С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 21 ное 2014, 16:37, 15482 прочитания

Оцеляване за великани

Зад блестящите фасади на моловете се крият спадащи приходи и загуби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Част от темата

Бизнесът на търговските центрове в София

Гладът на моловете

Навлизането на много и големи търговски центрове на малкия и беден софийски пазар неизбежно ги води към канибализма

Свещеният храм на търговците

Ако има идеален момент за предоговаряне на по-изгодни условия за присъствие в моловете, той е сега

Планирано и реално

Спадът на приходите се отразява и върху възможността на търговските центрове да обслужват финансовите си задължения. С изключение на Serdika Center след покриване на разходите по кредитите си останалите софийски молове са приключили 2013 г. на загуба, а резултатът от предходни години не е по-различен.  

Заради трудното обслужване на задълженията си тази пролет собственикът на The Mall - Assos Capital, договори и споразумение за разсрочването им с банките кредитори.  


Според Асен Лисев, управляващ директор на консултантската компания MBL CBRE, в основата на тези резултати са прекалено оптимистичните разчети при планирането и изграждането на повечето молове.
"Плащано е скъпо и прескъпо за земята, а и цялостният бюджет за строителството е планиран и разходван на база непостижимо високи наеми или заетост на магазините. Друг проблем е високото ниво на дълг, който инвеститорите са взимали и който им е отпускан от банките", обобщи той.

Резултатът най-често е, че след като търговският център отвори приходите от дейността му не са достатъчни за погасяване не само на главницата, но дори и на лихвите. В такъв случай започват преговори за преструктуриране на заема, като се разчита банката да напасне финансовите разходи към размера на събраните наеми, посочи Лисев.

По думите му, ако ситуацията не се подобри, следват по-активни действия на банката, за да минимализира загубите си. Последната фаза е изнасяне на актива на публична продан или смяна на собствеността - развитие, до което тази година стигна City Center Sofia. Търговският център бе придобит от Revetas Capital и в момента се планира как да се върне на пазара, включително и след мащабна инвестиция в ремонт.



Извън придобиванията на проблемни активи сделки на пазара на търговски центрове трудно може да се очакват, тъй като в повечето случаи ще са на загуба.  
"В някои случаи пазарната стойност на моловете е по-ниска от размера на кредита, а в други - не достатъчно висока, за да възвърне вложения от инвеститора капитал. Търсене също липсва, защото с покупката на мол си купуваш проблеми", обобщи Асен Лисев.

Според него сделки са възможни само при наличие на купувачи, които имат много добър опит в сегмента или успеят да постигнат достатъчно ниска цена, за да рискуват парите си. Такива обаче, особено при по-големите проекти, е малко вероятно да се появят.
 
Колко носи квадратният метър
Извън изявления от типа "ние сме най-добрите" обективните критерии за сравнение между софийските молове се базират на приходи, продажби на търговците и брой посетители. За да има съпоставимост, най-добре е тези числа да се гледат на квадратен метър. На анкета на "Капитал" до мениджърите на молове обаче отговориха само двама от тях - на City Center Sofia и Mall of Sofia. От първия търговски център отчетоха, че средно на ден през него минават 14 000 посетители, а от втория - между 20 000 и 22 000. Съотнесено към търговската площ, това показва, че Mall of Sofia (22 000 кв.м) е с най-добри показатели в това отношение - почти един посетител на квадратен метър дневно. При City Center Sofia той е около 0.6 души на кв.м, като трафикът вероятно идва основно от магазина на "Пикадили" на подземния етаж, сочен като най-успешния за веригата като цяло.
За останалите молове показателят посетител на кв.м дневно е твърдо под единица, тъй като по оценки на пазара никой от тях не реализира 50-60 000 посещения средно на ден, които да са съотносими с квадратурите им.
По-интересен е въпросът какъв е размерът на средната покупка в търговските центрове, тъй като високият трафик не означава непременно и добри продажби за търговците. Такива данни предоставиха единствено от City Center Sofia. Според поръчано от тях проучване на Gfk от началото на 2013 г. средната месечна покупка в мола е 135 лв. Числото е около 2.5 пъти над тези на конкурентни проекти, но с уговорката, че се дължи на голямата тежест на супермаркета на "Пикадили" при покупките в мола. Изследването е само сред посетители, които са пазарували.
По-добра съпоставимост има при приходите от наеми на кв.м търговска площ за година. С добри резултати е The Mall - 513 лв./кв.м, като числото вероятно е и по-високо, тъй като Carrefour е собственик на магазина си в мола. С над 570 лв. на кв.м е Serdika Center, но там приходите на дружеството идват и от офисната част към мола. Сходна е картината при Mall of Sofia, където приходите от наеми също включват и кулата Sofia Tower. При Bulgaria Mall този показател е малко над 350 лв., а при Paradise Center - 259 лв. И при двата обаче резултатите от миналата година не са показателни, тъй като работиха с непълен капацитет, а вероятно и с неизтекли гратисни периоди за част от наемателите. Освен това молът на бул. "Черни връх" и "Сребърна" няма и пълна година, тъй като отвори през март.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Активите на "Химко" пак се продават 1 Активите на "Химко" пак се продават

Съдебен изпълнител предлага имотите и оборудването, след като купувачът "Метахим импекс" спря да плаща на Инвестбанк

12 ное 2019, 2083 прочитания

Кристофор Павлов: Жилищата в София частично са надценени 4 Кристофор Павлов: Жилищата в София частично са надценени

Строителството им и през следващите пет години ще е фактор за растежа, казва главният икономист на Уникредит Булбанк

11 ное 2019, 5620 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Гладът на моловете

Навлизането на много и големи търговски центрове на малкия и беден софийски пазар неизбежно ги води към канибализма

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10