Цената е основен критерий при избора на офис, но мястото и качеството са все по-важни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената е основен критерий при избора на офис, но мястото и качеството са все по-важни

Според анкетираните компании бул. "Цариградско шосе" е най-привлекателният район за избор на офис, а сред основните причини за това са, че там вече има налични разработени офис сгради и утвърдени наематели

Цената е основен критерий при избора на офис, но мястото и качеството са все по-важни

Това показва проучване на MBL сред 80 компании от различни сектори

14170 прочитания

Според анкетираните компании бул. "Цариградско шосе" е най-привлекателният район за избор на офис, а сред основните причини за това са, че там вече има налични разработени офис сгради и утвърдени наематели

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Подобряване на пазара на офиси в столицата и в някои от големите градове отчитат експертите през последните две години. Това води до ускорено търсене, намаляващ обем свободни площи, повишаващи се разходи за наемателите и ограничаваща рамка на пазара на работна ръка. Същевременно компаниите имат по-високи изисквания при избора на офис. Въпреки че количествените фактори като наем и такса за поддръжка продължават да са водещи при търсенето на фирмите, тежестта на качествените фактори като достъпност на локацията, качество на сградата и нейното управление се увеличава (виж инфографиката). Това сочи последното пазарно проучване на MBL|CBRE, което беше представено в сряда. Изследването обхваща 80 компании, представители на водещите наематели на офис сгради в София (от широк спектър сектори като информационни технологии, аутсорсинг, професионални услуги, здравеопазване, финанси, застраховане и недвижими имоти, бързооборотни стоки, производство и др.), работодатели на над 15 хил. служители, които заемат общо повече от 150 хил. кв.м офис площи.

Планове за растеж

Един от движещите фактори за раздвижването на пазара на офис площи е експанзията на големите наематели през последните пет години. Според проучването на MBL почти 84% от анкетираните фирми са увеличили персонала си през този период, като мнозинството са се разраснали с над 25%. Плановете за следващите две години също са позитивни - две-трети от анкетираните компании предвиждат да наемат нови служители. Фирмите от секторите IT, аутсорсинг и професионални услуги посочват, че планираното разрастване за периода ще бъде повече от 25%.

Локацията

Очакванията на експертите са, че сериозна част от новонаетия персонал на компаниите ще бъде в сателитни офиси в провинциалните градове. Според резултатите от анкетата 13% от фирмите възнамеряват да открият представителство извън столицата. Проучването отчита, че 11% от фирмите вече имат такова, почти същият процент за момента не са сигурни, а 64% от анкетираните нямат намерение да излизат извън София.

"Интересно е, че компаниите посочват Велико Търново като потенциална локация за нов офис, но сред предпочитаните дестинации не е отбелязан Бургас, където през последните години се виждат доста положителни инициативи от страна на местната власт за привличане на бизнеса", коментира Николай Неов, мениджър "Офис площи" в МBL|CBRE. Част от компаниите обаче се колебаят между няколко локации, така че все пак може да изберат офис в морския град.

Избор на офис в София

Според анкетираните компании бул. "Цариградско шосе" е най-привлекателният район за избор на офис в столицата, а сред основните причини за това са, че там вече има налични разработени офис сгради и утвърдени наематели. Интересът обаче е не по-малък към центъра, Бизнес парка и жк "Младост", както и кварталите "Лозенец" и "Хладилника".

Подобряване на пазара на офиси в столицата и в някои от големите градове отчитат експертите през последните две години. Това води до ускорено търсене, намаляващ обем свободни площи, повишаващи се разходи за наемателите и ограничаваща рамка на пазара на работна ръка. Същевременно компаниите имат по-високи изисквания при избора на офис. Въпреки че количествените фактори като наем и такса за поддръжка продължават да са водещи при търсенето на фирмите, тежестта на качествените фактори като достъпност на локацията, качество на сградата и нейното управление се увеличава (виж инфографиката). Това сочи последното пазарно проучване на MBL|CBRE, което беше представено в сряда. Изследването обхваща 80 компании, представители на водещите наематели на офис сгради в София (от широк спектър сектори като информационни технологии, аутсорсинг, професионални услуги, здравеопазване, финанси, застраховане и недвижими имоти, бързооборотни стоки, производство и др.), работодатели на над 15 хил. служители, които заемат общо повече от 150 хил. кв.м офис площи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    Много добре написана маркетингова статия с 0 полезна информация освен "Търсете площи в новите сгради на края на града, че ще свършат.". Не се говори нищо за КАЧЕСТВОТО на офиса като фактор. Всичко било цена и площ. Господата журналисти, ако претендират, че не пускат ПР, и бяха професионалисти да пишат статия за съвет за тенденции за избор на офис(Договори се подписват и за по 10г напред, та е важно кое как е по света и да не е стигнало тук.), щяха поне да потърсят какво се търси днес в нормални държави и защо. Изненадата в това се намира лесно в интернет с търсения като "effects of distraction on productivity", "open space offices and productivity". Има една яка глава от невероятна книга по темата защо проекти се провалят постоянно в софтуерната индустрия(но важи за почти всеки тип офис с вид мисловна дейност)- "peopleware", която е кръстена "Тук нищо не се вълши от 9 до 5". Изследванията показват минимум 30% повече разсейване и губене на време за работа в опън спейс, в пъти повече стрес(особено без прозорци или при хора зад гърба ти), в пъти по-голямо текучество на кадрите, невъзможност човек да се концентрира над задачи и често падане на производителността на 10%, та до 0. В САЩ компании масово от няколко години насам след края на предния договор сменят хангарите с места със стаи, светлина за всеки и т.н. и почват да отчитат ефект на ръст на производителността и по 70%. В скандинавските държави имат закони за прозорец за всеки, стая и минимум площ. Изненада- бизнесът отчита положителни ефекти и не се оплаква. Отчита се в пъти по-лошо качество на работата и повече време за нея при смяна на 100-120 кв. фута(10м2) без мебелите включени на човек на 70-80. Фирмите и в САЩ масово почват да залагат по 120 и нагоре в търсенето на офис площ. В момента в САЩ отчитат бягство от сградите "клас А". Има купища статистики по въпроса и изследвания на университети. Тези неща в един анализ-ориентир за мениджър как да си планира наемането на офис и бъдещето на компанията като разходи са по-важни от реклама колко търсени били офиси по Цариградско и снимка на кривата кула(изненадващо и случайно намираща се до Метро на Цариградско). Разбира се, може да се намерят и примери и изследвания за плюсове точно на орън спейс "клас А", но анализ без споменаване на друго освен "Всички ще се избият за това място, та бързайте." поне трябва да се малкира като платен ПР.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова логистика в източна София

Нова логистика в източна София

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK