Обемът на свободните търговски площи в страната се понижава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обемът на свободните търговски площи в страната се понижава

Експертите от MBL|CBRE очакват повишена конкуренция при търговските центрове в София и Пловдив тази година

Обемът на свободните търговски площи в страната се понижава

В София се наблюдава обратната тенденция заради новооткрития "Сан Стефано Плаза"

5515 прочитания

Експертите от MBL|CBRE очакват повишена конкуренция при търговските центрове в София и Пловдив тази година

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Обемът на търговските площи в страната спада до 830 хил. кв.м към края на първото тримесечие на 2016 г., сочи пазарното изследване на MBL|CBRE. "Изменението в обема се дължи основно на два фактора - затварянето на търговски център "Галерия Пловдив" с площ 51 хил. кв.м и добавянето на 12 хил. кв.м от новооткрития комплекс "Сан Стефано Плаза" в София", коментира Мими Белчева, мениджър "Търговски площи" в консултантската компания. Това е първото по-значимо изменение в обема на търговските площи в страната за последните 12 месеца, със спад около 5% от нивото им от края на 2015 г., изчисляват експертите.

В резултат от изменението в София, обемът на свободните търговски площи в града се увеличава до 13.5% от общите площи и възлиза на 57 хил. кв.м. В останалата част на страната се наблюдава обратната тенденция – свободните площи намаляват и вече са 45 хил. кв.м, или 13.7% от общите търговски площи извън столицата.

Конкуренция между моловете

Според анализа на MBL при търговските центрове в София и Пловдив тази година се очаква повишена конкуренция. Репозиционирането на City Center Sofia в столицата доведе до привличането на три нови наемателя - Reserved, Sport Depot и CCC. Осъвременената концепция на търговския център предстои да бъде представена през есента под името "Парк Център". В Пловдив продължават стрoителните дейности по мол "Марково тепе", като очакванията са търговският център да отвори врати септември тази година.

Новите обекти на търговските вериги

През първото тримесечие на 2016 г. представителите на най-големите вериги магазини за хранителни стоки и техника в България отбелязват понижена активност в сравнение с последното тримесечие на миналата година по отношение на броя новооткрити обекти. За периода януари – март 2016 г. общата добавена площ от големите търговски вериги е 10.5 хил. кв.м, от които 2 хил. кв.м са в София. Малко над една трета от общата добавена площ принадлежи на компаниите за продажба на хранителни и бързооборотни стоки, а останалата част – на търговци на техника и хипермаркети от типа "направи си сам", посочват експертите.

Billa продължава да усвоява площи на изтеглилата се от пазара Penny и към момента обектите на веригата в страната наброяват 101. За същия период Praktiker и Lidl отвориха нови магазини във Варна и Казанлък. Така Praktiker увеличава обема на площите си с 6 хил. кв.м, а Lidl - с 1.5 хил. кв.м.

Инвестиционни сделки

През изминалото тримесечие на пазара се сключиха две по-мащабни сделки в сектора. GE Capital Real Estate продаде своя дял от 50% в "Мол Пловдив" на партньора си Avestus Capital Partners, а "Баумакс България" обяви план да придобие "Ритейл парк Пловдив", собственост на инвестиционния фонд Europa Capital Partners LLP, посочват в доклада MBL|CBRE.

Автор: Капитал

Обемът на търговските площи в страната спада до 830 хил. кв.м към края на първото тримесечие на 2016 г., сочи пазарното изследване на MBL|CBRE. "Изменението в обема се дължи основно на два фактора - затварянето на търговски център "Галерия Пловдив" с площ 51 хил. кв.м и добавянето на 12 хил. кв.м от новооткрития комплекс "Сан Стефано Плаза" в София", коментира Мими Белчева, мениджър "Търговски площи" в консултантската компания. Това е първото по-значимо изменение в обема на търговските площи в страната за последните 12 месеца, със спад около 5% от нивото им от края на 2015 г., изчисляват експертите.

В резултат от изменението в София, обемът на свободните търговски площи в града се увеличава до 13.5% от общите площи и възлиза на 57 хил. кв.м. В останалата част на страната се наблюдава обратната тенденция – свободните площи намаляват и вече са 45 хил. кв.м, или 13.7% от общите търговски площи извън столицата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зелени и на покрива

Зелени и на покрива

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK