Последният гигант сред моловете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Последният гигант сред моловете

Последният гигант сред моловете

Sofia Ring Mall влиза на силно конкурентен пазар и залага на мебелен профил и повече забавления

Радостина Маркова
40252 прочитания

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Sofia Ring Mall в числа

Инвестиция: 130 млн. евро

Разгъната застроена площ: 170 000 кв. м.

Търговска площ в мола: 70 000 кв. м

Места за паркиране: 3500

Магазини за мебели и стоки за дома: 50 000 кв. м (заедно с IKEA)

Магазини за мода и услуги: 56 000 кв. м

Зони за забавления и почивка: 42 000 кв. м

Дори да ви се струва, че в София вече има достатъчно молове, пригответе се за още един. Преди дни на околовръстния път до магазина на IKEA отвори най-новият - Sofia Ring Mall. Проектът на гръцките компании Danaos Development и Fourlis Group се включва в надпреварата за клиенти с комбинация от 200 магазина, кино с десет зали, голям развлекателен център, картинг писта, заведения и открити пространства. С него в южната част на града, където само допреди две години нямаше нито един работещ мол, вече има близо 200 000 кв. метра търговски и развлекателни площи. И с това пазарът изглежда наситен.

Големият печеливш са потребителите, които имат избор между все по-интересни и повече места за пазаруване, срещи и забавления. За всички останали работата сега започва. За мениджърите на новия мол задачата е да го наложат на силно конкурентен пазар, за тези на останалите - да задържат позиции, а за търговците - да се ориентират в кои от всички проекти бизнесът им ще върви най-добре.

Единственото известно в това пазарно уравнение е, че поне за момента нов голям търговски център в тази част на града не се очаква.    

Да отвориш последен

Влизането на пазар, където вече има по много от всичко, а покупателната способност не расте, не е лека задача. На инвеститорите в Sofia Ring Mall обаче им се налага да я решат, ако искат да спечелят от проекта си. Гъстотата в региона стана ясна още преди няколко години, когато в южната част на София течеше строителството на още два мола - Paradise Center и Bulgaria Mall, а на пазара вече печелеха позиции големи проекти като The Mall и Serdika Center.
Общото между всички тях е, че са разположени в най-атрактивните южни, централни и източни части на града и се конкурират за ограничен брой потребители. В тази картина Sofia Ring Mall е последният щрих и за да се впише, трябва да предложи нещо ново - и като магазини, и като развлечения и прекарване на свободното време. Мениджърите на мола и на консултантската компания Colliers, която отдава площите в него, гледат на тази позиция от добрата страна. А именно: това, че отваря последен, е възможност да огледат какво липсва на пазара и да го предложат. Според представител на конкурентен търговски център те нямат друг избор: пазарът е наситен и всеки нов проект има шанс само ако е по-добър от предишните.  
Генералният мениджър на Sofia Ring Mall Никос Ксеталис вижда възможности за това в няколко посоки. Първата е близостта до Витоша и връзката с природата. "Цялата архитектура и дизайн на мола са подчинени на тази концепция – има големи отворени пространства, широки тераси с изглед към планината, стъклени фасада и покрив, много естествена светлина във вътрешността и зелени площи на повече от 28 000 кв. м", изброява Ксеталис. На практика, въпреки че е на самия околовръстен път, молът е обърнат изцяло към планината и към разположената в съседство IKEA, с която има и топла връзка.
Близостта до магазина на шведската марка е второто му предимство, тъй като IKEA сама по себе си е повод много хора да дойдат в тази част на София. От мола подсилиха тази синергия, като привлякоха наематели с допълващи бизнеси като Mr. Bricolage и мебелна къща "Явор" и ги разположиха в биг-бокс зона. От тази комбинация се роди най-големият център за мебели и стоки за дома в страната с обща площ от 50 000 кв. метра. Подобно на отворилия миналата година Paradise Center, проектът на Danaos и Fourlis също залага на концепцията, че моловете вече са не само места за шопинг, а и за развлечения и прекарване на свободното време. И също като него разполага с достатъчно място, за да я разгърне - търговската му площ е 70 000 кв. м. Така, след като от Paradise Center заложиха на лунапарк, най-големия Playground, денс-студио и други атракции, сега в Sofia Ring Mall отваря най-големият увеселителен център на закрито - Funtasy Ring Park. Концепцията е на гръцка компания, която ще я развие на площ от 6000 кв. м с ледена пързалка, въртележка, арена за каране на колелета, зона за скачане с трамплини, парти зона и др. В мола ще отвори и най-голямата закрита картинг писта в страната с площ от 7500 кв. м и дължина от 620 м. По-сложен се оказа въпросът с привличането на интересни модни марки, тъй като на пазара напоследък рядко влизат големи и дълго очаквани имена, а вече работещите тук много внимателно се разрастват.
Предимство на Sofia Ring Mall е присъствието на Mango, след като тази година испанският бранд влезе директно в страната и за момента е с два магазина (първият е в The Mall). Сред ключовите наематели са още H&M, New Yorker, LC Waikiki, Terranova, Intersport, макар и да липсват брандовете на Inditex (Zara и останалите от групата). През гръцката верига универсални магазини Notosgallerie влизат още интересни, а в някои случаи и нови за пазара марки като Lauren by Ralph Lauren, Lacoste, DKNY, Calvin Klein, Armani, Chanel, Bvlgari, Guerlain, Chloe, Dior, Jennifer Lopez и др. Тя отваря в Sofia Ring Mall първия си магазин в България, разположен на три нива и 6500 кв. м.    Сред големите наематели е и ZBS Retail Group, която открива 22 магазина. Дружеството е най-големият собственик на франчайз на модни марки, партньор на над 30 бранда, сред които Next, Oviese, Alcott, MO, Bossini и др. Повечето бяха наематели и в бургаския мол Strand, с който ZBS Retail Group има общи собственици, но той спря работа след затварянето на КТБ.

Накратко: новият мол ще привлича клиенти с над 400 марки, от които 100 нови за българския пазар. Това обаче не означава, че ще му е лесно.

Труден пазар

Няма ръст на потреблението, просто след 2012 г. спря драматичният спад. Така председателят на Българската ритейл асоциация (БРА) и собственик на веригата за детски стоки Hippoland Мариан Колев обобщава пазарната картина в София. За момента тя не дава повод за оптимизъм: спад няма, но очакваният ръст на потреблението постоянно се отлага. Така за много търговци отварянето на нови магазини води до разсейване на клиенти, но не и до повече приходи. По тази причина повечето внимават къде влизат с обекти. Експанзията им е по-предпазлива и заради високите съпътстващи разходи за довършителни работи, оборудване и зареждане на всеки нов магазин.
В подобна ситуация не е изненада, че отварянето на Sofia Ring Mall бе отлагано неколкократно от 2013 г. досега. А само тази есен се смениха три дати  - през септември, октомври и окончателната - на 6 ноември. От ръководството на търговския център обясниха това с липсата на готовност при част от наемателите да отворят навреме. Дни след откриването на мола някои още не са приключили работата си и реално се очертава Sofia Ring Mall да заработи с пълен капацитет идната пролет. Такъв е графикът за част от магазините, като например Mr Bricolage, който отваря частично, предимно с продукти за коледна украса. Директорът на веригата Андрей Евтимов обясни, че есента не е активен сезон за нея и няма смисъл от инвестиция в цялостно откриване в момента. То е планирано за март догодина, като магазинът в Sofia Ring Mall ще е с изцяло нова концепция като продукти и начин на излагане.
За декември се отлага и отварянето на "Пикадили", а до края на ноември се очаква да заработи Funtasy Ring Park. Сега готовност за откриване имат основно по-големи модни марки и някои от заведенията. Като цяло обаче наемателите виждат добри перспективи пред мола. Според Андрей Евтимов от Mr. Bricolage  локацията му е много добра - с лесен достъп и в район с платежоспособни и модерни клиенти. "Харесва ми акцентът върху забавленията, а по отношение на нас разчитам и на доброто развитие на IKEA в съседство, защото сме свързани като бизнес", коментира той. Мариела Остенд, съсобственик на  ZBS Retail Group, също вижда потенциал в търговския център, основно заради локацията, добре подбрания и разположен микс от наематели и лесната ориентация от потребителска гледна точка. Според нея обаче работата по налагането му на пазара ще е дълга и сега започва.
Очакванията са за силна конкуренция, тъй като потреблението не расте и пазарът само се преразпределя между повече участници с всеки нов мол. По оценки на търговци, а и на самите мениджъри на Sofia Ring Mall най-силният и най-близо разположен конкурент е Paradise Center. Очертава се пряко състезание за посетители и с The Mall, основно за живеещите в източните райони на София.     Според Мариан Колев новият конкурент ще отнеме аудитория и от близко разположения Bulgaria Mall на бул. "България". Неговите очаквания обаче са не повече от 5-10% от хората, които пазаруват в трите изброени мола, да се насочат към новата дестинация. Самият той няма обект в Sofia Ring Mall, тъй като вече има магазини в жк "Младост" и в Bulgaria Mall.

"Ако отворя и в Sofia Ring Mall, сборът от оборотите на този обект и работещия в жк "Младост" ще е малко по-голям, докато разходите ще са двойни", описва ситуацията Колев. Според него категорично са минали времената, в които търговците влизаха навсякъде, където можеха. Научихме се да смятаме по-добре, обобщи той.

С потенциал във времето

Макар и прохождането да е трудно, Sofia Ring Mall излиза на пазара със сериозни шансове да се наложи. Най-малкото, защото е в район с перспектива да се развива в близките пет-десет години. Част от това развитие са и плановете на инвеститорите в IKEA и в търговския център постепенно да изградят около тях цял нов квартал с къщи, апартаменти, офиси, хотел и спортни съоръжения. За момента обаче молът разчита основно на живеещите и работещите в южните квартали, по Витошката яка, както и в района на "Бизнес парк София" и оформящата се офис зона от двете страни на околовръстното шосе.
Другото предизвикателство е как ще се върне инвестицията от над 130 млн. евро на Danaos Development и Fourlis Group. Част от нея са собствени средства и вътрешни заеми от компаниите майки, но има и кредит от три гръцки банки - Алфа банк, Юробанк и ОББ. Неговият размер е 45 млн. евро плюс 6 млн. евро за разходи за ДДС, като обезпечението е залог върху мола и дружеството инвеститор в него.

Сметките не са лесни, тъй като нарастващата конкуренция на пазара на търговски площи през последните години свали наемите, а при по-ключовите търговци те са обвързани и само с приходите от обектите им (т.нар. подоходен наем). Растат и разходите за довършителни работи, като за магазини на ключови наематели те често се поемат от инвеститорите в моловете.

Резултатът е: по-големи инвестиции при по-ниска възвръщаемост и по-висока конкуренция. При тази картина едва ли е чудно защо Sofia Ring Mall се очертава последна голяма инвестиция на софийския пазар. Поне на юг.

Sofia Ring Mall в числа

Инвестиция: 130 млн. евро

Разгъната застроена площ: 170 000 кв. м.

Търговска площ в мола: 70 000 кв. м

Места за паркиране: 3500

Магазини за мебели и стоки за дома: 50 000 кв. м (заедно с IKEA)

Магазини за мода и услуги: 56 000 кв. м

Зони за забавления и почивка: 42 000 кв. м

Дори да ви се струва, че в София вече има достатъчно молове, пригответе се за още един. Преди дни на околовръстния път до магазина на IKEA отвори най-новият - Sofia Ring Mall. Проектът на гръцките компании Danaos Development и Fourlis Group се включва в надпреварата за клиенти с комбинация от 200 магазина, кино с десет зали, голям развлекателен център, картинг писта, заведения и открити пространства. С него в южната част на града, където само допреди две години нямаше нито един работещ мол, вече има близо 200 000 кв. метра търговски и развлекателни площи. И с това пазарът изглежда наситен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

48 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    След 2 години няма да има кой да ви напсува ако се разхождате в тия молове. Не защото посетителите по някаква неведома причина ще са станали по-възпитани, просто няма да ги има.

  • 2
    romolus avatar :-?
    Додо

    Пожелавам успех, но може би ще трябва да се организират екскурзии от Македония или Сърбия, за да има повече бизнес на първо време. ( спомням си, че преди да има в България ИКЕА, имаше доста чести "екскурзии" до ИКЕА в Солун)

  • 3
    stoiank avatar :-P
    stoiank

    Ех Бойко, горкият как съжалява, че го откриха един ден по-рано. Можеше утре сутринта да пререже първата лента отново като Премиер. Все пак околовръстно до там, метростанция има си заслуги човекът, а те да го подведат така.
    Както се оказа с печатниците, същото ще е и с моловете, малко са множко за софийския пазар, но някой ще дръпнат, други ще са надолу. За мен Сердика е на анти място, не дотам изпипана концепция като строителство, но перфектен менинджмънт/може би само леки проблеми с хигиената/ и дългосрочна стратегия, съответно феноменални резултати. Пазарът е странно място, дребните камъчета обръщат колата.

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    А бе да има...

  • 5
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    До коментар [#1] от "today ;)":

    Мда, влез в Мол София или който и да е друг мол в София да видим какво ще ти е мнението - няма места в паркингите, няма места в зоните за хранене. Или си поредния хейтър или не си посещавал мол.

  • 6
    longin avatar :-|
    longin

    тва зелено-кафяво нещо в средата е доста грозничко и стерилно...
    сигурно символизира връзката с Витоша

  • 7
    ikg29565817 avatar :-|
    Веселин Николов

    Ей,голяма комплексарщина е това нашето с тия молове. Преди седмица се връщам от Сингапур - приказно богата, уредена държава, с 15 милиона туристи годишно - няма такива мастодонти. Пълно е с големи, универсални магазини, с пазмера на ЦУМ да речем, но такова чудо 200 000 м2....на фона на българската мизерия е просто смешно.

  • 8
    evpetra avatar :-P
    evpetra

    До коментар [#5] от "Павел":

    Все пак, местата за хранене не могат да изхранят търговците от другите магазини.

  • 9
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#7] от "comtec":

    може би не е лошо да мислиш преди да пишеш? май цената на земята оказва някакво влияние в разликата , която си открил ? Аз пък бях в лондон преди седмица и не видях пред хародс паркинг като на МЕТРО в Младост. Селяни горублянски!

  • 10
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#7] от "comtec":

    Каква комплексарщина ? Да не мислиш, че собственика на мола го е построил, за да разправя, че има МОЛ? Или са и ще изперат доста пари, или правят голяма инвестиция с цел възвращаемост. Посещаемостта на моловете не е никак малка.. Считат, че има търсене.. затова предлагат :)
    Дали ще е успешен или не.. ще се разбере в последствие.
    Лично аз съм на мнение, че инвестицията в производството на нещо е най-добрата за една дръжава. Но за това трябва качествен мат'рял и добра бизнес среда, а ние нямаме нито едно от двете.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Airbnb и други загуби

Airbnb и други загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK