С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 9 яну 2015, 17:45, 16636 прочитания

Там, където някога имаше магазин

Поради липсата на достатъчно строителство на складове изоставените търговски площи стават привлекателни за производители и логистични компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Знаците на словенската верига Roda още стоят на празния магазин на столичния бул. "Владимир Вазов". Две години след нейното изтегляне от българския пазар едва ли има търговец, който да наеме огромния хипермаркет в покрайнините на града. Причината е, че както и Roda осъзна, потребителите вече търсят друг тип удобство. Дните, когато палеха колата само за да напълнят пазарската количка, вече са в миналото, особено при възможностите това да се съчетае и с други покупки и развлечения в моловете.

Но докато наемният пазар на големи магазини страда, друг набира сили - този на производствени и складови площи. След замрялото строителство през последните години предлагането е оскъдно и така се стига до ново решение - производители, логистични компании и различни търговци обръщат поглед към халетата на бивши хипермаркети в покрайнините на градовете. И вече има и първи сделки, които буквално префасонират старите магазини.


Полза за всички

За новите наематели те са шанс бързо да намерят нови и модерно оборудвани площи за бизнес. За собствениците са добра алтернатива за заетост на имотите им, макар и на по-ниски цени. За пазара - ниша, която макар и частично дава някакво решение на проблема с недостига на модерни площи.

На практика това е един от редките случаи, когато имаме win-win ситуация, обобщава Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални площи" в консултантската компания Forton.



Той и колегите му от 2-3 години търсят решения за имотите, които големите търговски вериги освобождават, оптимизирайки площите си. Работят по подобни сделки в София, Монтана, Русе, Димитровград Във Видин вече приключиха такава за магазина на "Техномаркет" в промишлената зона на града.

До няколко месеца веригата за техника ще се премести на по-централна локация в дунавския град, а на нейно място влиза текстилната компания "Слам клоудинг", част от германската група Seth GmbH. Така магазинът на "Глориент инвестмънт БГ" става производствена база с нов наемател и перспектива след три години при добро развитие да бъде придобит от него.

Собственикът на мрежата bgsklad.bg Симеон Митев също работи по подобни сделки в градове като Пловдив, София и Бургас. В морския град например търговската база на бивша верига за строителни материали и оборудване в момента се предлага под наем, разделена на по-малки складови площи и шоуруми.

Подобен процес тече и в покрайнините на София, където част от бившия магазин на Roda (също в търговския парк на "Глориент инвестмънт БГ") вече е заета от полския търговец на едро с авточасти Inter Cars. За останалите площи се преговаря с други наематели, като Владимир Гюрджиев отбелязва интерес основно за градска логистика.

Според Симеон Митев към този и други подобни имоти има интерес и от дружества, които се занимават с архивиране и дигитализиране на информационните масиви на различни институции. Такъв тип наематели се нуждаят от големи, модерни и добре оборудвани площи в рамките на града, но без претенции за представителност.

Подобна е картината и при бившия магазин Tempo в ритейл парк "Средец" зад Централна гара. Първият и единствен хипермаркет под този бранд отвори в София, докато веригата "Пикадили" бе част от сръбската "Делта макси груп" и бе закрит малко след като те бяха придобити от белгийската Delhaize.

Решението на белгийците остави голяма неизползвана площ - от близо 16 000 кв.м търговска и складова част на Tempo свободна доскоро бе над половината. На останалата част се разположиха магазини на "Пикадили" и "Техномаркет". Сега и в този проект има раздвижване - на 2000 кв.м веригата за облекла LC Waikiki отваря аутлет, а са в ход преговори за подобен формат и с мебелен магазин.

Според Ангел Велев от управата на търговския парк цените, които плащат новите наематели, са с около 30% по-ниски в сравнение с магазина на Tempo, за който договорът бе на 8.5 евро/кв.м. Но пък алтернативата е тези площи да стоят празни.

По наблюдения на Владимир Гюрджиев от Forton разликата в наемните нива за една и съща площ, ползвана за търговия и за складови и производствени цели, може да стигне и два пъти. Така например, ако наемите на големи магазини тип "хале" в регионалните градски центрове се движат между 6 и 10 евро/кв.м, то в алтернативния случай падат до 3-4 евро/кв.м. И той обаче определя смяната на типа наематели като оптимално решение за тези площи при сегашната ситуация на пазара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Две италиански офис сделки Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

24 яну 2020, 3876 прочитания

Botanica Lozen предлага нов начин на живот извън града Botanica Lozen предлага нов начин на живот извън града

В същото време достъпът до ключови точки в столицата е в рамките на минути

24 яну 2020, 1709 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Swissotel влиза в проекта на Garanti Koza в София

Веригата ще управлява хотел и 81 апартамента в комплекса Grand Kanyon в жк "Младост"

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10