С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 17 юни 2016, 18:08, 25843 прочитания

Софтуерната карта на София

Районите на "Бизнес парк", булевардите "Цариградско шосе" и "Черни връх" са най-честият избор за офиси на компаниите от сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Къде се намират офисите на най-големите софтуерни компании

Увеличаване

Темата накратко
Изборът на офис от софтуерните компании е важен за успешното привличане на кадри в силно конкурентния сектор. Затова изискванията на фирмите към локацията, разпределението на работното пространство и екстрите, които предлага офис сградата, са все по-високи. Компаниите се насочват към районите с най-голяма наличност на офис площи клас А, които максимално покриват специфичните им нужди.
Сред основните причини за избор на офис са имиджът на наемодателите, зоната непосредствено около съответната сграда, транспортните решения, наличието на достатъчен брой места за хранене или услуги в близост.
Съревнованието за кадри между софтуерните компании в страната е добре известно и надълго описвано. Не по-малко ожесточена обаче е надпреварата за намирането на най-добрия офис, където да установят дейността си. Връзката между двете е очевидна - компаниите работят в силно конкурентна среда и трябва да полагат сериозни усилия да привлекат и задържат качествените си служители. Голямо значение за това оказва именно средата за работа. А изискванията към нея не спират да растат. Те започват с логичните предимства като бърз и лесен достъп до сградата, възможност за експанзия и голямо разнообразие от заведения за хранене в близост, но стигат и до силно специфични нужди, свързани с естеството на работа на компаниите.

Така, ако погледнем картата на София, ще видим, че най-големите компании от сектора (според класацията "Капитал 100 - Топ 25 на софтуерните фирми за 2015 г.", сравнени според оборота) са съсредоточени именно в конкретни райони, които в максимална степен предлагат търсените удобства. По-точно по протежението на бул. "Цариградско шосе", в "Бизнес парк", булевардите "Черни връх", "България", "Драган Цанков".


"Тези локации са предпочитани от компаниите наематели поради много причини, сред които имиджът на наемодателите, зоната непосредствено около съответната сграда, транспортните решения, наличието на достатъчен брой места за хранене или услуги в близост. Но все пак трябва да се има предвид, че това са и локациите с най-голяма наличност на офис сгради клас А", коментира Верка Петкова, мениджър офиси и индустриални площи в Colliers International. Според нея обикновено това са сгради, които се характеризират с добра локация и технически възможности, отговарящи на съвременните изисквания на наемателите (виж карето).

Рецепти от различни продукти

Макар търсенето на пръв поглед да е сведено до определени параметри, подходът на компаниите за взимане на крайното решение е по-скоро индивидуален. "От 2011 г. екипът ни се помещава в "Офис център Полиграфия", а заеманата от нас площ е малко над 2000 кв.м.", разказва Живка Испорска, административен директор на софийския офис на гейминг гиганта Ubisoft. "Избрахме го след вътрешно допитване до нашите служители и над 75% от тях го предпочетоха пред останалите две предложения, които имахме тогава", посочва управляващият директор на фирмата Иван Балабанов. Във връзка с честата работа с колегите им от различните студиа на Ubisoft по света, удобството на офис локацията за фирмата означава и близост до хотели и лесна връзка с летище София.

"Офисът ни заема 3000 кв.м. - вече почти две години сме в Infinity Tower на бул. "България", помещавайки се на три етажа", разказва Мариела Павлова, ръководител маркетинг и бизнес развитие в "Империя онлайн". Разработчикът на игри е избрал локацията не само защото има достатъчно транспортни връзки и е близо до центъра, но и защото е в близост до предишния им офис на булевардите "Цар Борис" и "Гешов", с цел да е удобно на вече установилите се служители в района.



Специализираната в управлението на бази данни на корпоративни клиенти "Адастра България" се помещава в два офиса - в София и Варна. "Офисът ни в столицата представлява самостоятелна офис сграда на пет етажа с обща офис площ от 1647 кв.м и функционира от март 2013 г.", разказа изпълнителният директор на фирмата Любомир Овчаров. Той посочва, че изборът му се основава на три основни критерия – изисквания към сградата, капацитетът й и удобство за служителите от гледна точка на транспорт, разнообразието от заведения за хранене, магазини, фитнес в околността.

Софтуерният разработчик SAP е в своя офис от малко над 11 хил. кв. м на бул. "Цар Борис III" от 2005 г. "Тогава това беше една от малкото сгради, в която можеха да работят над 500 служители", коментира Велко Балгаранов, фасилити мениджър на SAP в България. Сред факторите при избора на фирмата са били освен транспортната свързаност, така и лесният достъп с колела (наличие на велоалеи), както и близостта до парк. Под внимание са взети и стратегически фактори като разположението на клиентите, на университети и научни общности.

Когато става въпрос за намиране на локация, не без значение е и мащабът на фирмата. Година и половина след придобиването й за 262.5 млн. долара софтуерната компания Telerik вече е част от глобалния бранд на компанията майка - американската Progress, а служителите й наброяват 581 души (средносписъчен персонал за 2015 г. по данни от НОИ). В момента офисът на компанията се простира в три сгради, разположени една до друга, в кв. "Младост" 1A, в непосредствена близост до три спирки от настоящата мрежа на метрото.

"Компанията и по-конкретно местният екип предпочита настоящата ни локация заради бързата връзка с центъра на столицата и същевременно с летището, както и заради близостта до няколко спирки на метрото, които са изключително удобни както за нашите колеги, така и за гостите на офиса", коментира Джон ДеМарш, глобален директор "Офис площи и фасилити мениджмънт" в Progress. Той поясни, че фирмата е собственик и на две площи земя на бул. "Александър Малинов", на които ще бъде построена нова девететажна сграда с 11 500 кв.м обща площ на офисното пространство. "Ръководният екип избра тази земя заради добрата й локация в града, както и заради близостта до настоящия офис", коментира ДеМарш.

Смесете служителите

Освен избора на локация вътрешното разпределение на работните помещения също е от особена важност. Отворените пространства в офиса са почти всеобхватно възприети от фирмите, въпреки това някои от тях имат и други допълнителни изисквания към организацията на площите. "Предпочитаното от нас офис разпределение е в стаи с 5 - 10 човека по няколко причини. От гледна точка на оптимална ефективност на работа колегите, работещи по един проект в едно помещение, могат да комуникират директно и бързо. Така оптимизираме и общото офис пространство, тъй като не е необходимо за всяка среща, която провеждат, да търсят отделно помещение", пояснява Любомир Овчаров. Той посочва и че фирмата има ангажименти към клиентите си относно конфиденциалност на информацията, които биха могли да бъдат по-лесно спазени, когато един екип работи в отделно помещение и комуникацията, свързана с проекта, остава в неговите рамки.

"Настоящото офисно пространство включва микс", обяснява Джон ДеМарш. В новата сграда обаче Progress ще наблегне най-вече на отворените пространства, за да стимулира комуникацията и колаборацията между екипите. "Липсата на стени и бариери винаги е добра предпоставка за свободното обменяне на идеи, открито общуване и като цяло повишена продуктивност на екипите. Разбира се, има функции като финанси, правен отдел, човешки капитал, които се нуждаят от по-самостоятелна среда, която ще предоставим с наличието на отделни стаи за тези отдели", коментира ДеМарш.

В подкрепа на отвореното пространство е коментарът и на Живка Испорска: "Създаването на видеоигри е творческа и динамична работа, която изисква обмяна на много идеи и бързо взимане на решения. Това от своя страна е свързано с интензивна комуникация и отворените пространства изключително много помагат за лесната връзка и взаимодействие между хората в Ubisoft София".

И според "Империя онлайн" пространството задължително трябва да е отворено. "Комуникацията между служителите в гейм компания като нашата е освободена и не смятаме, че трябва да има бариери между отделите", заявява Мариела Павлова. Според нея сградата трябва да предлага достатъчно пространство и за помещаване на гейм залата с джаги, билярд и игри, където служителите да общуват и в неформална среда. "В допълнение към отвореното работно пространство сегашният ни офис разполага и със зала за спорт (фитнес, тенис на маса и мини футбол), столова и социална стая, която се използва за уроци по танци, йога упражнения и т.н.", посочва Еран Розен, директор на SAP Global Facility Management, югоизточен регион.

Софтуерните фирми се опитват да предоставят и достатъчно лично пространство на служителите в офиса, като стандартът за това варира сред компаниите. "Стремежът ни при избор на офис е да осигурим средно по 5-7 кв.м чиста работна площ на служител", заявява Любомир Овчаров. Към момента служителите в "Империя онлайн" разполагат с 16 кв.м, но мениджмънтът е склонен да намали това пространство до четири пъти. Работещите в Ubisoft пък разполагат средно с около 12 кв.м.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Покупките на имоти нарастват и през 2019 г. Покупките на имоти нарастват и през 2019 г.

В София, Варна и Бургас сделките се увеличават, само в Пловдив има лек спад, сочи статистиката на Агенция по вписванията

18 яну 2020, 1167 прочитания

"Резиденция Калина" е любимият ми проект, в който съм решил да остана "Резиденция Калина" е любимият ми проект, в който съм решил да остана

Инвеститорът д-р Христо Кусев за предизвикателството да предложиш на пазара нова концепция за селище от затворен тип

17 яну 2020, 2727 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Навлизащи в България компании усилено търсят офиси

Това са фирми, опериращи както в съседни страни, така и в Израел, Великобритания, Русия, показва доклад на Bulgarian Properties

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10