С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 7 дек 2016, 17:54, 30709 прочитания

Два проекта за небостъргачи в София са върнати за преработване

Инвеститорите в "Гранд каньон" в "Младост" и в "Парадайс тауър" до едноименния мол ще трябва да обосноват предвидените височини и транспортните връзки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Проектът за "Парадайс тауър" е с 13 метра по-висок от строящия се в момента небостъргач Sky Fort, който е 202 метра.
Два инвестиционни проекта за небостъргачи в София са върнати за преработване. Става въпрос за комплекса "Гранд каньон", който турската компания Garanti Koza планира да изгради на мястото на бившия магазин "Нова Деница" в столичния квартал "Младост", и за комплекса "Парадайс тауър", който трябва да се издигне в близост до едноименния мол Paradise Center в южната част на града. Инвеститор в проекта е компанията "Магна МК", която е свързана със собствениците на търговския център.

Основните забележки, с които Общинският експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ) връща за преработване проектите, са в посока обосноваване на предвидените височини и как те се вписват в заобикалящата градска среда, включително по отношение на визуалния достъп до Витоша. Експертите искат и по-подробна обосновка на предвидените връзки на двата комплекса с околната транспортна среда и възможностите им да поемат предвидения трафик.


Бавните стъпки на гиганта

Проектът на Garanti Koza, който ще е на мястото на бившата "Аско Деница" в "Младост", беше представен още през 2014 г. и предвижда изграждането на мащабен комплекс, който ще включва три жилищни сгради с общо 765 апартамента, търговски център с разгъната площ 30 хил. кв.м, луксозна хотелска част, която ще е от веригата Swissotel, очна клиника, голяма паркова зона с фонтан и водни площи, амфитеатър, детска площадка, скейт парк. "Гранд каньон – София" ще бъде разположен на парцел с обща площ 30 000 кв.м, което го прави един от най-големите жилищни и търговски комплекси в столицата за последните години, като предвидената инвестиция в него е за 120 млн. лв. Турската компания планираше да го завърши януари 2018 г., но няма как да стане, след като още няма разрешително.

С решението си отпреди месец експертите от ОЕСУТ посочват, че предвидената връзка на комплекса с РЗП 80 000 кв.м с транспортната среда и метрото няма да е достатъчна за обслужването на нуждите му. Като забележка е посочена и липсата на изследване за влиянието, което проектът ще окаже върху съществуващата инфраструктура и трафика по бул. "Александър Малинов".



Друг съществен момент, постановен от експертите, е да се преработят плановете за по-ниските сгради от комплекса (15 и 17 етажа), които ще ограничат визуалния достъп на кварталите зад тях към Витоша. Докато за гиганта от 118 метра и 30 етажа се казва, че позволява пространствен и визуален достъп към планината.

Инвеститорите ще трябва да прецизират и плановете си за наличния брой паркоместа, да представят информация за достъпността на средата за хора с увреждания, да коригират проектната разработка в частта й, която предвижда апартаменти с изложения, несъответстващи на правилата, както и да проектира отделни входове за жилищната, хотелската и обществено обслужващата част на сградата вместо предвидения в момента в противоречие с изискванията общ вход.

Кула към Рая*

Проектът за "Парадайс тауър" е сравнително по-нов – когато през 2010 г. руско-грузинските собственици на базар "Илиянци" обявиха плановете си да построят най-големия (към онзи момент) мол в София, намеренията им изобщо не включваха офис сгради в комплекса. Сега обаче в представената документация по проекта "Парадайс тауър" е описана като "логичният височинен акцент, допълващ хоризонталния силует на "Парадайс център", предвижда се двете сгради да се допълват една друга не само като визия, но и като функция".

"Парадайс тауър" ще бъде многофункционална сграда с височина до 215 м, която ще включва офиси, апартаменти, хотелска част, търговски обекти, подземни паркинги и трафопост. Те ще бъдат разположени на 55 етажа, като ще преобладават офисите и търговските обекти, а апартаментите ще заемат не повече от 40% от площта на сградата.

"Парадайс тауър" ще бъде многофункционална сграда с височина до 215 м, която ще включва офиси, апартаменти, хотелска част, търговски обекти, подземни паркинги и трафопост. Те ще бъдат разположени на 55 етажа, като ще преобладават офисите и търговските обекти, а апартаментите ще заемат не повече от 40% от площта на сградата.

Самият проект е за многофункционална сграда с височина до 215 м, която ще включва офиси, апартаменти, хотелска част, търговски обекти, подземни паркинги и трафопост. Те ще бъдат разположени на 55 етажа, като ще преобладават офисите и търговските обекти, а апартаментите ще заемат не повече от 40% от площта на сградата. Пешеходен мост ще свързва "Парадайс тауър" с мола, а на последния етаж на кулата ще има панорамна площадка със свободен достъп за посетители. Сградата ще има пешеходни входове откъм бул. "Черни връх", както и от продължението на бул. "Тодор Каблешков", за чието изграждане Столичната община обяви обществена поръчка в средата на ноември.

Ако предложената височина от 215 метра бъде одобрена, "Парадайс тауър" ще изпревари изграждащия се в момента небостъргач Sky Fort на бул. "Цариградско шосе", който ще се издигне на 202 метра.

Ако предложената височина от 215 метра бъде одобрена, "Парадайс тауър" ще изпревари изграждащия се в момента небостъргач Sky Fort на бул. "Цариградско шосе", който ще се издигне на 202 метра.

["А и А архитекти"]
В решението си експертите от ОЕСУТ искат допълнителна обосновка за транспортния достъп и влиянието на проекта върху бъдещия трафик по бул. "Тодор Каблешков". Инвеститорът трябва да представи и изследване за визуалната намеса на сградата в градската среда и обосновка за височината й. Ако предложената височина бъде одобрена, "Парадайс тауър" ще изпревари изграждащия се в момента небостъргач Sky Fort на бул. "Цариградско шосе", който получи разрешително за строеж в края на август и ще се издигне на 202 метра.

Проектът за "Парадайс тауър" трябва да бъде съгласуван и с Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", посочват още експертите.

* от англ. Paradise – рай
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сандански залага на Airbnb Сандански залага на Airbnb

След кризата новото строителство е по-ограничено и търсенето на жилища е повече от предлагането

21 яну 2020, 1734 прочитания

Покупките на имоти нарастват и през 2019 г. Покупките на имоти нарастват и през 2019 г.

В София, Варна и Бургас сделките се увеличават, само в Пловдив има лек спад, сочи статистиката на Агенция по вписванията

18 яну 2020, 3243 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Българи до пистата

При спадналите цени повече българи купуват втори имот в планината

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10