Индустриално задвижване

Земя за нови фабрики се търси както в индустриалните зони, така и в по-малките градове

Изграждането на един завод често води до поява на нови фабрики на поддоставчици.
Изграждането на един завод често води до поява на нови фабрики на поддоставчици.    ©  Надежда Чипева
Изграждането на един завод често води до поява на нови фабрики на поддоставчици.
Изграждането на един завод често води до поява на нови фабрики на поддоставчици.    ©  Надежда Чипева
Икономическите показатели, работната ръка и държавните стимули са най-важни за избора на инвеститорите. Не земята.

Задвижващият вал предава мощността към всички колела на автомобила. В тази роля в сектора на индустриалните имоти влизат производителите на авточасти. Тези фабрики са инвеститорите, които довеждат след себе си подизпълнители, доставчици и други подпомагащи индустрии.

През първото тримесечие на годината най-активно магнитът им се усети в "Тракия икономическа зона" около Пловдив, където бяха открити нови производствени и логистични площи на Sensata Technologies, Liebherr и др. Предприятието на един от най-големите производители на осветителни системи в света Osram, което вече се строи, също ще е в зоната край Пловдив. Няколко инвестиции през периода привлече и индустриалната зона в Божурище. Позитивни новини от последния месец има и за Димитровград, където ще бъдат изградени две нови предприятия за авточасти - на турската "Са-ба", която произвежда осветление за автомобили, и на японската "Язаки", специализирана в кабелите за коли.

"Положителна тенденция е фактът, че в момента освен от няколко компании за производство на интериор за автомобили активно търсене има и от фирми от аерокосмическата промишленост (aerospace), козметичната и др.", коментира Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални площи и развитие на парцели" във Forton. Разнообразяване ще има и в районите на търсене. "Очаквам, че по подобие на "Язаки" и други компании ще погледнат към градове край магистралите "Тракия" и "Марица" като Димитровград, Пазарджик, Сливен, Хасково", посочва Христо Асенов, директор агенционни услуги в MBL|CBRE на конференция "Индустриално строителство и инвестиции", организирана от "Градът медиа груп".

Предприятия в група

Важно за развитието на подобни, движещи индустрията клъстери, е именно възможността за публично-частно партньорство в икономическите зони в страната. "Едни от най-добрите примери в тази насока са компаниите Liebherr и ABB", коментира Владимир Зайков, оперативен директор на "Тракия икономическа зона". Той посочи, че и двете предприятия вече са направили своето трикратно разширение там. "Съответно нуждите им от поддоставчици се повишават, което от своя страна привлича предприятия, които произвеждат необходимите за тях консумативи и по този начин инвестициите и работните места нарастват", обяснява Зайков. Според него стремежът сега е по този начин да се развие и привличането на инвеститори във връзка с автомобилната промишленост като показателна за това е "Магна", която предстои скоро да обяви плановете си за разрастване и инвестиции. Но през последните две-три години все повече фирми от този сектор проявяват интерес към страната. Последният инвеститор, който завършва изграждането на своя завод в зоната край Пловдив, е производителят на кормилна и задвижваща техника "Вили Елбе аутомотив България".

Къде да е заводът

През последните месеци експертите наблюдават активност и извън "Тракия икономическа зона". "Най-бързо се развиват зоните край София и Бургас - в Божурище привлякохме няколко много добри инвеститора", коментира Стефан Стайков, изпълнителен директор на НК "Индустриални зони". Той посочи, че германската BHTC работи от около година в Божурище, но вече смята да удвои производството си. "Това показва, че индустриалните зони всъщност са перспективни и инвеститорите търпят добро развитие в тях", обясни Стайков.

Възможност за позициониране на фабрика или логистика има и в градовете по бреговете на Дунав. Там някои румънски компании оглеждат локации за откриване на подпомагащо звено, сочат наблюденията на MBL. "Тоест доброто развитие на Румъния подпомага тези райони, които досега не влизаха в полезрението на инвеститорите", посочва Асенов.

Освен край София и Пловдив консултантите отчитат търсене и във Варна, Стара Загора, Русе и Плевен, посочват от Bgsklad.bg. "В Благоевград и Сандански получаваме запитвания предимно от гърци, които изнасят производствата си там", коментира собственикът на платформата Симеон Митев.

Извън вече утвърдилия се Пловдив от Forton съобщават, че запитвания има и за Плевен, Ловеч, Русе, Велико Търново, но и за Северозападна България. Докато някои експерти считат липсата на инфраструктура за фактор, възпиращ напълно интереса към Северна България, Владимир Гюрджиев посочва, че компаниите оценяват възможността да са първи на дадено място, където има човешки ресурс и потенциал за бъдещо развитие. "Определено Плевен се откроява като следваща индустриална локация, а сред предимствата му са предстоящото до 2020 г. изграждане на инфраструктура, наличието на висши училища, кадри, а и сериозното индустриално минало", обясни Гюрджиев.

Колко струва земята

За разлика от други бизнеси при избора за локация на дадено производство цената идва най-накрая във взимането на решение. "Икономическите фактори, работната ръка и държавните стимули са на първо място за инвеститорите", коментира Асенов. Той посочва, че има градове в България с под 50 хил. жители, където земята би могла да бъде придобита и за по-малко от 10 евро/ кв.м, но за инвеститорите са важни наличието и квалификацията на работната ръка. По данни на MBL най-високи цени за момента държат терените край летище София (виж графиката).

"В мрежата на Bgsklad.bg главно се търсят цехове и фабрики, от които малки работилници и производствени помещения от по 300 до 700 кв.м и по-големи производствени помещения от 1500 до 3000 кв.м", посочва Симеон Митев. По негови данни ценовите нива за такива имоти в София са между 2.5 и 4 евро на кв.м, а в цялата страна – от 1до 3 евро на кв.м.

Статията е променена на 27.06.2016 г. в 12:39 ч.

Още от Капитал