михаела Лашова: Бих добавила, че виждаме инвеститори да търсят първокласни продукти извън първокласните пазари в Европа. Става въпрос за качествени сгради, построени през последните години, които сега са пълни с наематели, наемите леко се покачват и това открива възможност за добри инвестиции.

Според вас за кои групи е по-интересна и има потенциал България - за наемателите или за купувачите?
П.В.: Отговорът ми е: и за двете групи. Но става въпрос за два различни типа публика. Ако бях на мястото на Българската агенция за инвестиции, щях да се обърна към тези потенциални клиенти. Според мен страната ви може да направи доста повече в промотирането на възможностите пред инвеститорите. И сега е идеалният момент, защото, както споменах, активите стават все по-скъпи на много пазари - наемите са по-високи, трудът е по-скъп и т.н. Компаниите вече търсят нови възможности да намалят разходите си. Така че са "в настроение" да чуят оферти и вашата страна може да направи повече в тази посока. Освен това някои пазари, които преди предлагаха по-ниски разходи, също вече прегряват след няколко вълни на инвестиции. Това се отнася повече до наемателите, тоест бизнеса. Инвеститорите пък повече се интересуват от добрите истории - добри сгради, добра заетост, добра доходност... плюс възможност за растеж.
М.Л.: Що се отнася до наемателите - България е на трето място в Европа по привлекателност за аутсорсинг компаниите след Румъния и Чешката република. Така че това е добра история, която трябва да се популяризира, за да могат тези компании да разберат, че съществуваме.  


С коя страна от региона или Европа бихте ни сравнили като доходност и възможности?
П.В. Когато се оглеждат за възможности, инвеститорите започват от обичайните държави в Западна Европа и после се движат на изток. Следват централноевропейските страни - например Полша има голяма, стабилна икономика, голям производител и   затова е много привлекателна. Чешката република, Унгария и Словакия вече са се наложили с многобройните компании, които са инвестирали там. В България няма такава активност и затова бих я сравнил и със Сърбия, Хърватия и др.
М.Л.: Инвеститорите, които са активни тук, следят и Унгария, и Сърбия, където пазарът има потенциал за растеж. Румъния много навакса през последната година и реализира много сделки, нови проекти. Там вече навлизат институционални инвеститори. Причината за колебанието в някои инвеститори по отношение на България е нестабилната политическа ситуация през последната година и по тази причина страната изостана от Румъния.

По отношение на споменатите аутсорсинг компании смятате ли, че интересът към страната е устойчив?
М.Л.: През последните години работещите в сектора нарастваха стабилно с 10% на година и все повече компании навлизат на пазара, особено в тъй наречения near-shoring.
П.В.: Да, компаниите, които преди изпращаха бизнес процеси и услуги в по-далечни държави, вече нямат такъв успех с тези операции, а разходите им растат. Така че сега те се оглеждат за държави, които са по-близко до основните им операции и така България може да поеме част от този бизнес. Например по отношение на технологиите страната се е наложила и така може "да се продава".

Смятате ли, че пазарът е достатъчно голям, за да поеме навлизането на нови и нови аутсорсинг компании?
М.Л.: В момента петнадесетте най-големи офис сгради в София, които покриват изискванията на този тип наематели, са заети почти изцяло. Виждаме тенденция компаниите да се насочват към градове като Пловдив, Варна, Бургас. Причината е, че тези градове имат качествени сгради и качествена работна ръка заради наличието на добри университети и училища. Но пазарът още не е пренаселен и през следващите години се задават нови проекти - например бизнес центърът "Капитал Форт" на бул. "Цариградско шосе", който ще е готов следващата година. Има и проекти, които се очакват през 2016 г.



Такава ли е тенденцията и в други страни - разпростиране на проектите от столицата към други градове?
П.В.: Да, става въпрос за търсене и предлагане. Ако една компания може да намери добри офиси и служители в даден град, разбира се, че ще отиде там.

Смятате ли, че тенденцията за навлизане на компании в България може да се прехвърли от аутсорсинг сектора към производствената индустрия?
П.В.: Смятам, че няма друг начин.
М.Л.: Това вече се случва - например в сектора за автомобилни компоненти, както и в текстилната индустрия. Също така фирми от Гърция и Турция имат интерес да преместят тук свои производства. И причините са няколко - по-ниските данъци, по-ниските производствени разходи и особено що се отнася за турските компании - фактът, че ще произвеждат в страна от ЕС. Например гръцка компания дойде тук да произвежда соларни панели, друга - оборудване за сигурност. Има и фирма, която произвежда за Zara.

Ако имахте магическа топка, какви щяха да са очакванията ви за следващите години в сектора?
П.В.: Оптимист съм. Мога да кажа, че притесненията за втори потенциален финансов срив са преувеличени. Така че се надявам за стабилна среда в Западна Европа, което ще доведе и до повишен интерес към Централна и Източна Европа. И България е в добра позиция да се възползва.     
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Ново време за "Славянска беседа" 3 Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

11 окт 2019, 6700 прочитания

Велинградският хотел "Велина" има нов собственик Велинградският хотел "Велина" има нов собственик

Строителят и хотелиер Христо Томов е придобил 94% от дружеството през борсата срещу 12 млн. лева

10 окт 2019, 6246 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Жилища с наематели са нова опция за инвестиция на имотния пазар

Притесненията около депозитите активизираха покупките на хора с бюджети 150 - 200 хил. евро, отчитат от Unique Estates

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие