Продажбите на втори дом на руски граждани са спаднали значително

Според Green Life обаче ваканционните комплекси остават търсени от семейства с деца

Разместването на пазарните дялове на държавите, конкуриращите се за руските инвестиции, може да помогне на България да привлече близо 80% от интереса на купувачите, смятат от строително-инвестиционната компания.

Интересът на руснаците към покупка на второ жилище в България намалява значително. Тенденцията не е неочаквана и се отчита от строително-инвестиционната компания Green Life, която управлява и едноименния ваканционен комплекс близо до Созопол. Статистиката сочи, че броят продажби на имоти на руски раждани е спаднал с 50% за една година. "Причините са външни за нашия пазар, но дават своето дългосрочно отражение върху инвестициите във ваканционни имоти", посочва Антоанета Тодорова, търговски директор на Green Life. Според нея сегментът изпитва допълнителни затруднения от спада в туристическите потоци, което намалява и възможностите за продажби с инвестиционна цел.

Спадът в руския интерес определено е сериозен, посочва Полина Стойкова, изпълнителен директор на Bulgarian Properties. Но очакванията са в летния сезон купувачите да се активизират. По данни на агенцията на свития към момента пазар се търсят различни видове имоти. Прогнозите са делът на продажбите в морските комплекси да се увеличи, но от много ниска база, коментира Стойкова.

Какво се предлага

Според Green Life новите геополитически реалности в Русия се отразяват и на предлагането, което е видно на последните изложения в Москва. За разлика от предходните години, когато щандовете на Турция и Испания са доминирали, сега представителството им е незабележимо за сметка на българските инвеститори, посочват от компанията. Според Тодорова преди година Турция е имала над 35% пазарен дял, а днес той е спаднал до нулата. По данни на Green Life сходно е положението при държавите, където и имотите, и жизненият стандарт са високи. "Пазарните дялове на конкуриращите се за руските инвестиции държави се разместват значително и имаме всички основания да считаме, че до края на годината България ще успее да привлече близо 80% от интереса на купувачите", разказва Тодорова. България ще изпъкне благодарение на съчетанието между високо качество на продуктите и достъпните цени както на самите жилища, така и на живота тук, смятат от Green Life.

Ваканционните комплекси

Анализът на Green Life показва, че активният сегмент от пазара на недвижими имоти в страната остават ваканционните комплекси, които са предпочитани от руските семейства с деца. "Последното международно изложение в Москва ни показа, че икономическите и политически промени в Русия се отразяват на домакинствата и възможностите им за инвестиции извън граница намаляват", коментира Тодорова. Причина за това е обезценката на руската рубла спрямо долара и еврото, което прави живота им зад граница по-скъп, но не и в Русия. Затова, ако решат да инвестират парите си например в България, те предпочитат това да е във ваканционен имот, а не в постоянно жилище.

Профил на купувача

Най-основната разлика в сделките с руснаци сега е промяната в профила на купувачите. "Ако през 2014 и 2015 г. основните сделки се сключваха от семейства в предпенсионна възраст, днес отново се завръщат фамилии със средни към високи доходи, които се нуждаят от място за дълга морска ваканция", уточнява Тодорова. Компанията изчислява, че 75% от руските клиенти избират класически ваканционен имот, а не жилище за постоянно пребиваване. Бюджетите на купувачите са от около 50 000 евро за жилище с една спалня.

Още от Капитал