С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 мар 2016, 14:33, 11225 прочитания

"Витошка": Пренареждане

След цялостната й визуална трансформация на търговската улица на София се наблюдава намаляване на свободните площи и лек ръст в наемните цени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пилетата се броят наесен, а магазините след Коледа. Процентът на заетост на търговските улици към края на януари (именно след периода на коледния бизнес) е най-реалният показател за това доколко е стабилен пазарът, посочват експертите. Следколедните резултати за софийския булевард "Витоша" тази година са положителни, но като цяло пазарната локация все още изостава от европейските търговски улици по много показатели, най-вече по посещаемост. Въпреки това засега интересът към улицата е стабилен, а наемните нива вървят леко нагоре.

"По наши наблюдения заетостта на булеварда се е увеличила спрямо края на 2014 година", коментира Христо Асенов, директор "Брокерски услуги" в консултантската компания MBL|CBRE. "Правим оглед на търговските улици след периода на коледните празници, който по-нестабилните търговци оползотворяват, за да минимизират загубите си, преди да затворят обекти. Това, което отчетохме в края на първия месец от годината, е, че има по-малко освободени магазини в сравнение със същия период на миналата, тоест тенденцията е към умерено подобряване", посочва Асенов.


От консултантската компания Colliers International отчитат силен интерес към главните търговски улици и два пъти по-високо движение на наемателите там през 2015 г. спрямо 2014 г. в четирите големи града на страната. На бул. "Витоша" най-много нови оператори има в секторите мода и заведения.

Успешно преобразена

През последните години най-популярната софийска търговска улица преживя редица промени – превръщането й в пешеходна зона, прокопаването на метрото, ремонтите, спадът на наемите, завземането на все повече площи от кафенета и ресторанти. През последната година обаче наемите се стабилизират и леко растат. "Откакто цялата улица е ремонтирана, определено към нея има интерес от всякакви наематели", коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton.



"Положителната статистика за намаляване на свободните площи на търговските улици е част от общата ситуация на пазара през 2015 г., когато активността на търговците и в моловете, и на т.нар. high streets беше висока", казва Боряна Пенева, мениджър "Търговски площи" в Colliers International. Според анализа на Colliers през 2015 г. главните търговски улици в Пловдив, Варна и Бургас отчитат значителен спад в свободните площи на годишна база. Най-голямата промяна е факт в Пловдив - от 9% на 1%, следван от Варна - от 14% на 8%. Бургас регистрирa незначително намаление от 7% нa 6%. Столицата отчита лек ръст от 1% на свободните площи, а незаетите обекти са 7%.

Размествания по булеварда

Освен ниския процент на незаетите търговски площи положителна новина за сегмента са и динамиката и интересът към пазарните улици. Експертите от Colliers отчитат два пъти по-високо движение на наемателите по главните търговски булеварди в четирите големи града през миналата година в сравнение с предходния период. В Пловдив този показател е нараснал от 3% на 14%, във Варна от 8% на 28%, Бургас от 11% на 20%.

Ситуацията в София също не се различава - отчита се повишение от 6% на 12% нови наематели на търговската улица през 2015 г. Най-много открити обекти на бул. "Витоша" има в секторите заведения и частично при аптеки и телекоми. "Новите модни марки, които навлизат на българския пазар, са малко и предпочитат предимно търговски центрове", отбелязва Христо Асенов. Макар че в сравнение с магазините заведенията определено са значителен брой, те все още не са преобладаващи на "Витошка". Но като цяло миксът от магазини, кафенета и ресторанти е характерен за търговската улица на всяка европейска столица, коментира Росен Генев. Към булеварда все пак има стабилен интерес и от международни вериги за козметика, дрехи и обувки. "Основното предизвикателство пред тях обаче е да намерят подходящи площи", казва Генев. "Тези вериги имат определени стандарти, а магазините на главните улици са техните flagship проекти - бижуто сред портфолиото им от магазини. Така че те не правят компромиси с обекта, който ще наемат", обяснява експертът.

Предлагане на бул. "Витоша" почти няма, а проблемите с наличните обекти на главната улица не са малко. "Повечето собственици на имоти нямат изрядна документация за помещенията, които отдават - липсват актуални архитектурни разпределения, разрешение за ползване или въвеждане в експлоатация, кадастрални схеми и др. В много случаи собствениците не са склонни да инвестират в имотите си - първо, да набавят необходимата документация и, второ, да правят каквито и да било капиталови разходи по поддръжка. Често се натъкваме на имоти с рушащи се фасади, неясен статут, неподдържани сградни инсталации, но същевременно с доста високи очаквания за наем", обяснява Христо Асенов. Така въпреки интереса от страна на веригите и от инвеститори, които искат да вложат средства в обект с дългосрочна доходност, намирането на такъв остава предизвикателство.

Стабилно и нагоре

Високите нива на търсене и разместването на наематели през изминалата година довеждат и до стабилизиране и дори минимално повишение на наемните нива на пазарните улици. Главните търговски булеварди в София и Пловдив отчитат лек ръст в наемните цени, а Варна и Бургас запазват нивата си (виж графика).

"Очаквам наемните нива при търговските улици да се запазят през тази година", коментира Боряна Пенева. "При моловете също - там целта е да се позиционират добре и да се правят интересни подобрения. От една страна, обектът да става все по-привлекателен за крайни клиенти, а за новите молове - да привлича и добри наематели", посочва експертът.

Според Росен Генев това, което би трябвало да се случи в тази и следващата година, е марките, които са представени само в мол, да търсят и успешно да наемат обект и на търговска улица. По този начин те могат да достигнат и до нов тип клиенти, които рядко посещават молове.
Level up: Централното луксозно каре

Извън булевард "Витоша" и другите неофициално обособили се търговски улици със стоки от по-нисък клас като "Солунска" и "Граф Игнатиев" вече ясно се оформя и клъстер на луксозните магазини. Интересът на известни световни брандове към централните софийски улици "Леге" и "Съборна" расте и само през миналата година два нови магазина от най-висок клас отвориха врати там. През май компанията, известна с производството на луксозни кашмирени пуловери, Brunello Cucinelli откри монобранд бутик на ул. "Съборна", а по-късно през октомври модният гигант Philipp Plein отвори представителен магазин в съседство. Като предпочитани първокласни места за магазини от най-високия ценови сегмент са тези в района между площад "Света Неделя" и Градската градина, и по-специално улиците "Княз Александър I" и "Калоян", източната част на "Алабин", долната част на бул. "Витоша" и вече споменатите "Съборна" и "Леге". Това са и локациите, които се отличават с по-високи наеми от тези на бул. "Витоша", посочва Росен Генев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Общински туристически данък и за апартаментите в AirBnB 5 Общински туристически данък и за апартаментите в AirBnB

Сумата на ден на гост варира между 0.40 и 0.80 лв., защото обектите са приравени на хотелите с една звезда. Предложението е преди окончателно гласуване в парламента

17 фев 2020, 3574 прочитания

3 Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

14 фев 2020, 14876 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Технологичният сектор е основен двигател на търсенето на офиси в развиващите се страни

Търговските и логистичните площи също ще бъдат повлияни силно от развитието му, сочи доклад на Colliers

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10