За втора година след кризата сделките с бизнес имоти минаха 200 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За втора година след кризата сделките с бизнес имоти минаха 200 млн. евро

Един от двигателите на пазара в столицата бе City Center Sofia, където през есента бяха подписани договори с големи наематели за над 2500 кв.м

За втора година след кризата сделките с бизнес имоти минаха 200 млн. евро

Повишеното търсене на офиси и наемите е друга тенденция, която ще продължи и през 2016 г., покaзва анализ на Forton

5393 прочитания

Един от двигателите на пазара в столицата бе City Center Sofia, където през есента бяха подписани договори с големи наематели за над 2500 кв.м

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


По-осезаемо раздвижване има на офис пазара в Пловдив.

На пазара на бизнес имоти през 2015 г. са реализирани с 20% повече инвестиционни сделки спрямо предходната година, обобщава годишният анализ на консултантската компания Forton. Общият обем на сделките достига 236 млн. евро, което включва не само продажби на доходоносни активи, но и на строителни терени и на имоти за собствено ползване. "Това е втора година от началото на кризата, в която отчитаме инвестиционен обем над 200 млн. евро", коментира Явор Костов, мениджър "Капиталови пазари" във Forton. Според него трябва да се има предвид и фактът, че през 2014 г. активността се дължеше основно на силния пазар на подценени имоти. Докато фокусът на изминалата година беше възстановяването на интереса към строителните парцели и връщането на предприемачите на пазара. По-високият брой транзакции се дължи и на навлизането на нови чуждестранни играчи. През миналата година водещи са сделките със строителни терени, като заемат дял от 54% от пазара. Сред по-големите очаквани сделки през 2016 г. е тази за земята на бившата пивоварна фабрика на "Каменица" АД в Пловдив.

Недостатъчни офис площи

Основните тенденции през последното тримесечие на 2015 г. при офис площите бяха за активно търсене и лек ръст на наемните нива. Засиленият интерес за разрастване и наем на площи главно от страна на IT и аутсорсинг компаниите доведе до появата на нови проекти. По данни на Forton през миналата година са завършени общо над 105 хил. кв.м офиси, но голяма част от тях са усвоени още преди сградите да получат разрешение за ползване. Поради това качественото предлагане остава недостатъчно и не може да отговори на активното търсене.

Средната площ на нает офис през 2015 г. е малко над 1200 кв.м, наличните офиси през последното тримесечие на годината са нараснали с 29 хил. кв.м, достигайки общ обем от 1.79 млн. кв.м. Около 200 хил. кв.м нови офис проекти са в процес на изграждане. Едва 70 хил. кв.м от тези площи се очаква да бъдат завършени през 2016 г. Активното търсене и ограниченото предлагане на подходящи офис площи доведе и до лек ръст на наемите през годината. В София за първокласни сгради в центъра или по големите булеварди те се движат в диапазона 11-12.5 евро на кв.м, като се наблюдава близо 5% ръст в долната граница.  По-осезаемо раздвижване има на пазара в Пловдив, където наемите през втората половина на 2015 г. са се покачили с около 30%, достигайки 8 евро/ кв.м. Нарастващото предлагане на офиси под наем в града обаче ще балансира пазара. В града под тепетата инвестициите в офиси миналата година се раздвижиха и в процес на изграждане там са около 50 хил. кв.м.

Tърговските площи през 2015 г.

"Като цяло пазарът показа стабилност с ясно открояващи се работещи молове на фона на концепциите, които се нуждаят от ново позициониране", посочи Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton. Това е довело до интерес от нови марки, като CCC и Forever 21, които направиха своя дебют на българския пазар. Във високия ценови клас също има раздвижване – Tommy Hilfiger влезе с монобранд магазини, а Philipp Plein откри бутик в София. Утвърдените имена на пазара също продължиха разширението на мрежата си обекти, като много от тях се насочиха към областните градове, където конкуренцията все още е по-слаба. Сред примерите през последното тримесечие бяха откриването на магазин на H&M в S Mall в Сливен, влизането на Hippoland в Katina Center в Добрич, както и отварянето на Terra Nova в Panorama Mall в Плевен. След стабилизирането си в средата на годината наемите на първокласни площи в добре работещите молове тръгнаха нагоре и през последното тримесечие достигнаха 27 евро на кв.м в столицата. Наемните нива на столичния бул. "Витоша" пък достигнаха 46 евро/ кв.м за площ между 100 и 150 кв.м.

Активна година при индустриалните имоти

Дисбалансът между търсене и предлагане и в този сектор е довел до 8% ръст на наемите на първокласни площи, чиито средни нива към края на 2015 г. достигнаха 4.10  евро на кв.м за района на София, а в някои локации надминават и 5 евро/ кв.м. Пловдив продължава да привлича вниманието на инвеститорите в логистика и производства, като към края на годината в региона бяха завършени фабриката на Sensata и производственият център на Liebherr. Успоредно с големи градове като Пловдив интерес привличат и областни центрове като Плевен, Монтана, както и районът на Хасково и Димитровград заради близостта на магистрала "Марица".

По-осезаемо раздвижване има на офис пазара в Пловдив.

На пазара на бизнес имоти през 2015 г. са реализирани с 20% повече инвестиционни сделки спрямо предходната година, обобщава годишният анализ на консултантската компания Forton. Общият обем на сделките достига 236 млн. евро, което включва не само продажби на доходоносни активи, но и на строителни терени и на имоти за собствено ползване. "Това е втора година от началото на кризата, в която отчитаме инвестиционен обем над 200 млн. евро", коментира Явор Костов, мениджър "Капиталови пазари" във Forton. Според него трябва да се има предвид и фактът, че през 2014 г. активността се дължеше основно на силния пазар на подценени имоти. Докато фокусът на изминалата година беше възстановяването на интереса към строителните парцели и връщането на предприемачите на пазара. По-високият брой транзакции се дължи и на навлизането на нови чуждестранни играчи. През миналата година водещи са сделките със строителни терени, като заемат дял от 54% от пазара. Сред по-големите очаквани сделки през 2016 г. е тази за земята на бившата пивоварна фабрика на "Каменица" АД в Пловдив.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    alex_yordanov avatar :-|
    alex_yordanov

    Ако това недомислие CCS е "двигател на пазара в столицата" и анализите се свеждат до смяна на плочки и пране на пари - да ти и пазара и анализаторите.

  • 2
    zax50315885 avatar :-|
    Teaser

    Издателят на групата да не се е върнал в бизнеса с недвижими имоти отново, та промоцира такива свежи и оптимистични прогнози ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пазар в точка на замръзване

Пазар в точка на замръзване

MBL: Офис пазарът в София замръзва

MBL: Офис пазарът в София замръзва

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK