Молът до "Хемус" ще се променя

Инвеститорът в City Center Sofia започва поетапен ремонт, ще търси нови наематели и се отваря към парка чрез тераси

Молът ще бъде преименуван на Park Center.

На десетата година от построяването му молът до "Хемус" ще изглежда различен. Това е планът на четвъртия собственик на City Center Sofia - базираният в Лондон фонд Revetas Capital. До 2016 г. на етапи сградата ще се ремонтира, ще се променят наематели, ще има детски кът и открита тераса на покрива. Целта: той отново да е пълен 100%.

През последните години молът, който е близо до центъра и платежоспособните жители на "Лозенец", основно се изпразваше - дали заради честата смяна на собствеността, концепцията или мениджмънта. Сега инвестицията в преустройството на City Center Sofia ще струва на фонда няколко милиона евро, съобщи представителят на фонда Райън Купърсмит, без да назовава точна сума. Той добави, че Revetas Capital оглежда и други възможни проекти в България, но засега не пожела да ги назове.

Кога и кой ще променя

Преобразяването на първия мол в София ще протече в няколко фази, като през това време ще бъде отворен за посетители. Някои реконструкции вече са започнали, а целта на инвеститора е до края на годината всички строително-ремонтни работи да са завършени. Освен технически и устройствени промени обновяването на мола ще продължи с разнообразяване на микса от наематели, който ще бъде обогатен с нови търговски марки и заведения.

По разработването на новата концепция фондът работи с консултантската компания Forton в качеството им на ексклузивен агент по отдаване на площите в мола. Според Росен Генев, мениджър "Търговски площи" в дружеството, "City Center има най-добрата локация в София, достъпът до него е възможен с всякакъв вид обществен транспорт, има и паркинг с достатъчно места. Разположеният зад мола парк и сантиментът към него като първия търговски център в столицата също са важни условия за успех".    

Какво ново

Предвидените промени включват ремонт на фасадата, промяна на разпределението на магазините, на ескалаторите и избягването на т.нар. глухи зони, които се възприемат от наемателите като недобри за разположение на магазините.

Киното CineGrand, което съществува под тази марка от миналата година след инвестиция от 700 хил. евро, ще остане, но ще има промени в заведенията за хранене. Предвижда се разширение на зоната за хранене, както и осигуряване на достъп от нея до външните тераси на мола.

Друга промяна, която се планира, е на последния етаж да бъде разположен голям детски център и ресторант с външна тераса, като вече се водят преговори с предстоящи наематели. "Няма да повтаряме други търговски центрове, искаме да сме по-различни", каза Генев.

Средна към висока мода

"Миксът от наематели, който подготвяме, ще бъде от среден към висок клас магазини, съобразен с клиентите, които живеят в близост до мола. Големите и емблематични марки остават", коментира Генев. Търговският център се намира до жилищни квартали, населени с хора с по-висока от средната покупателна способност. До голяма степен те ще бъдат целевите клиенти на магазина. Това са хора на възраст 25 - 45 години, които в ежедневието си се нуждаят от място, съчетаващо услуги, магазини и заведения. Анализите на консултантите от Forton показват, че повече от половината от посетителите на мола печелят над 750 евро месечно и годишно харчат по над 1000 евро в търговския център, което е двойно над средните нива в повечето софийски молове.

В мола ще влязат нови магазини с по-бутикови концепции. За нуждите на ключовите модни наематели ще бъдат обособени по-големи магазини на две нива с вътрешни ескалатори, а със съществуващите ще бъдат обсъдени и предложени по-добри локации в мола.

"Заетостта в момента е 75%", коментира Моника Григорова, пропърти мениджър на мола. Общата му отдаваема площ е 22 хил. кв.м. "Крайната отдаваема площ обаче също ще се промени, понеже някои от големите модни марки може да навлязат и в общите пространства", каза Георгиева. И допълва, че се надява в рамките на една година да постигнат 100% заетост.

Собственикът

Специализираният в придобиването на подценени активи фонд Revetas Capital е собственик на мола от пролетта на миналата година. Той придоби дружеството "Аурига", тогавашен собственик на търговския център, заедно със задълженията му към Уникредит банк Аустрия по договор за заем от 64 млн. евро.

Молът в София ще бъде преименуван на Park Center, за да стане част от платформата на фонда със същото име, която обединява 14 търговски центъра в Централна и Източна Европа. Revetas Capital има осем малки ритейл парка в Унгария, голям ритейл парк в Букурещ, Румъния, като планира още няколко обекта в Полша, Чехия, Словакия, Словения.  

Пазарът на търговски площи

Във фокуса на пазара на търговски площи през 2014 г. бяха сделките с подценени активи. Според редовния тримесечен доклад на Forton тази традиция продължава и през тази година. В периода януари - март 2015 г. отново преобладават покупките на неработещи или слабо представящи се проекти, които се нуждаят от преструктуриране. Общият обем на сключените в този период сделки в ритейл сегмента е 14 млн. евро. Една от знаковите такива бе тази за мол "Марково тепе" в Пловдив, който бе придобит от "Джи Пи груп" (строителна компания, свързвана с Валентин Златев) с намерение да бъде завършен.

Нови откривания през първата половина на 2015 г. не се очакват и общият обем модерни търговски площи в страната запазва нивата си от 763 000 кв.м. Промяна по този показател ще има най-рано към края на 2015 г., когато предстои завършването на Plaza West - проект с около 26 000 кв.м търговска площ, разположен в западната част на София.

Последна промяна на 16.04.2015 г. в 12:27 ч.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


24 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Специализираният в придобиването на подценени активи фонд Revetas Capital..."

    Подценени или надценени?
    Скептичен съм, че ще го реанимират, при толкова молове на калпак в София...

  • 2
    tolex avatar :-|
    tolex

    Този "мол" беше сгрешен още в зародиш. От проектите - до изпълнението. Супер грешна концепция по всички фронтове и етапи.

    Първият собственик реши, че няма да дава пари за международно признати проектанти в планирането на молове и се спря на бг архитекти, които буквално се изср@х@. После стана също и с изпълнителите. Накрая мениджмънта се беше заблудил, че нивата на наемите са ниски и точно по време на кризата не искаше да ги сваля, а да ги вдига.

    Резултата е виден - липса на качествени наематели, празни обекти, ниска посещаемост, затихващи обекти. Пълна занемареност на хигиената и подръжката. А да не говорим за тоалетните. Чудя се как РИОКОЗ си затваря очите, вместо да затври мола.

  • 3
    mto avatar :-|
    mto

    ""Миксът от наематели, който подготвяме, ще бъде от среден към висок клас магазини, съобразен с клиентите, които живеят в близост до мола. Големите и емблематични марки остават", коментира Генев."

    Тези хора не знаят ли, че клиентите идват и с коли, или пък с метрото - не са само тези "които живеят в близост до мола"... Както изглежда има всички предпоставки да продължават с погрешните концепции.

  • 4
    casinoto avatar :-?
    casinoto

    Според мен трябва да свалят наемите - да го напълнят яко и да се хранят от оборота - по-добре 100% пълен с по-ниски наеми отколкото полупразен и с напускащи клиенти.

  • 5
    casinoto avatar :-?
    casinoto

    И фуудкорта е далече - чак на покрива - трябва да е долу с изглед към парка - взимаш бургер и бира и по пейките :)

  • 6
    daaam avatar :-|
    daam

    Доста е невзрачен този мол. Има малко струващи си неща в него, а е на много хубаво място. Малко странно

  • 7
    alex_yordanov avatar :-|
    alex_yordanov

    "Анализите на консултантите от Forton показват, че повече от половината от посетителите на мола печелят над 750 евро месечно и годишно харчат по над 1000 евро в търговския център, което е двойно над средните нива в повечето софийски молове."

    Еееххх, мечти. Ако това беше вярно защо тогава МОЛа е в това състояние? Въпреки напъните на "анализаторите" имам съмнение, че нещо ще се промени. Пак ще си стои празен, както до сега.
    Може би ще има еуфория около евентуалното "обновяване" и толкова. След това ще си остане същата скъпа гробница. Мит е че в Лозенец има повече "богаташи". И там са същите селяни като в нявсякъде. Повече са им претенциите.

  • 8
    butterbrot avatar :-|
    Yomega

    Молът е уютен и с правилно управление може да е успешен бизнес.
    Локацията му наистина и сред най-добрите, не е крайна дестинация а е на път на много хора за и откъм центъра, плюс тези живеещи в района.

  • 9
    dan1 avatar :-|
    dan1

    До коментар [#7] от "alex_yordanov":


    [quote#7:"alex_yordanov"] Ако това беше вярно защо тогава МОЛа е в това състояние?[/quote]
    Защото половината от 10-те посетителя на МОЛ-а са 5. И те са похарчили 5000 евро за година.

  • 10
    meq47397974 avatar :-|
    Ина Йорданова

    Винаги ме е изумявал начинът, по който се плюе и с лекота и се раздават оценки за концепции на воля... особено анонимно, в нета. От "бизнес" и "маркетинг" в родината всеки разбира, това е ясно!
    Под всяка подобна статия се появяват 20 отрицателни коментара за нула време...
    Със сигурност купувачът на търговския център си е направил сметката и със сигурност след като е обявил плановете си пред медиите има концепция и ресурс да я следва.
    И със сигурност това е някаква инвестиция в България, където по правило всичко трябва да се обрече на неуспех и да се оплюе предварително, за да могат комплексарите да се чувстват ОК.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал