Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 юли 2016, 14:08, 15012 прочитания

Възходът на машините

Как автоматизацията на услугите променя облик на търговските площи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Машите прескочиха от индустриалния сектор в търговията и вече обслужват успешно индивидуалните потребители. През последните пет години сме свидетели на бум в развитието на автоматизираните услуги. Те носят със себе си много плюсове - гъвкавост, тъй като не зависят от стандартно работно време, бързина на обслужване, намаляване на разходите за персонал, следователно и по-ниски цени за крайния клиент.

Най-популярните автоматизирани услуги са вендинг машините, които предлагат напитки и храна – кафе автомати, млекомати, машини за фрешове и пакетирани закуски. Банкоматите пък набраха популярност преди 10-15 години, но днес използването им намалява за сметка на картовите плащания. Вероятно в следващите 20-30 години те ще "слязат от сцената" предвид глобалния тренд на преминаване към изцяло безкешови разплащания.


Новото поколение терминали след банкоматите са именно терминалите за разплащане. В България те са представени от Cashterminal – идеята е през машината да плащаме комунални, телеком услуги, данъци и други задължения чрез пари в брой, които вкарваме в автомата.

Петролният сектор също не се размина с автоматизацията на търговските услуги. В развитите пазари в Западна Европа има бензиностанции без персонал, където клиентите се обслужват сами, като "отключват" колонката за гориво с картата си. Вероятно това ще се случи и в България, тъй като цената на труда расте и маржовете на търговците са под натиск.

Автоматизацията навлезе и в пощенските услуги. Вместо куриерите да идват на адреса ви или вие да ходите до офис на фирмата доставчик, пратката се оставя в автоматизирана пощенска станция. Клиентът прибира пратката си чрез ПИН код, който получава като SMS на своя телефон.



Завземане на търговски площи

Новите автоматизирани услуги имат нужда от места, където да се разположат. Тъй като става въпрос за компактни устройства, най-удачният начин за развитие на търговската мрежа е чрез наемане на търговски площи.

Естествено се предпочитат локации с голям човекопоток, за да са близо до крайния клиент. Затова операторите имат интерес към супермаркети, бензиностанции, търговски центрове и офис сгради с голяма концентрация на хора.

Наемът на квадратен метър варира според типа машина и услуга. Не можем да сравняваме банкомат с кафе машина или с автомат за разплащане. Най-общо казано, диапазонът за наем на банкомат е от 100 до 300 евро, а за автоматизирана пощенска станция - между 50 и 80 евро. Но всяка услуга си има своята бизнес логика – продажби, оперативни разходи, маржове и печалба. В зависимост от тях операторът прави изчисления и предлага наем, който да генерира финансови ползи за него. Наемодателят от своя страна се опитва да постави оператора в конкуренция с други търговци, за да максимализира ползите за него.

Сроковете на договорите варират между 2 и 5 години. Собствениците на имотите натискат за максимално кратки и гъвкави договори, докато търговците искат да имат сигурност и да работят поне 3 до 5 години на дадена локация. Разработването на даден търговски обект отнема 12 до 24 месеца.

Има пазарна практика да се договарят и гратисни периоди за 2-3 месеца, за да може да се монтира машината и да се направят първоначални тестове. Оперативните разходи като ток, вода и интернет се заплащат от наемателя, като в някой случаи се договаря плащане на база на прогнозно потребление.

Ползи и заплахи


Полза за наемодателите е, че правят имота още по-атрактивен за клиентите. Собственици и мениджъри на търговски площи отчитат още, че по този начин се оползотворяват празни пространства в търговските зони, генерират се допълнителни приходи, обогатява се миксът от наематели и се създава синергия с другите услуги и търговци.

В същото време изниква и въпросът за канибализацията - дали автоматизираните услуги няма да принудят стандартните услуги да излязат от бизнеса и да освободят търговски площи? С услугата Cashterminal не се нуждаем от киоск или магазин на EasyPay, а ако автоматизираните куриерски услуги станат хит сред потребителите, защо ни е да поддържаме куриерски офис.

При стартирането и налагането на такива нови концепции операторите се сблъскват с трудности. Много наемодатели не приемат новите идеи, тъй като се опасяват, че концепцията може да се провали и това да донесе негативи на имотите им.

Изборът на локации също е труден, наемодателите често предпочитат да поставят автоматизираното устройство в най-затънтеното кътче, а наемателят се стреми да се позиционира на най-видното и натоварено кьоше.
Координацията по стартиране на проекта също е нелек процес, тъй като преговорите с много на брой наемодатели се движат с различна динамика и скорост. Понякога техническите изисквания на машините са препятствия и двете страни трябва да са креативни, за да осигурят необходимата инфраструктура.

Затова повечето оператори предпочитат да изградят стратегически партньорства с вече успешни търговци и да наемат площи при тях. Така договарянето с един партньор открива много на брой локации, което пести време и капитал при стартиране на проекта.

Можем да дадем следните примери за сътрудничество – бензиностанции ОМВ и Първа инвестиционна банка имаха дълги години ексклузивна сделка за банкоматите, "Шел" и ОББ също изградиха добро партньорство в тази посока, въпреки че ОББ не покрива цялата мрежа на Шел. Cashterminal стъпи в магазини за храна, офисите на телекоми и метростанции. При автоматизираните куриерски услуги "Еконт" преди време се опита да изгради мрежа с няколко тестови обекта в "Кауфланд" и ОМВ, но проектът не се разви. В момента другата голяма куриерска компания - "Спиди", налага този тип услуга, залагайки на "Фантастико" в София, "Лекси" в Пловдив и "Метро" из страната.

Възходът на машините продължава. Това променя навиците на клиентите и облика на търговските площи. Наемодателите трябва да бъдат гъвкави и да отговорят на новото търсене и нуждите на потребителите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 2281 прочитания

Собствениците на бизнес сгради искат мораториум върху главниците по заеми и данъчни ваканции 1 Собствениците на бизнес сгради искат мораториум върху главниците по заеми и данъчни ваканции

Тежестта трябва да се поеме балансирано, за да има бързо възстановяване, каза председателят на асоциацията им Таня Косева-Бошова

30 мар 2020, 2358 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Първият истински небостъргач на София

След като изгради най-високата сграда в страната, "Форт Нокс" има проект за нов 202-метров рекордьор - Sky Fort

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10