Индустриално задвижване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Индустриално задвижване

Изграждането на един завод често води до поява на нови фабрики на поддоставчици.

Индустриално задвижване

Земя за нови фабрики се търси както в индустриалните зони, така и в по-малките градове

30302 прочитания

Изграждането на един завод често води до поява на нови фабрики на поддоставчици.

© Надежда Чипева


Икономическите показатели, работната ръка и държавните стимули са най-важни за избора на инвеститорите. Не земята.
Автор: Капитал

Задвижващият вал предава мощността към всички колела на автомобила. В тази роля в сектора на индустриалните имоти влизат производителите на авточасти. Тези фабрики са инвеститорите, които довеждат след себе си подизпълнители, доставчици и други подпомагащи индустрии.

През първото тримесечие на годината най-активно магнитът им се усети в "Тракия икономическа зона" около Пловдив, където бяха открити нови производствени и логистични площи на Sensata Technologies, Liebherr и др. Предприятието на един от най-големите производители на осветителни системи в света Osram, което вече се строи, също ще е в зоната край Пловдив. Няколко инвестиции през периода привлече и индустриалната зона в Божурище. Позитивни новини от последния месец има и за Димитровград, където ще бъдат изградени две нови предприятия за авточасти - на турската "Са-ба", която произвежда осветление за автомобили, и на японската "Язаки", специализирана в кабелите за коли.

"Положителна тенденция е фактът, че в момента освен от няколко компании за производство на интериор за автомобили активно търсене има и от фирми от аерокосмическата промишленост (aerospace), козметичната и др.", коментира Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални площи и развитие на парцели" във Forton. Разнообразяване ще има и в районите на търсене. "Очаквам, че по подобие на "Язаки" и други компании ще погледнат към градове край магистралите "Тракия" и "Марица" като Димитровград, Пазарджик, Сливен, Хасково", посочва Христо Асенов, директор агенционни услуги в MBL|CBRE на конференция "Индустриално строителство и инвестиции", организирана от "Градът медиа груп".

Предприятия в група

Важно за развитието на подобни, движещи индустрията клъстери, е именно възможността за публично-частно партньорство в икономическите зони в страната. "Едни от най-добрите примери в тази насока са компаниите Liebherr и ABB", коментира Владимир Зайков, оперативен директор на "Тракия икономическа зона". Той посочи, че и двете предприятия вече са направили своето трикратно разширение там. "Съответно нуждите им от поддоставчици се повишават, което от своя страна привлича предприятия, които произвеждат необходимите за тях консумативи и по този начин инвестициите и работните места нарастват", обяснява Зайков. Според него стремежът сега е по този начин да се развие и привличането на инвеститори във връзка с автомобилната промишленост като показателна за това е "Магна", която предстои скоро да обяви плановете си за разрастване и инвестиции. Но през последните две-три години все повече фирми от този сектор проявяват интерес към страната. Последният инвеститор, който завършва изграждането на своя завод в зоната край Пловдив, е производителят на кормилна и задвижваща техника "Вили Елбе аутомотив България".

Къде да е заводът

През последните месеци експертите наблюдават активност и извън "Тракия икономическа зона". "Най-бързо се развиват зоните край София и Бургас - в Божурище привлякохме няколко много добри инвеститора", коментира Стефан Стайков, изпълнителен директор на НК "Индустриални зони". Той посочи, че германската BHTC работи от около година в Божурище, но вече смята да удвои производството си. "Това показва, че индустриалните зони всъщност са перспективни и инвеститорите търпят добро развитие в тях", обясни Стайков.

Възможност за позициониране на фабрика или логистика има и в градовете по бреговете на Дунав. Там някои румънски компании оглеждат локации за откриване на подпомагащо звено, сочат наблюденията на MBL. "Тоест доброто развитие на Румъния подпомага тези райони, които досега не влизаха в полезрението на инвеститорите", посочва Асенов.

Освен край София и Пловдив консултантите отчитат търсене и във Варна, Стара Загора, Русе и Плевен, посочват от Bgsklad.bg. "В Благоевград и Сандански получаваме запитвания предимно от гърци, които изнасят производствата си там", коментира собственикът на платформата Симеон Митев.

Извън вече утвърдилия се Пловдив от Forton съобщават, че запитвания има и за Плевен, Ловеч, Русе, Велико Търново, но и за Северозападна България. Докато някои експерти считат липсата на инфраструктура за фактор, възпиращ напълно интереса към Северна България, Владимир Гюрджиев посочва, че компаниите оценяват възможността да са първи на дадено място, където има човешки ресурс и потенциал за бъдещо развитие. "Определено Плевен се откроява като следваща индустриална локация, а сред предимствата му са предстоящото до 2020 г. изграждане на инфраструктура, наличието на висши училища, кадри, а и сериозното индустриално минало", обясни Гюрджиев.

Колко струва земята

За разлика от други бизнеси при избора за локация на дадено производство цената идва най-накрая във взимането на решение. "Икономическите фактори, работната ръка и държавните стимули са на първо място за инвеститорите", коментира Асенов. Той посочва, че има градове в България с под 50 хил. жители, където земята би могла да бъде придобита и за по-малко от 10 евро/ кв.м, но за инвеститорите са важни наличието и квалификацията на работната ръка. По данни на MBL най-високи цени за момента държат терените край летище София (виж графиката).

"В мрежата на Bgsklad.bg главно се търсят цехове и фабрики, от които малки работилници и производствени помещения от по 300 до 700 кв.м и по-големи производствени помещения от 1500 до 3000 кв.м", посочва Симеон Митев. По негови данни ценовите нива за такива имоти в София са между 2.5 и 4 евро на кв.м, а в цялата страна – от 1до 3 евро на кв.м.

Статията е променена на 27.06.2016 г. в 12:39 ч.

Икономическите показатели, работната ръка и държавните стимули са най-важни за избора на инвеститорите. Не земята.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    idrazil avatar :-|
    dinko

    В Стара Загора е изненадващо, че все още няма развитие съответстващо на потенциала в града.

  • 2
    julianm avatar :-P
    Европеец

    До коментар [#1] от "UK graduate":

    В София, Пловдив, Варна и Русе има технически ВУЗ-ове със сериозен потенциал, готови да подготвят нужните кадри. Според теб в този смисъл, какво изненадващо намираш относно развитието на Ст.Загора, "съответстващо на потенциала в града" ?

  • 3
    voda avatar :-|
    The investor

    UK graduate е прав. Стара Загора има най-голям нереализиран потенциал в сферата на индустрията измежду всички големи градове в България. Намира се в идеалния център на България, на кръстопът между 3 еврокоридора, на автомагистрала с удобен достъп до София, Букурещ, Истанбул и Черно море, а и има огромни традиции в сферата на високите технологии (роботика - завед Берое, ИТ - завод ДЗУ, енергетика - ЕК Марица Изток). Тракийският Университет (ТУ) вече има и технически специалности.

  • 4
    dqn1464970718498488 avatar :-|
    Geoge Ivanov

    Аз мисля,че Русе е нелепо да се слага до София, Пловдив, Ст.Загора или Варна, в по-малка степен и до Бургас. Дори Велико Търново мина по брой на работещите Русе! Това е сериозен сигнал всъщност какво се случва в този град.

  • 5
    julianm avatar :-P
    Европеец

    До коментар [#4] от "Geoge Ivanov":

    Невероятна глупост си написал ... Нелепо е да правиш сравнения между 160-170 хил град като Русе със всичките му географски предимства и 60 хил град като Търново без значение колко били работещите там само по статистика ...
    Русе си остава 5-тият по големина български град и е с невероятен потенциал, както и е крайно несериозно да се опитваш да го подценяваш толкова елементарно ...

  • 6
    julianm avatar :-P
    Европеец

    До коментар [#3] от "The investor":

    Така нареченият Тракийски Университет си остава по същество ветеринарен и хуманитарен университет. Техническите специалности са му твърде пожелателни.

  • 7
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Стара Загора се държи от мафията около ТЕЦ-овете и там властта няма никакъв стимул за пред гражданите да се напъва за нещо кой знае какво. Те правят огромен брой проекти по ЕС и наистина промениха външния вид на града драматично последните години. Затова там гласовете са уредени.

    Отделно има негласна спогодба между индустриалците в града - а те са бая, не ми се изрежда - за таван на заплатите. Те по-скоро биха наритали някой, ако пожелае да направи ново производство, защото ще им развали рахатя.
    И още 3-4 важни фактора, но тези са най-първи.

    И така един град с уникален потенциал бива зае§*%@н. Толкоз.

  • 8
    idrazil avatar :-|
    dinko

    До коментар [#5] от "Европеец":

    Да ме прощаваш, но Русе е западащ град - демографски застарява, икономическа стагнация. Казвам го като човек, на който половината рода е от там. В Стара Загора, като се абстрахираме от ТЕЦ-овете, има една тарикатска търгашка жилка в хората. Има много млади предприемчиви хора, бизнеси, търговия, предприятия. Жив е града, докато в Русе независимо от студентите, хората бягат и голяма част от населението са възрастни хора, пасивни. В Търново огромен процент от населението са студенти и проблемите на университета ще се усетят в града в един момент.

  • 9
    julianm avatar :-P
    Европеец

    До коментар [#8] от "UK graduate":

    Няма нищо вярно в това което си написал. Явно не обичаш истината или интереса ти е такъв, да изкривяваш истината.
    Какви са тези ", бизнеси, търговия, предприятия" в Ст.Загора за които говориш, "като се абстрахираме от ТЕЦ-овете" ?!?!
    Би ли посочил конкретно ???
    Излишно май помпаш балона - ще гръмне

  • 10
    cose avatar :-|
    cose

    Ето класацията по индустриално производство в големите градове:


    Брутна добавена стойност - Индустрия:

    1. София (столица) - 3 954 000 000 лв.
    2. Стара Загора - 2 642 000 000 лв.
    3. Пловдив - 1 913 000 000 лв.
    4. Варна - 1 408 000 000 лв.
    5. Бургас - 558 000 000 лв.

    http://www.nsi.bg/bg/content/2215/бвп-регионално-ниво


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова логистика в източна София

Нова логистика в източна София

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK