Пловдив: Как бизнесът събужда строителството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пловдив: Как бизнесът събужда строителството

Предприемаческата активност в сегмента на офис площите се повиши поради слабото предлагане и засилващото се търсене от навлизащите в Пловдив компании.

Пловдив: Как бизнесът събужда строителството

Навлизането на IT и аутсорсинг компании в града раздвижи и нови проекти за жилищни и офис площи

Предприемаческата активност в сегмента на офис площите се повиши поради слабото предлагане и засилващото се търсене от навлизащите в Пловдив компании.

© Наско Кънев


От миналата година се очерта ясна тенденция фирмите от IT сектора и изнесени центрове за услуги да отварят втори офис извън столицата.
"Предлагането на площи с характеристики клас А в Пловдив все още е доста скромно, но именно по тази причина започват новите проекти и промяната на предназначението на някои сгради."

Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" във Forton

Кое идва първо в един град - бизнесът или имотите? Въпросът е сложен и отговорът обикновено започва със зависи... И примерът с Пловдив е показателен. От една страна, предимствата на втория по големина град в България се изтъкват отдавна. Industry Watch наскоро го определи и като втората най-привлекателна дестинация след София за аутсорсинг на бизнес процеси. Развитието на сектора определено е катализатор за икономиката на града, за задържането на младите хора и за привличането на таланти от цялата страна.

От друга страна, фирмите твърдят, че досега основният проблем не е бил липсата на кадри извън столицата, а недостатъчният брой големи и качествени офиси и инфраструктура. Така някак излиза че двата процеса са започнали да се подклаждат взаимно в Пловдив и прииждането на IT компаниите вече раздвижва имотния пазар. През първото тримесечие на 2015 г. започнатото ново строителство под тепетата е 123.3 хил. кв.м, което е повишение от 54.1% в сравнение със същия период на миналата година, според данните на Националния регистър за ново строителство и реконструкции bcc.bg (виж таблица). До голяма степен това се дължи на миграционните процеси към Пловдив и повишеното търсене на пазара на жилищни имоти. От друга страна, предприемаческата активност в сегмента на офис площите също се повиши поради слабото предлагане и засилващото се търсене от навлизащите в Пловдив компании. От миналата година се очерта ясна тенденция фирмите от IT сектора и изнесени центрове за услуги да отварят втори офис извън столицата. Така в Пловдив се установиха компании като "Софика", Telus, Scale Focus, Unify и 60К. Подобна тенденция отбелязват и от Българската аутсорсинг асоциация, макар и да отчитат, че 95% от сектора още са концентрирани в София. Председателят на асоциацията Стефан Бумов обаче очаква в следващите години да продължи тенденцията за развитие на аутсорсинга и в други градове. Като една от причините посочва готовността на по-малките университети в страната да си сътрудничат с бизнеса.

Изгодни, но не и първокласни

"Най-активни на офисния пазар в Пловдив, както и в столицата, са IT и аутсорсинг компаниите", коментира Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" във Forton. "Някои от фирмите решават да открият втория си офис вместо в София в Пловдив, за други това е първа локация, а някои от вече установилите се там решават да разширят дейността си", обобщава експертът. Според нея основната причина за това е, че пазарът в столицата става все по-конкурентен и за IT компаниите и центровете за изнесени услуги е все по-трудно и скъпо да наемат както квалифицирани служители, така и подходящи офиси.

"Предлагането на площи с характеристики клас А в Пловдив е доста скромно, но именно по тази причина започват новите проекти и промяната на предназначението на някои сгради", обяснява Пашова. "Forton вече работи с няколко инвеститора за превръщане на складови и търговски площи в офисни такива", коментира тя. Според Пашова, тенденцията на офис пазара в Пловдив е именно за модернизиране на съществуващи площи и промяна на предназначението на различни обекти с цел превръщането им в офиси. По-малко са започнатите нови проекти.

На такова мнение е и главният архитект на града Румен Русев. Той посочи, че последното издадено разрешително за строеж на офис сграда в Пловдив е това на фирмата "Квалификация консулт" от лятото на 2014 г., като до този момент не е имало друг инвеститор, който да проявява интерес. "Това се промени преди около месец и половина, когато издадохме разрешителното за инвестиционния проект за бизнес парк на "Галакси инвестмънт груп", коментира Русев. Той разказва, че през 2008-2009 г. е имало друг подобен проект в югоизточната индустриална зона на града, но първа копка така и не се е случила. Според арх. Русев в Пловдив има много смесени сгради с офиси, но малка част от тях са правени по критериите за клас А. "Подобни офис сгради липсваха в Пловдив до този момент поради факта, че нямаше достатъчно големи потребители на такива площи", обобщи Русев.

Според Верка Петкова, мениджър "Офис имоти" в Colliers, това, към какъв тип проекти се насочват компаниите, е предопределено от тяхната дейност. "Имайки предвид типа на фирмите, които са основен двигател на търсенето в Пловдив, можем да кажем, че критериите им са идентични, без значение кой е градът, към който проявяват интерес. Предпочитанията им са към висококачествени офиси от високия клас А, разположени на комуникативна локация, предлагащи хомогенно и функционално разпределение на площите", коментира Петкова. Според нея в Пловдив се търсят дестинации в централната зона, главните булеварди и големите търговски обекти.

"Наемните цени в Пловдив варират в зависимост от сградата и местоположението от 3.5 до 7.5 евро на кв.м", посочва Петкова. "За сравнение наемните цени на пазара в София към началото на годината при клас Б в широк център и периферията на столицата са съответно 6 и 7 евро на кв.м. При проекти клас А средните офертни цени в столицата се запазват около 13 евро на кв.м, докато ефективните наеми се движат между 10.5 и 12 евро в зависимост от локацията и специфичните изисквания на наемателите", коментира експертът. Според Петкова Пловдив ще продължи да бъде интересен както на компании от аутсорсинг и IT сектора, така и други, желаещи да се възползват от позитивните характеристики на града. Според нея това са комуникативната локация (връзка с магистрала) в близост до столицата, наличие на летище, развита инфраструктура, възможности за оптимизация на разходи от гледна точка на наемни цени и заплати на персонал. "Изборът да преместят бизнеса си в Пловдив не е решение, което компаниите правят на ниво недвижим имот. Това е бизнес стратегия за подсигуряване на адекватни услуги и условия за клиентите им. Може би сред основните предимства е диверсификация от бизнес гледна точка и в някои случаи по-добри условия за наемателя или работодателя. Определящи при избора са и съдействието на общинската администрация и позиционирането на града на аутсорсинг картата, които не са без значение за компаниите и инвеститорите", коментира Петкова.

Кои са проектите

Според консултанти и фирми един от най-значимите проекти в Пловдив, който ще бъде на пазара през следващата година, е този на "Галакси инвестмънт груп" за Office Park Plovdiv. Инвеститорът, който доскоро се казваше "Галакси пропърти груп", се контролира от собствениците на "Винпром Пещера" Антон Щерев и Атанас Петров. Дружеството вече има реализиран офисен проект под тепетата - "Роял сити бизнес парк", в който наематели са IT компаниите "Софика," и Scalefocus. Според инвеститорите, решението им да започнат строителството на такъв тип сгради е сбор от няколко фактора. Сред тях е фактът, че Пловдив се очертава като инвестиционна дестинация, има добро местоположение и инфраструктура, значително по-ниски цени от столицата и над 40 хил. студенти, които оформят града като образователен център с добре подготвени кадри. "В допълнение на това се появи и силен интерес от IT компании, които отвориха офиси в Пловдив. Оказа се обаче, че в града няма достатъчно площи от високия клас А. Именно тази липса обоснова нуждата на инвестицията", обясни пред "Капитал" представител на компанията. Бизнесът в България е свързан с международното икономическо развитие и засиленият строеж на такъв тип сгради е свидетелство за това, че има растеж, допълниха от фирматаинвеститор. На този етап обаче не пожелаха да коментират наемните цени в офис сградата и размера на вложението си в проекта, но според данните на консултантските агенции цените за първокласни офиси в Пловдив варират между 7 и 8 евро/кв.м. Офис паркът ще се състои от няколко сгради. Очаква се първата да бъде завършена до края на зимата на 2016 г., а строителството на втория етап ще бъде определено впоследствие (през следващите 12-18 месеца).

Строителството на Office Park Plovdiv започна през март. Проектът е с обща застроена площ от 15 430 кв.м, а нетната разгърната площ на първата сграда е 6660 кв.м. Тя ще бъде на седем нива, а офисите ще са от типа отворено пространство (open space). Предвидени са и места за отдих, коментират от "Галакси". Проектът е предвиден за всякакъв вид наематели, но основно се предлага на международни фирми от IT и аутосрсинг индустрията. В момента компанията работи и върху други два инвестиционни проекта - индустриалните парк "Марково" и "Калояново", които са част от Тракия икономическа зона.

Единственият завършен проект за офиси клас А в Пловдив е този на "Квалификация консулт". Компанията решава да започне строителството след проведено маркетингово проучване от консултантската компания Forton, което потвърдило, че пазарът в Пловдив се нуждае от такива офис площи. Строителството е на етапи, като първият е бил преустройство на съществуваща сграда, след което ще последва надграждането й с още едно крило. Първият етап, който вече е пуснат в експлоатация, е на четири нива, а предстоящият втори ще бъде на шест етажа. Общата площ на проекта е 8200 кв.м, от които 6500 кв.м. са отдаваеми. Сградата ще разполага с три панорамни асансьора. Първият етап вече е отдаден изцяло на две компании - IT фирмата 60К и украинска компания от същата индустрия, която е изместила всичките си дейности в България. Цените на наемните площи се определят индивидуално и за момента не желаем да ги коментираме, посочва Иван Атанасов, мениджър на сградата. Очаква се новите наематели да се нанесат в сградата в средата на юни. Вторият етап на строителството пък трябва да приключи  през октомври, когато и крайният облик на сградата ще бъде готов. От "Квалификация консулт" споделят, че нямат опит в строежа на други сгради от клас А и на този етап не планират подобни проекти.

От миналата година се очерта ясна тенденция фирмите от IT сектора и изнесени центрове за услуги да отварят втори офис извън столицата.
"Предлагането на площи с характеристики клас А в Пловдив все още е доста скромно, но именно по тази причина започват новите проекти и промяната на предназначението на някои сгради."

Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" във Forton

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ambrazurchik avatar :-|
    Амбразурчик

    развижването на строителството е факт ,какот и поскъпването на имотите
    колкото и да се твърдеше ,че ням ада се възстанови пазарът на имоти-това се оказа грешка.

    тепърва цените ще се повишават
    някой трябва да изгуби , иначе няма пазар

  • 2
    interkostovista avatar :-|
    interkostovista

    Местната власт в комбинация с местния бизнес се стремят да привличат инвестиции, като обикалят по света и представят града си като инвестиционна дестинация. Добър урок, от който могат да се поучат останалите големи общини, особено София.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Airbnb и други загуби

Airbnb и други загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK