С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 7 окт 2017, 15:43, 61017 прочитания

Най-скъпият "Лидл"

Германският дискаунтър плати 20 млн. лв. за бивш обект на "Пикадили" в широкия център на Варна, договорил е и втори обект в града - в ж.к. "Младост"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Lidl влезе в България преди седем години с концепция да е евтин магазин, разположен в периферията на градовете върху собствени терени. Бавно обаче профилът на веригата се промени: започна да внася и по-висок клас стоки и погледна към центъра на градовете, където се нанесе под наем. В София освен по главни улици и в престижни квартали през миналата година германската компания откри обект и в мол, а през 2015 г. се яви на търг за топ терен до паметника "Левски", където търсената цена за 3.5 декара беше 5 млн. евро. Сега "Лидл България" е направила най-голямата си единична сделка - купува терен на бивш магазин "Пикадили" във Варна за над 20 млн. лв.

Обектът в широкия център на морския град е изграден и останал собственост на създателя на веригата "Пикадили" - Георги Папуров. Варненецът създава компанията през 1995 г. и въпреки последвалата редица от препродажби запазва недвижимите имоти. Десет години след покупката на търговския бизнес от сръбския бизнесмен Мирослав Мишкович и при четвъртия оператор на "Пикадили" веригата умря. Наемите, плащани към Папуров, също спират и от месеци той е търсил нови стопани. Първият е намерен, а втори е договорен.


На по-луксозен адрес

Сделката на "Лидл" от края на август е за рекордната цена от 20.119 млн. лв., става ясно от справка в имотния регистър. Сумата е най-голямата, която германската верига е плащала досега за свой обект в страната. Справка в имотния регистър показва, че последните сделки на компанията са на далеч по-ниски цени. През ноември 2016 например "Лидл България" купува имот от частни лица от 415 кв.м в Бургас на ул. "Мусала" за малко над 645 хил. лв. През юли 2016 веригата е закупила в Созопол два имота - от 13 кв.м и от 1309 кв.м в местността Буджака за 197 хил. лв. За друг имот от 727 кв.м в същата местност през септември м.г. компанията е платила 55 хил. лв., а година по-рано за 1076 кв.м - малко над 146 хил. лв.

Закупеният от "Лидл" терен във Варна е на бившия супермаркет "Пикадили център" на ул. "Битоля" №1 в морския град и включва няколко сгради плюс терен от 7386 кв.м. След сделката новият собственик пристъпи към разрушаване на съществуващия магазин, подготвяйки парцела за строеж на свой, който по неофициална информация трябва да заработи в началото на 2018 г.



От "Лидл България" не дават детайли за бъдещия търговски обект. Единственият коментар е, че той ще е по новата концепция - по-просторни и "зелени" магазини на веригата. От дружеството не посочиха и средната инвестиция в един обект, като обясниха, че тя е много относителна и "зависи от имотния пазар в съответния град, особеностите на терена (например геоложки), липсата или наличието на прилежаща инфраструктура (включително транспортно-техническа), конкретната концепция". Според представител на ритейл сектора инвестицията в сграда и оборудване за магазин като на "Лидл" е от порядъка на 5-6 млн. лв.

За сравнение - преди две години "Кауфланд", която е от същата германска група, купува 14.5 декара терен до варненския стадион Черно море срещу 18.26 млн. лв., а този април придобива от "Корабно машиностроене" парцел от 10.5 декара за 10.4 млн. лв. на ул. "Девня" 24. В София пък най-голямата инвестиция в земя напоследък беше за терен от малко над 20 декара на бул. "Цар Борис 3", за които "Кауфланд" плати 19.7 млн. лв. или около 500 евро за кв. м.

Високата цена, платена от "Лидл", има обяснение - мястото е с много трафик, близо до болницата, а и, купувайки го, се заема позиция, която иначе конкурент би взел, обясни представител на ритейл сектора. В някои случаи търговските вериги са готови да платят надпазарни цени за даден терен, но само ако става въпрос за изключително добра локация. Консултант от сектора на недвижимите имоти обясни, че в тези случаи се гледа какъв поток от хора и приходи ще генерира магазина за 10 години, и така може да се стигне до по-висока цена за земята в сравнение със стандартна строителна инвестиция, при която купуваш, строиш, продаваш.

И втори магазин в пакета

Недвижимостите на "Пикадили" във Варна и Бургас останаха притежание на създателя на веригата Георги Папуров (който с решение на съда е сменил фамилията си на Кристоф, вероятно и за да е по-лесна за произнасяне във Великобритания, където той живее) и се управляват от неговата фирма "Армада 2010". След продажбата на "Пикадили център" дружеството засега остава с четири обекта от някогашната верига във Варна - "Пикадили парк", "Пикадили Чаталджа", "Пикадили Младост", "Пикадили Владиславово", и един – в Бургас. Георги Кристоф не вдигаше мобилния си телефон.

От имотния регистър се вижда, че един от варненските обекти вече е с нов дългосрочен наемател - веригата дрогерии ДМ. Част от магазина в кв. "Владислав Варненчик" (494 кв.м) е с десетгодишен договор за наем за 1.3 млн. лв. според имотния регистър.

След затварянето на "Пикадили" източник от пазара твърдеше, че е възможно "Лидл" да купи бившите обекти на веригата в морския град срещу сума от над 30 млн. лв. Ето че първата покупка от над 20 млн. лв. вече е факт. В отчета на продавача пише, че след края на миналата година компанията е сключила договор за продажба на два от обектите. Вторият според два независими източника е обектът в "Младост", като купувач е отново "Лидл България". Договорената цена е неизвестна. Към останалите обекти "Лидл" не е проявил интерес, твърди източник - или защото не харесва локацията, или защото теренът и обектът са по-големи от нуждите на веригата.

През 2011 г., когато Папуров апортира шестте имота в новото дружество "Армада 2010", те са били оценени на 36.5 млн. лв. По договор за заем с Уникредит Булбанк цялото предприятие е било заложено, но този август обектът на ул. "Битоля" е отпаднал от обезпечението. Миналата година от наем за шестте обекта компанията е получила 6.4 млн. лв. и печалбата й е 4.1 млн. лв. В отчета се казва, че справедливата стойност на имотите към 2016 г. е 50 млн. лв.

Планът на "Лидл"

"Лидл България" вече има четири магазина в морския град. "Варна е сред нашите дългосрочни приоритети - оптималното й покритие чрез локации включва със сигурност атрактивни търговски локации, чийто брой обаче не е неограничен, а някогашната верига "Пикадили" определено се беше разположила на топ места за търговия на дребно", отговориха от компанията на въпрос на "Капитал" дали водят преговаря и за други терени на "Пикадили" в града. От веригата уточняват също, че през 2018 планират да открият "поне 5 нови магазина във вече споделените от нас приоритетни области за експанзия - София и Черноморието".

Варненската инвестиция е част от настъплението на "Лидл България" - тази година компанията откри два нови магазина – в Балчик и Самоков, а до края на 2017 предстои откриване на още един - в Пловдив. По данни на дружеството през тази година то е инвестирало и в реновирането на 16 от съществуващите си магазини, а до оставащите месеци на 2017 предстои да обнови още пет.

Останките от "Пикадили"

В последния си вариант пред затварянето всички магазини на "Пикадили" бяха под наем, единственият терен беше за неизграден логистичен център в Елин Пелин. Надпреварата за овакантените обекти засега се води между "Билла" и "Лидл". "Билла" вече зае освободените от фалиралата верига хипермаркети в "Парк център" (бивш "Сити център") до хотел "Хемус", в "Мол София" на бул. "Стамболийски" и в "Сердика център". "Лидл" засега е с един обект в търговски център – в "Ринг мол".

Все още не е ясно кой ще заеме освободените от "Пикадили" площи в "Парадайз" и на "Карфур" в The Mall в София. От "Лидл България" отговориха отрицателно на въпроса дали планират да влязат в тези търговски центрове.
"Лидл България"

"Лидл България" започна дейността си в България през 2010 г. Днес веригата има 85 магазина в 45 града, две складови бази и над 2300 служители. През миналата година приходите на компанията са нараснали с 15.4% и са достигнали 747.7 млн. лв., което й отрежда трето място в сектора след "Кауфланд" и "Метро". Печалбата се е утроила и през 2016 г. е била 20.06 млн. лв. при 6.9 млн. година по-рано.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Общински туристически данък и за апартаментите в AirBnB 5 Общински туристически данък и за апартаментите в AirBnB

Сумата на ден на гост варира между 0.40 и 0.80 лв., защото обектите са приравени на хотелите с една звезда. Предложението е преди окончателно гласуване в парламента

17 фев 2020, 3508 прочитания

3 Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

14 фев 2020, 14552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Административни процедури бавят конкурса за базите на ЦСКА

Тръжната документация вече е готова, но се чака издаването на актовете за промяна на статута на имотите и учредяването на "Сердика спортни имоти" ЕАД

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10