С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 29 сеп 2015, 16:38, 13026 прочитания

"Имотека": Повече продажби и по-високи цени на жилищния пазар

В централните зони на града вече се купува и на зелено, сочат наблюденията на новата агенция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Често купувачи са лекари и адвокати.

Повече и по-бързи сделки и по-високи цени на жилищата в София. Това са наблюденията на новата агенция за недвижими имоти на софийския пазар "Имотека", която обаче е свързана с "Адрес" (виж карето). Според експертите признаци за имотното събуждане през второто и третото тримесечие на 2015 г. в сравнение с предходната година са скъсяващият се период на търсене от страна на купувачите, покачването на активността и появата на нови типове клиенти. А прогнозата им напред е, че ръстът в цените в края на годината ще е с около 10% в София спрямо последния месец на предходната.

Колко струва
Според "Имотека" цените на жилищата в централните райони варират между 1000 и 1200 евро на кв.м в зависимост от състоянието им - дали са за ремонт, ремонтирани, какъв тип е строителството, етажността. За луксозните апартаменти отново критерии за определяне на цената са типът строителство, състоянието на сградата и общите части, комуникациите. При тези жилища цените са между 1000 и 1300 евро на кв.м. Апартаментите на зелено в централната част на града са около 800-1200 евро/
кв.м, а за близките до центъра квартали между 700 и 900 евро/кв.м. Според агенцията районът, който се е отличил през наблюдавания период с най-значим ръст в броя на сделките – 25%, е жк "Младост". Раздвижването там се дължи предимно на фактори като развитието на Бизнес парка, наличието на елитни училища и непосредствената близост до изхода на града.


Активен сезон на зелено
По данни на "Имотека" купувачите сключват сделка след среден период на търсене от около месец и половина, освен това все по-често покупка се осъществява и преди получаване на акт 16 на имота. "Днес около 15% от сделките в централната част на града и близките квартали са преди акт 16", коментира Люба Атанасова, изпълнителен директор на агенцията. Според нея купувачите все по-често предпочитат да купят на зелено – действие, доскоро приемано като рисково, пред това да се сдобият с готов имот, който не отговаря на критериите им за качество.

Нов тип купувачи
Данните на агенцията сочат, че раздвижване през последните две тримесечия има и в профила на купувачите. На пазара се наблюдава активизиране на лекарското и на адвокатското съсловие, както и на клиентите със свободни професии. "Лекарите вече представляват немалък дял от купувачите, като по-голямата част от тях са около и над 50-годишна възраст. Те са стартирали частна практика, когато това стана възможно – преди около 15 години, и днес разполагат с пари в брой, за които търсят изгодна инвестиция. Същевременно имат вече пораснали деца, които често поемат по техния професионален път. Днес те търсят жилищни имоти между 120 и 150 кв.м, които превръщат в частни кабинети – за себе си или за децата", казва Юлияна Шехерова, мениджър в "Имотека".

Със или без кредит
Оказва се обаче, че не само клиентите от лекарското съсловие купуват недвижимо имущество с пари в брой. Статистиката на "Имотека" посочва, че около 65% от купувачите плащат кеш. Останалите 35% от покупките са направени с кредит, като 2% е делът на потребителските заеми. Ипотечните кредити пък се разделят на два основни типа. Едните са заеми, покриващи под 40% от стойността на сделката, и такива, с които се заплаща над 80% от цената на имота. Разделението идва от факта, че част от клиентите взимат заем, за да се подсигурят при проверката на имота, която в такъв случай се осъществява от банката. Според експертите тази
несигурност се е проявила особено след периода на кризата.
 
Нов играч на имотния пазар
Най-новата агенция за недвижими имоти в столицата - "Имотека", е създадена преди шест месеца. Тя е част от групата на AG Capital, която е най-голямата българска холдингова компания, която инвестира в бизнеси, свързани с недвижимите имоти. Други фирми, част от групата, са "Адрес недвижими имоти", консултантът Forton, Unique Estates, BLD. Според изпълнителя директор на "Имотека" Люба Атанасова решението да отворят новата агенция е стратегическо и според нея пазарът има необходимост от още големи агенции за имоти. Компанията е започнала с 39 консултанти, но вече разполага с 67 брокери. Засега обслужва предимно централната градска част на София, жк "Младост" и част от южните райони. Предстои агенцията да се разрасне в София, а впоследствие да предложи услуги и в градовете Пловдив, Варна и Бургас.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 1374 прочитания

От състезателните писти до строителство на супермодерни вили От състезателните писти до строителство на супермодерни вили

Пламен Кралев - бивш автомобилен състезател, баща на пет деца, бизнесмен и предприемач

21 фев 2020, 4077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
До НДК за 22 млн. лв.

Централите на Сибанк и ДЗИ се местят в офис гиганта "Милениум център" през лятото на 2017 г.

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10