С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 14 ное 2014, 18:00, 8643 прочитания

За моята сграда и външното й управление

Или с какво точно се занимива фасилити мениджмънтът и как този пазар стигна обем от 4 млрд. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Авторът е управител на "Гео фасилитис"

Качественото строителство изисква сериозна инвестиция. Но макар и да е силно капиталоемко, най-значимите разходи по една сграда са други. Доказано е, че поддръжката на имот през целия му жизнен цикъл превишава като инвестирани средства тези за строителството му поне четири пъти.

Как да се управлява ефективно този процес, а и влаганите в него пари, е фокус на цяла индустрия, позната като фасилити мениджмънт. Терминът придобива все по-голяма популярност в бизнес средите, а пазарът на този тип услуги се разраства през последните години – както в България, така и в европейските страни.


Ползите от фасилити мениджмънта могат да се усетят в няколко посоки. Административните разходи са вторите по големина след тези за персонал в много компании (основно в сферата на услугите), но това отваря и широки възможности за оптимизация. И именно тук е ролята на фасилити мениджмънта.

Какъв е този бизнес
Навлизането на термина фасилити мениджмънт в бизнеса е свързано с промяната на парадигмата, че ако сами извършваме дадена дейност, това излиза по-евтино. В много случаи е точно обратното.

Ефектите от избора на професионалист идват през икономия от мащаба и по-висока продуктивност на собствените служители, тъй като те могат да се концентрират върху основната си дейност и да не мислят дали лампата свети, дали е топло/студено и т.н.



Именно защото фасилити мениджмънтът е начин на мислене, можете да чуете различни дефиниции за него. Те обаче не означават, че професионалистите в тази област имат кардинално различно виждане по темата. Разликите са в изказа, но не и в принципите – управление на множество дейности, които трябва да осигурят комфорт на ползвателите на сградите, да удължат техния експлоатационен живот и да оптимизират разходите (съответно и приходите) от управлението им.

Много хора асоциират тези дейности със "сградна поддръжка", но тя е много повече. А именно: интегриран управленски подход, който включва всички аспекти от експлоатацията на една сграда. Включително и сградното поддържане, но не само. В ежедневието си специалистите се сблъскват с най-различни казуси, които изискват компетенции по право (договори за наем, с подизпълнители и др.), финанси (бюджети, разходи през жизнения цикъл, периоди на откупуване и др.), информационни технологии (ИТ инфраструктура, софтуери за управление на процеси и т.н.), управление на активите (отдаване под наем/наемане, покупко-продажби и др.), енергийна ефективност и мениджмънт, безопасност на средата и действия при извънредни ситуации, обслужване на клиенти и много други.

Интересно да се отбележи е, че не само англоезичните страни припознават термина фасилити мениджмънт. Примери за това са фасилити мениджмънт асоциациите в Близкия изток, Бразилия, Румъния, Унгария, Япония, което доказва недостатъчността на термина сградно поддържане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Офис формулата на Park Lane 3 Офис формулата на Park Lane

Как проектът се структурира като инвеститори, строители, наематели

19 сеп 2019, 3563 прочитания

Британската финтех компания Tide се мести в Mеgapark от споделено пространство 1 Британската финтех компания Tide се мести в Mеgapark от споделено пространство

Екипът от близо 100 служители ще се увеличи с над 80% до края на 2019 г.

12 сеп 2019, 1999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Наемателите търсят все повече качествени офиси

Разликата между нивата на наемите в България на първокласните площи и останалите ще се увеличава, показва международно проучване

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата