Онлайн търговията стимулира пазара на логистични центрове в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн търговията стимулира пазара на логистични центрове в Европа

Ръстът на онлайн търговията води до изграждането на все по-големи складови комплекси в Западна Европа - т.нар. XXL складове

Онлайн търговията стимулира пазара на логистични центрове в Европа

България все още изостава от западните тенденции, но има бъдеще като регионален хъб на онлайн магазините

7682 прочитания

Ръстът на онлайн търговията води до изграждането на все по-големи складови комплекси в Западна Европа - т.нар. XXL складове

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


По-големи складове, по-мащабни инвестиционни сделки и сливания на логистични оператори. Това са само част от промените, които настъпват на пазара на складови площи в Европа в резултат на бързото развитие на онлайн търговците.

Според последния доклад на международната консултантска компания CBRE, чийто партньор в България е MBL, B2C продажбите (директно от бизнес към клиент) на континента бележат стабилен средногодишен ръст от 15%. Прогнозите са продажбите в Европа догодина да достигнат 500 млрд. евро и над 600 млрд. през 2017 г. Огромните мащаби, до които достига интернет търговията, неизменно водят до промяна на ролята й не само като клиент на пазара на складови площи, но и като основен двигател за промяна на облика на този имотен сегмент.

Тази тенденция все още не е валидна за България, като засега страната не може да предложи големите складови обеми, нужни на този тип търговци. В допълнение ние сме по-скоро крайна дестинация в логистичната верига, а не на кръстопът, както централните европейски държави. Въпреки това експертите виждат бъдеще за развитие на България като регионален хъб за онлайн търговците. "Отличителен пример в това отношение са H&M, които избраха България за построяването на логистичен хъб за региона", коментира Христо Асенов, директор агенционни услуги в MBL. Според данни на консултантите 28% от интернет потребителите в България пазаруват онлайн, а в Европа този процент достига 63. Според Асенов е неизбежно броят на потребителите и обемът на онлайн търговията да расте и тук, а куриерите и 3PL операторите (от англ. third party logistics) да разширяват дейността си в България.

Всеки иска да стане голям

Ръстът на онлайн търговията в Европа определено има силата да промени досегашната логистична организация. Потребителите купуват повече стоки, но поръчките са по-малки по стойност. Това покачва относителния дял на разходите на логистични и транспортни услуги. Една от тенденциите, до които доведе това, е логистичните оператори да се сливат, за да оптимизират разходите си. Примери в това отношение не липсват, а именно сливанията между превозвачите FedEX и TNT, XPO и ND Logistics, DSV и UTi и т.н.

Две основни причини водят до промяна в пейзажа на логистичните площи в Западна Европа. От една страна, натискът на инвеститорите, които търсят по-големи по обем сделки (75-100 млн. евро), а от друга, този на логистичните оператори, които имат нужда от по-големи складове, за да оптимизират дейността си. Това води до изграждането на по-големи складови комплекси - т.нар. XXL складове, с площ от минимум 50 хил. кв.м (50 декара, което приблизително е площта на 10 футболни игрища). "Промяната в търсенето и размера на логистичните площи води до ръст в строителството на нови обекти", коментира Христо Асенов."Новите площи се предлагат на по-ниски цени и това допълнително стимулира търсенето на XXL складове от логистичните оператори." Сред причините за по-ниските цени на такива складове са по-евтината земя (купува се по-голяма площ) и строителство (по-изгодно заради обема).

Пример в тази посока е онлайн търговецът на модни дрехи и аксесоари Fashion Days. Компанията има три склада в индустриалната зона на Букурещ, но вече планира в бъдеще да ги консолидира в един XXL склад. Въпреки че Fashion Days е сред най-големите електронни търговци в България, гигантът не планира складове в България. Страната ни засега изостава от тренда за развиване на големи складови площи. В държави като Франция, Холандия и Великобритания обаче делът на XXL складовете вече е над 25% от общия обем, а средният размер на построените складове се увеличава (виж графика).

Близо до клиента

Интернет продажбите поставиха още едно предизвикателство пред куриерите и превозвачите - да достигат максимално близо до клиента. Потребителите са все по-взискателни и очакват персонализирани доставки, като те да бъдат получени в най-кратки срокове. Повечето клиенти живеят в градовете и затова големите логистични хъбове се подкрепят с мрежа от т.нар. final mile (от англ., "последна дестинация") складове, за да бъдат максимално близо до потребителите. "Сред новостите в областта на доставките са така наречените станции на самообслужване, които са факт от няколко години", разказа Асенов. "Еконт" вече има такъв проект. Чрез тази услуга получаваш SMS с персонализиран код, когато пратката ти пристигне, и отиваш да си я вземеш сам от автоматизирана станция."

По-големи складове, по-мащабни инвестиционни сделки и сливания на логистични оператори. Това са само част от промените, които настъпват на пазара на складови площи в Европа в резултат на бързото развитие на онлайн търговците.

Според последния доклад на международната консултантска компания CBRE, чийто партньор в България е MBL, B2C продажбите (директно от бизнес към клиент) на континента бележат стабилен средногодишен ръст от 15%. Прогнозите са продажбите в Европа догодина да достигнат 500 млрд. евро и над 600 млрд. през 2017 г. Огромните мащаби, до които достига интернет търговията, неизменно водят до промяна на ролята й не само като клиент на пазара на складови площи, но и като основен двигател за промяна на облика на този имотен сегмент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Сега очакваме и брандиране на големите складове... а после "БРАНДОВЕТЕ" да развият локални складове за по-добро обхващане на пазара...
    Нищо ново под слънцето — да живее Конкуренцията. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова логистика в източна София

Нова логистика в източна София

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK