С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 ное 2016, 17:25, 15522 прочитания

Магазини, улици, град като град

Ребрандирането на съществуващ проект, промени в микса от наематели и активен потребителски интерес характеризират пазара на търговски площи през третото тримесечие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко:
- Липсата на нови проекти доведе до свиване на предлагането
- Брандовете от среден клас продължават експанзията си в страната
- Оттеглянето на Carrefour и намаляването на броя обекти на "Пикадили" отваря място за нови вериги в моловете
Липсата на нови проекти в даден сегмент на бизнес имотите неизбежно води до обновяване на наличните обекти и засилена конкуренция между тях. По-ожесточена е и надпреварата между търсещите разширение наематели. Именно затова част от ключовите събития в сектора през третото тримесечие са ребрандирането на City Center Sofia, сега Park Center, и няколко мащабни наемания на площи. Периодът юли - септември се характеризира и с повишено потребление в основните градове, което още повече подхранва търсенето на първокласни площи както в моловете, така и на търговските улици.

Пазарната картина в числа


През третото тримесечие липсата на нови проекти доведе до свиване на предлагането до 718 000 кв.м, изчисляват в доклада си консултантите от Forton (виж графиката). Средната плътност на търговските площи остава непроменена - 100 кв.м на 1000 жители в цялата страна и 276 кв.м на 1000 души в София. Средното ниво в страната продължава да бъде сред най-ниските в Централна и Източна Европа", посочва Христо Асенов, директор агенционни услуги в MBL|CBRE. Сред държавите с най-висока плътност са Естония - 571, Словения – 380, и Латвия – 323 кв.м на 1000 жители.

По данни на MBL нивото на незаетост в столицата през периода е 18%, което представлява значително увеличение на свободните площи спрямо нивото от 12% през предходното тримесечие. За второстепенните градове с изключение на София регистрираният процент е 19%. Според експертите основна причина е продължаващото освобождаване на обекти от Carrefour (виж карето).

Тези данни значително ще се променят в следващите няколко години с планираното развитие на многофункционални комплекси в София с големи обеми търговски площи. "Очакваните търговски проекти ще са част от подобни комплекси, където се разчита на синергията между различни видове площи. Съответно концепциите и миксът от наематели ще бъдат развивани съобразно тях", посочва Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton.



Планираните мултифункционални комплекси са на турския инвеститор Garanti Koza. Проектите Grand Kanyon и Sofia Square ще разполагат с големи търговски зони от по около 35 000 кв.м брутна отдаваема площ. Въвеждането им в експлоатация е планирано съответно за 2019 и 2020 г.
Ребрандирането на City Center Sofia, сега Park Center, е сред основните промени при търговските центрове в периода.

Фотограф: Надежда Чипева

Акценти в периода

Сред ключовите събития на пазара на търговски площи през последните месеци са откриването на мол "Марково тепе" в Пловдив, отварянето на първия обект на IKEA в Galleria Burgas, първият магазин на LIDL в столичен търговски център - в Sofia Ring Mall, както и представянето на новата концепция на Park Center Sofia, очертават пазарната картина от Colliers International. "Предвид динамиката на пазара на търговски площи през последните години, мога да кажа че последните месеци са изключително интензивни, що се отнася до знакови събития за ритейл пазара", коментира Боряна Пенева, мениджър "Търговски площи" в Colliers.

По данни на Forton значителна част от откритите нови магазини в периода юли-септември са в Sofia Ring Mall, Paradise Center и в ребрандирания Park Center, където влязоха модната верига Reserved, мултибрандовият магазин Scandal и американската компания The North Face.

Улица на интереса

Въпреки че в последните години откриването на молове в столицата донякъде измести интереса от търговските улици, сега вниманието на потребителите отново се насочва към тях. "Главната търговска улица в София продължава да е интересна за търговците и операторите на заведения, с активно търсене и ограничено предлагане на търговски площи", коментира Боряна Пенева.

Булевард "Витоша" остава най-търсен от наемателите въпреки липсата на подходящи помещения под наем. Gelateria Confetti е сред малкото нови обекти, като отвори врати на булеварда през последното тримесечие. "Модните търговци, както и наемателите в сегмента здраве и красота също търсят нови възможности за разрастване", очертава тенденциите Росен Генев. Тези две групи търсят да наемат обекти основно на "Витоша" и околните улици с голям пешеходен трафик. "Проблем обаче продължава да бъде слабото предлагане на големи и добри като видимост магазини там", разкрива експертът. По данни на Forton стабилният интерес поддържа наемите на главните търговски улици около 46 евро/кв.м на месец за магазини от по 100-150 кв.м, докато свободните площи на булеварда остават под 5 на сто.

"Смятам, че инвестицията в магазин на главна търговска улица е разумен ход, тъй като доходността от подобен обект е между 5.5 и 6%", съветва Христо Асенов,

Извънстолична експанзия

Докато модните наематели от по-висок клас остават активни в моловете и търговските улици най-вече в София, брандовете от среден клас продължават експанзията си в страната - тенденция, която беше валидна и през останалата част от годината. Като пример за това от Forton посочват влизането на LC Waikiki в "Ритейл парк Пловдив" и на магазин за обувки CCC на площ от 530 кв.м в "Панорама мол" в Плевен. Дрогериите като DM и Lilly също разширяват присъствието си извън столицата.

"Големите регионални градове са важен елемент от експанзията на търговците – както на веригите, така и на марките, които работят с национално покритие", коментира Боряна Пенева. Според експерта освен Пловдив, Варна и Бургас интерес има и към градове като Стара Загора, Плевен, Велико Търново, Русе, Благоевград, Сливен и Габрово. Сред интересните примери са влизането на "Зора", "Доминико" и JYSK в "Ритейл парк Варна" и на шведската верига H&M в "Тера мол" в Габрово.

Сред знаковите сделки извън столицата е и тази на гръцката верига за играчки и стоки за бита Jumbo, която ще отвори магазин с площ 11 600 кв.м. в Park Mall Стара Загора в края на ноември. Новият магазин ще заема целия първи етаж на търговския център, в който досега се помещаваше "Пикадили" и други търговци на дребно. Договорът за наем, подписан през третото тримесечие, ще е най-големият на пазара за годината.

Активност при веригите

"Секторът на бързооборотните стоки в момента е активен главно заради апетита на бързо разрастващите се търговци да заемат нишата, освободена от Carrefour и Penny Market, както и от реорганизацията на "Пикадили", посочва Росен Генев.

В същото време оттеглянето на Carrefour и намаляването на броя обекти от магазинната мрежа на "Пикадили" отворя място за нови вериги и в търговските центрове. Влизането на Lidl в Sofia Ring Mall и това на Billa в "Сердика център" илюстрират тази тенденция. Все още не е ясно кой ще заеме мястото на най-големия обект на Carrefour в столичния The Mall. Супермаркет CBA заменя "Пикадили" върху 1300 кв.м в "Мол Велико Търново".
Оттеглянето на Carrefour

Продажбата преди дни на най-стария магазин на Carrefour в страната – този в Бургас, маркира окончателния залез на веригата. Carrefour в България на практика вече няма - бургаският магазин затвори през есента и единствено в столичния мол Paradise се разпродават последни стоки на гръцката Marinopoulos. От четирите й актива в страната два вече преминаха към банките кредитори - бургаският, закупен от поделение на гръцката Alpha Bank, и най-големият в столицата - в The Mall, придобит от Уникредит Булбанк. Другите два обекта се предлагат от съдебни изпълнители. За хипермаркета на Carrefour в Стара Загора беше открит четвърти търг, нова процедура за продажба е обявена и за магазина в недовършения мол Plaza West в столичния квартал "Люлин".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Ново време за "Славянска беседа" 2 Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

11 окт 2019, 5773 прочитания

Велинградският хотел "Велина" има нов собственик Велинградският хотел "Велина" има нов собственик

Строителят и хотелиер Христо Томов е придобил 94% от дружеството през борсата срещу 12 млн. лева

10 окт 2019, 6128 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
София е сред топ локациите в Европа с потенциал за развитие на нови търговски центрове

Причина за това е комбинацията от силни макроикономически фундаменти и ниска наситеност на пазара

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма