С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 мар 2016, 14:33, 11028 прочитания

"Витошка": Пренареждане

След цялостната й визуална трансформация на търговската улица на София се наблюдава намаляване на свободните площи и лек ръст в наемните цени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пилетата се броят наесен, а магазините след Коледа. Процентът на заетост на търговските улици към края на януари (именно след периода на коледния бизнес) е най-реалният показател за това доколко е стабилен пазарът, посочват експертите. Следколедните резултати за софийския булевард "Витоша" тази година са положителни, но като цяло пазарната локация все още изостава от европейските търговски улици по много показатели, най-вече по посещаемост. Въпреки това засега интересът към улицата е стабилен, а наемните нива вървят леко нагоре.

"По наши наблюдения заетостта на булеварда се е увеличила спрямо края на 2014 година", коментира Христо Асенов, директор "Брокерски услуги" в консултантската компания MBL|CBRE. "Правим оглед на търговските улици след периода на коледните празници, който по-нестабилните търговци оползотворяват, за да минимизират загубите си, преди да затворят обекти. Това, което отчетохме в края на първия месец от годината, е, че има по-малко освободени магазини в сравнение със същия период на миналата, тоест тенденцията е към умерено подобряване", посочва Асенов.


От консултантската компания Colliers International отчитат силен интерес към главните търговски улици и два пъти по-високо движение на наемателите там през 2015 г. спрямо 2014 г. в четирите големи града на страната. На бул. "Витоша" най-много нови оператори има в секторите мода и заведения.

Успешно преобразена

През последните години най-популярната софийска търговска улица преживя редица промени – превръщането й в пешеходна зона, прокопаването на метрото, ремонтите, спадът на наемите, завземането на все повече площи от кафенета и ресторанти. През последната година обаче наемите се стабилизират и леко растат. "Откакто цялата улица е ремонтирана, определено към нея има интерес от всякакви наематели", коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton.



"Положителната статистика за намаляване на свободните площи на търговските улици е част от общата ситуация на пазара през 2015 г., когато активността на търговците и в моловете, и на т.нар. high streets беше висока", казва Боряна Пенева, мениджър "Търговски площи" в Colliers International. Според анализа на Colliers през 2015 г. главните търговски улици в Пловдив, Варна и Бургас отчитат значителен спад в свободните площи на годишна база. Най-голямата промяна е факт в Пловдив - от 9% на 1%, следван от Варна - от 14% на 8%. Бургас регистрирa незначително намаление от 7% нa 6%. Столицата отчита лек ръст от 1% на свободните площи, а незаетите обекти са 7%.

Размествания по булеварда

Освен ниския процент на незаетите търговски площи положителна новина за сегмента са и динамиката и интересът към пазарните улици. Експертите от Colliers отчитат два пъти по-високо движение на наемателите по главните търговски булеварди в четирите големи града през миналата година в сравнение с предходния период. В Пловдив този показател е нараснал от 3% на 14%, във Варна от 8% на 28%, Бургас от 11% на 20%.

Ситуацията в София също не се различава - отчита се повишение от 6% на 12% нови наематели на търговската улица през 2015 г. Най-много открити обекти на бул. "Витоша" има в секторите заведения и частично при аптеки и телекоми. "Новите модни марки, които навлизат на българския пазар, са малко и предпочитат предимно търговски центрове", отбелязва Христо Асенов. Макар че в сравнение с магазините заведенията определено са значителен брой, те все още не са преобладаващи на "Витошка". Но като цяло миксът от магазини, кафенета и ресторанти е характерен за търговската улица на всяка европейска столица, коментира Росен Генев. Към булеварда все пак има стабилен интерес и от международни вериги за козметика, дрехи и обувки. "Основното предизвикателство пред тях обаче е да намерят подходящи площи", казва Генев. "Тези вериги имат определени стандарти, а магазините на главните улици са техните flagship проекти - бижуто сред портфолиото им от магазини. Така че те не правят компромиси с обекта, който ще наемат", обяснява експертът.

Предлагане на бул. "Витоша" почти няма, а проблемите с наличните обекти на главната улица не са малко. "Повечето собственици на имоти нямат изрядна документация за помещенията, които отдават - липсват актуални архитектурни разпределения, разрешение за ползване или въвеждане в експлоатация, кадастрални схеми и др. В много случаи собствениците не са склонни да инвестират в имотите си - първо, да набавят необходимата документация и, второ, да правят каквито и да било капиталови разходи по поддръжка. Често се натъкваме на имоти с рушащи се фасади, неясен статут, неподдържани сградни инсталации, но същевременно с доста високи очаквания за наем", обяснява Христо Асенов. Така въпреки интереса от страна на веригите и от инвеститори, които искат да вложат средства в обект с дългосрочна доходност, намирането на такъв остава предизвикателство.

Стабилно и нагоре

Високите нива на търсене и разместването на наематели през изминалата година довеждат и до стабилизиране и дори минимално повишение на наемните нива на пазарните улици. Главните търговски булеварди в София и Пловдив отчитат лек ръст в наемните цени, а Варна и Бургас запазват нивата си (виж графика).

"Очаквам наемните нива при търговските улици да се запазят през тази година", коментира Боряна Пенева. "При моловете също - там целта е да се позиционират добре и да се правят интересни подобрения. От една страна, обектът да става все по-привлекателен за крайни клиенти, а за новите молове - да привлича и добри наематели", посочва експертът.

Според Росен Генев това, което би трябвало да се случи в тази и следващата година, е марките, които са представени само в мол, да търсят и успешно да наемат обект и на търговска улица. По този начин те могат да достигнат и до нов тип клиенти, които рядко посещават молове.
Level up: Централното луксозно каре

Извън булевард "Витоша" и другите неофициално обособили се търговски улици със стоки от по-нисък клас като "Солунска" и "Граф Игнатиев" вече ясно се оформя и клъстер на луксозните магазини. Интересът на известни световни брандове към централните софийски улици "Леге" и "Съборна" расте и само през миналата година два нови магазина от най-висок клас отвориха врати там. През май компанията, известна с производството на луксозни кашмирени пуловери, Brunello Cucinelli откри монобранд бутик на ул. "Съборна", а по-късно през октомври модният гигант Philipp Plein отвори представителен магазин в съседство. Като предпочитани първокласни места за магазини от най-високия ценови сегмент са тези в района между площад "Света Неделя" и Градската градина, и по-специално улиците "Княз Александър I" и "Калоян", източната част на "Алабин", долната част на бул. "Витоша" и вече споменатите "Съборна" и "Леге". Това са и локациите, които се отличават с по-високи наеми от тези на бул. "Витоша", посочва Росен Генев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia 2 Хотел Iberostar в Слънчев бряг става Melia

Той е собственост на Веселин Данев и смяната на бранда ще стане от следващия летен сезон

18 авг 2019, 5722 прочитания

Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро Как програмисти избират офис сграда? Задължително до метро

"ММ солушънс" нае новопростроената Kite в София. Проектант и основен собственик е арх. Борислав Богданов

18 авг 2019, 2713 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Технологичният сектор е основен двигател на търсенето на офиси в развиващите се страни

Търговските и логистичните площи също ще бъдат повлияни силно от развитието му, сочи доклад на Colliers

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма